Omdat dat in het andere topic wat offtopic ging (daar gaat 't over banden), maak ik een specifiek topicje aan.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Upgrade remsysteem voor de sportievere (circuit)ritten : vragen & antwoorden
Collapse
X
-
Effe de historiek van 't gebabbel over remmen naar hier kopiëren.
Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten(...) Meer grip = meer impact op je remmen. Gewoon andere schijven en blokken is niet genoeg voor Zolder. Je moet echt naar 'n stevige remmenkit met gegroefde schijven, en 'n degelijke remvloeistof.Oorspronkelijk geplaatst door gTaHey thx Simon !
Jaja, 'n upgrade van de remmen is 't éérste wat er bijkomt. Vooraan komen er gegroefde geventileerde schijven (van hetzelfde formaat als de standaardschijven), of ik 'n stalen flens of een alu neem, weet ik nog niet. Ik ga - vermoed ik - twee sets remblokken gebruiken : waarschijnlijk de EBC Red Stuff voor dagelijks, en een setje EBC Yellow Stuff laten steken op de dagen dat ik naar Zolder trek, of de Schleife. Er komt ook DOT 4 remvloeistof, misschien ook gevlochten stalen remleidingen (maar dat ben 'k nog niet zeker).
Remmen is 't belangrijkste, want stil kunnen staan is de belangrijkste veiligheidsfactor. Pas daarna ga ik andere zaken veranderen.
(...)Oorspronkelijk geplaatst door Viltstift²DOT 4 zit er toch standaard in dacht ik??
zou eerder naar DOT 5 gaan als je op circuit wil gaan (kookpunt 260°C ipv 230°C voor DOT4 als ik me niet vergis). deze kan wel iets minder water opnemen en is ook enkel effectief wanneer 'ie warm is...
wat ik momenteel doe voor men circuit-uitstapjes is gewoon men stel oude banden gebruiken (ik gooi ze er normaal af bij 3 of 4mm) op een extra setje velgen (lichmetaal uiteraard; die ventileren beter)
semi-slicks zouden natuurlijk ook een goede oplossing zijn; die maken echt wel iets uit qua grip en qua response...
ik heb er ook al aan gedacht om wat aan de vering te doen en de remmen te upgraden (op drie jaar 5 sets remschijven wordt me wat te veel) maar ik vraag me af of dit nog wel nut heeft bij 260k kmOorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk BerichtenDOT 5.1 wordt wel op papier aanzien als de beste remvloeistof, maar er zijn weinig goeie 5.1 fabrikanten.
Veel DOT 4 producten zijn gewoon beter. Denk hieraan aan AP Racing 600 en Castrol (ff type kwijt)
Stalen remleidingen zijn 'n must, maar 't mag niet voor de keuring. Just so you know...
Ik zou persoonlijk de MOVIT set van LOE overnemen voor 'n E46. Alleen spijtig dat die geperforeerde schijven heeft, en geen gegroefde.Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenPast die Mov'it set van 'n E46 op 'n E87 ?
Ik dacht dat de standaard remvloeistof DOT 3 was, viltstift, maar ik kan me vergissen. Als er toch standaard DOT 4 in zit, dan nog moet er andere in. Ik heb nu al zowiezo slechte ervaringen met de remvloeistof uit m'n 320d touring, die gaat na 3 harde rondjes Zolder al aan de kook (al zitten de remblokken daar natuurlijk ook voor iets tussen).
Ik weet niet of ik DOT 5 wil, die schijnt te gevoelig te zijn voor dagelijks gebruik (opname van water). DOT 4 leek me dan de ideale oplossing.
Castrol SRF schijnt zeer goed te zijn, Simon, maar die wordt door vrij veel mensen afgeraden voor dagelijks gebruik. Ik zal dus nog 'es op zoek moeten gaan naar een goeie remvloeistof...
Pagid mag van mij ook, ik heb eigenlijk geen specifieke voorkeur. Ik las gewoon veel goeie gebruikerservaringen van EBC, that's all. Maar Ferodo mag, Pagid mag, Brembo mag, ... 't is mij eender.Oorspronkelijk geplaatst door suby555Ik rij momenteel met de AP551 remolie,goed bestand tegen hitte en dagelijks bruikbaar.
Met de 600 en SRF toestanden moet je wel opletten bij dagelijks gebruik, die zou om goed te zijn ook iedere 6 maanden moeten laten vervangen!
