Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Upgrade remsysteem voor de sportievere (circuit)ritten : vragen & antwoorden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Mocht ik op 'n ouwe knar als een 190E (met bitter weinig power, geef toe) een "high performance remsysteem" willen, dan zou ik niet meer dan 1.000 EUR investeren erin want al de rest is regelrechte overkill. Gewoon goeie schijfjes, harde blokken, DOT 5.1 remolie, en klaar. Daarmee ben je even goed gediend als met eender welke BBK, voor een ouwe aftandse Benz met ocharme 130 pk o.i.d.
    Een 190E 2.5-16 perst er 195pk uit. 250 als je enkel een ander inlaatkanaal steekt.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
      En wat voor wagen zou jij dan als basis gebruiken?
      Iets met potentieel, dat al een pak goeie onderdelen heeft steken. Dus géén Benz. Sorry, maar da's nu eenmaal een feit. Oké, er zijn Benzen die 'n goeie circuit-racer kunnen worden, maar dan met je proportioneel gezien (veel) meer investeren, en enkel de compleet sterrenfreaks doen dat, en doorgaans zijn dat dan ook de mannen met een quasi-ongelimiteerd budget. Zie b.v. de SLK 55 AMG Black Series, of de CLK DTM AMG ... die dingen rijden goed, maar kosten zóveel meer dan b.v. een BMW M3 CSL of een Porsche GT3 ... dat de verhouding prijs/efficiëntie/prestaties duidelijk lager ligt dan bij de "referentie" (Exige onder de 50.000 EUR, CSL onder de 75.000 EUR, GT3 indien 't meer mag kosten), zodat enkel verstokte Benz'ers dat erbij willen nemen.
      Feit is : met een gewoon "stom" basis 190E'tje sta je eigenlijk niet ver, want van zodra je écht goeie wegligging wil hebben, of duidelijk meer power wil ... dan moet je quasi alles gaan aanpassen wegens niet tegen meer power bestand.




      Eerste vraag : een aparte auto, of je dagelijkse kar? Als je je dagelijkse kar circuit-waardig wil maken (zoals ik met m'n eentje ga doen), dan zit je zowiezo met compromissen : geen rolkooi, geen kuipjes, geen race-remmen, ... want je auto moet ook op de weg toegelaten zijn, veilig zijn en rijdbaar zijn. Race-remblokken b.v. zijn compléét uit den boze op de openbare weg, omdat ze koud barslecht zijn, ze piepen gelijk zot, ze slijten zeer snel, bijten hard in de schijven, ...

      Tweede vraag : wat is je budget? Met 10.000 EUR kan je al iets doen, maar niet te bijster veel, eigenlijk (auto + mods). Met 20.000 EUR kan je een BMW E36 wel zeer deftig en 'betrouwbaar' krijgen, met rolooitje en kuipjes, deftige ophanging, steengoeie remmen, twee sets velgen/banden, e.a. En heb je nog meer geld, dan wordt 't steeds makkelijker, maar ook moeilijker om te kiezen...





      Als je met jouw ingesteldheid, kennis en mogelijkheden een trackday racer wil bouwen ... dan zou ik aanraden om 't plan op voorhand al op te doeken. Er is geld voor nodig, en je hebt geen 7 jaar de tijd om een auto half af te breken en voor 1/3 weer op te bouwen en dan te laten liggen.

      'k Vind 't jammer, want ik zou wel 10.000 EUR willen investeren in een trackday racer. Maar voor 10.000 EUR vind ik m'n goesting niet (vooral qua veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid ... ik heb 't niet op power e.d.). Dus een "NO", we zien over een jaar of 5 wel 'es.

      Bovendien ga 'k nu met de komende 120d wat vaker op circuit gaan, en ik zie wel of dat me ligt of niet. Indien ja, dan zal 't niet lang duren eer er een Elise of een S2000 bijkomt, die op circuitgebruik wordt gemod. Dan kan ik daar verder in gaan dan met de '1, omdat die '1 ook m'n dagelijkse auto is.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
        Een 190E 2.5-16 perst er 195pk uit. 250 als je enkel een ander inlaatkanaal steekt.
        Het ging 'm niet om een 2.5-16, zelfs niet om een 2.3-16, laat staan een Evo ... en frankly, zo'n dingen zijn ruimschoots boven jouw budget, zéker als je er mee op circuit wil. Een goeie basiskar kost dan al snel 12.500 EUR (en dan heb je een 2.3-16 met veel kilometers), en dan heb je nog niks gereviseerd, laat staan aangepast.

