Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
idd, dit is een pareltje vergeleken met de Golf Break maar de Cee'd Sporty Wagon is evenwichtiger en mooier
Leuk detail daaromtrent: In Nederland is er een TV-spotje aan het lopen voor de VW Golf Variant. Het is PON (de Nederlandse invoerder van VW) ook niet ontgaan dat er maar zeer weinig zijn die de achterkant geslaagd vinden en dus hebben ze in 't spotje de camerapositie's zodanig bepaald dat de achterkant totaal niet in beeld komt. Wel de -gekende- voor en zijkant
is dus geen gewone i30
is sport + tuningpack (voorspoiler, sideskirts, mega velgen etc.)
langs binnen wat het helemaal nog niet in orde, ze waren er nog aan aan het sleutelen
edit: oh aldus de chauffeur rijd hij nu niet zo aangenaam (velgen maatje te groot) is dus beenhard, dus geen te grote velg nemen! (al is dat met elke wagen)
Enkele foto's vanop de Hyundai Sport and Fun days, vorige week op de heyzel in Brussel.
De uitrusting lijkt vooralsnog bijzonder compleet te worden. Trouwens de enige wagen in z'n klasse die reeds vanaf 't basismodel STANDAARD ESP heeft.
Dat kunstof deel dat nog op het achterportiers staat, klungelig vind ik
Is dat zwart geen bescherming die d'r nog af moet???
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
De nieuwe Hyundai i30 is de twee-eiige tweelingbroer van de Kia Cee’d
Introductie
Met de woorden inspirerend, indrukwekkend en intelligent wordt Hyundai’s nieuwe model, de nieuwe Hyundai i30, aangeduid. Deze auto moet nog geschiedenis gaan schrijven. Het is een compleet nieuw model zonder voorganger. De nieuwe i30 moet het onder andere gaan opnemen tegen z’n twee-eiige tweelingbroer Kia Cee’d in de Golf-klasse. Een geheel nieuw model dus dat, net als de Kia Cee’d, meer gericht is op de Europese automarkt.
De i30 is een echte eye-catcher. Niet dat hij echt opvalt tussen het verkeer, maar je zult er zeker niet naast kijken als deze auto je passeert. Autogetest.nl rijdt vandaag met de i30 1.6i CVVT DynamicVersion benzine versie. Onze testwagen weegt 1168 kilo, heeft een vermogen van 122 pk en sprint binnen elf seconden naar de 100 Km/h. We zijn benieuwd hoe deze nieuwkomer ons gaat bevallen.
Het exterieur
Wie in de achterkant het kontje van de BMW 1-serie ziet, bijna dezelfde achterlichten als die van de Mercedes A-klasse herkent of in de voorzijde een Mazda ziet, kunnen we geen ongelijk geven. Het lijkt wel op een mengelmoesje van verschillende stijlideeën die bijeen gevoegd zijn. Ook de ronde lijn aan de onderkant van de achterdeuren zou zo maar van de BMW tekentafels kunnen zijn weggewaaid. Of dit Hyundai’s bedoeling geweest is, weten we niet, wel weten we dat Hyundai met dit model haar marktaandeel in dit segment wil vergroten.
De achterkant is voor Hyundai begrippen innoverend vormgegeven
De nieuwe i30 straalt sportiviteit uit, of we nu met de basisuitvoering te maken hebben of niet, dat maakt niets uit. De leuk vormgegeven koplampen geven de i30 een vriendelijke uitstraling. Als we verder kijken zien we dat de deurgreep voor de kofferbak apart ontworpen is. Door deze deurgreep licht in te drukken, hier is merkbaar over nagedacht, ontgrendelt de kofferbak zich al. De deurgrepen zijn in dezelfde blauwe kleur gespoten als de carrosserie, de Active-uitvoering (de basis versie) heeft dit niet. Deze blauwe lak heeft wat weg van de OPC-modellen van Opel en met dit in ons achterhoofd lijkt ons testmodel er nog sportiever uit te zien dan dat hij al is. Onze testwagen heeft 16-inch lichtmetalen velgen die de sportieve uitstraling benadrukken. Hyundai levert ook de grotere 17-inch velgen voor de i30, deze zijn vooralsnog uitsluitend leverbaar op de speciale I-catcher uitvoering. Indrukwekkend is het exterieur zeker, erg inspirerend en intelligent is het design mengelmoesje echter niet. Is dat in het interieur dan wellicht wel het geval?
Het interieur
Het interieur is ontworpen in Europees design als we het zo mogen zeggen, de stylisten van Hyundai hebben hun werk goed gedaan. Chroomkleurige interieurdelen, luxe stoffen bekleding en blauwe led-verlichting zorgen net voor dat beetje luxe dat een auto in dit segment nodig heeft. En dan is nog niet verteld dat dit de op een na goedkoopste uitvoering is.
Het dashboard van de i30 verschilt niet veel van dat van de Kia Cee'd
Alle knoppen zitten op de plaats waar je die ook verwacht en ook de materialen stellen niet teleur. Het lederen stuurwiel voelt echt lekker strak aan en de radio is geheel te bedienen door middel van de knoppen op het stuurwiel. Als we om ons heen kijken zien we genoeg opbergvakjes, een groot opbergvak is te vinden onder de middenarmsteun. Het dashboardkastje kan gekoeld worden, waardoor je een flesje water fris kunt houden. Jammer dat deze ruimte niet echt groot is, meer dan een blikje fris past er niet in. Het opbergvakje onder de radio/cd speler biedt genoeg ruimte om iets in te leggen, niet dat het groter is dan het dashboardkastje, maar voor een vakje op die plaats is het groot genoeg.