Zolder is natuurlijk een zeer belastend circuit voor de remmen,maar een BBK op een 320d die slechts occasioneel als trackwapen wordt gebruikt is een dure investering.
Begin al eens met: 1)Goede remolie 2)Stalen remleidingen(overtrekken met rubbere gein voor de TC of ieder jaar wisselen en ineens verse olie erop) 3)2-delige kwalitatieve remschijven 4)Degelijke remblokken(dus geen EBC,maar Pagid of Ferodo)
-
Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk BerichtenMja die 16" zal dan idd 't probleem zijn... Maar dat het zeer zeker zal volstaan, zou ik niet TE hard roepen... Je Touring is niet echt 'n lichtgewicht, en als je op zolder 'n paar ronden gedaan hebt, ga je't wel merken... maar duidelijk is dat 'n goeie blok, remvloeistof en gegroefde schijf dag en nacht verschil zal zijn...Als ik nu op Zolder voluit ga, dus ook zo laat mogelijk en zo hard mogelijk remmen, dan heb ik al zware fading na rondje 2 (warmrijd- en controlerondje niet meegerekend). Als ik echter gewoon sportief rijd, maar al iets vroeger van 't gas af ga en niet gewoon m'n remmen compleet mesjogge stamp, dan kan ik makkelijk een 6 à 8 rondjes na mekaar rijden, maar het remdrukpunt schuift toch ook gevoelig naar achter.
Bedoeling is dus dat ik een remsysteem heb waarmee ik makkelijk een rondje of 10 na mekaar kan rijden, misschien één of twéé "snelle rondjes" erin, zonder te moeten stoppen omdat ik 't rempedaal tegen de aanslag kan trappen. En daarvoor lijkt me goeie schijven + goeie blokken + goeie remvloeistof + goeie remleidingen eigenlijk voldoende.
Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk BerichtenDenk er wel aan dat je je remmen/blokken moet inremmen (bestaat procedure voor).
Oorspronkelijk geplaatst door suby555 Bekijk BerichtenIk rij momenteel met de AP551 remolie,goed bestand tegen hitte en dagelijks bruikbaar.
Met de 600 en SRF toestanden moet je wel opletten bij dagelijks gebruik, die zou om goed te zijn ook iedere 6 maanden moeten laten vervangen!
Oorspronkelijk geplaatst door suby555 Bekijk BerichtenZolder is natuurlijk een zeer belastend circuit voor de remmen,maar een BBK op een 320d die slechts occasioneel als trackwapen wordt gebruikt is een dure investering.
Oorspronkelijk geplaatst door suby555 Bekijk BerichtenBegin al eens met: 1)Goede remolie 2)Stalen remleidingen(overtrekken met rubbere gein voor de TC of ieder jaar wisselen en ineens verse olie erop) 3)2-delige kwalitatieve remschijven 4)Degelijke remblokken(dus geen EBC,maar Pagid of Ferodo)
Dus geen EDC, da's genoteerd.- Welke Ferodo's zou jij aanraden : DS Performance, DS 2500 of DS 3000 Endurance?
- En bij Pagid, welke daar?
- Is het doenbaar om b.v. een tweede set blokken te hebben (b.v. DS 3000 Endurance), die ik laat monteren de vrijdag voor 'n circuitweekendje, om dan de maandag er weer van te laten halen? Of is dat niet aan te raden? Bovendien, moeilijk kan dat niet zijn, ik zou 't wel zelf willen leren/doen ook.
- Wat bedoel je met het ieder jaar wisselen van de stalen remleidingen? Is dat noodzakelijk? En da's niet meer noodzakelijk als je ze overtrekt met 'n rubberen leiding?
- Geef 'es een voorbeeld van goeie "2-delige kwalitatieve remschijven"? Ik ken merken zoals EBC, Zimmermann, en Sandtler. Die laatste, zijn die wat soeps (klik en klik) ?
Comment
-
Ik ben ook zo een beetje aan het uitkijken naar een remmenupgrade. Maar het move'it systeem kost tamelijk veel + ik zou ook nieuwe velgen en banden moeten kopen omdat dat systeem pas vanaf 18" gaat.
Dus nu is mijn vraag, wat is er zoal mogelijk om mijn remmen te verbeteren. Momenteel heb ik 17" velgen zitten en rijd ik met een A3 sportback.
