Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Upgrade remsysteem voor de sportievere (circuit)ritten : vragen & antwoorden
Wat bedoel je met "DOT 5 is niet hygroscopisch, en vraagt dus om een zeer goed afgesloten remsysteem" ... in relatie met de DOT 3 en DOT 4 ? Moeten die dan niet noodzakelijk 'n goed afgesloten systeem hebben, omdat ze water in zich opnemen?
Dat van die ABS-pomp die mogelijks niet (goed) wordt gesmeerd, vind ik wel niet zo'n leuk bericht.
Water zal in DOT 5 niet oplossen als het ergens zou langs binnensijpelen, maar naar de bodem van het reservoir zaken. Vandaar.
Ferodo blokken en hun resultaat op remschijven genoeg gezien, doorgaans geen mooi zicht... Allicht wel subjectief gevoel hoor
----------------------------------------------------------------------------------
2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver 2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
-------------------------------------------------------------------------------------------- It's like being in command of the Battlestar Galactica:
It might need half a starsystem to turn around,
but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
Cylons have respect for it...
--------------------------------------------------------------------------------------------
Iemand die 'n linkje heeft naar een site die de soorten remblokken van Pagid, en hun eigenschappen en inzetbereik, mooi op 'n rijtje zet? 'k Heb al zoiets gevonden voor Ferodo (klik), maar nog niet van Pagid.
Iemand die 'n linkje heeft naar een site die de soorten remblokken van Pagid, en hun eigenschappen en inzetbereik, mooi op 'n rijtje zet? 'k Heb al zoiets gevonden voor Ferodo (klik), maar nog niet van Pagid.
ik ben Simon niet, maar ik heb laatst nog van iemand gehoord uit de motorsportbranche in Duitsland dat de blauwe het beste zijn als je je niet "blauw" wil betalen aan schijven. (jaja op die woordspeling ben ik echt trots)
Da's dus een zeer duidelijke misvatting bij zovelen. "Hey 'k ga een beetje grotere remmen steken van 't de motorisatie hoger dan mijn model, dan is 'ie meteen wél supergoed voor circuit !!" Mooi niét dus.
M'n remmen zijn méér dan ruimschoots voldoende voor gebruik op de weg, zelfs voor zéér sportieve ritten. Ik mag verschillende keren zwaar afremmen van 230 per uur naar 100 na elkaar, ze geven geen krimp. Ik heb zelfs al een keer uit topsnelheid (op 'n lege autostrade in Duitsland, uiteraard) de koppeling ingeduwd en gewoon keihard m'n remmen ingetrapt, pardoes *bonk* brakepedal to the metal. M'n nochtans zéér zeer goeie Michelin Pilot Sport konden zelfs dié krachten al niet volledig verwerken, en 't ABS komt tussen (onder de 100 per uur).
Op circuit is de temperatuur de grootste boosdoener, en dan zullen die enkele mm grotere en dikkere schijven het geen 1/4e van een ronde extra uithouden. Immers, wat je nodig hebt zijn betere remblokken, betere remvloeistof, evt. betere remleidingen, en als het effe kan ook véél beter tegen temperatuur bestand zijnde remschijven (dus temperatuurbehandelde schijven, en geen "gewone" stalen schijven zoals op de meeste gewone wegauto's).
Ik zoek geen extra bijtkracht ... want hoe beter je remmen bijten, hoe sneller je banden blokkeren (op gewone wegbanden zijn die BBK's eigenlijk quasi zinloos, wat de extra bijtkracht betreft, omdat een gewone wegband die keiharde bijtkracht nooit helemaal in optimale vertraging kan omzetten) tenzij met (semi)slicks, plus ook de lastwisselreacties van de auto worden groter/krachtiger dus je rijstijl is ook "gevaarlijker", en tenslotte stijgt ook de slijtage en belasting van zowat alle andere delen van de auto.
Bovendien : de standaard facelift E46 330i/d hebben (naar 't schijnt) een "natremprobleem". Als je in natte omgeving rijdt (regen, beregende ondergrond) en je wil remmen, hebben er een pak last van een seconde remkrachtloosheid. Er lopen daar op diverse fora topics over, met gezamelijke klachten bij BMW. Voorbeeldjes : klik en klik. Zo zie je maar dat 'n groter remsysteem niet altijd meteen heil brengt.
Comment