Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer WINTERBANDEN?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ja, is waar. Ziet er dus goed uit.

Comment

• Winterbanden, geen winterbanden, het is me zondag duidelijk geworden dat 275 zomerrubber TOTAAL geen optie is om vers ( en relatief veel ) sneeuw te verwerken. Mijn E60 geraakte zelfs niet over de viadukt van de snelweg. Rijden ging nog redelijk, maar die kar de helling opduwen vanaf stilstand ( rood licht ) was vergeefse moeite. Gelukkig heb ik een ( beer van een ) vrouw die heeft zitten duwen tot boven!

En dan die blikken van in hun vuist lachende Lada-rijders!

R-M

Comment

• Ondertussen heb ik een dikke 400km gedaan met de Dunlops (ja dat gaat vlug bij mij ...), het lichte stuurgevoel waar ik eerder over schreef is verdwenen en ik vermoed dan ook dat ze zo stilaan wel ingereden zijn. Daarom ben ik gisteren even naar een verlaten industrieterrein getrokken om de grenzen af te tasten, kwestie dat ik weet waar ik me aan kan verwachten.

De omstandigheden: de buitentemperatuur is 5°C volgens de BC, de weg ligt er een beetje vettig bij en het is aan het miezeren, vrij typisch winterweer dus.

Eerst heb ik een paar remtesten gedaan van 70 naar 0. Dat gaat verrassend goed, de ABS komt (uiteraard) wel in actie maar ik sta sneller stil dan ik verwacht. Met mijn vorige winterbanden had ik vaak het gevoel van "door te schuiven" als de ABS in actie kwam, en dat ik daardoor verschillende meters later stilstond. Hier merk ik daar niks van, en ik durf niet met de hand op het hart zeggen dat ik met mijn zomerbanden sneller zou stilstaan. I'm impressed.

Dan heb ik een paar bochtjes genomen, en de achtertrein wat geprovoceerd, achtereenvolgens met DTC on en DTC off. Die achtertrein komt makkellijker los, maar breekt wel minder ver en minder fel uit dan met mijn zomerbanden. Heel geleidelijk gaat het over van rijden in glijden en het is alsof er zelfs tijdens het glijden nog "grip" is om de achtertrein "in line" te houden. Het is misschien iets minder plezant dan ik gehoopt had, maar wel geruststellend. De stuurprecisie bij het stevige bochtenwerk is wel minder, het voelt allemaal een beetje vager aan, minder scherp maar dat is relatief.

Conclusie: ik ben tot nu toe erg tevreden over deze winterbanden, ten opzichte van mijn zomerbanden moet er wat toegegeven worden op gebied van precisie en rijplezier, maar niet op gebied van veiligheid en dat was toch mijn grootste zorg gezien mijn vorige negatieve ervaringen met winterbanden. Het enige voorbehoud dat ik nog wil maken is dat ik ze nog niet heb kunnen testen bij een kletsnatte baan.
        Last edited by janvkn; 28/11/2008, 11:11.
        AutoMinded.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
          Ondertussen heb ik een dikke 400km gedaan met de Dunlops (ja dat gaat vlug bij mij ...), het lichte stuurgevoel waar ik eerder over schreef is verdwenen en ik vermoed dan ook dat ze zo stilaan wel ingereden zijn. Daarom ben ik gisteren even naar een verlaten industrieterrein getrokken om de grenzen af te tasten, kwestie dat ik weet waar ik me aan kan verwachten.

De omstandigheden: de buitentemperatuur is 5°C volgens de BC, de weg ligt er een beetje vettig bij en het is aan het miezeren, vrij typisch winterweer dus.

Eerst heb ik een paar remtesten gedaan van 70 naar 0. Dat gaat verrassend goed, de ABS komt (uiteraard) wel in actie maar ik sta sneller stil dan ik verwacht. Met mijn vorige winterbanden had ik vaak het gevoel van "door te schuiven" als de ABS in actie kwam, en dat ik daardoor verschillende meters later stilstond. Hier merk ik daar niks van, en ik durf niet met de hand op het hart zeggen dat ik met mijn zomerbanden sneller zou stilstaan. I'm impressed.

Dan heb ik een paar bochtjes genomen, en de achtertrein wat geprovoceerd, achtereenvolgens met DTC on en DTC off. Die achtertrein komt makkellijker los, maar breekt wel minder ver en minder fel uit dan met mijn zomerbanden. Heel geleidelijk gaat het over van rijden in glijden en het is alsof er zelfs tijdens het glijden nog "grip" is om de achtertrein "in line" te houden. Het is misschien iets minder plezant dan ik gehoopt had, maar wel geruststellend. De stuurprecisie bij het stevige bochtenwerk is wel minder, het voelt allemaal een beetje vager aan, minder scherp maar dat is relatief.

