Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Niet eerder stapten we met zo veel vertrouwen in een kakelverse Hyundai als ditmaal in de i30. Natuurlijk, de Pony-tijd ligt ver achter ons, maar toch, in de voorste gelederen van de verkoop-cavalerie zul je de Koreanen nog niet gauw tegenkomen.
Eerder dit jaar maakten we kennis met de Cee’d van Hyundai-dochter Kia. We stonden er versteld van hoe volwassen deze nieuwste Koreaanse middenklasser is geworden en wetend dat de Cee’d zijn techniek deelt met die van de i30, kunnen we alleen maar met hoge verwachtingen aan deze rit in en rond Wenen beginnen.
Wij rijden eerst met de 1.6 diesel met 115 pk, want dat is volgens de importeur de diesel die in ons land het meest verkocht zal gaan worden. En terecht, zo concluderen we al snel. De dag is te kort om alle motoriseringen te kunnen rijden, maar de tweeliter diesel reden we eerder in de Cee’d en bovendien verlang je in de 115 pk eigenlijk geen moment naar meer. Met zijn 225 Nm is de motor krachtig genoeg om de 1.266 kg soepel en vlot over de wegen te trekken. Dat de vijf versnellingen de goede overbrengingsverhoudingen hebben, werkt daar ook aan mee. De bak voelt bovendien erg goed aan; direct en trefzeker. Ook de besturing is erg prettig, je hebt voldoende gevoel met de weg, zonder dat het vermoeiend wordt. Te vaak komen we overenthousiaste stuurbekrachtigingen tegen, zo niet hier. Wel grijpen de remmen erg abrupt aan, wat een goede dosering wat lastig maakt. De motor begint bij een kleine tweeduizend omwentelingen stevig te trekken en blijft daarbij aardig stil. Een zesbak is op deze diesel niet leverbaar, dan moet je voor de tweeliter versie gaan. Maar missen doen we dat zesde verzet niet echt bij deze motor.
Iets wat we wel doen wanneer we de tweeliter benzine bij de lurven hebben. Dat is met zijn 143 pk een redelijk potente motor voor deze Hyundai, maar los van het feit dat het vermogen gevoelsmatig niet helemaal tot zijn recht komt, liggen de versnellingen wat dicht op elkaar, waardoor je na de vijf door wilt. En dat kan dus niet. Een zesbak is er niet, ook niet tegen meerprijs. Dat doet overigens niets af aan het feit dat het onderstel, net als dat van de diesel, erg goed in balans is. Voor wie de Pony nog niet vergeten was; de i30 is een uitstekend paard geworden.
Sinds afgelopen maandag staat de i30 bij de Nederlandse dealers. De eerste jaargangen worden nog en Korea gebouwd, maar vanaf 2009 gebeurt dat in de nieuwe fabriek in Tsjechië. Begin volgend jaar komt er een stationcar. De Nederlandse importeur verwacht per jaar zo’n vijfduizend aan de man te kunnen brengen.
Voor de uitgebreide rij-impressie van de Hyundai i30 zie AutoWeek 27, die op woensdag 4 juli verschijnt. Bekijk ook het filmpje dat we van de i30-introductie maakten.
Geen slechte wagen waarschijnlijk maar qua design kan deze mij totaal niet overtuigen. Als ik bij een Koreaan zou gaan shoppen in deze klasse zou het toch een Kia C'eed worden...
ik denk dat hyundai een goed autootje aflevert voor 'n jong startend gezin die weinig aandacht schenken aan merk of imago.
't Zit degelijk in mekaar, 't rijdt blijkbaar goed, goede dieselmotoren en lage onderhoudskosten.
Niet voor lease, daarvoor mankeren ze (ceed en i30) nog het imago.
Binnenkort komt er de break en daarna de MPV die de Hyundai Matrix moet vervangen, eindelijk.
In het volgend nummer van Autogids staat er een test van de I30 in
Ben benieuwd wat ze gaan zeggen ( buiten het gewoonlijke kommaneuken )
Op de Cee's SW hebben ze ook niet veel commentaar kunnen geven ( juist op design, imago, ... )
In het volgend nummer van Autogids staat er een test van de I30 in
Ben benieuwd wat ze gaan zeggen ( buiten het gewoonlijke kommaneuken )
Op de Cee's SW hebben ze ook niet veel commentaar kunnen geven ( juist op design, imago, ... )
bij de gewone cee'd konden ze dat ook niet. Ze hebben dan maar het smoesje over het 'stinken van 't interieur' verzonnen.
Ze moeten hem ergens op kraken, of ze kunnen blitse cover met dikke duitsers wel vergeten in de toekomst. Al zeg ik daarmee niet dat de cee'd zonder gebreken is.
Geen slechte wagen waarschijnlijk maar qua design kan deze mij totaal niet overtuigen. Als ik bij een Koreaan zou gaan shoppen in deze klasse zou het toch een Kia C'eed worden...
Over het uitzicht heeft ook kleine Joris gelijk. De Cee'd ziet er homogener, ziet er dikker uit. Komt volgens mij vooral door de neus van de I3O. De motorkap is nogal plat en de neus is niet wat men verwacht als men de achterkant ziet. De neus van de cee'd zou hier beter op passen, hij zou er dikker uitzien.
Hier moet ik wel toegeven, als het er op aankomt wagens 'homogeen' te laten lijken zijn het vooral de duitsers die heer en meester zijn.
Comment