Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer WINTERBANDEN?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
    Pirelli W 240 Sottozero : OK ?

Kan immers een setje 18" RS4velgen op de kop tikken met deze (nieuwe) winterbanden. Zit dus vast aan deze banden...
    zoals hier boven al staat, momenteel is de Sottozero Serie 2 uit, en die zou volgens wat ik lees een pak beter zijn dan de voorganger.
    Of je hem ook al effectief kan krijgen durf ik niet te zeggen, ik vermoed en hoop van wel....

Comment

• 't Zullen de "oude" nog zijn : http://cgi.ebay.de/1-Satz-Original-A...1%7C240%3A1308 Komen 160 euro verzendkosten bij.

Eens prijs gevraagd bij mijn dealer (stealer) : 2468 euro voor exact hetzelfde setje...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fiddy Bekijk Berichten
        Geen verkeerde raad geven hé. De Sottozero is ondertussen volledig vernieuwd
        Dat is de Sottozero II

Ik heb het nog over de "gewone" Sottozero, de II was er vorig jaar nog niet

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten

Kan immers een setje 18" RS4velgen op de kop tikken met deze (nieuwe) winterbanden. Zit dus vast aan deze banden...
          De Pirelli Sottozero W240 (dus de "oude" versie) slijt als sneeuw voor de zon... M'n vorige winterbanden (ook Pirelli's Winter snowsport W210) gingen veel langer mee dan de duurdere Sottozero W240...

De nieuwe Sottozero II zou (veel) beter zijn dan z'n voorganger maar die is dus nog maar net op de markt.

Ik moet wel zeggen dat de Sottozero's zowel in droge als in natte omstandigheden bakken grip hebben. Op sneeuw waren ook m'n vorige winterbanden, de Snowsport, beter dan de Sottozero's)

Volgend jaar dus andere winterbanden, mss de Sottozero II als die goed blijken te zijn, anders een ander merk...

Comment

• Volgens mij is aangepast rijgedrag veel belangrijker dan winterbanden.

Velen baseren zich onder invloed van de commercie op hopeloos achterhaalde feiten. De 'zomer'banden van nu zijn ook niet meer de zomerbanden van pakweg 10 jaar geleden.

Autobild heeft in zijn testen van winterbanden dat 7° fabeltje al meermaals doorprikt.

Het komt erop neer dat winterbanden onder alle omstandigheden slechter dan zomerbanden presteren met als uitzondering besneeuwde wegen of temperaturen onder 0.

Enkel in die omstandigheden is een winterband veiliger, alle andere dagen dus nutteloos en zelfs minder veilig.

Aangezien het bij ons in de winter veel meer regent dan het sneeuwt en de temperatuur meer boven het nulpunt ligt dan eronder is gemiddeld gezien de zomerband de beste keuze.

Liever die paar 'extreme' dagen voorzichtig zijn op zomerbanden dan 5 maanden aan een stuk met een minderwaardige band rond te rijden die in de meeste gevallen dan nog minder veilig is.

Just my 0,02€

Comment

• AutoBild:

"Allerdings: Bei nasser und trockener Fahrbahn ist der Winterreifen mit seiner weicheren Gummimischung und den unzähligen Lamellen dem Sommerpneu klar unterlegen. Weniger Seitenführung, weniger Aquaplaningreserven und ein längerer Bremsweg verschlechtern seine Leistungsbilanz auch bei niedrigen Temperaturen. Daran gibt es kein Deuteln. Auch wenn sich das Märchen von der Temperaturgrenze bei sieben Grad Celsius hartnäckig hält. Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage."

Comment

• Dimas, heb je een linkje naar het volledige autobild verslag?
                AutoMinded.be

Comment

• Zondagavond zat ik gewoon gezellig thuis. Maar verder heb 'k hetzelfde ervaren als Tuur Bo. Je past je rijstijl sowieso aan, omdat er sterke sneeuwval is (of anders gezegd, bij deze temperaturen eerder een ophoping van water), en je liep nog eerder het risico op aquaplanning, dan ijsgang. Maar in die dagen, telkens als ik eens testte hoe glad het was, geen tussenkomst van ASR/ESP gehad. Er was veel meer tractie dan je op het eerste zicht zou gedacht hebben. En dus van gladheid weinig last gehad.

'k Heb een reserveset in m'n garage liggen, er liggen nog geen winterbanden op... maar 'k heb zo het gevoel dat ik ze ook niet nodig heb. 't Voordeel van winterbanden blijft het comfort, en een groter gevoel van veiligheid tegen dergelijke winterse omstandigheden. Maar tegen ijs kan je ook niet opboksen, dus 't gevaar met winterbanden bestaat er gauw in dat je zogezegd altijd vlot kan rijden, maar dat is ook niet waar.

Maandagavond, toen ik wou vertrekken op m'n werk, kon ik amper in m'n auto, die was helemaal dichtgevroren. Normaal schuiven m'n ramen automatisch een paar cm lager bij het openen van de deur. Maar deze keer zaten ze vast. Na veel geprul toch de deur open gekregen, en toen ging ze blijkbaar ook niet meer dicht... Om maar te zeggen, 'k heb wel een bus antivries gemist dezer dagen.

