Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Megasanering treft VW Vorst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
    Een moderne fabriek zet zijn wagens in mekaar met zo veel mogelijke robots en niet met massa's werkvolk.
    Een fabriek die goed draait hoeft niet prat te gaan op een hoog aantal werknemers, dat is economische onzin.
    Volvo Gent heeft zo verhoudingsgewijs ook veel minder arbeiders per afgeleverd wagenvolume dan bijvoorbeeld Volkswagen Vorst.

    Al die investeringen zijn daarom bijzonder zinvol.
    Ik heb de Yaris-fabriek in Valenciennes bezocht. Dé maatstaf als het aankomt op de perfecte verhoudingen, zowel tussen handenarbeid en robot's, zowel tussen goederen ter plaatsen en goederen op de weg, zowel tussen gevraagde productiehoeveelheid en maximum productiecapaciteit (cfr, de overproductie waar het deels in Vorst om draait)

    Daar draait de fabriek uitstekend en toch werft men er nieuwe werkkrachten aan.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
      de aziaten zitten in volle opmars, dus the sky is the limt ...
      Inderdaad, én investeren massaal in ons, Europeanen.
      Nu komen we dus terug naar m'n post waar alle reacties opkwamen:
      Alle argumenten in de zin van 'ik koop een europese wagen want ik steun daarmee onze economie?' Één woord: BÜLLSHIT! 't Grootste voorbeeld is momenteel aan de gang.

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
        Inderdaad, én investeren massaal in ons, Europeanen.
        Nu komen we dus terug naar m'n post waar alle reacties opkwamen:
        voor de aziatische modellen die hier gebouwd worden heb je idd gelijk

        Comment


        • #44
          Vanop vrtnieuws.net:

          Volkswagen Vorst moet nog even afwachten
          vr 17/11/06 - In Duitsland heeft de directie van autobouwer Volkswagen zich nog niet uitgesproken over de toekomst van de vestiging in Vorst. Vandaag zou er gepraat worden over welke modellen waar worden gemaakt, maar officiële mededelingen kwamen er niet.
          Volkswagen heeft zich beperkt tot de traditionele korte persmededeling. Daarin is alleen sprake van de benoeming van Martin Winterkorn tot grote baas van het hele Volkswagenconcern.
          (foto Belga) Winterkorn volgt Berndt Pischetsrieder op, die begin van de week gedwongen werd ontslag te nemen.

          Normaal had de toezichtsraad vandaag ook een beslissing moeten nemen over welke fabrieken welke modellen gaan bouwen. Maar daarover is niets uitgelekt.

          Het is niet duidelijk of de raad de beslissing niet wil meedelen, dan wel of er nog geen beslissing is gevallen.

          De toezichtraad heeft wel al een investeringsplan van 25 miljard euro goedgekeurd.

          Volkswagen gaat de komende jaren onder meer een fabriek bouwen in India.

          (gaat nog verder)

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
            voor de aziatische modellen die hier gebouwd worden heb je idd gelijk
            Niet enkel gebouwd hé, krulle. Testcentra leveren ook banen op (zo heeft Toy laatst nog een hoopje Belgische ingenieurs aangeworven voor Zaventem). Ze hebben een designcentrum in Zuid-Frankrijk.

            Ik las net nog dat de nieuwe Kia Cee'd ontworpen en getest wordt in Duitsland. Dat levert ook jobs op.

            Niet zoveel als onze Europese constructeurs, dat bedoelde ik ook helemaal niet. 't Zou zelfs erg zijn. Ik wou enkel aantonen dat de Aziaten heel veel investeren in ons, Europeanen en de bewering 'ik koop Europees omwille van de werkgelegenheid' niet meer opgaat. (zie post op eerste pagina in dit topic).

