Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy
Bekijk Berichten
En die "noodgevallen", ja, allemaal goed en wel, maar ... ik rijd nu al 14 jaar met de auto en heb nog nooit een noodgeval gehad in winterse periodes (erg koud, of sneeus/ijs/ijzel), niet met zomerbanden en niet met winterbanden. Evenmin op skireis. En wél met winterbanden in nauwelijks of niet winterse omstandigheden, met natte ondergrond, in ons gematigde Vlaanderen. Als ik hele dagen nadeel ondervind van een winterband op onze milde Vlaamse winterwegen, enkel en alleen maar omdat er ooit 'es misschien een noodmanoeuver ga moeten doen ... waarom koop ik dan een krachtiger auto dan b.v. een simpel zestienhonderdje op diesel? Da's ook enkel maar voor 't plezier, uiteindelijk, en die meer pk's zijn ook een groter risico voor medeweggebruikers, aangezien die me toestaan (veel) sneller te rijden dan met die minst krachtige auto. Of waarom koop ik dan een RWD en geen 4WD? Want da's ook veiliger. En waarom koop ik dan nog sportbanden als zomerband, dan kan ik beter banden nemen die beter het water afvoeren, dus echte regenbanden met serieus veel groeven erin, want je weet maar nooit dat je ooit een noodsituatie hebt in regenweer waarbij die sportbanden dan een 10 meter langere remweg nodig hebben dan die regenband, en ik dus in die laatste 10 meter nog dat kind aanrijd! Enzoverder, enzovoort.
Als we zo gaan redeneren, dan mag je de straat ook niet meer op als voetganger zonder helm en beschermingspak en niergordel en schoenen met stalen tippen. Oké, misschien allemaal scheve vergelijkingen, maar (imo) even overdreven. Pas op, ik onderken het nut van winterbanden, hè, ze presteren sowieso beter als 't echt wintert ... maar ik vind dat in ons Vlaanderen nauwelijks voorkomen. En met mijn verwachtingen van en eisen aan m'n auto en diens rijplezier, heb ik tot nu toe nog geen ervaringen gemaakt die positief zijn, op dat vlak. Ze kosten meer dan zomerbanden (zelfde maat), ze maken meer rolgeluiden, en bieden imo geen voordeel op 't vlak van wegligging in 99% van de ritten die ik maak tussen november en maart.
Ik heb een jaar of 3 met winterbanden gereden langs hier, en ik heb er vermoedelijk een keer of 5 "nut" van gehad. Ik herinner me die momenten nog omdat ik er ook plezier in had toen, maar ik herinner me vandaag de dag nog veel meer de frustratie die ik al die andere dagen voelde omdat die winterbanden de wegligging en het rijplezier van mijn auto behoorlijk verminderden.
Feit blijft, naar mijn mening, en zéker als men dan ook nog 'es winterbanden neemt van smallere breedte dan de gewone banden, dat de wegligging van de auto dermate verandert, dat dat eveneens een risico kan zijn.
Bij mij alvast was het verschil tussen 225/255R18 Pilot Sport 2 zomerbanden en 205R16 Pilot Alpin 2 enorm groot inzake grip in lengterichting (vooral remmen : duidelijk snellere tussenkomst ABS) en in bochten (drastisch gedaalde grip op b.v. afritten autostrade), in die mate dat ik me méér dan een keer heb mispakt.
Nog een bijkomend nadeel van winterbanden is dat ze i.t.t. zomerbanden, echt veel profiel nodig hebben om goed te zijn. Een zomerband is nog goed met 2 à 2,5 mm profiel, ook als 't nat ligt, maar een winterband heeft met zo weinig profiel is veel minder waard. En laat nou net die set winterwielen bij veel mensen meerdere jaren meegaan, en vaak gedurende 2/3e van het jaar in minder optimale omstandigheden gestapeld/gestockeerd liggen in de garage. Ik denk dat het aantal mensen dat dénkt met winterbanden van 4-5 jaar oud en met b.v. 4 mm profiel veel veiliger op baan te zijn dan met hun zomerbanden, vrij groot is ... maar ik vrees dat ze ongelijk hebben.
De dag dat ik een winterband tegenkom die meer dan behoorlijk presteert en niet veel moet onderdoen voor m'n zomerbanden qua grip op natte weg in onze Vlaamse omstandigheden (gemiddeld meer dan 7°C), dan leg ik - uiteraard - opnieuw winterrubber.
Misschien bestaan die al, en moet ik gewoon een Pilot Alpin 3 of een TS810 of een Sottozero W240 leggen op m'n 18" velgen en ga ik superpositief zijn erover... maar 't is een dure bedoening om dat uit te testen en dan toch opnieuw teleurgesteld te zijn.
Maar da's dan ook maar mijn visie erop. Elk het zijne, en iedereen is content (en zéker de bandenconstructeurs en -marchands).
Comment