Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Megasanering treft VW Vorst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Wilfried Bekijk Berichten
    De loonkost (incl. RSZ en werkgeversbijdragen) in Tsjechië bedraagt slechts 20% van de onze. Dat maak je niet goed met 'productiviteit'. Bovendien halen de Oostblok-landen ons razendsnel in op het vlak van kwaliteit, efficiëntie, productiviteit en ja, ook technologische kennis... Loonkost is hét belangrijkste thema.
    Dat is algemeen geweten.
    Maar dan zie je dat de loonkosten slecht om 6% van de productiekosten gaan. En dat is hetgene waarnaar je moet kijken. Dan kan je loonkosten inkrimpen ofwel inkrimpen in de overige 94%. Wat zou jij kiezen?

Want een bedrijf toedoen, een nieuw opstarten en mensen opleiden kost ook geld.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
      Naar aanleiding van twee recente bezoeken aan autofabrieken (Ford en Volvo) moet ik toch zeggen, en daar schrok ik zelf van, dat er van hoge werkdruk helemaal geen sprake is. Er zijn nogal veel dode momenten op de lijnen zodat men daar toch wel voor een tijdje aan de kant kan gaan zitten. Dat werd trouwens door diegenen die de rondleidingen gaven ruiterlijk toegegeven.
      Ik denk dat er heel wat zwaardere sectoren zijn (de bouw bijvoorbeeld).

Maar ik heb liever een auto die door rustige mensen in mekaar gestoken is dan door hypernerveuze arbeiders onder zware werkdruk.
      Dus, liever zoals het nu is.
      Dat kan, maar er zijn zoveel sectoren met dode momenten.
      De bouw ook, vooral fysiek zwaar. Maar als het regent werken die meesten ook niet.

Japanners werken toch volgens het principe van zware werkdruk. Nochtans zijn die wagens het betrouwbaarst.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
        Maar niet in het geval van VW want men verhuist de productie naar Duitsland, waar de loonkost, als ze al lager ligt, niet veel lager ligt.
        Da's waar, maar het weghalen van de Golf kan dan ook eerder toegeschreven aan nationalistische gevoelens en politieke machtsspelletjes binnen de VW-top. Hier wordt een ander pijnpunt van de Belgische automobielindustrie blootgelegd: het ontbreken van beslissingscentra...

Edit: + niet te vergeten natuurlijk dat de Duitsers er onlangs mee hebben ingestemd om 5 uur langer (per week!) te werken voor hetzelfde loon... Dat doet onze automobielindustrie pijn, hoor.

MAAR: voor het eventuele binnenhalen van de Audi A1 is loonkost wél de primaire factor! Daarvoor moet Vorst bijvoorbeeld concurreren met een Seat-vestiging in Spanje (de naam ontglipt me), waar de loonkost slechts 50% van de onze bedraagt.
        Last edited by ; 04/12/2006, 22:05.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
          Dat is algemeen geweten.
          Maar dan zie je dat de loonkosten slecht om 6% van de productiekosten gaan. En dat is hetgene waarnaar je moet kijken. Dan kan je loonkosten inkrimpen ofwel inkrimpen in de overige 94%. Wat zou jij kiezen?

Want een bedrijf toedoen, een nieuw opstarten en mensen opleiden kost ook geld.
          Nogmaals: loonkosten bedragen in België 70% van de toegevoegde waarde gecreëerd door de Belgische assemblage. Die 6% slaat op het aandeel in de totale kost, die ook de kost van de onderdelen die ontwikkeld en vaak ook aangeleverd worden vanuit het buitenland bevat. Loonkosten zijn dus een enorm belangrijke factor.

Bovendien: met de huidige situatie in de automobielindustrie moet men kosten inkrimpen waar men kan, al is het op de slechts (volgens jou) 6%-belangrijke loonkost...
          Last edited by ; 04/12/2006, 21:51.