Alvast bedankt
Comment
-
Zowat elke component van je remsysteem valt te verbeteren. Als we pedaal, bekrachtiger en andere delen buiten beschouwing laten, komen we op het volgende :- remschijven : je kan de kwaliteit verbeteren (warmte-behandeld), je kan groter/dikker gaan (meer contactoppervlak, betere afkoeling)
- remblokken : je kan je standaardblokken veranderen door blokken die meer tegen hoge temperaturen zijn bestand
- remvloeistof : standaardblokken worden véél te warm bij zeer intens gebruik, en geven die warmte o.a. door aan de remvloeistof (de "olie" die dus in je remleidingen zit), en die gaat dan koken (= van niet samendrukbare vloeistofvorm naar samendrukbare gasvorm = zware fading)
- remleidingen : remleiding zetten wat uit als je hard remt, waardoor de efficiëntie van de druk die je op je pedaal zet, minder wordt
- Het simpelste is gewoon andere blokken steken en andere remvloeistof. De remkracht stijgt nauwelijks of niet, maar de uithouding bij intenser gebruik zal wel stijgen. Je remblokken kunnen beter tegen de extra warmte, en je remvloeistof gaat niet zo snel aan de kook.
- Wil je andere componenten, zonder groter te gaan dan de standaardremmen (dus je wil de remzadels van je auto behouden), dan kan je andere schijven steken (best 2-delige, waarvan de schijf warmte-gehard is), gecombineerd met andere blokken, andere remvloeistof en -leidingen. Daarmee stijgt de remkracht wel wat, maar niet zoveel. Hier mik je voornamelijk op uithouding.
- Wil je duidelijk meer bijtkracht, dan kan je niet onder andere remzadels met meer zuigers heen. Meestal in combinatie met grotere schijven (al is dat niet noodzakelijk). Daarmee spring je meteen enkele prijsklassen hoger.
Comment
-
Wat betreft andere schijven ...
Zo zien de meeste remschijven (vooraan links op de foto, achteraan rechts op de foto) van de meeste doorsnee auto's eruit.
Deze zijn doorgaans niet gehard (warmte-behandeld).
Wil je upgraden, dan neem je best niet gelijkaardige schijven die drilled zijn, want dat helpt quasi niks (buiten het optische dan).
Best ga je dan voor tweedelige schijven, waarvan de schijf (tijdens 't gieten) warmte-behandeld en -gehard is, waarvan de houder of flens in aluminium is, en waarbij de koppeling tussen de twee (schijf en flens) van die aard is dat er zo'n goed mogelijke koeling is van de schijf.
De liker (voor)schijf is een slotted versie, de rechter (achter)schijf is zoals je ziet meteen ook een geventileerde schijf (dubbele schijf met daartussen koelribben), en een slotted/drilled versie.
Kost wel wat. Reken per schijf op (afhankelijk van de auto) zo'n 200 à 250 EUR. Maar je bent niet verplicht om achteraan meteen ook te veranderen, je kan daar perfect je standaardschijven behouden.
Voordeel van de 2-delige schijven is dat de flens in aluminium is, waardoor de schijf in totaal ook duidelijk minder weegt dan een standaardschijf. Verschillen tot anderhalve kilo (per schijf !) zijn mogelijk. Dat bespaart ook serieus wat onafgeveerd gewicht.
Comment
-
En de rest ken je : Brembo Gran Turismo, AP Racing, Mov'it, StopTech, ... allemaal merken die big brake kits maken voor een hele resem serie-auto's. The sky is the limit, bijna, op dat vlak : waar op vandaag stalen schijven van reusachtige afmetingen en diktes, gecombineerd met gefreesde aluminium remzadels die tot 8 remzuigers huisvesten, ongeveer the top is ... kunnen we binnenkort voor een aantal sportievere wagens ook al aftermarket ceramische remsystemen kopen (genre PCCB van Porsche). Jammer genoeg is de prijs van die exotische remsystemen ook navenant. Zelfs de "gewonere" BBK's, zoals o.a. Wax-it.be onder z'n A3 Sportback heeft steken, kosten al een aardige duit.
Waar je door 't wijzigen van schijven vooraan + blokken rondom + remvloeistof + remleidingen vooraan toch met zo'n 700 à 800 EUR moet kunnen toekomen, zit je met een BBK vooraan quasi altijd meteen rond de 2.000 EUR, vaak zelfs meer dan dat.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenKost wel wat. Reken per schijf op (afhankelijk van de auto) zo'n 200 à 250 EUR. Maar je bent niet verplicht om achteraan meteen ook te veranderen, je kan daar perfect je standaardschijven behouden.
