Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer WINTERBANDEN?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    tijdens de maanden waarin het voor Duitsers verplicht is om winterbanden te leggen.
    Nogmaals, er is helemaal geen periode waarbinnen het voor Duitsers verplicht is met winterbanden te rijden.
    For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

Comment

Toch wel ... of ik moet me zeer ferm vergissen. Ik las ooit nog dat de Duitse Politie buitenlanders niet op dezelfde manier kan bekeuren als Duitsers zelf, en dat enkel via een omweg kan doen. De facto komt het er dus op neer dat je, ongeacht je nationaliteit, weldegelijk op de winterse omstandigheden aangepaste auto moet hebben, maar wat ik zei is wel correct : de afdwingbaarheid van die algemene regel is niet gelijk voor Duitsers en niet-Duitsers, net zomin als de bestraffing bij overtreding gestoeld is op dezelfde artikelen.

Zou 'k 'es in detail moeten opzoeken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten
        Nogmaals, er is helemaal geen periode waarbinnen het voor Duitsers verplicht is met winterbanden te rijden.
        Jawel, periodes met winterse omstandigheden. I know I know, you're right.

Comment

Toch wel ... of ik moet me zeer ferm vergissen.

Het is zelfs zo dat er in de de Duitse wegenverkeerswet, de Strassenverkehrsordnung (StVO), of in de daarop gebaseerde wetten met geen woord wordt gesproken over winterbanden, zomerbanden of all-weatherbanden.
          Er is in de media onduidelijkheid ontstaan over de "verplichting" om in Duitsland winterbanden te gebruiken. De verwarring ontstond nadat op 1 mei 2006 het Duitse wegenverkeersreglement opnieuw is geformuleerd. Het nieuwe reglement schrijft voor dat automobilisten de uitrusting van hun voertuig aan de weersomstandigheden moeten aanpassen. Er wordt in de reglement echter alleen gerept over goede banden, niets over winterbanden. Onder de winteruitrusting valt tevens de ruitenwisserinstallatie, deze moet voldoende antivries bevatten.
          Last edited by N-D-D-V-D-B; 18/11/2008, 12:08.
          For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

Comment

Beide wagens thuis liggen nog op zomerbanden.

Het zal zo rond eind november worden, dat ze allebei winterbanden hebben.

Comment

Concreet dacht ik dat het zo was :
              • De Duitsers kunnen beboet worden voor het simpel feit dat hun wagen niet aan de winterse omstandigheden is aangepast, zelfs al staan ze bij wijze van spreken geparkeerd (geparkeerd staan = verkeersdeelnemer zijn). Ze voldoen niet aan de regels, dus boete.
              • Buitenlanders in Duitsland kunnen enkel beboet worden voor het niet aangepast zijn aan de winterse omstandigheden na een ongeval of een situatie die andere verkeersdeelnemers in gevaar bracht.
              Nu is het wel zo dat dat laatste iets is dat makkelijk breed kan worden geïnterpreteerd. "U rijdt niet met een aangepaste wagen, dus U kan anderen in gevaar brengen."

De facto blijft het dus zo goed als gelijk. En da's uiteindelijk wat telt.

Comment

Kijk, ik wist het wel, maar ik vergeet het vaak weer...

"M+S-banden zijn bedoeld voor het rijden door modder en sneeuw. Alleen als er op zo'n band ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, gelt de band als winterband. Het M+S logo is te vinden op alle winterbanden, all season-banden en soms ook op zomerbanden, en zegt niets over de eigenschappen van de band als winterband.
                Alleen het symbool met het sneeuwvlokje duidt op de geschiktheid als winterband. De eisen zijn overigens niet bijzonder hoog: een remtest is al voldoende om het symbool te mogen gebruiken.
                "

't Is dus allemaal een beetje precair. Ik kan me goed inbeelden dat er mensen zijn die hun gewone banden opzij leggen en een goedkoop type winterband kopen met de gedachte goed te doen, maar uiteindelijk een band in huis halen die op sneeuw/ijs niet zo heel veel beter presteert, en die op droog en vochtig/nat wegdek veel minder presteert dan een gewone zomerregenband (wat de meeste vergelijkende tests uitwijzen).

Ik was vroeger ook van de strekking dat winterbanden 'sowieso beter' waren, maar die vergelijkende tests te lezen en ook eigen ervaring met verschillende types winterbanden in tal van maten, ben ik daar niet meer zo fel van overtuigd... althans toch niet voor België.

Ik ben overtuigd van het nut van een winterband voor ons Vlamingen
                1) als je dezelfde maat legt als je zomerband,
                2) als je winterband legt van dezelfde strekking/categorie als je zomerband,
                3) als je een top-winterband legt met vooral goeie droog- en natweereigenschappen,
                4) als je je bewust bent dat je vermoedelijk wat minder grip hebt bij regen, en daar dan ook bewust je rijstijl aan aanpast.

Punt 1 en 2 voeg ik erbij omdat je dan je rijgedrag van je auto zo weinig mogelijk verandert, wat de kans op onaangename verrassingen zoveel mogelijk beperkt.

Vroeger adviseerde ik tot 't leggen van winterbanden, nu ga ik dat niet zo snel meer doen...

Comment

Als een verplichting tot winterbanden (zelfs in België) geen positief effect zou hebben op het aantal ongevallen met blikschade en/of slachtoffers, dan eet ik m'n hoed op.