Comment

• Helaas niet, het is een teaser voor een artikel uit 2006, wel nog (tegen betaling) te bestellen in PDF uit het Heftarchiv van Autobild.

Autoweek (NL) kwam vorige winter trouwens tot dezelfde conclusie: enkel nuttig bij sneeuw en vriesweer

Comment

• Een autoband maken ze toch niet om onveilig te zijn

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
                        Een autoband maken ze toch niet om onveilig te zijn
                        Nee, maar elke autoband is een compromis waarbij verschillende eigenschappen tegen mekaar worden afgewogen: stuurprecisie, tractie, zijdelingse grip, grip op droog wegdek, grip bij nat wegdek, slijtvastheid, rolweerstand, comfort, rolgeluid, prestaties bij koude temperaturen, prestaties op sneeuw, kostprijs ...

Je kan niet één eigenschap aanpassen zonder dat dit een invloed heeft op andere eigenschappen. De vraag is dus: welke band is het meest geschikte compromis gezien de omstandigheden.
                        AutoMinded.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                          Helaas niet, het is een teaser voor een artikel uit 2006, wel nog (tegen betaling) te bestellen in PDF uit het Heftarchiv van Autobild.

Autoweek (NL) kwam vorige winter trouwens tot dezelfde conclusie: enkel nuttig bij sneeuw en vriesweer
                          We zijn helaas al in 2008. Aangezien de winterbanden steeds beter worden lijkt dit artikel voor mij achterhaald. Dit zijn bevindingen voor 2006

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ruben_85 Bekijk Berichten
                            We zijn helaas al in 2008. Aangezien de winterbanden steeds beter worden lijkt dit artikel voor mij achterhaald. Dit zijn bevindingen voor 2006
                            Zomerbanden worden natuurlijk enkel maar slechter.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rachid Bekijk Berichten
                              Je bent gewoon gek? Los van de winterbanden.
                              Goed mogelijk!

Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten

Zoals anderen reeds schreven is de Sottozero II blijkbaar duidelijk beter ... maar ... de Sottozero is in grote maten voor krachtige auto's een zeer goeie band, vooral als je z'n algemene prestaties bekijkt (dus ook op droog of op natte ondergrond aan warmere temperaturen), iets wat je maar van weinig winterbanden kan zeggen, helaas... Of je meer grip gaat hebben dan met je zomerbanden als 't gewoon nat ligt en 't vriest niet echt, dat betwijfel ik, ik denk zelfs van niet (je zal minder grip hebben), maar ze presteren dan wel duizend keer beter van zodra het goed vriest, je op sneeuw of op ijs rijdt.

Het blijft een compromis, winterbanden. Veel te vaak opgehemeld als "dé shit", en dat verhaaltje van 7°C ... vergeet het maar, toch in ieder geval als je als zomerband een topband hebt liggen (sportband met bakken gri) ; de theorie van de winterband die beter is vanaf 7°C gaat al ietsje meer op als je als zomerband een Energy-ding hebt steken die relatief smal is. Maar voor mensen met auto's waarop zeer potent zomerrubber ligt, scoren winterbanden in veel tests enkel beter op sneeuw en ijs dan zomerbanden, op alle andere vlakken zijn ze minder goed dan zomerbanden, vaak zelfs véél minder goed (b.v. remweg op droge of natte ondergrond : tussen de 5 en de 40% langer ... hallo?!?).

Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                              Volgens mij is aangepast rijgedrag veel belangrijker dan winterbanden.

Velen baseren zich onder invloed van de commercie op hopeloos achterhaalde feiten. De 'zomer'banden van nu zijn ook niet meer de zomerbanden van pakweg 10 jaar geleden.

Autobild heeft in zijn testen van winterbanden dat 7° fabeltje al meermaals doorprikt.

Het komt erop neer dat winterbanden onder alle omstandigheden slechter dan zomerbanden presteren met als uitzondering besneeuwde wegen of temperaturen onder 0.

Enkel in die omstandigheden is een winterband veiliger, alle andere dagen dus nutteloos en zelfs minder veilig.

Aangezien het bij ons in de winter veel meer regent dan het sneeuwt en de temperatuur meer boven het nulpunt ligt dan eronder is gemiddeld gezien de zomerband de beste keuze.

Liever die paar 'extreme' dagen voorzichtig zijn op zomerbanden dan 5 maanden aan een stuk met een minderwaardige band rond te rijden die in de meeste gevallen dan nog minder veilig is.

Just my 0,02€
                              Ik volg jouw mening volledig. Dat is ook wat ik er al lang van denk. Uiteraard krijg je met zo'n mening de wind van voren als 't 'es 2 dagen sneeuwt hier in België en heel het land op z'n kop staat, dan komen de believers graag naar voor met opmerkingen als "haha, waar sta je nu met je opvatting", maar neemt niet weg dat ze ook naar mijn mening correct is.
                              Tests wijzen dat uit, en ik kan niet anders dan ook hetzelfde besluiten uit m'n ervaring.