        Bovendien : een standaard 2.5-16 behoeft meer mods om 'm op dezelfde manier te laten rijden als een E30 M3 Evo. En de M3'tjes vind je véél meer.

        Benzen zijn - face it, or keep living in the dream - niet zo geschikt als échte sportwagens. Er is een reden hoor, waarom je ze quasi nooit ziet op trackdays. Noch in de "budgetklasse" (E30, GolfII en III, ...), noch in de "lagere klasse" (deftiger gemodde E36, ouwere Porsches 944 en 911), noch in de "middenklasse" (Elises, E36 M3, standaard E46 M3, 993, basis 996, ...), noch in de "topklasse" (CSL, GT3, zwaar aangepaste racers, ...).

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
          Feit is : met een gewoon "stom" basis 190E'tje sta je eigenlijk niet ver, want van zodra je écht goeie wegligging wil hebben, of duidelijk meer power wil ... dan moet je quasi alles gaan aanpassen wegens niet tegen meer power bestand.
          Daarom dat het een 16-klepper zou worden.
          Standaard Sperdiff en alles voorzien op meer power

          Eerste vraag : een aparte auto, of je dagelijkse kar? Als je je dagelijkse kar circuit-waardig wil maken (zoals ik met m'n eentje ga doen), dan zit je zowiezo met compromissen : geen rolkooi, geen kuipjes, geen race-remmen, ... want je auto moet ook op de weg toegelaten zijn, veilig zijn en rijdbaar zijn. Race-remblokken b.v. zijn compléét uit den boze op de openbare weg, omdat ze koud barslecht zijn, ze piepen gelijk zot, ze slijten zeer snel, bijten hard in de schijven, ...
          Nogmaals, het zou niet voor mij zijn, en hij heeft nog andere wagens.

          Tweede vraag : wat is je budget? Met 10.000 EUR kan je al iets doen, maar niet te bijster veel, eigenlijk (auto + mods). Met 20.000 EUR kan je een BMW E36 wel zeer deftig en 'betrouwbaar' krijgen, met rolooitje en kuipjes, deftige ophanging, steengoeie remmen, twee sets velgen/banden, e.a. En heb je nog meer geld, dan wordt 't steeds makkelijker, maar ook moeilijker om te kiezen...
          Budget? Genoeg Again, het is niet voor mij

          Ahja, E36 is rommel tov 190E imho, of je moet een M3 pakken.


          Als je met jouw ingesteldheid, kennis en mogelijkheden een trackday racer wil bouwen ... dan zou ik aanraden om 't plan op voorhand al op te doeken. Er is geld voor nodig, en je hebt geen 7 jaar de tijd om een auto half af te breken en voor 1/3 weer op te bouwen en dan te laten liggen.
          Het feit dat mijn mini stilligt al een paar weken, heeft andere oorzaken dan geld, mocht je daarop insinueren.
          Oké, het ding kost mij veel geld, en ik heb niet echt heel veel meer over, maar dat is niet de hoofdreden dat het stilligt, want volgens mij is er nog wel genoeg over om hem af te werken.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            Het ging 'm niet om een 2.5-16, zelfs niet om een 2.3-16, laat staan een Evo ... en frankly, zo'n dingen zijn ruimschoots boven jouw budget, zéker als je er mee op circuit wil. Een goeie basiskar kost dan al snel 12.500 EUR (en dan heb je een 2.3-16 met veel kilometers), en dan heb je nog niks gereviseerd, laat staan aangepast.

            Bovendien : een standaard 2.5-16 behoeft meer mods om 'm op dezelfde manier te laten rijden als een E30 M3 Evo. En de M3'tjes vind je véél meer.

