Megasanering treft VW Vorst
De Belgische fabriek van de Duitse autobouwer Volkswagen (VW) in Vorst staat voor een zeer zware sanering. Dat melden goed ingelichte bronnen. De scenario's lopen uiteen, van een verlies van minstens 1.000 tot 4.000 jobs. Het laatste geval zou neerkomen op een uitdoofscenario voor de fabriek, waar 5.800 mensen werken.
(tijd) - Volkswagen, de grootste autobouwer van Europa, maakt vandaag zijn jaarlijkse planningsronde bekend. Daarin staat hoeveel auto's elk van de wereldwijd 50 VW-fabrieken mag bouwen in 2007. Dit jaar zal VW Vorst 204.000 auto's bouwen. Het grootste deel (194.000) zijn modellen van de middenklasser Golf. De resterende 10.000 zijn versies van de kleinere Polo.
Voor 2007 is nog geen officieel productiecijfer bekend. Goede bronnen binnen het bedrijf spraken gisteren over 170.000 auto's voor volgend jaar: 130.000 Golfs, 40.000 Polo's en een totaal dat dus 30.000 auto's lager ligt dan dit jaar. In dat scenario zouden 1.000 tot 1.500 jobs sneuvelen bij VW Vorst.
Duitse media schrijven evenwel dat de sanering veel zwaarder zal zijn. Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel maakt Bernd Pischetsrieder, de VW-topman die binnenkort opstapt, vandaag bekend dat er 3.000 tot 4.000 jobs verdwijnen bij VW in Vorst. Andere bronnen bevestigen dat scenario. 'Een schrapping van 1.000 tot 1.500 jobs is min of meer wat het personeel van Vorst vandaag verwacht. Een schrapping van 3.000 tot 4.000 jobs zou in de praktijk een uitdoofscenario voor de fabriek zijn', zei een ingewijde gisteren.
In het slechtste scenario zou Vorst de productie van de Golf, of een groot deel ervan, verliezen aan het VW-hoofdkwartier Wolfsburg. De grootste VW-fabriek draait daar lang niet op haar volle capaciteit. Extra Golfs zouden van Wolfsburg, het uithangbord van de groep, een veel productiever bedrijf maken. Behalve in Vorst en Wolfsburg rollen ook Golfs van de band in het Duitse Mosel.
De verminderde productie van de Golf komt er door de dalende vraag naar het model. Dat is al een paar jaar op de markt, en heeft het moment bereikt waarop de vraag begint te dalen.
In politieke kringen is al discreet gepolst in Duitsland, maar blijkbaar kan aan de saneringsplannen weinig veranderd worden. Ze worden toegeschreven aan de interne machtsstrijd die woedt in de VW-groep in Duitsland. Het scenario luidt dat het nieuwe management zich verzekerd heeft van de steun van de Duitse vakbonden, op voorwaarde dat de productie en dus ook de werkzekerheid in Duitsland gegarandeerd wordt. Daarop drongen de vakbonden aan nadat beslist was hun arbeidstijd te verlengen zonder stijging van de lonen.
Naar verluidt is de politie in Vorst in staat van paraatheid. Blijkbaar gaat men uit van mogelijke acties bij de fabriek.
Bron: Tijd.be
De Belgische fabriek van de Duitse autobouwer Volkswagen (VW) in Vorst staat voor een zeer zware sanering. Dat melden goed ingelichte bronnen. De scenario's lopen uiteen, van een verlies van minstens 1.000 tot 4.000 jobs. Het laatste geval zou neerkomen op een uitdoofscenario voor de fabriek, waar 5.800 mensen werken.
(tijd) - Volkswagen, de grootste autobouwer van Europa, maakt vandaag zijn jaarlijkse planningsronde bekend. Daarin staat hoeveel auto's elk van de wereldwijd 50 VW-fabrieken mag bouwen in 2007. Dit jaar zal VW Vorst 204.000 auto's bouwen. Het grootste deel (194.000) zijn modellen van de middenklasser Golf. De resterende 10.000 zijn versies van de kleinere Polo.
Voor 2007 is nog geen officieel productiecijfer bekend. Goede bronnen binnen het bedrijf spraken gisteren over 170.000 auto's voor volgend jaar: 130.000 Golfs, 40.000 Polo's en een totaal dat dus 30.000 auto's lager ligt dan dit jaar. In dat scenario zouden 1.000 tot 1.500 jobs sneuvelen bij VW Vorst.
Duitse media schrijven evenwel dat de sanering veel zwaarder zal zijn. Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel maakt Bernd Pischetsrieder, de VW-topman die binnenkort opstapt, vandaag bekend dat er 3.000 tot 4.000 jobs verdwijnen bij VW in Vorst. Andere bronnen bevestigen dat scenario. 'Een schrapping van 1.000 tot 1.500 jobs is min of meer wat het personeel van Vorst vandaag verwacht. Een schrapping van 3.000 tot 4.000 jobs zou in de praktijk een uitdoofscenario voor de fabriek zijn', zei een ingewijde gisteren.
In het slechtste scenario zou Vorst de productie van de Golf, of een groot deel ervan, verliezen aan het VW-hoofdkwartier Wolfsburg. De grootste VW-fabriek draait daar lang niet op haar volle capaciteit. Extra Golfs zouden van Wolfsburg, het uithangbord van de groep, een veel productiever bedrijf maken. Behalve in Vorst en Wolfsburg rollen ook Golfs van de band in het Duitse Mosel.
De verminderde productie van de Golf komt er door de dalende vraag naar het model. Dat is al een paar jaar op de markt, en heeft het moment bereikt waarop de vraag begint te dalen.
In politieke kringen is al discreet gepolst in Duitsland, maar blijkbaar kan aan de saneringsplannen weinig veranderd worden. Ze worden toegeschreven aan de interne machtsstrijd die woedt in de VW-groep in Duitsland. Het scenario luidt dat het nieuwe management zich verzekerd heeft van de steun van de Duitse vakbonden, op voorwaarde dat de productie en dus ook de werkzekerheid in Duitsland gegarandeerd wordt. Daarop drongen de vakbonden aan nadat beslist was hun arbeidstijd te verlengen zonder stijging van de lonen.
Naar verluidt is de politie in Vorst in staat van paraatheid. Blijkbaar gaat men uit van mogelijke acties bij de fabriek.
Bron: Tijd.be
Comment