In winterse landen is het een voordeel, sowieso, hier in Vlaanderen (alles samengeteld) m.i. niet. Ik heb er echter toch gelelgd omdat ik deze winter toch een paar keer in winterse regionen ga vertoeven, waar het strafbaar is en zelfs ergere consequenties kan hebben als je met niet aangepaste banden rondrijdt. Ik wou het risico niet lopen (al weet ik dat ik toegevingen zal moeten doen hier in Vlaanderen), en bovendien kreeg ik een super-offerte voor die Conti TS810S (maat 225/40R18 voor 205 EUR incl. BTW en montage), in die mate dat het voor mij financieel gezien interessanter is om de (duurdere) zomerbanden effe opzij te leggen.

Ze liggen er trouwens op, sinds een half uur. Nog niks kunnen ondervinden (tenzij duidelijk gestegen comfort omdat 't geen runflats zijn), want aan 50 naar hier getuft al telefonerend.

'k Ga nog snel m'n spacers er vantussen halen nu, en dan ga 'k 'es een rondje driften.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                'k Ga nog snel m'n spacers er vantussen halen nu, en dan ga 'k 'es een rondje driften.
                                Kijk; dát is nu wel eens een ontegensprekelijk voordeel van winterbanden. Even een driftje plaatsen wordt veel makkellijker, én controleerbaarder
                                AutoMinded.be

Comment

• Tell me about it. Twee zondagen geleden heb ik die oude Michelin Pilot Alpin 2 (maatje 205/55R16) zomaar eventjes op 5 mm minder diameter getrakteerd op een uur of 7 tijd.

Comment

• Positieve eerste ervaringen!

Non-runflats rijden toch zoveel beter, miljaar wat een verschil (had 't al ondervonden toen ik 'es een maand op 225/40R18 ContiSportContact 3 ben rondgebold). De auto rijdt ook in z'n geheel beter daardoor: waar je met runflats soms hebt dat de ultradroge banden een stoot doorgeven die de auto in z'n geheel doen (kort) schommelen/wiegen, heb ik dat met non-runflats niet. Betonbanen zijn een zegen nu, die banden filteren het meeste weg, terwijl runflats anders elke dwarsvoeg droog en hard doorperen naar je onderrug.

Qua grip op nat wegdek : helemaal niet slecht! Ik vind 'm niet minder snedig insturen, en de zijdelingse grip op de vooras is verrassend goed. Enige verschil is dat die ContiWinterContact TS810S winterband wel niet zo lang hoge zijdelingse grip verdraagt, en achteraan iets sneller zachtjes begint te glijden. Grip is dus weldegelijk minder (bij 6°C luchttemperatuur en volledig natte ondergrond) dan bij zomerbanden, zonder twijfel, maar 't verschil is niet zo groot eigenlijk.
                                    Geleidelijk aan droogde 't dan op hier, en hoewel de wegen er nog hoofdzakelijk "vettig" bijlagen, toch hier en daar een droog bochtje kunnen nemen. Hmmm, winterbanden, 't gaat toch nooit een zomerband worden. Maar! Wat een verbetering tegenover m'n vorige ervaringen met winterbanden, die Conti's zijn echt performant te noemen, voor een winterband, bij gewone omstandigheden.

Geen slechte koop gedaan, denk ik. Hopelijk lijden ze niet aan de ContiSportContact-kwaal van duidelijk verminderende grip van zodra ze half versleten zijn...

Happy.

Comment

Geen slechte koop gedaan, denk ik. Hopelijk lijden ze niet aan de ContiSportContact-kwaal van duidelijk verminderende grip van zodra ze half versleten zijn...
                                      Maakt op zich niet uit denk ik. Als ze half versleten zijn heb je toch te weinig profiel over om optimale prestaties van een winterband te verwachten.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                        Maakt op zich niet uit denk ik. Als ze half versleten zijn heb je toch te weinig profiel over om optimale prestaties van een winterband te verwachten.
                                        Ja, maar ik rijd nooit in sneeuw, dus bij mij maakt dat toch niet uit dan. Op sneeuw moet je inderdaad best nog 5 mm hebben, of meer, zodat het profiel zelfreinigend blijft. Maar hier in Vlaanderen...

Comment

Qua grip op nat wegdek : helemaal niet slecht! Ik vind 'm niet minder snedig insturen, en de zijdelingse grip op de vooras is verrassend goed. Enige verschil is dat die ContiWinterContact TS810S winterband wel niet zo lang hoge zijdelingse grip verdraagt, en achteraan iets sneller zachtjes begint te glijden. Grip is dus weldegelijk minder (bij 6°C luchttemperatuur en volledig natte ondergrond) dan bij zomerbanden, zonder twijfel, maar 't verschil is niet zo groot eigenlijk.

Niet vergeten dat ze nog wat moeten inslijten hé, dus normaalgezien zou de griplimiet nog voelbaar moeten toenemen naarmate je er een paar 100den/1000den km mee hebt gereden.

Comment

Working...
                                          X