Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer WINTERBANDEN?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
    En bij bevroren ondergrond? Een plotse ijzelplek ed.?
    Dan denk ik dat het verschil tussen een winterband en een zomerband zeer klein is. De grip op sneeuw (in lengterichting, dus tractie) is met de betere winterband een pak beter, de zijdelingse grip is ook beter maar 't verschil is al kleiner ... maar op ijs? Dan glijden die evezogoe. Dan moet je spijkerbanden hebben, imo.

    En die "noodgevallen", ja, allemaal goed en wel, maar ... ik rijd nu al 14 jaar met de auto en heb nog nooit een noodgeval gehad in winterse periodes (erg koud, of sneeus/ijs/ijzel), niet met zomerbanden en niet met winterbanden. Evenmin op skireis. En wél met winterbanden in nauwelijks of niet winterse omstandigheden, met natte ondergrond, in ons gematigde Vlaanderen. Als ik hele dagen nadeel ondervind van een winterband op onze milde Vlaamse winterwegen, enkel en alleen maar omdat er ooit 'es misschien een noodmanoeuver ga moeten doen ... waarom koop ik dan een krachtiger auto dan b.v. een simpel zestienhonderdje op diesel? Da's ook enkel maar voor 't plezier, uiteindelijk, en die meer pk's zijn ook een groter risico voor medeweggebruikers, aangezien die me toestaan (veel) sneller te rijden dan met die minst krachtige auto. Of waarom koop ik dan een RWD en geen 4WD? Want da's ook veiliger. En waarom koop ik dan nog sportbanden als zomerband, dan kan ik beter banden nemen die beter het water afvoeren, dus echte regenbanden met serieus veel groeven erin, want je weet maar nooit dat je ooit een noodsituatie hebt in regenweer waarbij die sportbanden dan een 10 meter langere remweg nodig hebben dan die regenband, en ik dus in die laatste 10 meter nog dat kind aanrijd! Enzoverder, enzovoort.
    Als we zo gaan redeneren, dan mag je de straat ook niet meer op als voetganger zonder helm en beschermingspak en niergordel en schoenen met stalen tippen. Oké, misschien allemaal scheve vergelijkingen, maar (imo) even overdreven. Pas op, ik onderken het nut van winterbanden, hè, ze presteren sowieso beter als 't echt wintert ... maar ik vind dat in ons Vlaanderen nauwelijks voorkomen. En met mijn verwachtingen van en eisen aan m'n auto en diens rijplezier, heb ik tot nu toe nog geen ervaringen gemaakt die positief zijn, op dat vlak. Ze kosten meer dan zomerbanden (zelfde maat), ze maken meer rolgeluiden, en bieden imo geen voordeel op 't vlak van wegligging in 99% van de ritten die ik maak tussen november en maart.

    Ik heb een jaar of 3 met winterbanden gereden langs hier, en ik heb er vermoedelijk een keer of 5 "nut" van gehad. Ik herinner me die momenten nog omdat ik er ook plezier in had toen, maar ik herinner me vandaag de dag nog veel meer de frustratie die ik al die andere dagen voelde omdat die winterbanden de wegligging en het rijplezier van mijn auto behoorlijk verminderden.
    Feit blijft, naar mijn mening, en zéker als men dan ook nog 'es winterbanden neemt van smallere breedte dan de gewone banden, dat de wegligging van de auto dermate verandert, dat dat eveneens een risico kan zijn.
    Bij mij alvast was het verschil tussen 225/255R18 Pilot Sport 2 zomerbanden en 205R16 Pilot Alpin 2 enorm groot inzake grip in lengterichting (vooral remmen : duidelijk snellere tussenkomst ABS) en in bochten (drastisch gedaalde grip op b.v. afritten autostrade), in die mate dat ik me méér dan een keer heb mispakt.

    Nog een bijkomend nadeel van winterbanden is dat ze i.t.t. zomerbanden, echt veel profiel nodig hebben om goed te zijn. Een zomerband is nog goed met 2 à 2,5 mm profiel, ook als 't nat ligt, maar een winterband heeft met zo weinig profiel is veel minder waard. En laat nou net die set winterwielen bij veel mensen meerdere jaren meegaan, en vaak gedurende 2/3e van het jaar in minder optimale omstandigheden gestapeld/gestockeerd liggen in de garage. Ik denk dat het aantal mensen dat dénkt met winterbanden van 4-5 jaar oud en met b.v. 4 mm profiel veel veiliger op baan te zijn dan met hun zomerbanden, vrij groot is ... maar ik vrees dat ze ongelijk hebben.

    De dag dat ik een winterband tegenkom die meer dan behoorlijk presteert en niet veel moet onderdoen voor m'n zomerbanden qua grip op natte weg in onze Vlaamse omstandigheden (gemiddeld meer dan 7°C), dan leg ik - uiteraard - opnieuw winterrubber.
    Misschien bestaan die al, en moet ik gewoon een Pilot Alpin 3 of een TS810 of een Sottozero W240 leggen op m'n 18" velgen en ga ik superpositief zijn erover... maar 't is een dure bedoening om dat uit te testen en dan toch opnieuw teleurgesteld te zijn.