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
              Volvo Gent heeft zo verhoudingsgewijs ook veel minder arbeiders per afgeleverd wagenvolume dan bijvoorbeeld Volkswagen Vorst.
              Hiernet nog effe bekeken. Bedroevend als je VW met Volvo vergelijkt. Volvo bouwt méér dan het dubbele aantal wagens tov Vorst met 300 man minder!
              Geen wonder dat er iets moet gebeuren in Vorst.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door Pirre Bekijk Berichten
                ²
                Je slaat spijkers met koppen en wat doen die idioten nu ze nog niet weten wat er gaat gebeuren? Inderdaad ja, de productieband verlaten. Beseffen ze nu echt niet dat ze het zo nog meer verkloten.

                En wat betreft die vakbonden, moest Belgïe die nu is tot rechtspersoon in de wetgeving bestempelen. Dan kon dat clubje amokmakers tenminste vervolgd worden voor al hun acties. Dan kon men op hen de economische verliezen verhalen, 't zou rap gedaan zijn met al die stakingskomedie. Ze zullen wel twee keer nadenken voor ze staken omdat de wc's slechts 2 keer ipv 3 keer op een dag gekuist worden.
                ²²²²²

                Comment


                • #48
                  Wat ik grappig vind is het volgende.
                  Verleden maand vertrekt onze filiiiiiiip naar china om de markt open te trekken en investeerders te lokken. Veel blabla en show, en wat hoor ik vandaag? Een bedrijf hier mag de boeken neerleggen omdat het de concurrentie met china niet meer aankon. goed bezig zeg ik dan. China gaat openbloeien en wij (belgie) gaan de nieuwe 4°wereld worden op den duur.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door JWV50
                    En hij blijft maar ruziën met al zijn onwaarheden.

                    SLOT OP DIT TOPIC !!!!
                    Uit het VW-verkoop topic...
                    En hij krijgt dan nog zijn zin ook.

                    Comment


                    • #50
                      't moderaille sluit om één of andere reden. 't Moderaille beseft dus dat verwacht wordt dat ieder topic waar ook maar één iets over de economische kant van de zaak gelicht wordt vanaf nu opgeblazen wordt en zal moeten sluiten. Ik zou daar graag voor zorgen maar geef met plezier de fakkel door. Sommigen weten waarom.

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                        't moderaille sluit om één of andere reden.
                        Soms de verkeerde.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
                          jammer voor onze economie!

                          ik hoop dat de vakbonden eigenlijk eens inzien dat dat aan hen ligt! ze staken om de haverklap ...

                          dit is nogal een eenzijdige visie op de problematiek.

                          Comment


                          • #53
                            en toch zou het eventueel hebben kunnen meespelen
                            àls het worst case scenario zich zou voordoen

                            Comment


                            • #54
                              Daarnet Paul d' Hoore op het VRT nieuws. Men vroeg hem naar de reden waarom Vorst zou moeten sluiten, terwijl het toch één van de meest productieve fabrieken is.
                              • De Golf is als model op zich over z'n hoogtepunt heen geraakt. De Golf V heeft als vijfde generatie 't minste succes gehad van alle 4. Vorst produceert de Golf, dus dat is een eerste reden.
                              • Ten tweede heeft men in Duitsland besloten langer te werken voor 't zelfde loon in ruil voor werkzekerheid en heeft de directie dat aanbod aanvaard. Wat met zich meebrengt dat een andere fabriek zal moeten inbinden. Dit in combinatie met de Golf-productie in Vorst maakt Vorst een grote kanshebber.


                              Een sluiting is uitgesloten, zei d' Hoore. Een uitdoofscenario staat praktisch vast indien m'n mensen gaat ontslaan. Dit houdt dus in dat er minder mensen wagens zullen produceren in Vorst, wat met zich meebrengt dat de vaste kosten (onafhankelijk van 't aantal geproduceerde wagens) zullen verdeeld worden over minder geproduceerde wagens. Dat brengt dus met zich mee dat Vorst minder rendabel zal worden. Minder rendabel brengt dan weer met zich mee dat de fabriek bij de volgende ronde hoger op 't lijstje van te sluiten fabrieken komt te staan.

                              Dus, hoe je 't ook draait of keer, 't ziet er alles behalve goed uit.