Conclusie: ik ben tot nu toe erg tevreden over deze winterbanden, ten opzichte van mijn zomerbanden moet er wat toegegeven worden op gebied van precisie en rijplezier, maar niet op gebied van veiligheid en dat was toch mijn grootste zorg gezien mijn vorige negatieve ervaringen met winterbanden. Het enige voorbehoud dat ik nog wil maken is dat ik ze nog niet heb kunnen testen bij een kletsnatte baan.
          Eigenlijk heb 'k 'n identieke conclusie (wel met 'n voorwieltrekker) ivm m'n huidige winterbanden (Dunlops M3 tov de vorige Toyo S940). De nadelen wegen niet meer op tegen de voordelen...

Comment

• Ik denk dat je stilletjesaan wel kan zeggen dat winterbanden geen overbodige luxe zijn deze winter... Vorig jaar waren ze dat wel.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Ik denk dat je stilletjesaan wel kan zeggen dat winterbanden geen overbodige luxe zijn deze winter... Vorig jaar waren ze dat wel.
              Goh, dit is de 2e dag sneeuw deze winter. Voor de rest heb ik geen enkel probleem ondervonden de laatste weken met zomerbanden bij deze temperaturen.
              Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

Ik denk dat je stilletjesaan wel kan zeggen dat winterbanden geen overbodige luxe zijn deze winter... Vorig jaar waren ze dat wel.
                Idd. Vorige winter was m'n kar net nieuw en heb ik de gok genomen om geen winterbanden gelegegd, en chance gehad. Dit jaar legde ik er wel omdat m'n eksteroog me continu influisterde dat de winter hevig zou zijn, en m'n eksteroog heeft gelijk.

Comment

Ik heb er toch wel plezier van gehad dit jaar ja. Het is geen wondermiddel, maar vooral bij het remmen op sneeuw voelden ze zekerder aan dan mijn zomerbanden in dezelfde omstandigheden een paar weken geleden.
                  AutoMinded.be

Comment

Voor die 2 dagen sneeuw? Ja dat maken ze wel de moeite
                    Zolang ge er zelf maar in gelooft zeker?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
                      Voor die 2 dagen sneeuw? Ja dat maken ze wel de moeite
                      Zolang ge er zelf maar in gelooft zeker?

Het is niet enkel die twee dagen sneeuw, er zijn ook al genoeg dagen geweest waarop het genoeg vroor en een beetje nat lag op de weg door het strooizout om winterbanden te verantwoorden. Je mag zeggen wat je wil maar ik en velen zijn ervan overtuigd dat winterbanden deze winter niet overbodig zijn. Voor mensen die wat kilometers maken en er af en toe eens op uit trekken althans.

Dat er mensen zijn die zoals jij misschien enkel maar naar de bakker en de slager en de supermarkt op de hoek gaan geen winterbanden nodig hebben kan ik volledig inkomen. Winterbanden zijn overbodig om toertjes te draaien rond de kerktoren.

Comment

• Zou eig nu wel winterbande kunnen gebruiken.Ik rijd nu met zomerbanden met vree weinig profiel.Is echt rubbish nu!
                        Ma steek dan liever mijn geld eig in een deftige zomerband.Zou ookal pakke beter gaan zeker?

Comment

• Ik zie het nut er zeker van in voor bepaalde mensen, maar ikzelf doe veel te weinig km's en voor die enkele keren dat het dan beter is vind ik het de moeite niet en te duur..

Comment

• Ik heb nu voor de eerste keer winterbanden, en aangezien ik 180km doe per dag vind ik dit geen luxe-item, maar een echt veiligheidsitem.
                            Sinds ze er op liggen (begin december) is het nog maar 2 dagen boven de 7°C geweest als ik met de auto reed.
                            Zelfs moest ik minder kms doen, zou ik er toch leggen denk ik. Of dat je winterbanden nu 2 winters of 5 meegaan maakt niet uit. Bij 5 jaar wordt de kost dan ook over meerdere jaren gespreidt, wat het ook verantwoord maakt als je weinig kms doet.

Comment

• Is 't niet zo dat de positieve eigenschappen van winterrubber na een 4-tal jaar een heel pak minder zijn ?
                              Life's too short. Not to. Live it.
                              1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                              2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                              2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                              2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                                Is 't niet zo dat de positieve eigenschappen van winterrubber na een 4-tal jaar een heel pak minder zijn ?
                                Inderdaad, en dat voel je goed. Ik heb nog met 4 jaar oude Michelin Pilot Alpin rondgereden, en die dingen hielden nauwelijks nog baan in 't natte (maakt niet uit welke temperatuur). Tegenover de nieuwe versies (zelfde maat) die ik daarna had erop, was het dag en nacht verschil.

Ik denk dat je winterbanden 3 jaar houden uit veiligheidsoogpunt een mooi maximum is. En als je ze oplegt eind oktober, en ermee rijdt tot en met maart, dan doe je er toch redelijk wat kilometers mee, en dan zullen ze 't na 3 jaar ook wel gehad hebben.