    Maar da's dan ook maar mijn visie erop. Elk het zijne, en iedereen is content (en zéker de bandenconstructeurs en -marchands).
    Last edited by ; 18/11/2008, 15:18.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Als we zo gaan redeneren, dan mag je de straat ook niet meer op als voetganger zonder helm en beschermingspak en niergordel en schoenen met stalen tippen. Oké, misschien allemaal scheve vergelijkingen, maar (imo) even overdreven.
      Kijk, het is als discussies deze kant opgaan, dat ik er geen zin meer in heb. Ik probeer objectief te zijn en ieders mening te respecteren, maar geef toe: da's toch geen manier van discussiëren, da's een ander z'n mening belachelijk maken.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Dan denk ik dat het....*VEEL TEKST HIER * ... de bandenconstructeurs en -marchands).
        gTa-heid

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
          In welke mate ondervind je last van winterbanden? Is het een H band ofzo?
          Awel, daar zeg je iets. Da's één van de hoofdredenen waarom 't switchen minstens goed overdacht moet worden, en niet zoals zoveel mensen (met betrekking tot banden) doen : "jamaar, ik let op, dus de goedkoopste is ook genoeg". En ge kent bandenleveranciers, hè, die verkopen even graag een minder merk/type want ze verdienen er zo goed als evenveel op + ze hebben hun klant goedkoper gediend waardoor ze minder kans hebben dat 'ie later op 'n ander gaat.

          Bij mijn vorige auto ging de switch van 225/255R18 PS2 naar 205R16 PA2, de eerste snelheidsindex W en de andere snelheidsindex H, yep. Dat volstaat, wettelijk en technisch gezien, meer dan voldoende voor die auto toen ... maar 't verschil inzake weggedrag is enorm.

          Zoals 'k al zei ... 'k zou misschien 'es gewoon een setje 225R18 sportief winterrubber kopen (PA3, Sottozero W240, TS810, ...) en op m'n 18" velgen leggen, waarschijnlijk ga 'k dan helemaal anders piepen. Maar 't is een kostelijke zaak, ik kom dan niet toe met 1.000 EUR.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
            Kijk, het is als discussies deze kant opgaan, dat ik er geen zin meer in heb. Ik probeer objectief te zijn en ieders mening te respecteren, maar geef toe: da's toch geen manier van discussiëren, da's een ander z'n mening belachelijk maken.
            Da's alvast niet de bedoeling, en dat weet ge ook Leftlane. Ik geef gewoon met een zeer makkelijk verstaanbaar voorbeeld aan hoe ik die "extra veiligheid in noodsituaties" zie, en welke waarde ik eraan geef. Ja, 't is veiliger, maar ik vind het overdreven om "zoveel" nadelen te moeten erbij nemen voor dat eventuele, onzekere, onwaarschijnlijke geval dat ik een noodmanoeuver ga moeten uitvoeren en dat het verschil in capaciteiten tussen een winter- en een zomerband nét het verschil gaan maken. That's all. 't Is een afweging die ik maak, voor mezelf, en ik probeerde dat uit te leggen. Omgekeerd had ik ook het gevoel dat er mensen waren die mijn afweging maar niks vonden, waaronder jij (en ik nam dat geenszins verkeerd op), dus ik probeer zo goed mogelijk te verduidelijken.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              Da's alvast niet de bedoeling, en dat weet ge ook Leftlane. Ik geef gewoon met een zeer makkelijk verstaanbaar voorbeeld aan hoe ik die "extra veiligheid in noodsituaties" zie, en welke waarde ik eraan geef. Ja, 't is veiliger, maar ik vind het overdreven om "zoveel" nadelen te moeten erbij nemen voor dat eventuele, onzekere, onwaarschijnlijke geval dat ik een noodmanoeuver ga moeten uitvoeren en dat het verschil in capaciteiten tussen een winter- en een zomerband nét het verschil gaan maken. That's all.
              Ik weet dat ook, maar zeggen dat dat minstens even sterk overdreven is, dat is niet waar. En dat weet jij ook


              Ik kan er ook niet aan doen dat jij enkel noodstops hebt moeten maken met winterbanden in warme natte omstandigheden, en niet in winterse omstandigheden.

              Comment


              • Neen, gelukkig, anders stuurde ik jou de factuur voor de herstelling van m'n flat spots. Maar je slaat de nagel op de kop : ik rijd 's winters voorzichtiger als het glad ligt, en al kan je nooit op elk moment de staat van de ondergrond voorspellen : proberen zover mogelijk vooruit te zien en te anticiperen helpt veel. Hier in het vlakke, zeer gematigde West-Vlaanderen heb ik alvast nog niet veel verraderlijke plaatsjes tegengekomen (zonder dat ik ze logischerwijs kon verwachten, zoals 'n brug of 'n door bomen beschutte bocht, o.i.d.), en ik doe nochtans een goeie helft van m'n kilometers op regionale en gemeentewegen, waaronder ook een pak boerenbaantjes. En met de steeds milderende winters *hoop* ik dat ik dat niet snel meer zal tegenkomen ook. En dan vind ik - voor mij - de aanschaf van een set (dure) winterbanden niet opportuun meer. Ook naar wintersportvakanties toe wordt het steeds minder noodzakelijk, tenminste toch als je de grotere Franse skigebieden bezoekt : de wegen erheen zijn vandaag de dag erg breed geworden en worden in uitmuntende staat gehouden door de overheden ginder. Plus : als er een moment komt dat je met gewone banden niet meer boven geraakt, dan is het imo met winterbanden ook al gevaarlijk, en dan leg ik kettingen of snowsocks.

