Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
'k Zag gisteren een donkerblauwe van achter me komen aangereden op de E40 richting Gent. Helemaal niet mis maar de neus mocht iets bruter geweest zijn, is nu nogal fijn. En ik kan me maar niet verzoenen met de deurklink van de achterklep.
Voor 't overige zag 'ie er goed uit.
Je begint hem stillaan meer en meer te zien. De Cee'd lijkt ook eindelijk van de grond te komen.
Hyundai doet met de i30 een opgemerkte aanval op het overvolle C-segment. Een marktdeel waarin de constructeurs elkaar hevig bekampen, maar waarin eveneens en groot volume (3 miljoen wagens op jaarbasis in Europa) schuilt, waardoor het aantrekkelijk is. De Koreanen van Hyundai en Kia hebben begrepen dat je in onze contreien moet scoren met producten die op Europese leest geschoeid zijn. Kia introduceert de Cee'd en Hyundai bracht deze i30 op de markt. Beide producten zijn, op vlak van uiterlijk en onderhuids al helemaal, nauw verwant. Op hun ontwikkeling werd toegezien vanuit Duitsland en de productie geschiedt ook op (Oost-)Europese bodem. Bovendien wisten beide zustermerken elk een originele blikvanger te bedenken. In een segment waarin ook de lease-klant heer en meester is, probeert Kia de ratio te paaien door meteen zeven jaar waarborg te geven. Hyundai trekt dan weer de kaart van de veiligheid en biedt als eerste constructeur in het segment standaard stabiliteitscontrole aan. Hyundai lanceerde de i30 deze zomer meteen met een zeer ‘Belgische' motor; een 1.6 dieseleenheid met naar keuze 90 of 115pk die behalve zuinig en voldoende pittig, ook bijzonder overtuigend voor de dag komt. We hebben die versie reeds eerder uitgebreid aan de tand gevoeld, en verwijzen voor de gedetailleerde test graag door naar ons testarchief.
Heden dikt Hyundai z'n lanceringsaanbod aan met twee benzineversies en een extra dieseloptie. Die laatste heeft een slagvolume van twee liter, levert 136pk, houdt 304Nm trekkracht achter de hand en wordt als enige standaard gekoppeld aan een zesbak. Het is dan ook veruit de meest dynamische telg uit het aanbod, die vooral overtuigt met flukse hernemingen. Om echt dynamisch voor de dag te komen, toont het onderstel van de i30 zich evenwel wat te veel onderstuurd en missen we zijdelingse steun in het zitmeubilair. Kilometers vreten doet de i30, ook bij wat hogere snelheden, als de beste al geldt datzelfde eigenlijk ook reeds voor de 1.6 CRD. De 2.0 CRD bestaat enkel in de bijzonder rijkelijk uitgeruste topversie en tikt daardoor af op € 26.000. De 1.6 is in alle uitrustingsniveaus verkrijgbaar, en dat reeds vanaf € 16.500.
Bij de benzines stelt de tweeliter enigszins teleur. Het model kent wel een aangename loopcultuur, en het blok klimt gretig in de toeren. Toch toont de eenheid zich in het middentoerentalgebied eerder hol door een gebrek aan trekkracht. Een zesde overbrengingsverhouding zou dit kunnen verhelpen maar die is niet voorzien. Aan de 2.0 -eveneens enkel leverbaar met alle toeters en bellen- hangt een prijskaartje van € 23.500. De 1.4, gekoppeld aan een vijfbak, is de nieuwe instapper in het gamma. Een weinig benijdenswaardige positie, en toch laat de viercilinder zich positief opmerken. De eenheid is immers zeer modern. Dat uit zich enerzijds in een puik vermogen van 109pk, wat vergelijkbaar is met menig 1.6. Bovendien wordt de voorradige trekkracht breed over het bereik uitgesmeerd. Een sprinter zal je er niet van maken, ook niet als je het vermogen hoog in de toeren gaat opzoeken. Maar de 1.4 kan meer dan probleemloos mee met het verkeer en laat zich vooral door z'n grote werkingscomfort, soepel gebruiksgemak en grote homogeniteit op te merken. Hij is verkrijgbaar vanaf € 15.000.