Met het regenweer tijdens de test hebben we een zonnebril niet nodig, deze zit dan ook goed opgeborgen in de brilhouder boven de binnenspiegel. De klepjes boven de make-up spiegels houden een beetje de spiegelverlichting tegen. Deze klepjes zouden eigenlijk schuifbaar in plaats van opklapbaar moeten zijn, zoals nu het geval is.
De meters zijn strak vormgegeven en zijn goed afleesbaar
De ramen zijn allemaal elektrisch bedienbaar en de luchtblazers zijn goed verspreid over het voorgedeelte van de auto. Elke passagier heeft zo ook zijn eigen hoofdsteun en de twee voorstoelen bevatten ook een opbergvak aan de achterzijde. Als de i30 vijf volwassen personen moet vervoeren is het niet aan te raden deze opbergvakken vol te proppen. De beenruimte wordt dan achterin erg krap en is sowieso al niet te ruim wanneer de voorste stoelen in de achterste stand staan.
De nieuwkomer krijgt tot nu toe van ons qua uiterlijk en innerlijk al een dikke voldoende. Het interieur is netjes afgewerkt en de basisuitvoering is al goed uitgerust. Ons testexemplaar beschikt ook over een middenarmsteun achterin, met twee bekerhouders zoals je dat steeds meer bij nieuwe auto’s ziet.
Een stukje rijden
Onze testwagen is de handgeschakelde 1.6i benzine versie met een vermogen van 122 pk en 154 Nm. Dit lijkt op papier voldoende, we zullen zien of dat in de praktijk ook zo is.
Bij stationair toerental is de motor erg stil, tijdens wegrijden verandert deze stilte echter in een pittig motorgeluid. Het schakelen gaat soepel en direct, zonder enige vertraging. Wat ons tijdens het rijden meteen opvalt is dat de armsteun te kort is. Zelfs met lange armen kom je maar net bij de versnellingspook als je elleboog op de armsteun rust.
Op het display onder de radio springen de ‘poppetjes zonder gordel’ om de minuut aan en uit. Dit zou niet erg zijn als zich werkelijk passagiers in de auto bevonden die geen gordel dragen maar dat is niet het geval. Dit is erg irritant en afleidend tijdens het rijden, terwijl dit systeem juist de veiligheid zou moeten verhogen. Zes airbags en actieve hoofdsteunen vóór vergroten wel het veiligheidsgevoel. De middelste hoofdsteun achterin kan het zicht in de binnenspiegel iets verminderen, waarbij het er ook aan ligt hoe de bestuurdersstoel gepositioneerd is. Deze is namelijk in hoogte verstelbaar, net zoals het stuurwiel dat tevens ook in diepte verstelbaar is.
De opening van de bagageruimte is door de grotere achterlichten smaller dan bij broertje Kia Cee'd
Op de rotonde nemen we twee rondjes van de zaak en concluderen dat de rotondes in Nederland gerust iets kleiner mogen zijn voor deze i30, zo strak ligt deze hatchback op het natte wegdek. Ook bevestigt een uitwijkingsmanoeuvre, even later in de test, dit beeld toen mamma eend met de jonkies plotseling de weg overstak. Het onderstel van de i30 gaf geen krimp en deze versie heeft niet eens ESP aan boord! Nadat we een dikke pluim genoteerd hebben voor het onderstel laten we de paarden onder de motorkap eens werken. De motor maakt een pittig geluid bij het accelereren maar echt vooruit wil de Hyundai niet met deze 1.6 motor. Vanaf 3000 toeren hoor je een geluid dat een raceliefhebber wil horen en omdat het schakelen zo soepel gaat wil je zo snel mogelijk naar de volgende versnelling. Dit schakelen gaat efficiënter, lichter en stiller dan in de overige Hyundai modellen. Innoverend is dit voor Hyundai zeker, bij de concurentie is dit echter al lang standaard.
Met een volle tank zouden we met gemak twee keer op en neer de route Parijs-Amsterdam kunnen rijden. De 1.6i motor drinkt dan gemiddeld slechts 1 liter benzine op de 16 km. Nog beter scoort de 1.6 CRDi diesel, die zelfs meer dan 21 km uit een liter haalt.
We hebben nu enkele uren gereden met de i30 en kunnen concluderen dat deze wagen goed gaat concurreren met de Golf en de Astra. Het sturen gaat soepel en op de weg ligt hij zo strak als het gezicht van Marijke Helwegen. De i30 is volgens ons de meest Europese Hyundai tot nu toe. Lekker sportief rijden is in de 1.6i echter niet mogelijk, een echte spannende spurt zit er niet in. Alle knoppen zijn eenvoudig te bedienen maar de armsteun is helaas wat aan de korte kant. Wil je echt een stoere uitvoering, dan zou ik zeker de I-catcher versie aanraden. Daar krijg je een volledig lederen interieur, regen- en parkeersensoren en volautomatische verlichting. De prijzen zijn redelijk te noemen.
De i30 is een zeer degelijke wagen die goed in mekaar zit en zeer goed rijdt, althans dat hebben al verschillende testen uitgewezen. Maar om goed te verkopen is deze stationwagon inderdaad veel te braaf. Lelijk zou ik hem niet noemen, een Hyundai Elantra, dat was lelijk, dit is best te pruimen in Europa, maar hij oogt veel te braaf naast de gewone i30.
Hyundai heeft een zeer sterk product in eigen stal, namelijk de Santa Fe. Het design wordt gesmaakt, de auto is goed en rijdt goed. Hij oogt mooi en heeft enkele mooie kenmerken (zo hadden ze nog voor Volkswagen die ging gebruiken reeds ronde achterlichten met ledjes). Waarom daar dan niet in godsnaam op verderbouwen...ze hebben 't voorbeeld in de garage staan.vreemd.
Comment