Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer WINTERBANDEN?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
    Dit maar om te zeggen , kijk ook uit welke mensen je winterbanden aanpraat...
    niet iedereen heeft ze echt nodig en besparen daar toch dik 700 euro mee...
    Deze mensen moeten dan ook wel beseffen dat in periodes als dit, het niet ideaal is om met de wagen te rijden... en hem beter laten staan...
    just my 2 cents

btw
    ook uit de andere topic
    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
    In ons land rijdt geen 10% van de particuliere automobilist met winterbanden.
    Dan zouden diegenen die nu allemaal rondrijden ongevallen aan de lopende band veroorzaken ?
    Ik merk daar niks van.
    Het is veel gevaarlijker nu met een achterwielaangedreven wagen over de sneeuw en het ijs te rijden dan met een voorwielaangedreven wagen, veel gevaarlijker dan het wel of niet rijden met winterbanden.
    Last edited by ; 07/01/2009, 14:36.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
      Wie zal het zeggen dat je met winterbanden die slipper zou vermeden hebben?
      Goed punt. Om echt het verschil te merken zou je een traject moeten kunnen doen met zomerbanden. Dan winterbanden steken en meteen hetzelfde traject doen, maarja wie heeft dat al ooit gedaan in perfect dezelfde omstandigheden?
      Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door skippie
        Quote:
        Originally Posted by Odan.be
        niet iedereen heeft ze echt nodig en besparen daar toch dik 700 euro mee...
        Deze mensen moeten dan ook wel beseffen dat in periodes als dit, het niet ideaal is om met de wagen te rijden... en hem beter laten staan...
        just my 2 cents

Ik kan akkoord gaan dat je zegt dat niet iedereen ze nodig heeft, en in belgië is het meestal niet echt zo erg dat het een must is.

Maar dat je er 700euro mee bespaart door ze niet te kopen vind ik een heel kort door de bocht gaan.
        - Je doet 2x zolang (in tijd) met je setje zomerbanden als je in de winter met je setje winterbanden rijd.
        De 1ste aankoop is inderdaad even wat geld, maar vanaf dat moment hoef je maar half zo veel bandjes te vernieuwen. Lijkt mij dus zeker niet dat je de hele kostprijs van de winterbanden als besparing moet tellen als je ze niet koopt.
        - En als je dan een keertje een klein slippertje met wat blikschade maakt dat met een winterband eventueel niet gebeurd zou zijn dan is het snel terugverdiend

In mijn situatie zou dat, geloof me, weggegooid geld zijn..
        ik moet ten eerste (terug) een 2e set velgen kopen met winterbanden op...
        Ik rijd daar dan mss hoop en al 2500 - 3000 km mee ,als ik ze er op leg van dec tot maart ofzo, Er op rekenend dat het van Dec tot maart continu kouder is dan een graad of 7, want daarboven presteren men PS2 weer beter...
        Dan moeten ze er terug af...
        en na 3 a 4 jaar zijn ze zoveel van hun pluimen verloren , door in de kelder te liggen dat ze rijp zijn voor de vuilbak ? banden die dan qua slijtage nagenoeg nieuw zijn... zonde toch ?

Tegen dat ik nu gewoon wat meer discipline moet hebben om de wagen wat meer te laten staan op de dagen dat het echt wintert...
        Dan vind ik dat, voor mij, puur weggegooid geld...

Comment

Het is veel gevaarlijker nu met een achterwielaangedreven wagen over de sneeuw en het ijs te rijden dan met een voorwielaangedreven wagen, veel gevaarlijker dan het wle of niet rijden met winterbanden.
          Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb maandag met onze beide wagens heel wat km's afgelegd. De Suzuki FWD natuurlijk en de BWM RWD, beide op zomerbanden. Ik vond het eigenlijk geen wereld van verschil. Aanpassen aan de omstandigheden en wagen gewoon