Comment

Naar aanleiding van twee recente bezoeken aan autofabrieken (Ford en Volvo) moet ik toch zeggen, en daar schrok ik zelf van, dat er van hoge werkdruk helemaal geen sprake is. Er zijn nogal veel dode momenten op de lijnen zodat men daar toch wel voor een tijdje aan de kant kan gaan zitten. Dat werd trouwens door diegenen die de rondleidingen gaven ruiterlijk toegegeven.

Maar ik heb liever een auto die door rustige mensen in mekaar gestoken is dan door hypernerveuze arbeiders onder zware werkdruk.
            dat komt door 2 redenen:

* aan de ene wagen is er wat meer werk dan de andere, dus als ge chanse hebt kan het kalm zijn, soms ook druk

* hun werk-inhoud werd berekend. daarbij wordt nog 10% tijd bijgerekend voor rust en persoonlijke verzorging. De berekende tijden zijn wel voor geoefende arbeiders. Als ze een taak moeten doen die ze niet gewend zijn zien ze af.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
              Het eerste wat ze mij zeiden, zowel op TEW als bij Marketing: Laat nooit meer dan 80% van je omzet afhangen van 20% van de klanten.
              Vraagje : Als die prof (of assistent) het toch zo goed weten hoe de economie in elkaar zit en hoe het moet gebeuren, waarom staan ze met al hun kennis dan hun tijd te verprutsen in't onderwijs?

Volgens mij (self made man) telt hier zeker : De beste stuurlui staan aan wal.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door U R a Bus Bekijk Berichten
                Vraagje : Als die prof (of assistent) het toch zo goed weten hoe de economie in elkaar zit en hoe het moet gebeuren, waarom staan ze met al hun kennis dan hun tijd te verprutsen in't onderwijs?

Volgens mij (self made man) telt hier zeker : De beste stuurlui staan aan wal.
                Die van TEW weet ik niet.
                Maar die van Marketing was al zo hard binnen, had een paar jaar gerentenierd, en omdat ie zich verveelde was ie maar in het onderwijs gaan staan.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                  En reclame is maar een kleine kost.
                  Denk je?
                  Hier een Nederlands artikel (cijfers zijn waarschijnlijk wel vergelijkbaar met België):
                  (...) becijferd dat er dit jaar tot nu toe per verkochte auto 308 euro aan reclame is uitgegeven. Het meeste reclamegeld gaf MCC Smart uit: 1.979 euro per verkochte auto. Een jaar geleden was dat ‘slechts’ 499 euro. Het enorme verschil wordt verklaard doordat het reclamebudget van het merk meer dan verdubbeld is. Vorig jaar gaf MCC tot en met augustus 931.000 euro uit aan reclame, dit jaar was dat 2,2 miljoen.
                  Marktleider Opel gaf het meeste reclamegeld uit: 12,5 miljoen euro van januari tot augustus 2003. Volkswagen had het laagste reclamebudget per auto, ook al zijn de uitgaven meer dan verdubbeld ten opzichte van het vorig jaar. In 2002 spendeerde Volkswagen nog 58 euro per auto aan reclame, dit jaar was dat 130 euro.
                  Andere sector, maar bv. het reclamebudget van McDonalds bedraagt jaarlijks 1,4 miljard dollar wereldwijd (méér dan 40 miljard oude Belgische frankskes).
                  Last edited by ; 05/12/2006, 08:44.

Comment

• Nog een veelzeggend cijfer:
                    in Vorst maken ze een Golf in 50 werkuren (de traagste VW Fabriek heeft 60 uur nodig, de snelste 30 uur).
                    Kia maakt een C'eed in 16 werkuren. Oftewel dubbel zo snel als de snelste VW fabriek. De Kia C'eed worden gebouwd in Slovakije dus durf niet te zeggen dat de Slovaken geen auto's kunnen bouwen.
                    Onze loonkost konden we vroeger compenseren met onze efficiëntie maar als ik dat lees ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                      (cijfers zijn waarschijnlijk wel vergelijkbaar met België):
                      in feite niet echt, de hollandse markt is verschillender dan je denkt
                      we groeien over de jaren wél naar elkaar toe

