Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Upgrade remsysteem voor de sportievere (circuit)ritten : vragen & antwoorden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik dacht dat je ze zelfs aftermarket kon krijgen, voor sommige reeksen. 'k Ben ze ooit tegengekomen op 'n webshop, ergens. Maar vraag me niet meer waar...

Denk dat dat, als je geen betere échte hardware steekt, eerder 'n druppel op een hete plaat is (ik ben ook trots op deze woordspeling ).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      Ik dacht dat je ze zelfs aftermarket kon krijgen, voor sommige reeksen. 'k Ben ze ooit tegengekomen op 'n webshop, ergens. Maar vraag me niet meer waar...

Denk dat dat, als je geen betere échte hardware steekt, eerder 'n druppel op een hete plaat is (ik ben ook trots op deze woordspeling ).

Een kennis heeft metingen gedaan en het zou toch zo'n 10% schelen in temperatuur. En die 10% is me dat toch al waard. T'is een goedkope mod immers..

Comment

Da's dus een zeer duidelijke misvatting bij zovelen. "Hey 'k ga een beetje grotere remmen steken van 't de motorisatie hoger dan mijn model, dan is 'ie meteen wél supergoed voor circuit !!" Mooi niét dus.

M'n remmen zijn méér dan ruimschoots voldoende voor gebruik op de weg, zelfs voor zéér sportieve ritten. Ik mag verschillende keren zwaar afremmen van 230 per uur naar 100 na elkaar, ze geven geen krimp. Ik heb zelfs al een keer uit topsnelheid (op 'n lege autostrade in Duitsland, uiteraard) de koppeling ingeduwd en gewoon keihard m'n remmen ingetrapt, pardoes *bonk* brakepedal to the metal. M'n nochtans zéér zeer goeie Michelin Pilot Sport konden zelfs dié krachten al niet volledig verwerken, en 't ABS komt tussen (onder de 100 per uur).

Op circuit is de temperatuur de grootste boosdoener, en dan zullen die enkele mm grotere en dikkere schijven het geen 1/4e van een ronde extra uithouden. Immers, wat je nodig hebt zijn betere remblokken, betere remvloeistof, evt. betere remleidingen, en als het effe kan ook véél beter tegen temperatuur bestand zijnde remschijven (dus temperatuurbehandelde schijven, en geen "gewone" stalen schijven zoals op de meeste gewone wegauto's).
        Ik zoek geen extra bijtkracht ... want hoe beter je remmen bijten, hoe sneller je banden blokkeren (op gewone wegbanden zijn die BBK's eigenlijk quasi zinloos, wat de extra bijtkracht betreft, omdat een gewone wegband die keiharde bijtkracht nooit helemaal in optimale vertraging kan omzetten) tenzij met (semi)slicks, plus ook de lastwisselreacties van de auto worden groter/krachtiger dus je rijstijl is ook "gevaarlijker", en tenslotte stijgt ook de slijtage en belasting van zowat alle andere delen van de auto.

Ik wil uithouding.

Oké.

Ik kan me ook enkel baseren op m'n eigen ervaringen.
        Zo heb ik een extreme verbetering in uithouding ondervonden bij het monteren van 300E remmen op m'n 190E 1.8.
        Met de standaard remmen kon ik ook keihard van 180 naar 50 gaan, zonder dat ze, de eerste keer weliswaar, een krimp gaven. Maar na die ene keer stonden ze wel roodgloeiend.
        Wat sportief rijden op buitenbaantjes en ik kwam thuis met vurende blokken en een belicht binnenvelg...
        Met die 300E remmen heb ik meermaals 200+ naar 0 geprobeert, en heb ik echt soms puur zitten proberen om ze te doen verhitten of faden, maar die gaven geen krimp.

Het is de beste upgrade die ik ooit heb gedaan.

Lijkt me ook niet zo onlogisch eigenlijk: Meer schijfoppervlak en grotere remblokken zorgen voor een groter warmtedissipatievermogen. Dus minder warmte naar blokken, pistons en vloeistof...

Diezelfde remmen steken nu onder de 300TD, die hiervoor de non-geventileerde versie had van de 300E schijven. Zelfs zondag bij lange en sportieve afdalingen, waarbij ik opzettelijk onnodig lang en hard de rempedaal heb bediend, gaven die geen krimp.

Ik had idd geen weet van die 'nattigheid' bij de grotere remmen van de 330...

Maar uiteraard, als je, zoals je zegt, met schijven geen enkel probleem van verhitting of warping ondervindt, kan je sowieso eerst proberen experimenteren met andere blokken en vloeistof.
        Kan in vele gevallen een enorme vooruitgang zijn, zoals bijv. bij Alfa 33'ers, maar het kan ook nog steeds niet 'voldoende' zijn...
        LL vertelde me dat er al een merkbare verbetering voelbaar was met z'n remmen-upgrades, maar dat het nog steeds niet was zoals het 'zou moeten zijn'...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
          LL vertelde me dat er al een merkbare verbetering voelbaar was met z'n remmen-upgrades, maar dat het nog steeds niet was zoals het 'zou moeten zijn'...
          Inderdaad. Maar ik vrees dat ik dat nooit ga bereiken met mijn wagen. Tenzij ik cash zou hebben om elke 2 weken andere schijven te steken. Of tenzij ik ceramische steek.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
            Inderdaad. Maar ik vrees dat ik dat nooit ga bereiken met mijn wagen. Tenzij ik cash zou hebben om elke 2 weken andere schijven te steken. Of tenzij ik ceramische steek.