            Benzen zijn - face it, or keep living in the dream - niet zo geschikt als échte sportwagens. Er is een reden hoor, waarom je ze quasi nooit ziet op trackdays. Noch in de "budgetklasse" (E30, GolfII en III, ...), noch in de "lagere klasse" (deftiger gemodde E36, ouwere Porsches 944 en 911), noch in de "middenklasse" (Elises, E36 M3, standaard E46 M3, 993, basis 996, ...), noch in de "topklasse" (CSL, GT3, zwaar aangepaste racers, ...).
            Het ging hem wél om een 16-klepper

            Dat een 190 2.0 niet op circuit kan besef ik ook wel. Zelfs een E30 325i zou ik niet als circuitwagen ombouwen.

            Nuja, die kerel die het wou doen zit nu in Mexico voor 3 maanden, en deze zomer zou er verder gedacht/gewerkt worden aan zijn wagen.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
              imho
              Als we 't over circuitbakken hebben, of over écht sportief rijden, dan sta je zowat alleen met je mening. Dus humble is je opinion dan zeer zeker. Een 190 is van de generatie van de E30, en een E36 overklast een 190 op alle vlak (als 't op rijdynamica aankomt, motor, ophanging, sportiviteit, ...). Ik zou ook liever een 190E 2.6 Sportline hebben als zondagsauto, om te koesteren, maar als er écht gereden moet worden, sorry maar dan kan je niet om die E36 heen. Ofwel heb je 'n ster op je ooglenzen gegrift, dat je de werkelijkheid niet meer ziet. Een 190E 2.5-16 zet je tegenover een E30 M3 Evo, en dan is de Benz helemaal niet slecht, maar door z'n duidelijk hogere kosten en z'n toch iets mindere wegligging, eigenlijk de slechtere keuze : een 2.5-16 zet je tiptop en gebruik je zachtjes, in 't weekend, op meetings, héél af en toe 'es gebruik je z'n power ... want op vandaag is dat al een verzamelaarskar. Een Benz wordt oud in een verzamelaarsgarage, ergens, terwijl een BMW en een Porsche sterven in 't heetst van de strijd, op circuit.

              Maar dat is heir de discussie niet. Back on topic !

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                Dat een 190 2.0 niet op circuit kan besef ik ook wel. Zelfs een E30 325i zou ik niet als circuitwagen ombouwen.
                Nochtans is dat één van de beste uitgangsbasis om met een klein budget een sublieme trackday racer te bouwen. Een 325i heeft massa's power, een zeer aangename balans, de E30 is een zéér degelijke auto, en je vindt ze met hopen, net zoals alle zaken die je nodig hebt om 'm te modden naar jouw zin.

                't Behoeft natuurlijk een beetje ervaring, ook rij-ervaring, en je bent nog jong (ik ook, daar niet van), en je bent uiteraard ook iemand met een zeer uitgesproken merkvoorkeur, en soms zorgt dat inderdaad voor minder correcte opvattingen. Maar een E30 325i is een ideale kar om de eerste stappen op circuit mee te zetten. Daar kan je nog echt mee leren rijden.

                Comment


                • #28
                  Het simpelste om te upgraden, is te kijken wat een set remmen zou kosten bij de fabrikant van de wagen zelf, van een wagen in de hogere klasse. Het voordeel hiervan is dat ten eerste, alles door de keuring gaat en ten tweede, de meeste bevestigingspunten overeen komen. Dus kijk eens wat voor remmen een, bijvoorbeeld 330D heeft (en kijk dan op Ebay.de wat er te rapen valt).

                  Bij het upgraden moet je wel een verschil maken tussen wagens met voor- of achterwielaandrijving, bij voorwiel aandrijving is het genoeg om alleen de voorste remmen te upgraden, bij achterwiel aandrijving upgrade kan je beter de achterste remmen ook upgraden omdat die ook de motor moeten afremmen (zeker als je meer vermogen hebt dan standaard).

                  Een grotere schijf met dezelfde remklauw (indien mogelijk), zal sowieso meer remvermogen geven door de grotere straal. Zal ook meer oppervlakte hebben en dus ook beter koelen, nadeel is het grotere onafgeveerd gewicht en groter vliegwiel effect (voelbaar bij het sturen).

