Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Upgrade remsysteem voor de sportievere (circuit)ritten : vragen & antwoorden
Ik ga wsl morgen naar Dimtechnik in de buurt van Aachen voor stalen remkabels en Ferrodo remvloeistof. Ze gingen me daar ook eens een offerte maken voor andere remschijven + blokken, eens kijken wat ze me proberen aan te smeren.
Ik ga wsl morgen naar Dimtechnik in de buurt van Aachen voor stalen remkabels en Ferrodo remvloeistof. Ze gingen me daar ook eens een offerte maken voor andere remschijven + blokken, eens kijken wat ze me proberen aan te smeren.
Wat is het verschil met achteraan een remupgrade doen dus ook grotere schijven (of mag dat sowieso niet) en de schijven die vroeger vooraan zaten (die ook vervangen zijn door grotere potentere exemplaren)
als je vooraan en achteraan een evenwaardige upgrade doet, dan blijft het toch hetzelfde of maak ik hier een verkeerde redenering ergens?
Graag een woordje uitleg.
in't kort:
Als je remt, krijg je 'n lastwissel naar de voorzijde van de auto... Zeker met 'n standaard ophanging, wordt de achterzijde van de auto al snel erg licht bij stevig remmen...
Als je dan banden met veel grip hebt, en betere remmen vooraan, wordt dit effect nog versterkt.
Als je dan achteraan ook grotere remmen gaat steken, ga je al snel teveel remkracht vanachter hebben, waarbij de achterwielen gewoon blokkeren, met alle gevolgen vandien...
Er zijn echter wel upgrades waarbij voor- en achterkit voorzien wordt, maar deze zijn wel op mekaar afgestemd, om dat fenomeen tegen te gaan... De bijkomende remkracht van de achteras met betere remmen is minimaal. Achterremmen upgraden is dus enkel zinvol als de boel teveel gaat warmlopen... Enkel betere blokken en liefst ook gegroefde schijven is ideaal (om verglazing tegen te gaan)
----------------------------------------------------------------------------------
2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver 2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
-------------------------------------------------------------------------------------------- It's like being in command of the Battlestar Galactica:
It might need half a starsystem to turn around,
but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
Cylons have respect for it...
--------------------------------------------------------------------------------------------
De link zegt "null", en er staat een knop "probeer opnieuw", maar ik durf niet. Straks ontploft m'n modem, ofzo.
Er zijn ook BBK's te vinden die in 17" passen. 't Probleem is, je kan niet afgaan op de grootte van de schijf, althans niet exáct, omdat sommige remzadels groter zijn dan andere, zelfs met gelijke schijfdiameter.
Normaal gezien moet je met schijven die niet (veel) meer dan 320mm diameter hebben, en remzadels die niet téveel uit de kluiten gewassen zijn, wel in een velgje 17" kunnen. Qua diameter, dan.
Bijkomend element waar je rekening mee moet houden : de "diepte" van de velg. Sommige velgen komen bij de standaardremmen met de spaken al heel dicht tegen (de voorkant van) de remzadels aan. Als je diezelfde velgen dan wil opnieuw gebruiken nadat je 'n BBK hebt gestoken, kan het goed zijn dat je velgen niet genoeg plaats laten (niet in de hoogte, maar wel "in de diepte") : de spaken zouden tegen de remzadels aan zitten.
Ik dacht zelfs dat er een forumlid met een E46 touring (een zwarte) een BBK had gestoken (een Porsche remkit), maar z'n velgen (nochtans 18" dus zeker groot genoeg) lieten niet genoeg plaats voor die dnigen dus 'ie moest andere velgen halen.
Vooral auto's met ver naar buiten komende wielflensen en remmen (dus auto's die van nature velgen met een kleine offset, of een grote ET-waarde, nodig hebben), zijn nogal gevoelig voor dat laatste probleem In tegenstelling tot de meeste BMW's (vroeger en nu) is de BMW E46 een model dat (voor BMW's doen) opvallend kleine offsets nodig heeft. Bij 'n E46 moet je dus inderdaad oppassen.
Een E39 bijvoorbeeld, die heeft altijd serieuze offsets nodig, en dat zie je ook goed omdat diens remmen "dieper" liggen achter de velgen, dan bij 'n E46.