Wilde mijn 300E heavy duty DTM race brakes eens testen ofwa???

Comment

Wilde mijn 300E heavy duty DTM race brakes eens testen ofwa???
              Opsmoren bedoelde

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                Opsmoren bedoelde

Comment

Oké.

Ik kan me ook enkel baseren op m'n eigen ervaringen.
                  Zo heb ik een extreme verbetering in uithouding ondervonden bij het monteren van 300E remmen op m'n 190E 1.8.
                  Met de standaard remmen kon ik ook keihard van 180 naar 50 gaan, zonder dat ze, de eerste keer weliswaar, een krimp gaven. Maar na die ene keer stonden ze wel roodgloeiend.
                  Wat sportief rijden op buitenbaantjes en ik kwam thuis met vurende blokken en een belicht binnenvelg...
                  Met die 300E remmen heb ik meermaals 200+ naar 0 geprobeert, en heb ik echt soms puur zitten proberen om ze te doen verhitten of faden, maar die gaven geen krimp.

Het is de beste upgrade die ik ooit heb gedaan.
                  Ha, maar ik volg je, maar jij gaat 't circuit niet op.

Mocht ik niet tevreden zijn van de prestaties van m'n remmen op de openbare weg, dan zou ik met een setje van de 330i/d inderdaad goed gediend zijn.

't Gaat 'm hier (althans bij mij toch) vooral om de uithouding op circuit. En no offence, maar Zolder is móórdend voor de mechaniek, en je rijdt er je remvloeistof (maakt niet uit 320d of 330d) over 't kookpunt op 2-3 rondjes. Easily.

Nu moet ik wel zeggen : ik heb ondervonden dat ik met gewoon een paar tientallen meters vroeger van 't gas te gaan en gewoon wat zachter te remmen (let's say 75% remkracht in plaats van 100), meteen al 10 rondjes na elkaar kan doen in plaats van 3. En de fun vermindert daardoor niet drastisch. Dus ik zou 't met standaardremmen kunnen blijven doen.

Maar toch worden de remmen ongelofelijk heet, en dan komt 't volgende probleem op de proppen : na een stint of 3-4 van 10 rondjes Zolder zijn je standaard remblokken (maakt niet uit 320d of 330d, of bij uitbreiding 190E 1.8 of 300E) verglaasd, als je een béétje snelheid wil. En dan zit je met klodden : slijt slechts na lange tijd weg, is agressief en dus slecht voor de schijven, remkracht én uithouding vermindert serieus, en ze piepen (lage snelheid) en/of zingen (hoge snelheid) bij 't remmen. Dus je mag je blokken meteen vervangen.

En als je niet oplet, rijd je je standaard (niet temperatuur-geharde) schijven krom met zo'n hete temperaturen. Of als je niet-geharde drilled discs hebt, loop je 't risico dat ze (haar)scheurtjes gaan vertonen rond de gaten. Dan mag je je schijven vervangen ook.

Reden voor dit alles is dat je remmen op circuit ('n rondencircuit dan, waar je kan blijven rondrijden) eigenlijk de tijd niet hebben om af te koelen. Zoals je zegt : een remsysteem voor 'n serie-auto moet in staat zijn om de auto uit topsnelheid een keer of 2 of 3 tot stilstand te brengen met maximale remkracht, zonder steken te laten vallen. Maar hoeveel keer doe je dat IRL, op openbare weg? Ik alvast nooit (tenzij om 'es te testen ). In normale, zelfs zéér sportieve toestanden, hebben je remmen ruim voldoende de tijd om voldoende af te koelen.
                  Op circuit rem je elke 10 of 15 seconden keihard gedurende meerdere seconden, bij wijze van spreken. Je remmen worden dus steeds warmer, tenzij je enkele rondjes laat afkoelen. Zot hoor, maar toen ik 'es een half uur na elkaar had rondgesnord, aldaar, had ik de laatste 3 rondjes "rustig" gereden (nooit nog hard remmen, vroeg van 't gas), en als ik toekwam in de pitstraat rookten m'n remmen nog.
                  Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                  Lijkt me ook niet zo onlogisch eigenlijk: Meer schijfoppervlak en grotere remblokken zorgen voor een groter warmtedissipatievermogen. Dus minder warmte naar blokken, pistons en vloeistof...
                  True, maar da's bij moderate, dagdagelijkse omstandigheden zo. Als ik, stel dat ik de remmen op m'n 320d zou willen veranderen (wat ik niét ga doen, 't is een leasingkar), een 330d set zou steken, dan zit ik nog met gewone schijven, gewone blokken en gewone remvloeistof. Goed voor een afdaling van een bergpasje (zonder zot te doen) of een kwartiertje raggen met een gehaaste Duitser op een drukkere Autobahn, maar nog steeds waardeloos op circuit.