                  Schijven die geboord zijn, remmen zeker niet beter, ze wegen wat minder. Schijven met groeven, dienen eigenlijk om eventueel geglaasde remmenblokken af te schrapen (ook om eventueel ontstane gassen komende van de remblok te laten ontsnappen). Is volgens mij alleen nodig bij extreme toestanden, niet als je een keer op het circuit wil rijden. Nadeel van zo'n schijf is lawaai en trillingen in het pedaal.

                  Meerdere zuigers in een remzadel wil niet zeggen dat je meer remvermogen zal hebben, het is de totale oppervlakte van de zuiger(s) langs een kant, die het remvermogen beïnvloeden (in verhouding natuurlijk met die van de master cilinder, maar die wordt maar heel weinig geüpgrade bij weg toepassingen). Het voordeel van meerdere zuigers is het beter verspreiden van de druk. Of je nu één zuiger hebt, of één langs beide kanten met dezelfde diameter, dat veranderd niets aan het remvermogen, alleen zullen de toleranties wat kleiner zijn bij remzadels met zuigers aan beide kanten en zal het pedaal wat 'vaster of harder' aanvoelen.

                  Heb zelf de remmen aangepast op een Corrado VR6, heb gebruik gemaakt van remmen van een SEAT Leon Cupra R(VAG group), dat was een optie voor die wagen, al met al bijna plug en play (buiten twee dikke rondellen die ik heb afgedraaid zodat de remzadels mooi in het midden van de schijf komen te staan). Die set (kan je zo kopen bij de dealer) bestaat uit; vierzuiger remzadels met blokken van Brembo, 325mm volle schijven (ipv 280mm), adapter om de remzadels te monteren en eventueel de slangen maar ik heb versterkte remleidingen gemonteerd (met een stukje zwarte krimpkous erover) totaal minder dan 1.300 euro. Resultaat is gewoon dag en nacht, remmen op hoge snelheid is verbluffend, en heb nog nooit enige fading ondervonden. Nadeel is het hogere gewicht op de wielen, dat voel je wel bij het sturen, maar het went heel vlug.

                  Kijk eerst eens naar remmen van een 'dikkere' BMW en probeer die te kopen op Ebay in Duitsland.
                  Last edited by ; 22/03/2007, 15:25.

                  Comment


                  • #29
                    Op de E46 heb je zo nog wel mogelijkheden, maar voor de BMW '1 niet. Ik ga de remmen van m'n '3 niet aanpassen, da's een leasing en binnen een maand of 8 moet 'ie terug binnen. 'k Ben niet gek.

                    Voor de BMW '1 bestaan zo'n kant-en-klare oplossingen niet. De 120d heeft dezelfde remmen als de 130i, en dat is, op vandaag, al de top. Plus, BMW is geen platform-concern zoals VAG, waar alle auto's zowat op dezelfde basis staan (allez, beetje sterk uitgedrukt maar je begrijpt wat ik wil zeggen).

                    Wat veel wordt gedaan, is op BMW E30 de remmen van de E32 750i steken, dat geeft naar 't schijnt goeie resultaten ... maar eens je aan de E36 komt, zijn de aftermarket-oplossingen beter én goedkoper.

                    Dus, jammer genoeg is die weg voor mij geen optie...





                    Merci trouwens voor je uitleg ! Zeer interessant !

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
                      Schijven die geboord zijn, remmen zeker niet beter, ze wegen wat minder. Schijven met groeven, dienen eigenlijk om eventueel geglaasde remmenblokken af te schrapen (ook om eventueel ontstane gassen komende van de remblok te laten ontsnappen). Is volgens mij alleen nodig bij extreme toestanden, niet als je een keer op het circuit wil rijden.
                      Da's, als ik me niet vergis, niet volledig correct.

                      Het boren van remschijven zal uiteraard ook 't voordeel van wat minder gewicht met zich meebrengen, maar dat is niet de hoofdreden. Hoofdreden is dat gassen die door de wrijving en de warmte tussen de schijf en de remblok ontstaan, makkelijk te kunnen afvoeren, wat enerzijds koelend werkt (en dus verglazing van de remblokken tegengaat), en anderzijds een beter contact tussen remblok en -schijf garandeert. Er is ook 'n klein voordeel dat de waterfilm die zich tussen schijf en remblok zet bij 't remmen in natte omstandigheden na lange tijd niet geremd te hebben, veel sneller doorbroken wordt.