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                        Nog een veelzeggend cijfer:
                        in Vorst maken ze een Golf in 50 werkuren (de traagste VW Fabriek heeft 60 uur nodig, de snelste 30 uur).
                        Kia maakt een C'eed in 16 werkuren. Oftewel dubbel zo snel als de snelste VW fabriek. De Kia C'eed worden gebouwd in Slovakije dus durf niet te zeggen dat de Slovaken geen auto's kunnen bouwen.
                        Onze loonkost konden we vroeger compenseren met onze efficiëntie maar als ik dat lees ...
                        Maar zegt dat iets over de mensen die hem maken of over de manier dat de wagen is getekend met de assemblage in het achterhoofd?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          in feite niet echt, de hollandse markt is verschillender dan je denkt
                          we groeien over de jaren wél naar elkaar toe
                          Naar mijn mening liggen de reclamebudgetten hier nog hoger.

Comment

• wij hebber minder glossy magazines
                            markt is 1/3

ik gok ook maar naar een gevoel
                            en zever

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                              Maar zegt dat iets over de mensen die hem maken of over de manier dat de wagen is getekend met de assemblage in het achterhoofd?
                              De assemblage van Kia is blijkbaar hypermodern en de auto is zo getekend (is geen schande).
                              Ergens anders op dit forum onder het Kia C'eed topic las ik dat Kia uit elk jaarlijks voltijds equivalent van 1 werknemer 100 C'eeds haalt (dus dat 1 arbeider 100 C'eeds maakt) terwijl 1 Vorst werknemer maar 30 golfs maakt.
                              Ik denk dat de productiviteit van de arbeider er dus ook voor iets tussen zit.

Comment

Wat de vergelijkingen tussen de verschillende fabrieken betreft, 't productieproces in Vorst is zeer sterk verouderd. Maar 't gaat niet alleen om 't productieproces. De gehele draaischijf zit in Vorst al x-aantal jaren niet goed meer in mekaar. Toevoer van materialen, vervanging van materieel...'t gaat er nog allemaal volgens het principe waarbij de Passat begin jaren '90 gebouwd werd en dat lukt niet meer de dag van vandaag.

Ik heb samen met Peter (m'n schoonbroer) afgelopen zomer naar Valenciennes een groepsbezoek kunnen meemaken aan de Yaris-fabriek. De fabriek daar is uiteraard nieuwer & moderner maar de principe's & de robotisatie zijn hetzelfde.

Vorst heeft al langer een serieuze doorlichting nodig. 't Gaat hier niet om miljoeneninvesteringen maar een doorlichting op gebied van efficientie. Daar loopt het mank. De A1 lijkt nu de wonderoplossing te zijn maar op termijn geeft dat net hetzelfde scenario als m'n niets aanpast. Wanneer de verkoop niet zal lopen zoals 't moet & een andere fabriek is om één of andere reden goedkoper zitten we met 't zelfde scenario. Terwijl 't anders kan in Forest.

Je hebt dus gelijk als je liever een wagen meent te hebben geassembleerd door rustige arbeiders, maar nu kan 't pakken efficienter & wordt betaald voor inefficientië en een soort van wanorde.
                                Last edited by ; 11/12/2006, 10:33.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door vrtnieuws.net
                                  Akkoord over de vertrekpremies bij VW Vorst

vr 08/12/06 - De directie van Volkswagen Vorst en de vakbonden hebben een akkoord bereikt over de vertrekpremies na uren van moeizaam onderhandelen. Wie vrijwillig vertrekt, krijgt een premie.

Die zal schommelen tussen 25.000 en 144.000 euro en hangt af van de anciënniteit. Per jaar werk bij VW krijgt wie vertrekt een maand bruto loon van de nachtploeg, de best betaalde ploeg.
                                  Arbeiders en bedienden worden gelijk behandeld. Volgens de bonden gaat het om een historisch akkoord voor ons land.
                                  Eerder vanavond zei de directie er vrij zeker van te zijn dat het Duitse hoofdkwartier meer dan de voorziene 46.000 Polo's in Vorst van de band zal laten rollen. Maar duidelijke getallen zijn er nog niet.
                                  In elk geval is het duidelijk dat hoe meer mensen er vrijwillig vertrekken, hoe minder naakte ontslagen er vallen.
                                  De directie beklemtoonde ook dat ten laatste op 18 december het werk moeten worden hervat. De voorbereiding van de installaties kan volgende week al beginnen. In dat geval zullen de lonen ook opnieuw worden uitbetaald.
                                  De vakbonden gaan daar echter niet op in. Ze willen dat er eerst meer garanties komen voor de toekomst van VW Vorst.
                                  vrtnieuws.net
                                  1982 BMW E28 528i
                                  2013 BMW F31 318d

