Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Megasanering treft VW Vorst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
    Hier zie je alle terugroepacties van de afgelopen jaren zoals op AMS terug te vinden: daar staan alle merken in , ook Toyota, Kia , BMW, Volvo, etc... Een terugroepactie bewijst de bezorgdheid van een merk over haar product.
    Deze terugroepacties hebben enkel betrekking op Duitsland.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
      Deze terugroepacties hebben enkel betrekking op Duitsland.
      En dan ?
      Ze bewijzen gewoon dat elk merk zijn wagens terug roept.

Comment

En dan ?
        Ze bewijzen gewoon dat elk merk zijn wagens terug roept.
        Neen, meent ge dat?
        Elk merk heeft terugroepacties? Geen enkel merk is perfect?

Bedankt voor de informatie.

Comment

Dit item over de Passat-terugroepactie is geheel off-topic en heeft weeral maar eens tot doel om VW zwart te maken.
          Wat heeft dat met Vorst te maken : helemaal niks !
          Laat er een slotje op plaatsen.

Comment

Naar aanleiding van twee recente bezoeken aan autofabrieken (Ford en Volvo) moet ik toch zeggen, en daar schrok ik zelf van, dat er van hoge werkdruk helemaal geen sprake is. Er zijn nogal veel dode momenten op de lijnen zodat men daar toch wel voor een tijdje aan de kant kan gaan zitten. Dat werd trouwens door diegenen die de rondleidingen gaven ruiterlijk toegegeven.
            Ik denk dat er heel wat zwaardere sectoren zijn (de bouw bijvoorbeeld).

Maar ik heb liever een auto die door rustige mensen in mekaar gestoken is dan door hypernerveuze arbeiders onder zware werkdruk.
            Dus, liever zoals het nu is.

Eh??? En jij gelooft werkelijk dat je de echte productie gezien hebt? Als er mensen op bezoek komen in de fabriek (geld zowel voor Ford Genk en Volvo Gent) dan word het productietempo direct verlaagd, anders zou een bezoeker direct zien welke slavenarbeid er uitgevoerd word... Die dode momenten aan de lijn zijn er omdat in beide fabrieken nieuwe modellen op stapel staan (zijnde Mondeo en C30), als de productie normaal verloopt zijn er zo goed als geen dode momenten. Ik weet uit ervaring waar ik van spreek

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ax_Dude Bekijk Berichten
              Als er mensen op bezoek komen in de fabriek (geld zowel voor Ford Genk en Volvo Gent) dan word het productietempo direct verlaagd, anders zou een bezoeker direct zien welke slavenarbeid er uitgevoerd word...
              Ah, zo zit dat ...

Comment

Ah, zo zit dat ...

Je gelooft me niet hé?

Comment

• 'k Was er niet bij, dus in principe moet ik zwijgen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ax_Dude Bekijk Berichten
                    Je gelooft me niet hé?
                    Jij kan het weten, dus kan het wel waar zijn.
                    Die gidsen vertellen blijkbaar hun verhaal.

Comment

• Misschien weten jullie het al....

Dat geeft toch een andere kijk op de zaak.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=G5K15JIPF (50% van de premie blijft over)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TechThing Bekijk Berichten
                        Misschien weten jullie het al....

Dat geeft toch een andere kijk op de zaak.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=G5K15JIPF (50% van de premie blijft over)
                        Hoe bedoel je?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door HBVL
                          Al 700 vertrekkers bij VW Vorst

Bij de Volkswagenfabriek in Vorst hebben zich maandag al zo'n zevenhonderd werknemers gemeld die vrijwillig willen opstappen. Het gaat in zes op de tien gevallen om Nederlandstaligen, vier op tien zijn Franstalig.

Dat zegt ACV-vakbondsman Wim De Cubber. Wie vrijwillig opstapt zal kunnen rekenen op een vertrekpremie tussen de 25.000 en de 144.000 euro naargelang de anciënniteit.

Toeleveringsbedrijven
                          De vakbonden in de toeleveringsbedrijven koesteren intussen geen illusies dezelfde recordpremies te kunnen bekomen voor wie vertrekt als de vertrekpremies die de directie van VW Vorst wil gaan uitbetalen.

Ze vinden wel dat VW hier financieel moet tussenkomen en zullen hiervoor ijveren. Vakbondssecretaris Guy Heyrman (ABVV) trekt een parallel met wat VW Vorst doet voor interimarbeiders.

