Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Megasanering treft VW Vorst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Leuke discussie, een kweekvijver van economisch talent!

    Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk Berichten
    Enkele redenen waarom VW vorst op de klippen zal lopen:

    1) Fabriek is te KLEIN
    2) Autobranche gaat slecht
    3) De goedkope landen zoals INDIE trekt autobouwers aan.

    Het is waar dat de loonkost in België hoog is maar ik denk dat de politici ook nog de bekende formule SUBSIDIE de grote fabrieken in ons landje willen houden.
    1) Ze zitten met een overproductie...
    2) Nochtans zijn er wel merken die jaar op jaar een nieuwe recordwinst hebben.
    3) Inderdaad, de loonkosten in België zijn te zwaar.

    En ze hebben nu al een gat in hun begroting. Hoe gaan ze dat doen?

    Vorst is al jaren een gewond dier. Dit wordt het einde. Niks aan te doen en jammer voor de werknemers.

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
      een bedrijf wordt enkele meerdere modellen toegewezen als ze kunnen bewijzen dat ze het goed gaan doen.

      meerdere modellen produceren is veel moeilijker dan doorgaands 1 model produceren. Meer zelfs, door meerdere modellen te moeten produceren verlies je zelfs aan efficiëntie.

      Afhankelijk van de graad van verwantschap, klopt dit inderdaad. Ook geldt dit voor grotere aantallen...

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door Mister V Bekijk Berichten
        Als Aziaten hier investeren, komt dat hen ten goede. Want, als men hier bv. een fabriek plaatst, betaalt men daarvoor euro's. Aziaten hebben geen euro's, dus moeten ze hun yen of ... wisselen tegen euro's. Een europeaan wisselt zijn euro's tegen yen met de aziaat, en zo heeft de Aziaat euro's om zijn fabriekje te betalen. De europeaan zit nu met yens. Wat doet hij daarmee? Dingen kopen in azië!
        Zeer rudimentair, maar da's hoe een economie werkt. Import wordt betaald met export.

        Stel, vorst wordt gesloten. Wat gebeurt er? Een groot deel van de jobs gaan naar duitsland. Meer duitsers hebben een loon en kunnen dingen kopen, ook van ons! Duitsland is immers één van onze grootste handelspartners.
        1. Als Aziaten hier investeren komt dat ons ten goede. Als een Aziat een autofabriekje bouwt in Valenciennes komen daar geen Jappen werken, maar zijn dat Fransmannen die daar hun brood verdienen. En dat is waar het hier om draait. De VW top gaat niet afzien van hun beslissing hoor. De kleine man, die is hier de dupe. En of 't nu een fabriek is in Azië met Yens of in Europa met Euro's, de kleine man moet z'n brood kunnen verdienen.

        Ik merk uit heel deze zaak op: indien de loonkost hier lager was geweest had Toyota een fabriek gehad in de Antwerpse haven!

        2. Stel Vorst wordt gesloten...Je economische wet klopt als een bus. Maar nogmaals, wat hebben die 5000 gezinnen die op straat gaan staan daaraan? Gaan die duitse VW-arbeiders hen komen helpen? Ik denk het niet.
        Je les economie klopt perfect, maar voor de kleine man blijf 't een drama.

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
          Afhankelijk van de graad van verwantschap, klopt dit inderdaad. Ook geldt dit voor grotere aantallen...
          is dus steeds van toepassing om mixed model lijnen

          het probleem is dat je minder goed je lijn kunt balanceren ...

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
            En hoe denkt meneer dat te doen? Al wat uit Azië komt is al jaaaren vóór op ons continent. Als er 1 werelddeel is waar men 't verste staat in hoogtechnologie is 't toch wel Azië zeker.
            Meneer denkt dat niet alle techologie in Azië zit, en omdat meneer een dergelijke reactie verwachtende was, heeft hij er dit nog bijgeplaatst "of er toch in ieder geval voor zorgen dat we voorblijven op de chinezen".

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door Mister V Bekijk Berichten
              Meneer denkt dat niet alle techologie in Azië zit, en omdat meneer een dergelijke reactie verwachtende was, heeft hij er dit nog bijgeplaatst "of er toch in ieder geval voor zorgen dat we voorblijven op de chinezen".
              Hoe denk je dat te doen? Wij zijn een land dat op 30 jaar tijd van puur productie (fabrieken in allerlei takken) naar een 'studierégime' is gevorderd. Geef 'es een concreet voorbeeld hoe je in de autosector voor denkt te blijven op China...

              Comment


              • #87
                Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
                een bedrijf wordt enkele meerdere modellen toegewezen als ze kunnen bewijzen dat ze het goed gaan doen.

                meerdere modellen produceren is veel moeilijker dan doorgaands 1 model produceren. Meer zelfs, door meerdere modellen te moeten produceren verlies je zelfs aan efficiëntie.
                Niet noodzakelijk. Als er nu 2 fabrieken zijn die 2 modellen bouwen met hetzelfde platform en dezelfde motoren maar een andere koets dan is het beter die fabrieken bij elkaar te leggen. Want dat is wat er gebeurt in de praktijk, uitbreiding en het delen van onderdelen. Dat is goedkoper. En meer modellen betekent afwisseling, en is (in theorie) beter voor de productiviteit.

