Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag aan de politie-agenten op dit forum.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vraag aan de politie-agenten op dit forum.

Geachte politie-agenten (ik denk aan Joris en Mclane, misschien vergeet ik nog iemand),

In hoeverre mag je met een europese, Duitse transitplaat (dus met rode boord) rond rijden in België én in hoeverre wordt daar op gecontroleerd/beboet?

Ik dank u,
    RRD

Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
    Geachte politie-agenten (ik denk aan Joris en Mclane, misschien vergeet ik nog iemand),

In hoeverre mag je met een europese, Duitse transitplaat (dus met rode boord) rond rijden in België én in hoeverre wordt daar op gecontroleerd/beboet?

Ik dank u,
    RRD

Wettelijk:
    Indien een bestuurder in België is ingeschreven, dit wil zeggen:
    a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;
    b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;
    c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.
    en niet voldoet aan de vrijstelling tot inschrijvingsplicht van het voertuig in België, dit wil zeggen:
    1° (VERHURING) het motorvoertuig dat door een buitenlands professioneel dienstverlenend bedrijf voor hoogstens 6 maanden, niet hernieuwbaar, wordt verhuurd aan een persoon bedoeld in § 1; het huurcontract op naam van diegene die het voertuig in het verkeer brengt dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, ondertekend en gedateerd;
    2° (BTW ATTEST) het voertuig dat een natuurlijke persoon gebruikt in de uitoefening van zijn beroep en in bijkomende orde voor privé-doeleinden, en dat door een buitenlandse werkgever aan deze persoon waarmee hij verbonden is door een arbeidsovereenkomst wordt ter beschikking gesteld; een attest afgeleverd door het bestuur dat de BTW onder haar bevoegdheid heeft, dient zich in dat geval aan boord van het voertuig te bevinden; de gedetailleerde voorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden bepaald door de Minister van Financiën;
    3° het personenvoertuig bestuurd door een ambtenaar die in België verblijft en werkt voor een internationale instelling gelegen in een andere lidstaat van de Europese Unie : een door de werkgever afgeleverde accreditatiekaart dient zich aan boord van het voertuig te bevinden;
    4° het voertuig waarvan die persoon eigenaar is die als tijdelijk afwezige persoon wordt beschouwd in de zin van artikel 18, 6°, 8° en 9° van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister en waarbij dit laatste niet langer dan zes maanden zonder onderbreking in België wordt gestald;
    5° de aanhangwagen die voor hoogstens zes maand in het verkeer wordt gebracht.
    dient hij het voertuig die hij wenst in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen in te schrijven, zelfs indien dit voertuig reeds in het buitenland is ingeschreven.

De inschrijving in België dient trouwens onmiddellijk te gebeuren. Er is géén uitstel voorzien !
    (Tot zolang zal het voertuig dus in België vervoerd moeten worden met een takeldienst of d.m.v. "garageplaten" met strikte naleving van de wettelijke regels daaromtrent)

Bij overtreding riskeert de bestuurder van het voertuig een strafrechtelijke vervolging op basis van art. 2 §1 en 3 §1 van het K.B. 20/07/2001, waarbij geldboetes voorzien zijn van 55 tot 1.375 euro.
    Bovendien hangt een fiscale boete boven het hoofd (wegens ontduiking verkeersbelasting).

De Duitse platen met gele band zijn volgens het Duitse consulaat zelfs niet ingeschreven in Duitsland. Een Belgische bestuurder riskeert dezelfde bestraffing als eerder omschreven, maar in dit geval kan zelfs een buitenlandse bestuurder geverbaliseerd worden. Het voertuig is immers ook niet ingeschreven in het buitenland (art. 4 §1 KB 20/07/2001).

Het is mogelijk om de nummerplaten in beslag te nemen als overtuigingsstuk voor de rechtbank.

Hier nog wat info over het gebruik in Duitsland van speciale Duitse platen:

1
    ((geel streepje aan de rechterzijkant))
    Dit is een zogenaamd "Kurzzeitkennzeichen". Het is een wegwerpkenteken om met een niet-ingeschreven voertuig op de openbare weg te mogen rijden, bijvoorbeeld om het voertuig voor te rijden bij de TÜV (Technisches Überwachunsverein = technische keuring). Dit kenteken is hoogstens 5 dagen geldig. De laatste geldigheidsdag is aangegeven op de gele streep (dag, maand, jaar). Het nummer begint met 04.