"De werkgevers hebben al duidelijk laten verstaan dat ze nooit zullen kunnen betalen wat VW Vorst aan premies uitkeert. We zullen tijdens de onderhandelingen ook bij hen het onderste uit de kan trachten te halen en er hierbij tevens voor ijveren dat VW Vorst zijn verantwoordelijkheid opneemt voor deze werknemers.

Als VW Vorst zich ook verantwoordelijk acht voor zijn interims, waarom kan dat dan niet voor deze werknemers", aldus Heyrman.
                          bron : http://www.hbvl.be/nieuws/Economie/d...B-DA24BF019EE6
                          Last edited by ; 11/12/2006, 21:50.

Comment

• De mannen van Vorst hebben dit erg goed gespeeld. Toen het nieuws net bekend werd, direct zwaar op de emoties spelen (krantenkoppen genre "sinterklaas komt niet dit jaar" enz.), het medeleven van een groot deel van de goegemeente opgeroepen, en de politiek aan hun kant gekregen.
                            Gevolg: ontslagpremies tussen de 25.000 en 144.000 euro brut (I know, er moet nog belasting af maar het blijft (denk ik) een nationaal record) en brugpensioen vanaf 50 jaar.

Hey, dit is de lotto winnen en nooit meer moeten gaan werken.

Soit, goed onderhandeld. Alleen spijtig dat de 'gewone' vijftiger die plots zonder werk valt daar niet op kan terugvallen.

Of hoe asociaal sociaal België toch soms kan zijn ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                              Hey, dit is de lotto winnen en nooit meer moeten gaan werken.
                              Voor die paar enkelingen die werkelijk 144.000 euro bruto zouden hebben kan dit erop lijken, ja. Neem dat ze er 70.000 euro netto aan over houden. Mooi bedrag maar om daarmee 'nooit meer te moeten werken'...

Trouwens raar dat er nu plots spel van gemaakt wordt. Als de vakbonden dat loskrijgen van de VW-top vind ik dat best ok. De ontslagen arbeider kan er maar wel bij varen.

Wat mij opvalt is dat zich de afgelopen 30 jaar niemand vragen gesteld heeft bij de astronomisch hoge lonen die een arbeider op Vorst kreeg voor de weinige uren die 'ie moest werken. (€ 2000 netto zonder maaltijdcheque's, aankoopkortingen, verplaatsingsvergoedingen edm waren geen uitzondering) Maar nu hij een fixe vergoeding krijgt kan dat plots niet meer...
                              Last edited by ; 11/12/2006, 22:18.

Comment

• Faust ik weet niet of het voor degenen die net niet voor brugpensioen in aanmerking komen ook zo'n geschenk is die oprot-premie.

Stel dat een 49-jarige geen brugpensioen kan krijgen , dan is de helft van max 144 K € echt niet zoveel om tot zijn 65 mee voort te kunnen .

Bij een discussie hierover , zei een kennis dat als je werkloos bent , je geen brugpensioen kan krijgen -je kan dit volgens die kennis enkel krijgen als je bij een werkgever aan de slag bent of daar afgedankt wordt met brugpensioenregeling - dus je moet werken of werkloos blijven tot je de wettelijke pensioenleeftijd v bvb 65 jaar bereikt hebt .

Of die stelling juist is weet ik niet , maar die persoon was redelijk overtuigd v zijn gelijk .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                                  Of hoe asociaal sociaal België toch soms kan zijn ...
                                  of hoe sociaal vw wel is ?
                                  al is dat een eufemisme natuurlijk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                                    Faust ik weet niet of het voor degenen die net niet voor brugpensioen in aanmerking komen ook zo'n geschenk is die oprot-premie.

Stel dat een 49-jarige geen brugpensioen kan krijgen , dan is de helft van max 144 K € echt niet zoveel om tot zijn 65 mee voort te kunnen .

Bij een discussie hierover , zei een kennis dat als je werkloos bent , je geen brugpensioen kan krijgen -je kan dit volgens die kennis enkel krijgen als je bij een werkgever aan de slag bent of daar afgedankt wordt met brugpensioenregeling - dus je moet werken of werkloos blijven tot je de wettelijke pensioenleeftijd v bvb 65 jaar bereikt hebt .

Of die stelling juist is weet ik niet , maar die persoon was redelijk overtuigd v zijn gelijk .
                                    Ik denk ook dat dit zo is.