Comment

Vroeger adviseerde ik tot 't leggen van winterbanden, nu ga ik dat niet zo snel meer doen...
                    En de verwijten die ik een jaartje geleden naar mijn hoofd kreeg geslingerd omdat ik net hetzelfde zei...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                      Als een verplichting tot winterbanden (zelfs in België) geen positief effect zou hebben op het aantal ongevallen met blikschade en/of slachtoffers, dan eet ik m'n hoed op.
                      Zoals jij 't stelt, heb je m.i. gelijk.

Als je 't echter over Vlaanderen specifiek hebt, denk ik dat de waarheid in het midden ligt, of zelfs lichtjes langs de andere kant.
                      In geval van echte winterse omstandigheden (goed koud, men zegt 7°C en minder, maar ik denk dat dat marketingtechnisch wat opgedreven is en ik maak daar altijd "quasi-vriestemperaturen aan de grond" van, dus 4 à 5°C of minder luchttemperatuur) is er zeker 'n voordeel. Maar daarbuiten niet : dan blijken winterbanden een langere remweg te hebben én minder zijdelingse grip te bieden ... en dat zijn twee zaken die de veilgheid serieus beperken. En wat is de gemiddelde temperatuur in Vlaanderen, in de maanden november, december, januari, februari en maart? (echt geen idee van)

Maar da's enkel maar mijn idee...

Comment

En de verwijten die ik een jaartje geleden naar mijn hoofd kreeg geslingerd omdat ik net hetzelfde zei...

Eerst en vooral : wie mag jij dan wel zijn? Je bent hier nieuw van oktober! En bovendien : verwijten? Rakel ze maar 'es op, 'k ben er zelf benieuwd naar.

Ik adviseer ze wel voor mensen die rustig rijden en nooit in de buurt van de grens van de capaciteiten van hun banden, auto, rijkunnen e.d. komen. Maar zo'n mensen vind je doorgaans niet in grote getallen op een autoforum, vaak zijn dat jongeren en gepassioneerden en het aandeel in die groep dat nooit de grens benadert/bereikt/aftast, is bitter klein.

M'n vader legt automatisch winterbanden en ik steun 'm daarin, m'n moeder zou dat niet doen en m'n pa en ik verplichten haar om dat te doen. M'n vriendin net hetzelfde : dra komen ze erop. Als ik dan al 'es advies wil geven, dan probeer ik dat ook goed te doen, rekening houdend met de persoon die me om raad vraagt. Een algemeen advies "wniterbanden zijn beter" of wat dan ook, kan m.i. nooit kloppen.

Comment

Ik adviseer ze wel voor mensen die rustig rijden en nooit in de buurt van de grens van de capaciteiten van hun banden, auto, rijkunnen e.d. komen.
                          Ik zou net het omgekeerde zeggen.

Comment

Ik adviseer ze wel voor mensen die rustig rijden en nooit in de buurt van de grens van de capaciteiten van hun banden, auto, rijkunnen e.d. komen. Maar zo'n mensen vind je doorgaans niet in grote getallen op een autoforum, vaak zijn dat jongeren en gepassioneerden en het aandeel in die groep dat nooit de grens benadert/bereikt/aftast, is bitter klein.
                            Maar ook mensen die heel rustig rijden en nooit de grenzen aftasten kunnen wel eens een noodstop voorhebben...
                            AutoMinded.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                              Maar ook mensen die heel rustig rijden en nooit de grenzen aftasten kunnen wel eens een noodstop voorhebben...
                              True.

Comment

Ik zou net het omgekeerde zeggen.
                                Ik niet, en m'n ervaringen liggen ook in die aard. Winterbanden en sportief rijden gaat echt niet samen, hier in Vlaanderen, imo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                                  Daarom dat gTa ze winterbanden adviseerd, toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rachid Bekijk Berichten
                                    Daarom dat gTa ze winterbanden adviseerd, toch?
                                    Net niet, gTa schrijft zelf dat winterbanden bij niet-vries temperaturen een langere remweg hebben, en dat is ook mijn eigen ervaring.

Ik wilde gewoon aangeven dat het argument "ik rij rustig dus ik heb X (*) niet nodig" meestal een slecht argument is, want soms kom je onverwacht in aanraking met de limieten van je wagen zonder dat je het zelf gezocht hebt.

(*) X kan hierbij staan voor goeie banden, ABS, ESP of eender welke technologie die de wegligging verbetert.
                                    AutoMinded.be

Comment

Volgens mij schieten we hier een beetje aan de belangrijkheid van sommige dingen voorbij.

Het punt is niet dat winterbanden bij temperaturen boven de 7°C een (iets) langere remweg hebben..

Het punt is dat zomerbanden bij ijzel, algemene gladheid (bij lagere temperaturen) en sneeuw dramatisch slechter zijn.

Ook al heb je in Vlaanderen op een gehele winter slechts zo'n 10 a 15 dagen (gokje) die kwalificeerd kunnen worden als zijnde "koud en glad"...
                                      Je zal maar eens net op zo'n dag een noodstop moeten doen.

Daarentegen lijkt het mij iets minder dramatisch als je met winterbanden bij 15°C de ankers moet uitgooien.

Uiteraard allemaal IMO.

Comment

Ik heb er nu gekocht omdat ik een reisje heb geboekt in Duitsland binnen een maandje en omdat er mss nog wel wintertripjes naar Duitsland komen.

Ik blijf van mening dat je met een deftige band en normaal rijgedrag hier de winter perfect door komt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                                          Ik blijf van mening dat je met een deftige band en normaal rijgedrag hier de winter perfect door komt

Als je dat niet kunt ben je ook wel een ontzettende sukkel hé.

Het gaat over noodsituaties

Comment

Working...
                                          X