                Comment


                • #88
                  Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                  1. Als Aziaten hier investeren komt dat ons ten goede. Als een Aziat een autofabriekje bouwt in Valenciennes komen daar geen Jappen werken, maar zijn dat Fransmannen die daar hun brood verdienen. En dat is waar het hier om draait
                  De VW top gaat niet afzien van hun beslissing hoor. De kleine man, die is hier de dupe. En of 't nu een fabriek is in Azië met Yens of in Europa met Euro's, de kleine man moet z'n brood kunnen verdienen.
                  Als men van volkswagen in azie investeert, zullen de aziaten bij ons hun geld komen verdoen. Hét grote voorbeeld is de massale stroom van de geelgekleurde mannetjes. Deze kopen hier dingen, eten hier, en spenderen hier, wat ervoor zorgt dat er weer jobs bijkomen. En doordat men efficiënter werkt in Azië, kunnen wij daarvan profiteren door dingen te kopen aan lagere prijzen.

                  Ik merk uit heel deze zaak op: indien de loonkost hier lager was geweest had Toyota een fabriek gehad in de Antwerpse haven!
                  Mogelijks. In ieder geval wijst dat erop dat je op de verkeerde personen aan het schieten bent.

                  2. Stel Vorst wordt gesloten...Je economische wet klopt als een bus. Maar nogmaals, wat hebben die 5000 gezinnen die op straat gaan staan daaraan? Gaan die duitse VW-arbeiders hen komen helpen? Ik denk het niet.
                  Je les economie klopt perfect, maar voor de kleine man blijf 't een drama.
                  Doordat er meer mensen in duitsland nu geld verdienen zullen die duitsers meer koopkracht hebben en kunnen wij meer exporteren naar daar. Dat zal jobs creëren. Natuurlijk niet zoveel als wat er wegvalt, maar het is geen volledig negatief effect. En door de reorganisatie zal vw aan lagere kost kunnen produceren (da's althans de bedoeling) en zo kunnen de prijzen zakken, wat ons allemaal ten goede komt.

                  Comment


                  • #89
                    Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                    1. Als Aziaten hier investeren komt dat ons ten goede. Als een Aziat een autofabriekje bouwt in Valenciennes komen daar geen Jappen werken, maar zijn dat Fransmannen die daar hun brood verdienen. En dat is waar het hier om draait. De VW top gaat niet afzien van hun beslissing hoor. De kleine man, die is hier de dupe. En of 't nu een fabriek is in Azië met Yens of in Europa met Euro's, de kleine man moet z'n brood kunnen verdienen.

                    Ik merk uit heel deze zaak op: indien de loonkost hier lager was geweest had Toyota een fabriek gehad in de Antwerpse haven!

                    2. Stel Vorst wordt gesloten...Je economische wet klopt als een bus. Maar nogmaals, wat hebben die 5000 gezinnen die op straat gaan staan daaraan? Gaan die duitse VW-arbeiders hen komen helpen? Ik denk het niet.
                    Je les economie klopt perfect, maar voor de kleine man blijf 't een drama.
                    Er is werk genoeg in België. Want ja, er zijn bedrijven die goedgeschoolde buitenlanders naar hier halen omdat er hier geen aanbod van is.
                    En ja, zelfs voor de gewone arbeider is er werk te vinden.

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten

                      Vorst is al jaren een gewond dier. Dit wordt het einde. Niks aan te doen en jammer voor de werknemers.

                      Er is NIKS bekend en er zijn er hier enkelen die al een hele dag de begrafenis aan het regelen zijn.

                      Ga een pint drinken, of weet ik wat, en geef binnenkort uw commentaar als men vanuit Wolfsburg iets heeft laten weten.

                      Wat een pessimisten lopen hier toch rond.

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                        Niet noodzakelijk. Als er nu 2 fabrieken zijn die 2 modellen bouwen met hetzelfde platform en dezelfde motoren maar een andere koets dan is het beter die fabrieken bij elkaar te leggen. Want dat is wat er gebeurt in de praktijk, uitbreiding en het delen van onderdelen. Dat is goedkoper.
                        hangt er vanaf, dat is niet zo makkelijk te bepalen bij autofabrikanten, vooral omdat ze ook met veel JIT-leveranciers werken

                        Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                        En meer modellen betekent afwisseling, en is (in theorie) beter voor de productiviteit.
                        niet voor lijnen

                        Comment


                        • #92
                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                          Hoe denk je dat te doen? Wij zijn een land dat op 30 jaar tijd van puur productie (fabrieken in allerlei takken) naar een 'studierégime' is gevorderd. Geef 'es een concreet voorbeeld hoe je in de autosector voor denkt te blijven op China...
                          Kijk eens naar de Chinese autosector. De landwind en dergelijke. Die auto's trekken op niet veel. Wij hier in europa hebben de kennis om goede auto's te bouwen. Wat kunnen we dus doen om op de Chinezen voor te zijn? Hier auto's ontwerpen, en ze daar produceren.