                      Met 't verloop der jaren en de stijgende specialisatie, is gebleken dat gegroefde schijven daar nog beter in zijn. Ze voeren vuil, water en gassen nog beter af, en het contactoppervlak met de blokken is groter dan bij geboorde schijven.
                      Naar ik hoorde en gelezen heb, echter, zullen de groeven in de schijven volledig verglaasde remblokken niet terug proper schaven. Als je je remblokken veel te warm reed, en ze zijn verglaasd, dan komt dat omdat je de verkeerde remblokken had. De verglazing (een chemisch proces onder de enorm hoge temperatuur en druk), gaat trouwens enkele millimeters diep, waardoor je met verglaasde schijven nog meer dan 10.000 km zou kunnen rondrijden eer de beschadigde gedeelte is weggesleten. En bovendien vreten ze dan op moordende manier aan je schijven, dus veranderen is de boodschap.

                      En "extreme toestanden" kom je ook tegen als je gewoon 'es een namiddag hard gaat rijden op 'n circuit. Ik zat met mijn remmetjes, bij zéér agressieve rijstijl, meteen op 't bot. Na 2 rondjes had ik al last van zeer zware fading. Met drilled of slotted discs, een betere remblok en betere remolie, zou dat geenszins 't geval zijn geweest.

                      Comment


                      • #31
                        effe over die 190's...

                        Ik zou een 190 toch niet onderschatten op gebied van handling, en z'n potentieel om deftig te kunnen presteren op circuit. Ik zie een 190 zelfs als een meer gebalanceerde auto dan een E30/36, en zeker geen slechtere basis. Qua remmen... doe wat matteus heeft gedaan met z'n 190E... 300E remmen erop steken = onvermoeibaar, en low cost!

                        Comment


                        • #32
                          Het enigste dat volgens mij in zo'n toestand zal helpen zijn, betere remblokken met of zonder grotere schijven. De gaten of die groeven gaan je niet veel helpen om beter of langer te remmen. Vooral de remblokken gaan het verschil maken als je aan de schijf diameter niet komt, je zou het eens moeten proberen met en zonder groeven/gaten. Het grote nadeel van schijven met gaten, buiten het lawaai, is dat ze gemakkelijk scheuren daar waar de gaten geboord zijn. Het is alleen Porsche geloof ik die hun schijven laten gieten met de gaten er al in.

                          En zoals al gezegd, blijf van het EBC stuff af. Pagid en Ferrodo zijn de betere merken, maar je betaald al gauw het dubbele voor die remblokken. Een goed adres voor remsystemen is Mosa Frein in Namen; www.mosa-frein.be.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                            Ik zou een 190 toch niet onderschatten op gebied van handling, en z'n potentieel om deftig te kunnen presteren op circuit.
                            Doe ik ook niet. Alleen vergen ze meer aanpassingen, en blijven ze meer onderstuurd dan hun pendant, de E30.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                            Ik zie een 190 zelfs als een meer gebalanceerde auto dan een E30/36
                            In vergelijking met de E30 zal dat gelijk op gaan, in vergelijking met de E36 maakt 'ie eerlijk waar geen kans. Een E36 is recenter, veiliger, véél vaker te vinden, heeft veel meer aftermarket aanpasmogelijkheden, en rijdt gewoon een generatie "jonger".

                            Een 190 is zeker niet slecht, wel integendeel, maar 't is gewoon niet de even sportieve auto als een E30, en zeker niet als een E36. Mocht dat wel zo zijn, dan zou je er veel meer zien op trackdays e.d. Nu zie je er, op de uitzondering na dus, geen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                            en zeker geen slechtere basis
                            Neen, maar 'ie behoeft wel meer, en vooral duurdere aanpassingen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                            Qua remmen... doe wat matteus heeft gedaan met z'n 190E... 300E remmen erop steken = onvermoeibaar, en low cost!
                            Goed voor de openbare weg, ja, op circuit even waardeloos als gelijk welke serieremmen. Je mag nog zo'n grote schijven steken als je wil : als je remblokken en je remolie niet deugen, ben je de pineut.