Comment

• 700 werknemers VW kiezen voor vertrekpremie

BRUSSEL - Al ongeveer 700 werknemers van Volkwagen Vorst hebben beslist om vrijwillig te vertrekken, in ruil voor een ontslagpremie.

Rond half vier hadden zich al 500 mensen ingeschreven, en aan de poort stonden nog 100 tot 200 anderen te wachten.
                                      Dat zegt vakbondsafgevaardigde Jan Vanderpoorten van het ABVV aan De Standaard. Het gaat in zes op de tien gevallen om Nederlandstaligen, vier op de tien zijn Franstalig.

Wie zelf zijn ontslag indient, krijgt een premie die bepaald wordt door het aantal dienstjaren. Voor wie 25 jaar deel uitmaakt van de nachtploeg kan die oplopen tot 144.000 euro.

De afgevaardigden krijgen intussen heel veel vragen over de opstapvergoeding. De werknemers van VW Vorst vragen zich onder meer af hoeveel ze netto overhouden van de vergoeding en of ze intussen al meteen aan de slag kunnen bij een andere werkgever.

Informatieronde met Vanvelthoven

De vakbonden in Vorst hebben vanochtend op een vergadering met federaal minister van Werk Peter Vanvelthoven vooral meer informatie gekregen, onder meer over de mogelijkheid tot brugpensioen.

Volgens de woordvoerster van de minister, Lore Abrahams, blijft er nog veel onduidelijkheid bestaan in het dossier.

Vanvelthoven probeerde vooral om die onduidelijkheid weg te nemen. ,,We gaven meer informatie over wat de rol van de tewerkstellingscel zal worden'', aldus Lore Abrahams.
                                      ,,Die kan er echter pas komen nadat het sociaal plan er is en daarin zal de werkgever serieuze inspannigen moeten doen.''

Volgens Abrahams hebben de vakbonden opnieuw de garantie gekregen dat brugpensioen zal kunnen voor vijftigplussers.

,,Maar dat zal ook pas kunnen nadat zij eerst gedurende zes maanden er alles aan gedaan hebben om werk te vinden. En daarin zal dan weer de tewerkstellingscel een cruciale rol moeten spelen.

Blijkt dat werk vinden niet kan, dan is brugpensioen mogelijk.''

Volgende week vindt opnieuw een vergadering van de crisiscel Volkswagen Vorst plaats. Een precieze datum is nog niet bekend.

Vanvelthoven verwacht tegen volgende week van de Volkswagendirectie meer concrete informatie over de toekomst van de fabriek in Vorst te krijgen.

wle (DS/BELGA)

Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF11122006_034

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                        Ik denk ook dat dit zo is.

Wel stel dat die 49-jarige reeds 25j in de nachtploeg werkte en dus het max bedrag v 144K € bruto krijgt en de helft ervan naar de belastingen (kan nog meer zijn ) dan moet die als hij geen ander werk vindt nog 16jaar met 9 K € Bruto per jaar rondkomen , da's al heel wat minder riant dan als je dat éénmalig bedrag hoort hé .

En ook z'n pensioen zal als hij die 16j werkloos blijft een pak minder zijn dan hetgeen hij gehad zou hebben na volledige loopbaan

Om nog maar te zwijgen v d mensen v 40j met minder jaren dienst en de jobs liggen ook voor hen niet voor het grijpen hé ( of v waar zouden al die werklozen dan komen ?? )

EDIT : ik weet niet hoe de fiscus daar de belastingen op heft : 1-malig op die 144 K € als deze in 1 keer uitbetaald wordt of jaarlijks ?
                                        Last edited by ; 12/12/2006, 18:32. Reden: het was blijkbaar niet duidelijk dat er vd 9 K/ jaar ook nog (de helft ?) belastingen afmoeten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                                          Wel stel dat die 49-jarige reeds 25j in de nachtploeg werkte en dus het max bedrag v 144K € bruto krijgt en de helft ervan naar de belastingen (kan nog meer zijn ) dan moet die als hij geen ander werk vindt nog 16jaar met 9 K € per jaar rondkomen , da's al heel wat minder riant dan als je dat éénmalig bedrag hoort hé .
                                          mij lijkt de helft van 144K 72K te zijn. dat gedeeld door 16 levert me 4500 per jaar op. waar haal jij die andere 4500 om aan 9K te komen?

Comment

Working...
                                          X