2
    ((rood streepje aan de rechterkant))
    Dit is een zogenaamd "Ausfuhrkennzeichen". Het is eveneens een wegwerpkenteken met beperkte geldigheidsduur.
    Het is geldig tot het einde van de maand en het jaartal die in de rode streep vermeld staan.

3
    Dit is een zogenaamd "Saisonkennzeichen". Het voertuig mag op de openbare weg van de maand die rechts bovenaan staat tot de maand die rechts onderaan staat; daarbuiten moet het op privaateigendom opgesteld worden. Je ziet dit bijvoorbeeld op mobilhomes.
    1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
    2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

De inschrijving in België dient trouwens onmiddellijk te gebeuren. Er is géén uitstel voorzien.

Ik mag dus niet tot het einde van de geldigheidsdatum van een ausfuhrkenzeichen rond rijden in België, wanneer ik hem al eerder in zou kunnen schrijven?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
        1
        ((geel streepje aan de rechterzijkant))
        Dit is een zogenaamd "Kurzzeitkennzeichen". Het is een wegwerpkenteken om met een niet-ingeschreven voertuig op de openbare weg te mogen rijden, bijvoorbeeld om het voertuig voor te rijden bij de TÜV (Technisches Überwachunsverein = technische keuring). Dit kenteken is hoogstens 5 dagen geldig. De laatste geldigheidsdag is aangegeven op de gele streep (dag, maand, jaar). Het nummer begint met 04.
        De verkoper van zo een plaat zei mij dat die 5 jaar geldig was

Boejaka!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
          De verkoper van zo een plaat zei mij dat die 5 jaar geldig was

Boejaka!
          En een voertuig met deze soort kentekenplaat mag enkel in Duitsland rijden.
          1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
          2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

Dagvaarding

Geachte heren mpolitie-agenten,

Ik ontving net een dagvaarding van de politierechtbank van Halle.
            Vorig jaar, 5 maart 2007, beging ik een reeks overtredingen:
            1. wegmarkeringen niet volgen
            2. richtingaanwijzer niet gebruikt
            3. snelheid onaagepast
            4. hinderen van verkeer bij het invoegen
            5. ...
            Ik reed dus op een vak aan verkeerslichten om naar links af te slaan en voegde toch in om rechtdoor te rijden.

Mijn vragen hierbij:
            * welke straf hangt me boven het hoofd (het zou mijn eerste veroordeling zijn...)
            * neem ik best een advocaat mee of is dat weggesmeten geld aangezien ik niet van plan ben die misdrijven te weerleggen

Hopend op een reactie waarvoor dank bij voorbaat,

Comment

Een advocaat kan je nemen via rechtsbijstand van je verzekering.Dus geen weggegooid geld.

Comment

En een voertuig met deze soort kentekenplaat mag enkel in Duitsland rijden.
                Ik heb al rondgereden met zulke platen in Belgie en niemand die er moeilijk voor deed.Ga eens naar Brussel en check maar hoeveel voertuigen met zo'n plaat rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                  Ik heb al rondgereden met zulke platen in Belgie en niemand die er moeilijk voor deed.Ga eens naar Brussel en check maar hoeveel voertuigen met zo'n plaat rijden.
                  Dan heb jij chance gehad

Comment

Nog een vraagske dan hier.

Je hebt een flitspaal, bijvoorbeeld in Haasrode aan Honda garage - oprit autostrade. Die staat afgesteld op 70km/u.

Nu zijn er wegenwerken en mag je er maar 50km/u. Worden die flitspalen aangepast aan die nieuwe maximum snelheid bij wegenwerken? Mijns inziens gebeurt dat nooit? Is dat dus moeilijk om die snelheid in de camera instellingen te veranderen?