Goed opletten, dus, en navragen of de standaardvelgen zullen passen !
De Brembo Gran Turismo kits 1A4.6008A en 1A5.6008A zijn kits voor de laatste A3. Ze hebben allebei een schijf van 330mm diameter en zijn 28 mm dik. De 1A4 heeft drilled discs, de 1A5 slotted discs. De schijven zijn ééndelig, niet tweedelig.
Allebei hebben ze voor de rest dezelfde componenten, waaronder een 4-zuiger remzadel.
Dit is de "clearance guide", op basis waarvan je kan nameten of ze in je velgen passen : klik. Aangezien 't 330mm-schijven zijn, echter, vermoed ik dat ze niet in 17"-velgen zullen passen, maar enkel in 18".
De prijs valt nog mee : bij Kempower (www.kempower.be) kosten ze 1.510 EUR voor de set, niet gemonteerd.
Remmen
da's m'n stokpaardje!
Dit is imho de beste upgrade die je op een wagen kan doen.
't belangrijkste bij de upgrade is imho het zgn. "pedaal"-gevoel...
je gaat veel beter kunnen doseren, modeluren etc...
de remmen gaan ook veel meer lineair aanvoelen
vervolgens de uithouding...
idd, enkele rondjes zolder en standaard remmen beginnen te koken en te roken
de remkracht blijft uiteraard grotendeels hetzelfde...
de limiet van je banden bepaald hoofdzakelijk je remkracht, dus als je geen semi's steekt, ga je op dat vlak geen verbetering merken...
in het algemeen krijg je veel meer vertrouwen in je wagen...
gegroefd vs. geboord? blijft me gelijk, Let wel dat porsche (toch wel een autoriteit wbt remmen, zweert bij geboorde)
merken? goh, ik denk dat ze tegenwoordig allemaal goed zijn (AP, mov'it, Brembo, stoptech)...
ps: heb nog een setje Mov'its for sale
gegroefd vs. geboord? blijft me gelijk, Let wel dat porsche (toch wel een autoriteit wbt remmen, zweert bij geboorde)
Geboorde zijn beter dan volle, maar Porsche gebruikt deze enkel, omdat gegroefde schijven 'n tril-reactie geven. Voor de gewone gebruiker is dit niet aangenaam, daarom geboorde. Gegroefde zijn beter omdat ze de pads beter "schoon" houden
----------------------------------------------------------------------------------
2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver 2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
-------------------------------------------------------------------------------------------- It's like being in command of the Battlestar Galactica:
--------------------------------------------------------------------------------------------
SS,
ik wil maar zeggen, ik heb gegroefd stoptech's gehad, en geboorde Mov'its...
en idd, die stoptech's hadden na een trackday altijd serieuze last van trillingen (ging wel weg na enkele dagen rijden maar toch...)
voor mij dus geboorde
Tiens, ik had enkel last van trillingen bij zacht remmen, anders nooit... Slechte blokken gehad dan, misschien?
Anyway, 'n goeie kit is gewoon z'n geld waard, dus op zich maakt 't niet zoveel uit
Welja, 18" is nog te groot. M'n zware 18"-velgen houd ik voor dagelijks gebruik. M'n ultralichte 16" (7,4 kg !!) ga 'k met semislicks (of Kumho KU15) schoeien.
Bij mij wordt 't dus andere schijven vooraan (warmte-behandeld, combo gegroefd/geboord, ben er wel nog niet uit of ik extra ga dokken voor 2-delige ipv. ééndelige), andere blokken (nog niet uit welke), andere remvloeistof (ook nog niet uit welke), en staalomvlochten remleidingen. Ook achteraan zeker andere remvloeistof, hoogst waarschijnlijk geen andere schijven, misschien ook andere blokken en gevlochten remleidingen.
Maar 't is nog een jaar, dus we hebben nog tijd om alles minutieus uit te zoeken.
Ook achteraan zeker andere remvloeistof, hoogst waarschijnlijk geen andere schijven, misschien ook andere blokken en gevlochten remleidingen.
Da wordt nogal ne auto, met gescheiden remsystemen voor en achter
Olie zit zowel voor als achter in 1 circuit
Comment