Dan heb je en grotere schijven/meer remkracht/uithoudingsvermogen en vooraan ook en het kost je alleen de upgrade van vooraan + eventuele werkuren.
Of zit ik met mijn redenering als leek volledig verkeerd?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Imhotep Bekijk Berichtenaangezien de schijven vooraan altijd groter zijn als achteraan, kan je dan niet beter vooraan het systeem upgraden, de originele schijven/zuigers naar achter verplaatsen.
Dan heb je en grotere schijven/meer remkracht/uithoudingsvermogen en vooraan ook en het kost je alleen de upgrade van vooraan + eventuele werkuren.
Of zit ik met mijn redenering als leek volledig verkeerd?
Maar ik zou 't niet doen. Feit is dat je, als je remmen achteraan niet voldoen, met je schijven van vooraan ook niet veel bent want die zijn niet warmte-behandeld. Enfin, 't kan een verbetering zijn, dat zeker. En ik wil mijn remzadels houden vooraan, die verander ik niet.
Zou 'k 'es moeten navragen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stevy Bekijk BerichtenThanks voor de uitleg Gilles! Kga eens een paar mailtjes sturen naar enkele fabrikanten en eens horen wat ze zoal in huis hebben!
www.sandtler.de
www.otto-zimmermann.de
www.kempower.be
Daarmee kan je al een eind op weg. Als je de prijs van een Brembo GT-kit wil weten : gewoon de kitnummer in google intikken. De meeste prijzen van de Brembo GT-kits staan ook op de site van kempower (zéér rommelige site, maar wel vrij veel nuttige info). Zimmermann heeft 'n nieuwe schijf, 'n 2-delige compoundschijf ook, maar 'k heb er nog geen prijzen van gevonden. De prijzen van hun gewone schijven vind je in de catalogi van D&W (ook online, www.duw.de) en Rieger Tuning (www.rieger-tuning.de). Op de site van Sandtler vind je ook vrij veel remmenstuff. Je kan er naar de prijzen zoeken van remschijven voor jouw auto (maar de recente Audi's staan er precies niet tussen).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stevy Bekijk BerichtenThanks voor de uitleg Gilles! Kga eens een paar mailtjes sturen naar enkele fabrikanten en eens horen wat ze zoal in huis hebben!
Aangezien dat geen standaard-uitvoering was bij AP, moest ik een wielflens binnendoen, en dan zouden ze kijken wat het best pastte. Zou tussen de 5 tot 7.000€ komen.
Of bedoel je gewoon andere schijven en blokken, en niet het ganse systeem?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenGeen slechte redenering, maar ik vrees dat je eigenlijk geplaagd zal zitten met niet passende montagepunten. En ik weet niet of er adapterkits bestaan om de remmen van vooraan naar achteraan te verplaatsen, waarschijnlijk wel.
Maar ik zou 't niet doen. Feit is dat je, als je remmen achteraan niet voldoen, met je schijven van vooraan ook niet veel bent want die zijn niet warmte-behandeld. Enfin, 't kan een verbetering zijn, dat zeker. En ik wil mijn remzadels houden vooraan, die verander ik niet.
Zou 'k 'es moeten navragen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenIk heb dat eens geïnformeerd voor een 190E. (ahja, laten doen door de lokale onderdelenmarchand)
Aangezien dat geen standaard-uitvoering was bij AP, moest ik een wielflens binnendoen, en dan zouden ze kijken wat het best pastte. Zou tussen de 5 tot 7.000€ komen.
Of bedoel je gewoon andere schijven en blokken, en niet het ganse systeem?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Imhotep Bekijk BerichtenOf het past weet ik niet, maar als je nu grotere schijven steekt, met dezelfde remzadels dan ga je evenveel stopkracht hebben maar toch meer uithoudingsvermogen want er kan meer warmte opgenomen/afgegeven worden, meer contactoppervlak met de lucht.
Dus, waarom al die kosten doen om die bredere schijf naar achteraan te kunnen verplaatsen, en de niet-passende remzadelbevestiging te laten passen, als je met de gewone remklauwen achteraan, maar met betere schijven en blokken, betere resultaten kan behalen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenIk heb dat eens geïnformeerd voor een 190E. (ahja, laten doen door de lokale onderdelenmarchand)
Aangezien dat geen standaard-uitvoering was bij AP, moest ik een wielflens binnendoen, en dan zouden ze kijken wat het best pastte. Zou tussen de 5 tot 7.000€ komen.