                          Er zal natuurlijk een tijd komen dat de Chinezen ook zelf deftige auto's kunnen maken. Dan zullen wij ervoor moeten zorgen dat wij dingen kunnen maken die zij niet kunnen.

                          Maar eigenlijk is dat een discussie naast de kwestie. De zaak is dat belgië geen goed economisch beleid voert. Die loonkosten moeten drastisch omlaag, we moeten het voorbeeld van ierland volgen. Die hebben zich in 10 jaar van het kneusje van de EU opgewerkt tot de top.

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
                            hangt er vanaf, dat is niet zo makkelijk te bepalen bij autofabrikanten, vooral omdat ze ook met veel JIT-leveranciers werken
                            Die groeien mee natuurlijk.

                            Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
                            niet voor lijnen
                            Niet alles gebeurt op lijnen. Vooral de zwaarste jobs als lassen en weet ik wat allemaal gebeuren daar. Maar (in theorie) bevordert de afwisseling wel de productiviteit.

                            Comment


                            • #94
                              Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                              Die groeien mee natuurlijk.



                              Niet alles gebeurt op lijnen. Vooral de zwaarste jobs als lassen en weet ik wat allemaal gebeuren daar. Maar (in theorie) bevordert de afwisseling wel de productiviteit.
                              in de auto-assemblagebedrijven zoals in vorst is alles op de lijn

                              Comment


                              • #95
                                Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                                Maar (in theorie) bevordert de afwisseling wel de productiviteit.
                                Da's waar, en niet waar. 't probleem is dat er nog zo veel andere factoren mee gemoeid zijn, dat je dat niet eenduidig kan beweren.

                                Comment


                                • #96
                                  Heb een paar bedenkingen als ik dit topic lees.

                                  1) Moest VW vorst sluiten,weet dan dat het om meer dan 5000 mensen gaat,denk maar aan de toeleveranciers,transportbedrijven,de kleine zelfstandigen rond de fabriek enz....hiervoor is er helaas geen sociaal vangnet voorzien.

                                  2) Als we kijken naar de tijd die nodig is om een auto te bouwen is het niet juist dat we het aantal gemaakte auto's gaan delen door het aantal werknemers......vb een Volvo krijgt veel voorgemonteerde delen van het toeleveranciers..vb deuren,deurpanelen,instrumentenborden...dus dit is voor iedere fabriek anders.

                                  3) De staat geeft inderdaad subsidies voor het bouwen van een automotive park...maar naar wie gaat die subsidie denk je ?......inderdaad naar een handje vol politieke vrienden die dit bouwen....één pot nat.

                                  4) Het is een sociaal drama voor al die familie's moest VW sluiten,laat ons hopen dat de politiek nu eindelijk eens gaat inzien dat ze andere maatregelen moet nemen om zulke drama's te voorkomen.

                                  Comment


                                  • #97
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Mister V Bekijk Berichten
                                    Maar eigenlijk is dat een discussie naast de kwestie. De zaak is dat belgië geen goed economisch beleid voert. Die loonkosten moeten drastisch omlaag, we moeten het voorbeeld van ierland volgen. Die hebben zich in 10 jaar van het kneusje van de EU opgewerkt tot de top.
                                    Nog liever zie ik het model van Denemarken. Enorm liberiaal!

                                    Comment


                                    • #98
                                      Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichten
                                      in de auto-assemblagebedrijven zoals in vorst is alles op de lijn
                                      Maar er staan mensen tussen die lijnen. Er zijn technici die de lijnen onderhouden,...

                                      Oorspronkelijk geplaatst door Mister V Bekijk Berichten
                                      Da's waar, en niet waar. 't probleem is dat er nog zo veel andere factoren mee gemoeid zijn, dat je dat niet eenduidig kan beweren.
                                      Inderdaad, in theorie klopt het. En er zit een zekere vorm van waarheid in.

                                      Comment


                                      • #99
                                        Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                                        Maar er staan mensen tussen die lijnen.
                                        dat maakt het daarom niet minder lijn

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                                          Nog liever zie ik het model van Denemarken. Enorm liberiaal!
                                          Voor mij maakt het niet uit, als het maar liberaler is. Feit is echter dat meer vrijheid voor meer ongelijkheid zorgt. Rijken worden relatief gezien sneller meer vermogend dan armen (wat ook logisch is), wat niet wil zeggen dat de armen absoluut niet meer vermogend worden. De sossen misbruiken dit altijd door te zeggen dat de rijken rijker worden en de armen armer, wat een foute bewering is. De kloof wordt groter, maar de armen genieten mee.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X