Comment

Nee, die werken zijn daar al enorm lang, staat nog steeds op 70 en dat zal wel niet aangepast worden.. alé ja '70', neem maar 75-80 ofzo
                      -

Comment

Dan heb jij chance gehad

In Kampenhout, het midden tussen de as Leuven - Mechelen zeg maar, zijn tig handelaren die auto's uit Duitsland naar daar halen, en quasi allemaal met een geel ipv rood streepje.

Ik zeg niet dat het daarom juist is (iedereen doet het, dus het zal wel ok zijn). Zeker niet.
                        Maar het doet eens mens toch twijfelen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matt.V Bekijk Berichten
                          Nee, die werken zijn daar al enorm lang, staat nog steeds op 70 en dat zal wel niet aangepast worden.. alé ja '70', neem maar 75-80 ofzo
                          Volgens mij passen ze dat nooit aan? Want als ze daar dan wel staan te flitsen, is dat steeds met een anonieme flitsauto.

Misschien als je de snelheid van de flitspaal aanpast, dat hij eerst opnieuw weer geijkt moet worden ofzo?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                            Volgens mij passen ze dat nooit aan? Want als ze daar dan wel staan te flitsen, is dat steeds met een anonieme flitsauto.

Misschien als je de snelheid van de flitspaal aanpast, dat hij eerst opnieuw weer geijkt moet worden ofzo?
                            En dan moeten die van de gemeente eerst van die streepkes komen zetten met een potteke witte verf en waarschijnlijk loopt het daar mis
                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

Comment

Nog een vraagske dan hier.

Je hebt een flitspaal, bijvoorbeeld in Haasrode aan Honda garage - oprit autostrade. Die staat afgesteld op 70km/u.

Nu zijn er wegenwerken en mag je er maar 50km/u. Worden die flitspalen aangepast aan die nieuwe maximum snelheid bij wegenwerken? Mijns inziens gebeurt dat nooit? Is dat dus moeilijk om die snelheid in de camera instellingen te veranderen?
                              Die flitspaal is daar trouwens echt wel goed gezet. Ik moest altijd heel goed opletten dat ik daar niet over de 70 ging...
                              Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

(kwestie van hier eens goed gebruik van te maken)

Nog een vraagske:

Je hebt een parking van een grootwarenhuis. Je rijdt weg, maar in de file rijdt iemand die gehaast is je spiegel af. Je noteert zijn nummerplaat maar verliest de wagen in de file uit het zicht.

Case : Korbeek Lo parking van Carrefour - Brico - Auto5 - Quick.

Meneer gaat naar de politie en die antwoorden dat ze geen PV kunnen opstellen omdat het ongeval op een private parking is gebeurd? Que? Dus volgende keer liegen en zeggen dat het net op de openbare weg was?

Comment

Meneer gaat naar de politie en die antwoorden dat ze geen PV kunnen opstellen omdat het ongeval op een private parking is gebeurd? Que? Dus volgende keer liegen en zeggen dat het net op de openbare weg was?
                                  Is hier niet eens een topic over geweest waarin o.a. het verschil tussen openbare weg en openbare plaats aan bod gekomen is?

Comment

Dus als een auto op privegrond staat kan ik daar mee doen wat ik wil of wat?

Comment

Nog een vraagske:

Je hebt een parking van een grootwarenhuis. Je rijdt weg, maar in de file rijdt iemand die gehaast is je spiegel af. Je noteert zijn nummerplaat maar verliest de wagen in de file uit het zicht.

TITEL IV: Strafbepalingen en veiligheidsmaatregelen
                                      HOOFDSTUK IV: Vluchtmisdrijf
                                      Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 opdeciemen!
                                      Voorbeeld: 50 euro = 50 x 5,5 = 275 euro Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:
                                      elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,
                                      hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,
                                      ...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.
                                      § 2. Heeft het ongeval voor een ander slagen, verwondingen of de dood tot gevolg gehad, dan wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met een geldboete van 400 euro tot 5 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaren of voorgoed.

www.wegcode.be

Comment

Nog een vraagske:

Carrefour is parking met openbaar karakter.
                                        Als je hier een ongeval hebt is het de gewone wegcode die telt.

Comment

Working...
                                        X