Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer WINTERBANDEN?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
    Wel, ze helpen ook bij zware regenval. Ik merk vaak met huurwagens in Duitsland die steeds winterbanden krijgen dat het een stuk beter rijdt bij regenval dat de dingen op zomerbanden.
    Da's een misvatting. Een zomer-regenband biedt bij normale temperaturen betere grip dan een winterband. Zowel op het droge als bij regen.

Zelfs op het vlak van aquaplaning en remweg, maar ook op 't vlak van grip in bochten e.d. is een zomer-regenband beter.

Wat jij (misschien) bedoelt, zijn die all-season banden. Niet slecht, als je van middelmatigheid houdt. Zijn een goed compromis, maar het blijft een compromis. Een steengoeie zomer-band gecombineerd met een goeie winterband die je enkel uithaalt als het wérkelijk nodig is (hier in België dus niet zo heel denderend vaak), is nog altijd 'n duidelijk betere oplossing.

Comment

de mijne liggen er ondertussen ook bijna 2 weken op

Comment

In principe ben ik het eens met gTa, je bent in Vlaanderen meestal beter af met top zomerbanden dan met winterbanden.

Toch ga ik een dezer dagen wellicht winterbanden laten leggen. Redenen:
        • Het is voorzien in het leasecontract, maar als ik er deze winter geen gebruik van maak, vervalt dat recht.
        • Voor mogelijke winterse trips naar Duitsland wil ik in orde zijn.
        • De GoodYear NCT-5 runflats die nu onder mijn eend liggen zijn ook geen echte top zomerbanden.
        Iemand tips voor een goeie runflat winterband in de maat 205/50 R17?
        AutoMinded.be

Comment

ik doe het gewoon om eens op deksels te kunnen rijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dino737 Bekijk Berichten
            Winterbanden beginnen hun nut te hebben vanaf temperaturen minder dan 10°.
            Is dat per opbod ofzo?
            Eerst was het vanaf 7°C, nu al 10°C... binnen enkele jaren vanaf 30°C?

For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

Comment

Geen winterbanden.
              Wel het jaar door met regenbanden.

En dat er 8 maanden van het jaar niet gereden wordt op die winterbanden is goed voor het rubber ?

Trouwens : hoeveel procent van de Belgen legt winterbanden ? Heel weinig denk ik. Als je de fleetmarkt er af trekt wordt dat minimaal.
              In Nederland nog geen 5%.
              Last edited by ; 18/11/2008, 10:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                Wel het jaar door met regenbanden.
                gewoon de beste,
                uniroyal ?

Comment

Trouwens, je bent als Belg toch niet verplicht om winterbanden te leggen als je door Duitsland rijdt? De Duitse wetgeving is toch enkel voor Duitsers verplicht? Of vergis ik me daarin?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Trouwens, je bent als Belg toch niet verplicht om winterbanden te leggen als je door Duitsland rijdt? De Duitse wetgeving is toch enkel voor Duitsers verplicht? Of vergis ik me daarin?
                    In Duitsland dien je je, ook als Belg, aan de Duitse verkeerswet te houden.
                    AutoMinded.be

Comment

als je zo redeneert mag je nergens harder dan 120 op de snelweg in Duitsland, als Belg zijnde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                        Maar die wet zegt nergens dat je verplicht bent winterbanden te leggen; enkel dat je banden moeten aangepast zijn aan de weersomstandigheden.
                        Als het op 15 december dus 15°C is in Duitsland mag je daar gerust rijden op zomerbanden.
                        For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

Comment

Ik dacht dat je niet meer verzekerd was als er iets gebeurde en dat je enkel verplicht was ze te hebben als er de condities naar zijn (ijs, sneeuw, weetikveel) ?

Comment

T'is een commerce,

een commerce zeg ik u !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten
                              Maar die wet zegt nergens dat je verplicht bent winterbanden te leggen; enkel dat je banden moeten aangepast zijn aan de weersomstandigheden.
                              Als het op 15 december dus 15°C is in Duitsland mag je daar gerust rijden op zomerbanden.
                              idd!!

Comment

Ik hoop van niet anders mogen we maar max 120 rijden op de autobahn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CSL Bekijk Berichten
                                  T'is een commerce,

een commerce zeg ik u !
                                  Alles is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten
                                    Dat klopt ja, maar bij winterse weersomstandigheden ben je, ook als Belg, verplicht om je wagen aan te passen aan de omstandigheden, en dat houdt dus onder andere in dat je banden in orde moeten zijn.
                                    AutoMinded.be

Comment

Mijn winterbanden (Michelin Alpin) heb ik eronder laten steken eind oktober al.
                                      Heb er nieuwe gekocht inclusief nieuwe alu velgen. Zo kan ik vanaf nu zelf de bandenwissel zomer/winter uitvoeren wanneer het me past.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                        als je zo redeneert mag je nergens harder dan 120 op de snelweg in Duitsland, als Belg zijnde
                                        Kérels, ik ben geen 12-jarig ventjen hee. Maar m'n vraag was onvolledig, één woordje ontbrak. "technische", namelijk.

Een algemeen technisch voorschrift (zoals het verplicht leggen van een winterband gedurende bepaalde maanden) behoort toch niet tot de verkeerswet maar tot de technische reglementering dat enkel bindend is voor de wagens die in dat land zijn ingeschreven? (ik heb het niet over niet-algemene maar specifieke verplichtingen, b.v. de verplichting om bij sneeuw sneeuwkettingen te leggen op een bepaalde weg, wat wordt aangegeven door een bord op dat stuk weg ; de algemene winterband-verplichting is niet zo'n specifieke verplichting, maar een algemeen technisch reglement).

Spacers mogen niet in België, maar zijn wel volledig legaal in Duitsland. Net zoals een volledige rolkooi. En een big brake kit. Een Duitser die dus hier met zijn spacers en dikke AP's en z'n Wiechers kooi komt rijden in België, is niet in overtreding, omdat zijn voertuig voldoet aan de Duitse technische reglementen.

Omgekeerd voorbeeld: in België is het toegestaan om winterbanden te leggen van gelijk welke snelheidsindex (b.v. op een BMW 550i mag je bij wijze van spreken perfect winterbanden leggen met snelheidsindex T), zolang je maar een stickertje in je interieur hangt met de melding "winterbanden" en de maximumsnelheid van die banden. Is beperkt tot bepaalde maanden per jaar, maar het mag.
                                        In Duitsland is dat niet zo, je mag maar twee snelheidsindexen zakken, dacht ik. Dus op een 550i, die minstens snelheidsindex W moet steken heben normaal (topsnelheid is 250), moet er dus minimaal snelheidsindex H worden gelegd.
                                        Als je in België vertrekt met je 550i op snelheidsindex T winterbanden, en je rijdt door Duitsland, dan ben je in orde met de Belgische technische reglementering, en kan je dus niet bekeurd worden daar.

Zo is dat ook voor Belgen die met gewone banden zonder M+S kenteken in Duitsland gaan rijden tijdens de maanden waarin het voor Duitsers verplicht is om winterbanden te leggen. Dacht ik toch?

Of ik heb het mis. En dan zie ik 'n correctie graag tegemoet.
                                        Last edited by ; 18/11/2008, 11:53.

Comment

@gTa: winterbanden zijn in Duitsland dan ook geen "technisch voorschrift", het is de Duitse wegcode die voorschrijft dat je auto voorbereid moet zijn op winterse omstandigheden. Als je dus in de problemen komt doordat je geen winterbanden hebt liggen, dan is "Jamaar ik ben Belg", geen get out of jail for free card
                                          AutoMinded.be

Comment

Working...
                                          X