Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag aan de politie-agenten op dit forum.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Hé, een tip : probeer je collega's (want van jouw integriteit en realiteitszin ben ik weldegelijk overtuigd) dan 'es diets te maken dat niet élke overtreding pardoes keihard moet gesanctioneerd worden, maar dat dé meest belangrijke functie van jullie nog altijd het ordenen, het in goede banen leiden is. Straffen is slechts het laatste middel, in principe.

Dan zullen jullie ook veel meer getolereerd worden als het overduidelijk 'es niet volgens de regels is. Zoals het drinken tijdens de diensturen. Of het gebruiken van het geluidsignaal om wat sneller een kruispunt over te kunnen terwijl men helemaal niet met 'n interventie bezig is of er zich een noodgeval voordoet (drie zakken vol bestellingen van bij de frituur terugrijden naar 't commissariaat =/= interventie, laat dat duidelijk zijn).

Hopelijk meen je dat niet.
    1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
    2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
      Hopelijk meen je dat niet.
      Zo ken ik er toch ook hoor

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk Berichten
        nog es een vraagske.

Klopt het dat je maar 1 wagen per keer mag voorbij steken en niet meerdere in 1 keer?
        Volgens mij klopt dat niet.

En het Hof van Cassatie is toevallig dezelfde mening toegedaan.

"Uit de door art. 16.6 Wegcode aan de links inhalende bestuurder opgelegde verplichting zijn plaats rechts opnieuw in te nemen zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, vloeit niet voort dat het in een enkele rijbeweging links inhalen van meer dan één voertuig verboden is."
        (Cass. 16 september 1986)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
          Ik ben precies toch ook vrij zeker dat ik dat geleerd heb bij m'n rijexamen ...
          Geleerd bij het rijexamen.

Maar Jupke toch, deze discussie hebben we op het forum al gehad. Je lange termijngeheugen is blijkbaar nog goed, maar het korte ...

Comment

Zo ken ik er toch ook hoor
            Spijtig genoeg zijn er zulke personen.
            1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
            2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

Dus op een tweevaksweg of een enkelrichtingstraat mag het, anders moet je zo snel mogelijk terug rechts gaan rijden en dus 1 per 1.
              Je moet het artikel dat je citeerde wel in z'n geheel lezen.

Oorspronkelijk geplaatst door wegcode
              16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :
              op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;
              op rijbanen met éénrichtingsverkeer.

Dit artikel verplicht dus de links inhalende bestuurder zijn plaats rechts opnieuw in te nemen zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen.

De twee uitzonderingen duiden gevallen aan waarin de inhalende bestuurder niet verplicht is, zelfs wanneer hij zulks zonder bezwaar kan doen, zijn plaats rechts terug in te nemen.

Comment

• dank u framf

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Catscratch Bekijk Berichten
                  Een boete gekregen voor iets wat ik niet gedaan heb ... 'k was redelijk razend.

Situatie zoals ze effectief was:

In de bebouwde kom op de straat lopen 2 politieagenten naast elkaar te paard. Daarachter een auto, daarachter nog eentje, dan ik, gevolgd door nog enkele wagens. De eerste wagen steekt de paarden voorbij. De wagen voor mij draait op een oprit rechts. Ik steek de paarden voorbij.

En dan volgt de boete .... ik "zou" de auto voor mij hebben voorbijgestoken en de paarden in één beweging. Ook zou ik veel gas gegeven hebben zodanig de paarden angst hadden. Ik ben begot niet harder gegaan dan 50km/h ... als ik veel gas geef zit ik wel een pak hoger.

2 vehicules in 1 keer zogezegd voorbijgestoken ... overtreding 1ste graad
                  paarden angst aangejaagd ... overtreding 2e graad

150 EUR aan m'n been voor piet snot

M'n vader heeft naar zijn advocaat gebeld en heeft me aangeraden gewoon toe te geven in de minnelijke schikking. Ik vind het echt erg dat ze zoiets kunnen maken.
                  'k Zou die minnelijke schikking niet betalen.

Het inhalen van 2 vehicules in 1 keer is op zich niet strafbaar (zie enkele posts hoger).

Ook het angst aanjagen van dieren is m.i. niet strafbaar.

Artikel 10.3 van de wegcode stelt enkel:

"Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen."

Het inhalen van paarden op zich is dus niet verboden. Als die paarden pas 'angst vertonen' op het ogenblik dat je ze inhaalt kan je moeilijk plots stoppen.