Of bedoel je gewoon andere schijven en blokken, en niet het ganse systeem?Carlitooke, ge steekt toch ook geen Continental SportContact Vmax onder een geit?
Er zijn veel goedkopere manieren om betere remmen te steken dan dat, en een aftandse 190E is 't no way waard om een setje AP onder te pleuren.
En aangezien jij geen Evo hebt (laat staan een Evo2) of ook niemand kent die er eentje heeft (anders had je ons al massaal om de oren geslagen met die wetenschap, en evt. foto's gespamd van dat ding dat 't geen naam meer had), kan 't dus ook niet voor zo'n auto zijn (want daarop zouden ze wel nog kunnen, gesteld dat je continu circuits gaat azfraggen ermee).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenWat is me dat nou? Je wil op een 190E een setje AP Racing proppen?Carlitooke, ge steekt toch ook geen Continental SportContact Vmax onder een geit?
Er zijn veel goedkopere manieren om betere remmen te steken dan dat, en een aftandse 190E is 't no way waard om een setje AP onder te pleuren.
En aangezien jij geen Evo hebt (laat staan een Evo2) of ook niemand kent die er eentje heeft (anders had je ons al massaal om de oren geslagen met die wetenschap, en evt. foto's gespamd van dat ding dat 't geen naam meer had), kan 't dus ook niet voor zo'n auto zijn (want daarop zouden ze wel nog kunnen, gesteld dat je continu circuits gaat azfraggen ermee).
Omdat standaardwagens nogal snel op hun tandvlees blijken te zitten. ongeacht het merk of type
Comment
-
Als je 'n oude 190E wil ombouwen tot 'n circuitbak, doe je dat niet door daar (ik zeg maar wat) 30.000 EUR in te gaan investeren, hè. Als je zoveel ter beschikking hebt, begin je van 'n betere uitgangsauto. Als je zegt dat je AP Racing overwoog, dan wil dat zeggen dat je ook de aandrijflijn compleet ombouwt, inclusief Quaife sperdifferentieel, AP race-koppeling, 'n volledige motortuning (geslepen egecoatete zuigers, geslepen cilinderwanden, scherpere nokkenassen, lichtere kleppen, ...), compleet instelbare dempers en veren, zeer lichte velgen, slicks, rolkooi, ... want AP Racing is niet iets dat je combineert met een Wanli-sportbandje van de Auto5 en dan klaar.
Zoals 'k al zei : een Conti SportContact Vmax steek je toch ook niet op een Citroën 2CV?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenAls je 'n oude 190E wil ombouwen tot 'n circuitbak, doe je dat niet door daar (ik zeg maar wat) 30.000 EUR in te gaan investeren, hè. Als je zoveel ter beschikking hebt, begin je van 'n betere uitgangsauto. Als je zegt dat je AP Racing overwoog, dan wil dat zeggen dat je ook de aandrijflijn compleet ombouwt, inclusief Quaife sperdifferentieel, race-koppeling, 'n volledige motortuning, compleet instelbare dempers en veren, zeer lichte velgen, slicks, rolkooi, ... want AP Racing is niet iets dat je combineert met een Wanli-sportbandje van de Auto5 en dan klaar.
Zoals 'k al zei : een Conti SportContact Vmax steek je toch ook niet op een Citroën 2CV?
En wat voor wagen zou jij dan als basis gebruiken?
Er worden inderdaad geen banden meer gemaakt voor een 2CV
Comment
-
Mocht ik op 'n ouwe knar als een 190E (met bitter weinig power, geef toe) een "high performance remsysteem" willen, dan zou ik niet meer dan 1.000 EUR investeren erin want al de rest is regelrechte overkill, en staat qua prijs ook in compleet krankzinnige proportie met de waarde van de wagen. Gewoon goeie schijfjes, harde blokken, DOT 5.1 remolie, en klaar. Daarmee ben je even goed gediend als met eender welke BBK, voor een ouwe aftandse Benz met ocharme 130 pk o.i.d.Op een CSL kan je eventueel AP's steken als de standaardremmen niet voldoen, maar een setje Brembo Gran Turismo's doet de job quasi even goed en zal toch nog duidelijk goedkoper zijn.
Comment
Comment