Bovendien dienen winterbanden een diep profiel te hebben om te blijven goed werken op sneeuw en ijs. Van zodra de kleine lijntjes uit de rubberblokken verdwenen zijn, mag je er van uitgaan dat je met zomerbanden meer grip zal hebben in natte omstandigheden dan met die versleten winterbanden, en dat je ook op sneeuw en ijs geen voordeel meer zal doen. Winterbanden oprijden tot de slijtindicator (die als ik me niet vergis nog altijd op 't wettelijke minimum staat) is het domste wat je kan doen. Ik heb nu nog enkele velgen met winterbanden die goed versleten zijn (maar nog meer profiel hebben dan de wettelijke 1,zoveel mm), maar ik gebruik ze enkel nog als driftband want op de openbare weg bij regen zijn ze levensgevaarlijk.

Dus oude(re) en al redelijk wat versleten winterbanden -> afblijven (als je ze nog niet hebt) of vervangen (als je ze al hebt). Winterbanden kopen die "nog" 5 mm profiel hebben is hetzelfde als zomerbanden kopen die "nog" 3 mm profiel hebben : veel te weinig. Een goeie winterband heeft 8 à 9 mm profieldiepte als 'ie nieuw is (sommige zelfs nóg meer) en heeft (maar dat is dan mijn persoonlijke mening) minimaal 4 à 5 mm profieldiepte nodig om nog goed te zijn. Heb je minder dan dat, dan kan je net zo goed met zomerbanden rondrijden, vind ik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Timo911 Bekijk Berichten
                                  Ik zie het nut er zeker van in voor bepaalde mensen, maar ikzelf doe veel te weinig km's en voor die enkele keren dat het dan beter is vind ik het de moeite niet en te duur..
                                  Das in mijn geval wel hetzelfde, die gewoon niet genoeg kilomters om echt voordeel te hebben aan winterbanden.
                                  En eigenlijk, ik ben gisteren met de Saxo naar Leuven geweest en heb helemaal geen problemen ondervonden! D'r liggen Michelin Energy's (denk dat het nog de eeste zijn) op de Saxo, deze zijn al redelijk versleten. Maar heb helemaal geen problemen ondervonden op de baan.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Ik was juist ook aan het kijken voor winterbanden. 55€/band o pautobandenmarkt.be Echt geen geld, als je weet dat ik nu banden van 100€ heb opliggen. Op zicht spaar ik dus zelfs uit.

Ik heb zondag een setje velgen op de kop getikt met goede zomerbanden op. Op mijn originele velgen liggen ook nog 2 goede banden en twee die zo goed al op zijn (die ga ik in de zomer verder oprijden)

Als ik nu nog eens winterbanden ga kopen dan ga ik hier met een hoop banden zitten
                                    Heb ook schrik (zoals reeds gezegd) dat ze dan gaan verduren...

Volgend jaar koop ik 100% winterbanden.

Voor de mensen die winterbanden duur vinden: FOUt, je bespaart tijdens het rijden op winterbanden op je zomerbanden he
                                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                      Ik was juist ook aan het kijken voor winterbanden. 55€/band o pautobandenmarkt.be Echt geen geld, als je weet dat ik nu banden van 100€ heb opliggen. Op zicht spaar ik dus zelfs uit.
                                      Ja maar zijn het ook deftige winterbanden? Er zit veel brol bij de goedkope winterbanden, en je kan volgens mij beter op goeie zomerbanden rijden dan op twijfelachtige winterbanden hoor.

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                      Voor de mensen die winterbanden duur vinden: FOUt, je bespaart tijdens het rijden op winterbanden op je zomerbanden he
                                      Winterbanden zijn doorgaans wel duurder dan equivalente zomerbanden, en ze slijten sneller.
                                      AutoMinded.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                                        Ja maar zijn het ook deftige winterbanden? Er zit veel brol bij de goedkope winterbanden, en je kan volgens mij beter op goeie zomerbanden rijden dan op twijfelachtige winterbanden hoor.

Winterbanden zijn doorgaans wel duurder dan equivalente zomerbanden, en ze slijten sneller.

Het waren deze: Bridgestone Blizzak

Mja, wat dat duurder betreft weet ik niet juist, dat was specifiek voor mijn situatie. Mijn zomerbanden zijn 205/60/15, winderbanden zou ik in 195/68/15 nemen wegens de prijs.
                                        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                          Het waren deze: Bridgestone Blizzak

Mja, wat dat duurder betreft weet ik niet juist, dat was specifiek voor mijn situatie. Mijn zomerbanden zijn 205/60/15, winderbanden zou ik in 195/68/15 nemen wegens de prijs.
                                          Hmm, dat is wel een A-merk, maar ze bengelden toch redelijk onderaan in de tests die ik gelezen heb. Wat men erop aan te merken had waren slechts matige winter kwaliteiten, een langere remweg op droog wegdek, en te weinig zijdelingse grip en dan zou je ze nog in een smallere maat nemen ook ...
                                          AutoMinded.be

Comment

Working...
                                          X