Zijn er nog fotos van de koffer van de CW te vinden ergens? Ik vind het vreemd dat de I30 maar 415 liter kofferinhoud zou hebben terwijl de Cee'd er 540 zou hebben. De wielbasis van de I30 is 5 cm langer dan de ceed, maar die 5 cm minder kofferlengte bij gelijke totale lengte van de wagen maakt wel geen verschil van 130 liter. Op basis de weinige fotos van de koffer van de i30 op het net kan ik dat verschil onmogelijk verklaren. Als iemand me nog de maten van de koffer van beide wagens (breedte tussen wielkassen, lengte tot de achterzetels en hoogte tot aan de oproller )kan geven ven beide modellen kom ik er misschien wel uit.
Als ik dan toch bezig ben, kan ook iemand me de totale lengte geven tussen de kooferklep en de achterkant van de voorste stoelen (geregeld voor een normaal gevouwd persoon). Ik ben naar het salon van Brussel geweest maar ben het vergeten uitmeten. Naar de showroon trekken heeft geen zin, hij is pas leverbaar eind mei 2008.
Hyundai heeft vandaag op de autotentoonstelling van Montreal (in de autowereld is het ’t jaar rond show) de Elantra Touring gepresenteerd. Eigenlijk is dit de CrossWagon van de i30, maar dat model is in Noord Amerika onbekend terwijl de Elantra een positieve klank heeft.
Vorig jaar toonde Hyundai op de SEMA tuningbeurs al een conceptversie (Beach Cruising genaamd), maar nu mag het publiek kennis maken het de productieversie. De Elantra Touring gaat op het Noord Amerikaanse continent geleverd worden met een 2,0 liter 4 cilinder benzinemotor, die gekoppeld is aan een handbak met 5 versnellingen of een 4-traps automaat. Het model is een stuk langer dan de hatchback versie, onder anders omdat de wielbasis is verlengd tot 2,70 meter. Hierdoor is er meer interieurruimte achterin en extra bagagevolume volume beschikbaar.
.
Nederland kan volgende maand kennis maken met het model, dan zoals gezegd als i30 CrossWagon, Hyundai is er nog niet uit of er een 3-deurs versie aan het i30 gamma zal worden toegevoegd, maar wel is een cabrioletcoupé uitvoering in aantocht plus een MPV variant, welke de Trajet zal gaan aflossen. De productie van de i30 vindt vooralsnog plaats in Zuid Korea. Vanaf volgend jaar, als de Tsjechische fabriek klaar is, zal aanvoer over zee naar Europa niet meer nodig zijn. Karmann wordt genoemd als producent voor de open variant van de i30.
Vriendin van bediende op het werk heeft er net één gekocht. Gróte salonkorting op gekregen en nog wat extra's. De details weet ik echter niet. Ze hebben wel alle wagens uit deze klasse zitten vergelijken en toch bij deze terecht gekomen.
'k Heb hem op 't autosalon uitgebreid bekeken en prijs / kwaliteit zit hij bij de betere.
De afwerking binnenin is van degelijk materiaal en de tijd van de glimmende plastics is voorgoed voorbij. Qua materiaalgebruik overtreffen ze zelfs op verschillende plaatsen al de fransen (Peugeot en Renault), alles zit degelijk vast en sluit netjes aan. Meer hoeft dat niet te zijn.
Het is echter niet het nivo van een BMW1, Golf, Auris (muv die middenconsole dan) maar de vraag is of dat nodig is voor een doorsnee gezinswagen.
Het stuurtje is netjes & een tikkeltje sportief maar volgens mij hadden ze 't beter volledig zwart gemaakt. Naar mijn gevoel zal dat ALU na verloop van tijd vuil worden.
Het stuurtje is netjes & een tikkeltje sportief maar volgens mij hadden ze 't beter volledig zwart gemaakt. Naar mijn gevoel zal dat ALU na verloop van tijd vuil worden.
Daar heb ik tot nu toe geen last van. Hopelijk blijft dat zo.
Ik zie meer Cee'd SW's dan de gewone Cee'd's.
De I30 zie je redelijk veel rijden. Ik blijf erbij, het standaard dash zonder alu look is zoveel mooier dan die met alu. Het dash met de standaard airco ( draaiknoppen ) is ook mooier dan dat van de auto airco
Comment