                              En dat allemaal met m'n economische visie uit de 19e eeuw

                              Comment


                              • #55
                                gadver, pas dins of woensdag uitsluitsel, een hel voor de betrokkenen

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  gadver, pas dins of woensdag uitsluitsel, een hel voor de betrokkenen
                                  de rijkswachters hebben zich voor niks ingegraven.

                                  't is inderdaad geen prettig vooruitzicht, maar 't is ook weeral sterk gemediatiseerd

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
                                    maar 't is ook weeral sterk gemediatiseerd
                                    klopt, hedentendage

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                      Daarnet Paul d' Hoore op het VRT nieuws. Men vroeg hem naar de reden waarom Vorst zou moeten sluiten, terwijl het toch één van de meest productieve fabrieken is.
                                      • De Golf is als model op zich over z'n hoogtepunt heen geraakt. De Golf V heeft als vijfde generatie 't minste succes gehad van alle 4. Vorst produceert de Golf, dus dat is een eerste reden.
                                      • Ten tweede heeft men in Duitsland besloten langer te werken voor 't zelfde loon in ruil voor werkzekerheid en heeft de directie dat aanbod aanvaard. Wat met zich meebrengt dat een andere fabriek zal moeten inbinden. Dit in combinatie met de Golf-productie in Vorst maakt Vorst een grote kanshebber.

                                      Een sluiting is uitgesloten, zei d' Hoore. Een uitdoofscenario staat praktisch vast indien m'n mensen gaat ontslaan. Dit houdt dus in dat er minder mensen wagens zullen produceren in Vorst, wat met zich meebrengt dat de vaste kosten (onafhankelijk van 't aantal geproduceerde wagens) zullen verdeeld worden over minder geproduceerde wagens. Dat brengt dus met zich mee dat Vorst minder rendabel zal worden. Minder rendabel brengt dan weer met zich mee dat de fabriek bij de volgende ronde hoger op 't lijstje van te sluiten fabrieken komt te staan.

                                      Dus, hoe je 't ook draait of keer, 't ziet er alles behalve goed uit.

                                      En dat allemaal met m'n economische visie uit de 19e eeuw
                                      d'Hoore is een slimme kerel!

                                      De loonlasten liggen te hoog, en ze willen hier zo veel mogelijk verdienen en toch zo weinig mogelijk doen.

                                      En de VW-topman heeft gezegd dat de Golf thuishoort in Duitsland.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk Berichten
                                        dit is nogal een eenzijdige visie op de problematiek.
                                        het wel eentje dat ze zelf uitlokken.

                                        er zijn ook nog andere problemen (zoals weinig initiatief op gebied van industrial engineering), maar ook daar hebben de vakbonden weer een starre houding

                                        ze zitten dus echt met een cultuurprobleem ... en dat is maar op 1 manier op te lossen. en dat is door de vakbondsafgevaardigden het juiste initiatief te laten nemen...

                                        Comment


                                        • #60
                                          goe bezig:

                                          Oorspronkelijk geplaatst door www.hln.be
                                          Het personeel van Volkswagen Vorst heeft vanavond omstreeks 20 uur het werk neergelegd. Dit is vernomen van ACV-afgevaardigde Pascal Van Cauwenberghe. "De mensen willen duidelijkheid", aldus de vakbondsman. Het personeel op de montagelijn heeft het werk neergelegd en de rest van de namiddagploeg zou volgen.

                                          De vakbonden hadden het personeel eerder opgeroepen om niet te staken. Tijdens de raad van toezicht vrijdagnamiddag bij de Duitse autobouwer werd, in tegenstelling tot wat iedereen verwachtte, niets beslist over VW Vorst. Er werd wel een nieuwe topman benoemd. Premier Guy Verhofstadt heeft de nieuwe directie van Volkswagen intussen uitgenodigd voor overleg. Naar aanleiding van de onzekerheid over de VW-vestiging in Vorst herinnert de regering eraan dat zij de voorbije jaren bijzondere inspanningen heeft geleverd voor de automobielsector. Zij hoopt dat Volkswagen daar rekening mee houdt. (belga/hln)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X