Het argument dat je niet veel gas hebt gegeven omdat je begot niet harder bent gegaan dan 50 km/u vind ik een beetje waardeloos. Het doet mij vermoeden dat je niet op een voorzichtige manier inhaalde.

Wat staat er trouwens juist in het PV over dat angst aanjagen van de paarden?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren Bekijk Berichten
                    'k Zou die minnelijke schikking niet betalen.

Het inhalen van 2 vehicules in 1 keer is op zich niet strafbaar (zie enkele posts hoger).

Ook het angst aanjagen van dieren is m.i. niet strafbaar.

Artikel 10.3 van de wegcode stelt enkel:

"Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen."

Het inhalen van paarden op zich is dus niet verboden. Als die paarden pas 'angst vertonen' op het ogenblik dat je ze inhaalt kan je moeilijk plots stoppen.

Het argument dat je niet veel gas hebt gegeven omdat je begot niet harder bent gegaan dan 50 km/u vind ik een beetje waardeloos. Het doet mij vermoeden dat je niet op een voorzichtige manier inhaalde.

Wat staat er trouwens juist in het PV over dat angst aanjagen van de paarden?
                    Is weer lekker makkelijk praten hé over een ander zijn situatie?
                    Mini Cooper D & Citroën Berlingo (LV)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door FrE24 Bekijk Berichten
                      Nee. Dat is moeilijk.

Daarom ook dat ik vraag naar de inhoud van het PV.

Vind jij dat hij best wel betaalt? Waarom dan wel?

Mvg,
                      FramF

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door FrE24 Bekijk Berichten
                        Wat kom jij hier zeiken. Hij is hier de enige die hier tracht te helpen en iets zinnigs vertelt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door exile Bekijk Berichten
                          Wat kom jij hier zeiken. Hij is hier de enige die hier tracht te helpen en iets zinnigs vertelt.
                          Ik heb juist tegen m'n rodondendron gezeken.

Comment

Ik heb juist tegen m'n rodondendron gezeken.
                            En direct ros uitgeslagen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door exile Bekijk Berichten
                              Jouw uitlating heeft in ieder geval ook niets zinnig te vertellen.
                              Als je vragen hebt kan je die hier stellen en zal men jouw een uitleg verschaffen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
                                En direct ros uitgeslagen?
                                'k zal straks eens gaan kijken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                                  De mijne staat mooi in bloei.
                                  ja die ook eigenlijk, ale gisteren overdag toch nog

't was gezellig op straat gisteren, m'n overbuurjongen trouwt vandaag blijkbaar

Comment

• Van de week zag ik een agent op de moto cruisen op de A12 ter hoogte van BMW.

Maar hij deed dit gewoon in z'n hemdje met korte mouwen. Komaan....dat doe je toch niet?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                                      wij hebben dit vroeger veel gedaan toen we van plan waren om te gaan racen met den bike

nrplaat eraf en gas geven

wel nooit gepakt geweest maar ik denk wel dat het strafbaar is
                                      Je moet dat anders oplossen. Je vijst uw plaat op uw moto, dan breek je ze af zodat er nog enkele stukjes blijven hangen in de vijzen en dan hang je ze er opnieuw aan met nieuwe vijzen (bvb in 't midden).

Politie houdt U tegen en heeft opmerking over beschadigde plaat:

Meneer de agent, ze was afgebroken maar 'k heb ze opnieuw vastgevezen. Probleem opgelost, mss waarschuwing om nieuwe plaat te gaan halen (gratis).

Politie houdt U tegen zonder plaat:

Meneer de agent, ze moet juist afgebroken zijn, ze hing er deze morgen nog aan. Kijk, er hangt nog een stukske aan. Waarschuwingske om een nieuwe plaat te halen (gratis)

Wat is het probleem

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                                        Van de week zag ik een agent op de moto cruisen op de A12 ter hoogte van BMW.

Maar hij deed dit gewoon in z'n hemdje met korte mouwen. Komaan....dat doe je toch niet?
                                        Ok, een agent heeft een voorbeeldfunctie maar strafbaar is het niet hé. Hij doet hiermee niets verkeerd.

Veilig is echter anders

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk Berichten
                                          Ok, een agent heeft een voorbeeldfunctie maar strafbaar is het niet hé. Hij doet hiermee niets verkeerd.

Veilig is echter anders
                                          Tuurlijk is dat niet strafbaar!

Maar dezer dagen zie je natuurlijk veel moto's rijden. ALLEMAAL zie ik dat ze een pak aanhebben. En dan zie je een flik met blote armen en een hemdje rijden

Comment

Working...
                                          X