Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer WINTERBANDEN?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Daar moeten toch al testen rond gedaan zijn?
    Niemand geen artikels liggen? (Liefst in een verstaanbare taal, dus voor mij geen 10 pagina's Duits ofzo )

Comment

Ja, die testen hebben we nog maar 30.454.545.055.235.346 keer besproken ofzo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
        als je zo redeneert mag je nergens harder dan 120 op de snelweg in Duitsland, als Belg zijnde
        en mogen duitsers hier zo hard als ze willen, want bijna nergens staan er borden dat je maar 120 mag op onze snelwegen.

Als het zo zit wil ik wel de Duitse nationaliteit aannemen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten

Als je dat niet kunt ben je ook wel een ontzettende sukkel hé.

Het gaat over noodsituaties
          sorry, ik heb niet heel het topic gelezen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
            sorry, ik heb niet heel het topic gelezen
            Dat moet ook niet, ik bedoel gewoon dat eenieder perfect in de winter met zomerbanden in België kan rijden. Als je dat niet kan ben je geen rijbewijs waardig.

Dat wou ik maar ff zeggen

Bovenstaand uiteraard enkel samenhangend met m'n vorige posts.

Comment

Waarom wordt er dan nog steeds over geleuterd in vage termen van "het zou kunnen dat .." en "sommige banden misschien ..." etc etc. Pak dan gewoon de testdata erbij eh, om te zien of een winterband als het warmer is slechter presteert dan een zomerband wanneer het kouder is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                Ik niet, en m'n ervaringen liggen ook in die aard. Winterbanden en sportief rijden gaat echt niet samen, hier in Vlaanderen, imo.
                En bij bevroren ondergrond? Een plotse ijzelplek ed.?

Ik prefereer winterbanden. Hun slechtere handling-eigenschappen zijn een feit, maar daar kan ik me gerust wel aan aanpassen. Ik rijd dan wel met een gerust hart rond, dat ik in noodsituaties bij weinig gripvolle omstandigheden kan vertrouwen op de extra grip die m'n winterbanden bieden.

Plus: ik zoek nogal graag eens de sneeuw op.

Voor de Lupo twijfel ik nog, maar het zou wel welkom zijn, de grip van deze bandjes (nuja, 3.5 bar ) is dramatisch, wat blaren of een beetje zand op de weg en ik voel me net passagier in een curlingsteen.

Comment

Tegen ijsplekken zijn winterbanden ook niet opgewassen.

Dan moet je spijkerbanden

Comment

Dat moet ook niet, ik bedoel gewoon dat eenieder perfect in de winter met zomerbanden in België kan rijden. Als je dat niet kan ben je geen rijbewijs waardig.

Dat wou ik maar ff zeggen

Bovenstaand uiteraard enkel samenhangend met m'n vorige posts.
                    hmm

wij hebben hier toch al gehad dat we met onze A-klasse op Goodyear Eagle F1's de oprit niet opgeraakten toen het gesneeuw had

Comment

Waarom wordt er dan nog steeds over geleuterd in vage termen van "het zou kunnen dat .." en "sommige banden misschien ..." etc etc. Pak dan gewoon de testdata erbij eh, om te zien of een winterband als het warmer is slechter presteert dan een zomerband wanneer het kouder is

In zoverre het me toegestaan is betrouw ik voor wat betreft dat laatste graag op m'n eigen bevindingen.

Comment

Volgens mij geraken we daar nooit over uitgezeverd

Speciaal voor ir_fuel:

Wel 4 bladzijden Duits, maar er staan mooie (verstaanbare) grafiekjes bij

In die test scoort de zomerband bij alle nat- en droogweer testen beter dan alle winterbanden. Minpunten vind ik wel: er wordt nergens vermeld met wélke zomerband men getest heeft, en men vertelt ook niet bij welke temperatuur de testen gedaan werden.
                        AutoMinded.be

Comment

Tegen ijsplekken zijn winterbanden ook niet opgewassen.