                            Echt wel.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
                              Het enigste dat volgens mij in zo'n toestand zal helpen zijn, betere remblokken met of zonder grotere schijven. De gaten of die groeven gaan je niet veel helpen om beter of langer te remmen. Vooral de remblokken gaan het verschil maken als je aan de schijf diameter niet komt, je zou het eens moeten proberen met en zonder groeven/gaten. Het grote nadeel van schijven met gaten, buiten het lawaai, is dat ze gemakkelijk scheuren daar waar de gaten geboord zijn. Het is alleen Porsche geloof ik die hun schijven laten gieten met de gaten er al in.
                              De Brembo GranTurismo kits zijn ook zo, om maar iets te noemen.

                              Je zal wel geen ongelijk hebben. En inderdaad : remblokken en remolie zijn 't éérste dat veranderd moet worden, als je op circuit wat uithoudingsvermogen wil. Daarom dat velen de verkeerde weg opgaan, door meteen een BBK te steken maar niet letten op de blokken of de olie. Dan heb je maar half werk geleverd.

                              Zowiezo, geboorde schijven zou 'k niet halen. Enkel gegroefde. 'k Heb er ondertussen toch al wat leeswerk op zitten, en ik kan toch niet anders besluiten dan dat ze beter zijn. Vooral inzake temperatuur van de remblokken, en dus ook verglazing, zijn ze een pak beter. Maar het gehele pakket moet kloppen, da's waar, en bovendien is 't verschil met volle schijven waarschijnlijk zo klein dat een amateurke zoals ik 't verschil nooit zou merken.
                              Ik zou gerust volle schijven willen steken als je die zou kunnen krijgen, maar je vindt geen warmte-behandelde aftermarket schijven die vol zijn. De meeste zijn geboord (wat ik niet wil), ofwel heb je de keuze tussen geboord of gegroefd, en dat laatste zou dan mijn keuze zijn.

                              Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
                              En zoals al gezegd, blijf van het EBC stuff af. Pagid en Ferrodo zijn de betere merken, maar je betaald al gauw het dubbele voor die remblokken. Een goed adres voor remsystemen is Mosa Frein in Namen; www.mosa-frein.be
                              Ja, ook op 't touristenfahrerforum las ik vannacht nog dat EBC Green Stuff niet zo denderend zijn, alhoewel ze als vervanging van de standaardblokken op een BMW, voor gewoon (evt. sportief) dagelijks gebruik, wel goed zijn. Over de Red, Yellow en Blue Stuff heb ik niks gevonden. En dan zou ik 't risico ook niet willen lopen.

                              Is het verschil in prijs zo groot? Ferodo DS2500 b.v. kosten voor dezelfde auto 170 EUR, terwijl de Red Stuff dan 130 EUR kosten. Da's geen zo groot verschil, toch? Dan zou ik zéker niet nalaten om Ferodo's te nemen.

                              'k Ga me nog 'es verdiepen in dat remblok-onderwerp. En die link die je postte, uitpluizen.


                              Thanks !



                              Edit : site under construction...
                              Last edited by ; 22/03/2007, 16:28.

                              Comment


                              • #35
                                Voor all VAG upgrades een adres in holland bij VDV.
                                Hebben een seat fr T fsi van 200pk naar 260pk.
                                Andere veren, remmen , uitlaat en chippen dit alles samen dacht ik voor een 3500€.
                                En ik veronderstel als dit voor een leon gaat, gaat dit ook voor de golf en de A3.
                                Auto-Service van der Velden is in Pijnacker de Volkswagen-, Audi-, SEAT, ŠKODA en VW Bedrijfswagens servicedealer.
                                Nissan QQ driver.

                                Comment


                                • #36
                                  Heel interessant topic, 'k heb al veel bijgeleerd.

                                  Maar hoe zit het met de rembalans? Ik denk dat dit toch wel een belangrijk element is in een goed remsysteem. Een upgrade van de voorste remmen of de achterste alleen zal de rembalans toch verknoeien. En bij een upgrade van zowel voorste als achterste remmen, hoe zit het dan met de rembalans?