2007 VW Polo 1.4 TDI (Sold)

Comment

• De kans is reëel dat Volkswagen Vorst volgend jaar toch de Audi A3 mag bouwen. De Belgische vakbonden hebben dat nieuws vorige week vernomen op de Europese ondernemingsraad in Duitsland.
                                    bron: belga

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gazet Van Antwerpen
                                      11/12 Audi A3 wellicht toch naar Vorst
                                      De kans is reëel dat Volkswagen Vorst volgend jaar toch de Audi A3 mag bouwen. De Belgische vakbonden hebben dat nieuws vorige week vernomen op de Europese ondernemingsraad in Duitsland.

"Boven op de al toegekende 46.000 Polo's is er sprake van drie andere pistes", zegt ABVV-hoofddélégué Jan Van Der Poorten. "Meer Polo's, meer Golfs dan afgesproken en de terugkeer van de A3 naar Vorst."

Tien dagen geleden werd het gerucht van een mogelijke terugkeer van de A3 nog ontkend in Duitsland.

Vorst zou kans maken op een deel van de A3-productie omdat de wagen erg succesvol blijkt en in andere fabrieken een capaciteitsprobleem dreigt. Aangezien het model tot 2005 nog in Vorst werd gebouwd, zou een overheveling van de productie niet zo omslachtig zijn.

Bij Volkswagen in Duitsland was niemand bereikbaar voor commentaar. In de loop van de week verwachten de bonden definitief nieuws over de productievolumes voor 2007.
                                      b: gva

Comment

• Misschien is er zelfs nog plaats om de Passat te bouwen in Vorst...
                                        300.000 wagens is zowat een hele jaarproductie van een goeddraaiende fabriek...

08/12 Volkswagen roept wereldwijd 300.000 Passatwagens terug
                                        De Duitse autofabrikant Volkswagen roept wereldwijd 300.000 wagens van het model Passat terug wegens problemen met de radiator, de remmen en de ruitenwissers. Dat heeft de groep vrijdag bekendgemaakt.

Het gaat om Passat-modellen die sinds 2005 van de band rolden. Bij sommige wagens zou de elektrische voeding van de ruitenwissers het bij regenweer kunnen laten afweten.
                                        Bij de dieselversie zijn lekken in de radiator vastgesteld. Bij de wagens met een 200 pk-motor zijn remproblemen aan het licht gekomen.

De eigenaars van de betrokken voertuigen worden rechtstreeks door de fabrikant gecontacteerd.

Wat met iemand die intussen al een occasie-passat gekocht heeft en deze laat onderhouden in een onafhankelijke garage. Daar weet de fabrikant niet van...Leuk, die deutsche gründlichkeit.
                                        b: gva
                                        Last edited by ; 11/12/2006, 08:42.

Comment

• Dit item over de Passat-terugroepactie is geheel off-topic en heeft weeral maar eens tot doel om VW zwart te maken.
                                          Wat heeft dat met Vorst te maken : helemaal niks !

Hier zie je alle terugroepacties van de afgelopen jaren zoals op AMS terug te vinden: daar staan alle merken in , ook Toyota, Kia , BMW, Volvo, etc... Een terugroepactie bewijst de bezorgdheid van een merk over haar product.

2006 : http://www.auto-motor-und-sport.de/s...006.100443.htm

2005 : http://www.auto-motor-und-sport.de/s...2005.75638.htm

2004 : http://www.auto-motor-und-sport.de/n...2004.50857.htm

Comment

Working...
                                          X