Dan moet je spijkerbanden
                          Ze bieden sowieso een pak meer grip op ijzelplekken (=/= ijsplekken) dan zomerbanden. Maar uiteraard wel te verstaan dat je nog steeds érg weinig grip zal hebben op dat moment, en spijkerbanden daar een deftige oplossing bieden.

Maar je kan moeilijk hier in België op spijkerbanden de baan opgaan hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
                            hmm

wij hebben hier toch al gehad dat we met onze A-klasse op Goodyear Eagle F1's de oprit niet opgeraakten toen het gesneeuw had
                            dat ligt dan eerder aan het aantal aangedreven wielen ipv het type band

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten

Speciaal voor ir_fuel:

In die test scoort de zomerband bij alle nat- en droogweer testen beter dan alle winterbanden. Minpunten vind ik wel: er wordt nergens vermeld met wélke zomerband men getest heeft, en men vertelt ook niet bij welke temperatuur de testen gedaan werden.
                              Je moet inderdaad ook een onderscheid maken tussen zomerbanden en zomerbanden.

Er zijn zomerbanden waar je een deftig eind mee geraakt in winterse omstandigheden, maar sowieso zou ik iedereen afraden om met een V-profiel of iets gelijkaardigs de sneeuw op te zoeken.

Comment

Ik maak me ook elk jaar de bedenking of ik nu winterbanden moet laten monteren. Akkoord dat er situaties zijn waarin ze hun nut hebben, maar in feite pas ik bij winterweer altijd mijn rijstijl aan.

"Probleem" is dat ik graag ook sportief rijd als de omstandigheden "veilig" zijn, en dat schijnt tegen te vallen met winterbanden (zoals bvb ook gTa aangeeft).

Bij gebrek aan ervaringen ermee ishet een beetje een gok, maar wel een dure als je er voor gaat (in mijn geval : set velgen + banden, want 19" winterbanden is zinloos).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten

Speciaal voor ir_fuel:

Inderdaad. Als die testen bij 5°C zijn geweest, vind ik dat erg teleurstellend voor de winterbanden. Moest dat bij 15° geweest zijn, is dat uiteraard iets wat te verwachten was....

Comment

Volgens mij schieten we hier een beetje aan de belangrijkheid van sommige dingen voorbij.

Het punt is niet dat winterbanden bij temperaturen boven de 7°C een (iets) langere remweg hebben..

Het punt is dat zomerbanden bij ijzel, algemene gladheid (bij lagere temperaturen) en sneeuw dramatisch slechter zijn.

Ook al heb je in Vlaanderen op een gehele winter slechts zo'n 10 a 15 dagen (gokje) die kwalificeerd kunnen worden als zijnde "koud en glad"...
                                    Je zal maar eens net op zo'n dag een noodstop moeten doen.

Daarentegen lijkt het mij iets minder dramatisch als je met winterbanden bij 15°C de ankers moet uitgooien.

Uiteraard allemaal IMO.
                                    Ja, ook naar mijn mening. Maar dan algemeen gezien.

Ikzelf ondervind heelder dagen meer last van winterbanden, dan dat ik op die enkele dagen dat 't wintert in Vlaanderen, last heb van de mindere grip van m'n zomerbanden.

Comment

In welke mate ondervind je last van winterbanden? Is het een H band ofzo?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                        Ja, ook naar mijn mening. Maar dan algemeen gezien.

Ikzelf ondervind heelder dagen meer last van winterbanden, dan dat ik op die enkele dagen dat 't wintert in Vlaanderen, last heb van de mindere grip van m'n zomerbanden.
                                        Nu - ik heb er geen idee van dus ik zeg maar wat -, zijn er bij jullie aan zee en in de westhoek ook niet een pak minder dagen dat het 's ochtends vriest?

Hier komt het vrij vaak voor dat het net 1 of 2 ° onder nul is, en dus belachelijk glad kan zijn zonder dat je het direct doorhebt. In acht genomen dat het aan de kust altijd iéts zachter is in de winter....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                                          In welke mate ondervind je last van winterbanden? Is het een H band ofzo?
                                          't is gTa, die legt meer kilometers af op Zolder dan op de openbare weg
                                          AutoMinded.be

Comment

Working...
                                          X