                'k Heb dit jaar wel al dankbaar gebruik gemaakt, echter, van m'n winterbanden ... en ik denk zelfs véél meer dan al de rest hier samen op 't forum : ze hebben schitterend dienst gedaan als driftrubber, vorige zondag, op Zolder.
                Last edited by ; 18/11/2008, 15:40.

                Comment


                • Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                    Jaja, lach maar. Driften = weinig grip willen = gaat goed met winterbanden = proven my point.

                    Comment


                    • Nogmaals...je gaat de mist in omdat je uitgaat van jezelf, zijnde een aandachtige chauffeur die anticipeert en nog een stukje kan rijden ook.

                      Je mag eens raden met hoeveel % van de Belgische chauffeurs dergelijk profiel overeenstemt.


                      Dus --> winterbanden zijn wel degelijk veiliger in de winter

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                        Maar je kan moeilijk hier in België op spijkerbanden de baan opgaan hé
                        Mag dat eigenlijk nog? Herinner me nog dat 'n klante van m'n ouders héél lang geleden 'es zo'n dingen op 'r Scirocco had gelegd. Weet nog dat m'n pa feller met z'n ogen draaide dan onze hiernakomende gele vriend . Moet toch behoorlijk wat schade aanrichten aan 't wegdek? En ge kent de flikken vandaag hè : wielen durven doen doorslippen bij 't vertrekken aan de lichten = PV voor beschadiging wegdek aan uw botten.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                          Nogmaals...je gaat de mist in omdat je uitgaat van jezelf, zijnde een aandachtige chauffeur die anticipeert en nog een stukje kan rijden ook.

                          Je mag eens raden met hoeveel % van de Belgische chauffeurs dergelijk profiel overeenstemt.


                          Dus --> winterbanden zijn wel degelijk veiliger in de winter
                          Daarom zei ik ook al (i do not quote, maar 't zal er ni ver naast zijn) "vroeger adviseerde ik altijd winterbanden, maar dat doe ik nu zo snel niet meer" en "voor mensen die nooit aan de limiet van hun auto/banden/rijkunnen geraken, vind ik het wel een aanwinst" en "voor m'n pa, m'n ma en m'n vriendin sta ik er dus helemaal achter".

                          Comment


                          • Ik steek gewoon kleinere velgen maar dan zonder winterrubber .

                            Comment


                            • Het motto "doen alsof" (cfr. Spillies en z'n opmerkingen over je "S6 lookalike") indachtig.

                              Comment


                              • M.a.w. : voor 99% van de bestuurders zijn winterbanden veiliger

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  Het motto "doen alsof" (cfr. Spillies en z'n opmerkingen over je "S6 lookalike") indachtig.
                                  haahaha ,ik ga ook maybe andere velgen steken 20' en de deze laten herstellen en het leek me nu het beste moment voor .
                                  Tijdens de zomer met 16' rondrijden is schraal op z'n kar.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                                    M.a.w. : voor 99% van de bestuurders zijn winterbanden veiliger
                                    Hangt ervan af wanneer. Op die winterdagen: ja. Daarbuiten: neen.




                                    Edit : wtf, 't is juist, gij zijt een Duitzwitserse Nederbelg, gij! Ge zit verdorie de helft van den tijd in delen van Europa waar 's mans kloten er sneller afvriezen dan ze in België frieten bakken! Nogal wiedes dat ge dan Matsch+Schlamm banden steekt.

                                    Comment


                                    • Wait: let me put it like this...


                                      Welke situatie krijgt je voorkeur qua veiligheid:


                                      A) winterbanden gedurende volledige winter
                                      B) zomerbanden gedurende volledige winter


                                      Voor die 99% he

                                      Comment


                                      • Ge moet nog een tweede premisse toevoegen, namelijk

                                        A2) zelfde formaat als zomerbanden
                                        B2) kleiner/smaller dan zomerbanden

                                        En ik wil énkel antwoorden als het gaat over A-merk winterbanden, die nieuw zijn (en geen 4 jaar oud) !

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                          Daarom zei ik ook al (i do not quote, maar 't zal er ni ver naast zijn) "vroeger adviseerde ik altijd winterbanden, maar dat doe ik nu zo snel niet meer" en "voor mensen die nooit aan de limiet van hun auto/banden/rijkunnen geraken, vind ik het wel een aanwinst" en "voor m'n pa, m'n ma en m'n vriendin sta ik er dus helemaal achter".
                                          terwijl je zelf eerst zegt dat ze ondermaats presteren in niet-winteromstandigheden? wat heeft dat dan nog uitstaans met de "skills" van de bestuurders?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X