                                  En hoe zit het met ABS?
                                  Last edited by porschepipo; 22/03/2007, 19:10.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door porschepipo Bekijk Berichten
                                    Heel interessant topic, 'k heb al veel bijgeleerd.

                                    Maar hoe zit het met de rembalans? Ik denk dat dit toch wel een belangrijk element is in een goed remsysteem. Een upgrade van de voorste remmen of de achterste alleen zal de rembalans toch verknoeien. En bij een upgrade van zowel voorste als achterste remmen, hoe zit het dan met de rembalans?

                                    En hoe zit het met ABS?
                                    om op circuit te rijden zetten toch zoiets gewoon af...

                                    Eventueel de zekering eruit halen .

                                    Comment


                                    • #38
                                      oei weer veel posts bijgekomen...

                                      Even duidelijk maken dat 'n DOT4 remvloeistof niet/minder gevoelig is aan vochtopname dan DOT 5.1.

                                      De beste daarin zijn AP600 en Castrol SRF.
                                      Er zijn redelijk wat 5.1 vloeistoffen, zoals AP 551, maar die is gevoeliger.

                                      Ik heb na 1 trackday mijn DOT 5.1 vervangen door AP600 (= DOT4) en never looked back... Die wordt ook in de racerij gebruikt, en moet helemaal niet alle 6mnd vervangen worden.
                                      Het is WEL zo dat je best na 'n paar trackdays de remvloeistof ook vervangt, net zoals dat met blokken en schijven en banden zo is...

                                      Qua schijven heb je gegroefde geventileerde schijven nodig.

                                      Grotere schijven achteraan (bv kit van vooraan vanachter monteren) is een "big no-no"... je zou onmiddelijk je achteras blokkeren met alle gevolgen vandien. Je zou daarvoor de complete rembalans moeten herverdelen etc... veel werk voor weinig resultaat.

                                      wat je ook best bekijkt, zijn polybushes. Dus de rubberen stukken rond de ophangingsdriehoeken zitten, bij de stabilisatiestang, etc... Die kan je vervangen door kunststof exemplaren, echt de moeite...

                                      Qua merken, zijn EBC, Pagid, Ferodo, ... eigenlijk allemaal wel goed, maar voor zwaar gebruik moet je de juiste blok nemen... EBC Red Stuff, Pagid Orange, of Ferodo DS2500 (from memory). Ik vond Pagid Orange met voorsprong de beste, werkte zowel koud als warm, en weinig ingrijpend op de schijven. Ferodo is daar slecht in, vernietigen 'n schijf zeer snel.

                                      Alles voor remmen koop je gewoon bij Mosa-Frein in Namen.
                                      ----------------------------------------------------------------------------------
                                      2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                                      2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                                      Pictures here: BMW 7 Series
                                      1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                                      Pictures here: Diablo

                                      --------------------------------------------------------------------------------------------
                                      It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                                      It might need half a starsystem to turn around,
                                      but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                                      Cylons have respect for it...

                                      --------------------------------------------------------------------------------------------

                                      Comment


                                      • #39
                                        'k Was niet van plan om m'n remmen achteraan te veranderen, hoogstens ook andere blokjes en andere remvloeistof. Dat lijkt me 't beste.

                                        Wel interessant wat je daar aanhaalt inzake blokken ! Thx.

                                        'k Ga die mannen van mosa 'es een mailken sturen. Spreken die gasten Nederlands, waarschijnlijk niet? Jammer dat hun site down is (allez, under construction).

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                                          Grotere schijven achteraan (bv kit van vooraan vanachter monteren) is een "big no-no"... je zou onmiddelijk je achteras blokkeren met alle gevolgen vandien. Je zou daarvoor de complete rembalans moeten herverdelen etc... veel werk voor weinig resultaat.
                                          Dan nog maar een vraagje als leek...

                                          Wat is het verschil met achteraan een remupgrade doen dus ook grotere schijven (of mag dat sowieso niet) en de schijven die vroeger vooraan zaten (die ook vervangen zijn door grotere potentere exemplaren)

                                          als je vooraan en achteraan een evenwaardige upgrade doet, dan blijft het toch hetzelfde of maak ik hier een verkeerde redenering ergens?

                                          Graag een woordje uitleg.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X