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten

Wat dat niet in bedwang houden betreft: het is niet omdat het kontje soms een beetje schudt bij een RWD dat die auto niet in bedwang gehouden wordt he. Het oogt misschien spectaculair, maar een beetje overstuur kan heus geen kwaad. Als jij echter met je FWD op zomerbanden ondersturend rechtdoor schuift in de sneeuw is dat een stuk minder zichtbaar voor een neutrale waarnemer, maar feitelijk veel gevaarlijker want je bent op dat moment niet meer dan een passagier in je eigen auto en het enige wat je kan doen is gas lossen en hopen dat je terug grip krijgt.
            Maandag stonden voor mij een BMW5 en Mercedes E gevaarlijk schuin op een hellende straat, ze konden alleen maar terug achteruit naar beneden, daar waar ik met zomerbanden en voorwielaandrijving gewoon recht naar boven reed.
            Ik beweer niet dat winterbanden geen voordeel hebben, maar het verschil is voor normaal gebruik zo minimaal dat het allemaal dik overdreven is.
            En een sneeuwmeeting van een forum kan je bezwaarlijk normaal rijgedrag noemen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten
              Goed punt. Om echt het verschil te merken zou je een traject moeten kunnen doen met zomerbanden. Dan winterbanden steken en meteen hetzelfde traject doen, maarja wie heeft dat al ooit gedaan in perfect dezelfde omstandigheden?
              gisteren?
              bijvoorbeeld 2 1-series op winterbanden en eentje op zomerbanden.
              En het verschil was groot, héél groot zelfs

Nu, ik ga zomerbanden niet afbreken, je hebt zomerbanden en zomerbanden. Maar de banden die zéker waardeloos zijn, zijn de meeste performante banden. Zeker met een V-profiel kom je nu gewoon nergens.
              Sega heeft op z'n E36 M3 ik geloof SP2000 of Sportmaxx ofzo liggen, RRD op z'n E36 328i uniroyal's. Al een opmerkelijk verschil, die M3 geraakte dikwijls met moeite van z'n plek, waar dat je met die 328i nog aardig vlot kon rijden. Nog niet te vergelijken met auto's met échte winterbanden, maar toch...
              Geen idee of die uniroyals all season's zijn (weet niet juist welke er op liggen), maar met een all season zit je 'relatief veilig'. Voor een veeleisende chauffeur is zo'n band waardeloos omdat die overal tekort schiet, maar voor de doorsnee bestuurder geeft dat in de winterse omstandigheden nét wat extra veiligheid.

Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
              idd, da's net een extremere test waar de verschillen veel duidelijker naar boven komen. En dus eveneens direct een goede referentie voor bij een noodstop, uitwijkmanouvre, steile helling, ....

Je kan je wel aan de omstandigheden aanpassen, maar niemand is helderziend in het verkeer. Iemand die voor je aan het slingeren geraakt, of een straat komt uitgeschoven omdat hij niet kan stoppen etc., kan je misschien wel nog ontwijken met winterbanden, terwijl je er met zomerbanden op zit.

Comment

• Ik heb er trouwens net ook besteld.

Het is een beetje laat, maar 't is dan ook voor een derde auto die we in principe zouden kunnen laten staan als het hard vriest of sneeuwt.....maar ik ken mezelf en doe dat toch niet. Een auto is vrijheid, als ik ergens naar toe wil wil ik de auto kunnen nemen. En die eco-bandjes die er nu op liggen zijn waardeloos en zelfs gevaarlijk op sneeuw.

Wat wel een tegenvaller is is dat m'n bandenmaat (155/65r14) niet bepaald courant is, zeker niet bij winterbanden. Dus ik heb ze moeten bestellen, hopelijk dat ze er maandag op kunnen

Comment

Maandag stonden voor mij een BMW5 en Mercedes E gevaarlijk schuin op een hellende straat, ze konden alleen maar terug achteruit naar beneden, daar waar ik met zomerbanden en voorwielaandrijving gewoon recht naar boven reed.
                  En jij bent natuurlijk uitgestapt om te kijken of er winterbanden op lagen

Ik beweer niet dat winterbanden geen voordeel hebben, maar het verschil is voor normaal gebruik zo minimaal dat het allemaal dik overdreven is.
                  Het voordeel op sneeuw is gewoon gigantisch, dat heb ik de voorbije dagen in het gewone verkeer en gisteren op de meeting, meermaals vastgesteld en het is ook uitgebreid gedocumenteerd in verschillende bandentests. Dat ontkennen is zoals je oren en ogen toedoen en roepen dat de aarde plat is.

Bij normale winterse omstandigheden zonder sneeuw en ijs wordt het voordeel inderdaad overdreven.Op dat gebied volg ik Odan dus, als je het je kan permitteren om die paar sneeuwdagen per jaar de auto aan de kant te laten staan, dan heb je geen winterbanden nodig.