Zolder is - ik had 't zelf nooit durven denken - zo ongelofelijk zwaar voor 'n kar. Ik heb 'es op één dag een rondje of 7-8 Nordschleife gedaan (oké, altijd met tussenpauzes, da's waar), en toen had ik niet een tiende van de slijtage aan de remmen en de banden dan ik had na m'n eerste goeie 5-ronden-stint op Zolder.

Maar Zolder is zo ongelofelijk fun.

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                  Maar uiteraard, als je, zoals je zegt, met schijven geen enkel probleem van verhitting of warping ondervindt, kan je sowieso eerst proberen experimenteren met andere blokken en vloeistof. Kan in vele gevallen een enorme vooruitgang zijn, zoals bijv. bij Alfa 33'ers, maar het kan ook nog steeds niet 'voldoende' zijn...
                  Ik plan dan ook andere schijven te steken. Van dunnere, niet warmte-geharde, enkel geventileerde (volle) schijven naar dikkere, dubbel geventileerde, gegroefde/geboorde schijven die heat-tempered zijn. Moet een verschil opleveren. Zeker in combinatie met grippy blokjes, DOT 5.1 sap en wat staalomvlochten rietjes.

Hoop ik. Maar 'k heb er alle vertrouwen in.
                  Last edited by ; 27/03/2007, 20:34.

Comment

Aaaah voilà, dit zocht ik.

Simon, welke had jij, of raad je aan?
                    Pagid Orange had ik, en die zijn ZEKER aan te raken (toch voor gegroefde schijven)
                    Blauw is voor straatgebruik, Orange voor clubraces (dus trackdays)
                    Ik vond ze zeker NIET aggressief op de schijf, zeker niet als ik vergelijk met de grand canyon groeven van 'n Ferodo blok...
                    ----------------------------------------------------------------------------------
                    2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                    2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                    Pictures here: BMW 7 Series
                    1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                    Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
                    It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                    It might need half a starsystem to turn around,
                    but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                    Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

• Oké, ik volg je redenering...

Only this part:
                      Eerst zeg je dat je zéker niet de remmen op je 320d gaat veranderen, omdat het een leasingbak is...
                      Volgende paragraaf zeg je dat je plant andere schijven te steken?

Comment

staalomvlochten rietjes.
                        Bijkomend voordeel is dat je beter beschermd bent tegen de wraakzuchtigheid van je exen, het zal langer duren eer ze je remleidingen doorgesneden hebben

Moeten ze op de keuring toch rekening mee houden vind ik
                        En je kunt harder remmen voor dieren én meermaals achterelkaar!
                        Maar dan zit je weer met meer fijnstof zeker?

Comment

Volgende paragraaf zeg je dat je plant andere schijven te steken?
                          Op z'n 120d ja

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                            Op z'n 120d ja

SHIT...

(big mistake van mijnentwege, mes excuses hiervoor. )

Comment

• Da's ni erg ! Soms is 't moeilijk te volgen. Tomskitis raast hier ziedend door 't forum, op den duur weet je niet meer wie wat en hoe.

Comment

Da's ni erg ! Soms is 't moeilijk te volgen. Tomskitis raast hier ziedend door 't forum, op den duur weet je niet meer wie wat en hoe.

Hehe, so true...

Tomskitis is .....

Comment

• Vandaag gaan oppikken..

Comment

• Aha. The mod is getting near.

Dus je houdt je schijven? Zeker dat je niet meteen nieuwe (tempered) schijven neemt? Stel dat je na 5.000 km je schijven krom rijdt (nog hogere temp), en je moet nieuwe schijven steken dan mag je meteen je blokken weer vervangen ook.

Comment

Aha. The mod is getting near.

Dus je houdt je schijven? Zeker dat je niet meteen nieuwe (tempered) schijven neemt? Stel dat je na 5.000 km je schijven krom rijdt (nog hogere temp), en je moet nieuwe schijven steken dan mag je meteen je blokken weer vervangen ook.

Tzou me niet verbazen moesten z'n remblokken dan toch al aan vervanging toe zijn...

Comment

Aha. The mod is getting near.

Hij heeft er nog maar net nieuwe schijven opgestoken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                                          Hij heeft er nog maar net nieuwe schijven opgestoken

Ja...net...10.000km geleden ofzo .

Blokken gaan denk ik nog zo'n maand houden. Ondertussen ben ik eens rustig aan het informeren naar betere schijven. Bert (wax-it) had nog ergens een setje movits liggen aan een leuke prijs maar geen idee of dit de 380's zijn.

Aangezien Avantus mij een foto toonde van de RS6 MTM op circuit met gegroefde schijven lijkt me dat ook een optie. Ben in contact met een mechanicien van de VLN en die ging ook eens rondhoren. Afwachten wat er uit de bus komt.

Comment

Working...
                                          X