De wetten van de fysica zijn niet anders op een forummeeting hoor. Natuurlijk worden de limieten daar moedwillig opgezocht, maar toch: een remafstand die verschillende meters korter is, een hogere maximale bochtsnelheid (=meer marge), geen tractieproblemen bij het vertrekken,... lijken me allemaal wel relevante objectieve voordelen die winterbanden bieden, ook bij normaal rijgedrag.
                  Last edited by janvkn; 07/01/2009, 15:06.
                  AutoMinded.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                    En jij bent natuurlijk uitgestapt om te kijken of er winterbanden op lagen
                    .
                    Ik heb het over het feit van de achterwileaandrijving die verhoudingsgewijs tot al dan niet winterbanden hebben veel gevaarlijkere gevolgen met zich meebrengt op sneeuw en ijzel.

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                    Bij normale winterse omstandigheden zonder sneeuw en ijs wordt het voordeel inderdaad overdreven.Op dat gebied volg ik Odan dus, als je het je kan permitteren om die paar sneeuwdagen per jaar de auto aan de kant te laten staan, dan heb je geen winterbanden nodig..
                    Ik, net als zovelen hebben die niet aan de kant laten staan en er is mij, en zo goed als iedereen niet één schuiver overkomen.
                    Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent als je met die omstandigheden op de baan bent.

Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
                    De wetten van de fysica zijn niet anders op een forummeeting hoor. Natuurlijk worden de limieten daar moedwillig opgezocht, maar toch: een remafstand die verschillende meters korter is, een hogere maximale bochtsnelheid (=meer marge), geen tractieproblemen bij het vertrekken,... lijken me allemaal wel relevante objectieve voordelen die winterbanden bieden, ook bij normaal rijgedrag.
                    Ik heb geen tractieproblemen bij het vertrekken op ijs en sneeuw ondervonden.
                    Bovendien reed men maandag op de sneeuw en het ijs nog geen 30 per uur, dan moet je toch niet gaan beginnen over bochtsnelheden en dat soort kul.
                    Sinds maandagavond zijn zo goed als alle wegen sneeuw en ijsvrij, dus, waar praat je over.
                    Ik heb het over normaal gedrag bij sneeuw en ijzel.

Comment

• Aan je nickname te zien en aan de manier waarop jouw volvo de baan houdt op de sneeuw heb jij zeker een momentum-uitvoering
                      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

• Ik ben het niet met je eens JWV50,
                        Hier zijn een paar straten waar niet gestrooid is, waar het sneeuw tot ijs aangedrukt is...
                        Die weg die helt wat af...
                        Er was een wagen zijdelings beginnen glijden tegen nog geen 20 per uur... tegen een geparkeerde wagen(s) aan...
                        De wagen stond op zomerbanden, terwijl ik er men hand voor in het vuur durf steken dat dit met aangpast schoeisel niet gebeurd was...
                        Je kan 9 keren geluk hebben... en de 10 keer zit je er mee...
                        Dat je dan 9 keer geluk hebt gehad wil niet zeggen dat het niet KAN gebeuren he...
                        je mag dat niet verwarren met FEITEN...

Ik opteer ook om GEEN winterbanden te leggen,maar ik weet dan ook dat ik men wagen bij zo een dagen best laat staan...

Daarbij komt idd nog dat veel (hoofd)wegen snel sneeuw en ijsvrij worden gemaakt...

Comment

Ik heb geen tractieproblemen bij het vertrekken op ijs en sneeuw ondervonden.
                          Bovendien reed men maandag op de sneeuw en het ijs nog geen 30 per uur, dan moet je toch niet gaan beginnen over bochtsnelheden en dat soort kul.
                          Dat madammeke dat een paar jaar geleden bij sneeuw al slippend mijn achterbumper aan frut knalde dacht ook dat het allemaal kul was. Ze reed niet hard hoor! Die 61 jarige bompa met zijn FWD Opel Astra die maandag ondersteboven in de gracht stak bij ons om de hoek dacht ook dat het kul was.
                          AutoMinded.be

Comment

• Maar jongens, weten jullie nu nog altijd niet dat jwv50 een hypervoorbeeldige chauffeur is die zijn rijstijl altijd voor 200% aanpast aan de omstandigheden, nooit noodgevallen tegenkomt, zo ver vooruitziend rijdt dat 'ie nooit voor verrassingen komt te staan, en altijd dubbel zo veilig rijdt dan nodig is? Zelfs met slicks zou hij zich nog veiliger over de Vlaamse wegen begeven dan alle andere mensen samen, hoor.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              Maar jongens, weten jullie nu nog altijd niet dat jwv50 een hypervoorbeeldige chauffeur is die zijn rijstijl altijd voor 200% aanpast aan de omstandigheden, nooit noodgevallen tegenkomt, zo ver vooruitziend rijdt dat 'ie nooit voor verrassingen komt te staan, en altijd dubbel zo veilig rijdt dan nodig is? Zelfs met slicks zou hij zich nog veiliger over de Vlaamse wegen begeven dan alle andere mensen samen, hoor.
                              Juist ja, dat was ik vergeten, mijn excuses

AutoMinded.be

Comment

• Onafgezien van het feit dat achterwielaandrijving verboden zou moeten worden, heb ik zelf al veel voordeel ervaren van de winterbanden.

Voor mij is het een groot verschil, ik geraak overal waar ik wil en zonder winterbanden is dat niet het geval. Reden genoeg voor mij om ze te hebben.
                                Die letzten Worte ...
                                ... eines Diesel-Fahrers:
                                "Lieber tot, als Schwung verlieren"
                                ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                                W201/S123/S202 DIESEL(power)ED
                                W201 BENZIN

Comment

• Een collega van me lachte maandag met merken als BMW en Mercedes. "Waarom maken ze die wagens nog altijd met achterwielaandrijving?" opperde hij. Ik heb er maar niet te veel op gezegd

Comment

• Achterwielaandrijving is the way it's meant to be... je loopt toch ook niet op je handen?

In het dierenrijk gaat het natuurlijk in 90% van de gevallen over allradantrieb
                                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                      Maar jongens, weten jullie nu nog altijd niet dat jwv50 een hypervoorbeeldige chauffeur is die zijn rijstijl altijd voor 200% aanpast aan de omstandigheden, nooit noodgevallen tegenkomt, zo ver vooruitziend rijdt dat 'ie nooit voor verrassingen komt te staan, en altijd dubbel zo veilig rijdt dan nodig is? Zelfs met slicks zou hij zich nog veiliger over de Vlaamse wegen begeven dan alle andere mensen samen, hoor.
                                      Juist

Comment

Juist

Ge hebt voor- en tegenstanders bij alles, en elk kamp "vergeet" dan altijd een beetje de argumenten en feiten die het andere kamp eigenlijk dienend zijn.

Ik volg je wel dat het in Vlaanderen zéér weinig van dien aard is dat winterbanden voor een normaal voorzichtige gelegenheidschauffeur, nodig zijn. Echter, voor mensen die regelmatig of veel rijden, en zij die af en toe ook 'es sneller rijden dan de koster in z'n ouwe Benz 200D (maximumsnelhei!d / 2), is het een zinvolle investering, gesteld dat je echt goeie winterbanden koopt van dezelfde maat en aard als je zomerbanden, en je (net zoals iedereen die met zomerbanden op weg is in de winter) besef hebt van het rubber dat je hebt steken onder je kar, met de voor- en nadelen.
                                        Bij noodmanoeuvers (en dat hoeft niet te zijn omdat je wil driften, maar kan b.v. net zo goed omdat onverwachts een kind oversteekt voor je neus) is het verschil inzake prestaties op sneeuw, beijzelde of zelfs (erg) koude natte weten, zeer groot. Op droge of minder koude dagen doe je er geen voordeel mee, maar dan valt net zo goed te zeggen dat je er ook geen nadeel mee doet als je normaal voorzichtig rijdt.

En ondertussen slijten je zomerbanden niet. Dus financieel gezien kost het zo goed als niks. En het biedt weldegelijk serieuze veiligheidsvoordelen op die enkele dagen dat 't echt wintert. Zelfs in Vlaanderen.

Comment

Banden waar geruime tijd niet mee gereden wordt verminderen ook sterk in kwaliteit. Met rubber moet gerden worden, zoniet degradeert het.
                                          Jouw redenering klopt dus niet.
                                          En waar reken je de kost in van het elk jaar wisselen van die banden ?

Wie zal het zeggen dat je met winterbanden die slipper zou vermeden hebben?
                                          Ik blijf erbij dat als je in ons land met een goede band met voldoende regenkwaliteit rijdt, dat die winterbanden weinig nut hebben.
                                          ok het zal niet dubbel zo lang zijn maar 700euro uitsparen ook niet he (neem 1,8 keer zolang als anders dan)
                                          wisselen doe ik wel zelf, een setje stale velgen in de juiste maat voor 20euro op ebay op de kop getikt

Comment

Working...
                                          X