Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Semislick banden voor de sportievere (circuit)ritten : vragen & antwoorden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Zo, even kort wat schetsen...

Semi slicks zijn 'n leuk alternatief voor full slick, omdat je met die banden ook naar huis mag rijden.

ECHTER

Ze zijn duur. 'n setje 18" kost 1100EU voor BMW (M3), en ze slijten snel. Sneller dan gewone banden.

Of je 16" 'n soortgelijke feeling gaan geven dan je 18", is moeilijk te voorspellen, maar ik rij 16", en kan loeihard door de bocht, geen parasietreacties...

Denk wel even aan volgende punten:

1. Grotere laterale krachten = zware slijtage op je rollementen...
    2. Meer grip = meer impact op je remmen. Gewoon andere schijven en blokken is niet genoeg voor Zolder. Je moet echt naar 'n stevige remmenkit met gegroefde schijven, en 'n degelijke remvloeistof.

De Michelin CUPs zijn inderdaad super. Avon/Advan kom je ook veel tegen, zeker niet slecht... De Toyo's zijn opkomend, en beter qua prijs naar't schijnt.

Mogelijk ben je beter met 'n iets hardere band, en iets minder grip, of 'n knoerharde band, met weinig grip, maar "veel fun"...
    ----------------------------------------------------------------------------------
    2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
    2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
    Pictures here: BMW 7 Series
    1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
    Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
    It's like being in command of the Battlestar Galactica:
    It might need half a starsystem to turn around,
    but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
    Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Hey thx Simon !

Jaja, 'n upgrade van de remmen is 't éérste wat er bijkomt. Vooraan komen er gegroefde geventileerde schijven (van hetzelfde formaat als de standaardschijven), of ik 'n stalen flens of een alu neem, weet ik nog niet. Ik ga - vermoed ik - twee sets remblokken gebruiken : waarschijnlijk de EBC Red Stuff voor dagelijks, en een setje EBC Yellow Stuff laten steken op de dagen dat ik naar Zolder trek, of de Schleife. Er komt ook DOT 4 remvloeistof, misschien ook gevlochten stalen remleidingen (maar dat ben 'k nog niet zeker).

Remmen is 't belangrijkste, want stil kunnen staan is de belangrijkste veiligheidsfactor. Pas daarna ga ik andere zaken veranderen.

Waaronder die banden. En alhoewel ik zéér goed kan begrijpen dat hardere banden voor sommigen veel meer fun betekenen, is dat voor mij niet zo. Ik rijd liever zuivere lijnen, met zo weinig mogelijk slip, dan dat ik compleet mesjogge dwars door de bocht ga. Da's gewoon 'n persoonlijke voorkeur, denk ik.

Heb je ervaringen, of ken je mensen met ervaringen met de Kumho KU 15 ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        ?

Ik snap helemaal niet waar je op doelt.
        Ik heb fout gequote...

Dit moest het zijn:

Oorspronkelijk geplaatst door gTa
        Damn ... de 225/50ZR16 92Y kosten 188 EUR, de 205/55ZR16 91Y kosten maar 144 EUR !!!
        Het verschil in prijs tussen de 205 en 225 is 176 euro voor de 4 banden...
        En dat zou ik er precies weldegelijk voor over hebben.

Je leek me zo verstomd van het verschil in prijs, dat je eerder geneigd zou zijn om de financiele kant te laten primeren. Vandaar dat ik dit zei...

Comment

Ah, zo. Ja, 'k snapte 'm ni.

Neen, 't is gewoon : mocht ik nu al een eentje hebben, 'k zou toch eventueel voor 205 rubber gaan vooraan. Da's zoals voorgeschreven, uiteindelijk : 205 vooraan en 225 achteraan is wat gehomologeerd is voor die auto, ook in België. Al acht ik de mening van de TÜV in Duitsland van véél meer waarde dan van de oenen bij de Belgische autokeuring en het echelonnetje how2tune-dwarfs van Renaatje ... en als de TÜV zegt dat 235/30ZR19 kan op de vooras van een BMW '1, dan kan 225/50ZR16 daar ook op.

Ik ben aan 't mailen met een kerel die met een 130i zéér regelmatig op de Ring, de A1-Ring, Hockenheim e.a. te vinden is ... en die zat eerst met 18" semislicks (wel de R88 op de standaard 18" velgen. Nu heeft 'ie 16" Cups op Compomotive velgen, en 'ie zegt dat de auto duidelijk sneller is (qua prestaties), en véél fijner rijdt, secuurder in te sturen is. Je spaart per wiel zo'n 4 kg uit, en dat voel je, zo zegt 'ie.
          In ieder geval : ik ervaar zowiezo al een verschil inzake prestaties (hernemen) tussen m'n 16" winterwielen en m'n 18" zomerwielen. Dus dat kan wel kloppen.

Comment

Hey thx Simon !

Jaja, 'n upgrade van de remmen is 't éérste wat er bijkomt. Vooraan komen er gegroefde geventileerde schijven (van hetzelfde formaat als de standaardschijven), of ik 'n stalen flens of een alu neem, weet ik nog niet. Ik ga - vermoed ik - twee sets remblokken gebruiken : waarschijnlijk de EBC Red Stuff voor dagelijks, en een setje EBC Yellow Stuff laten steken op de dagen dat ik naar Zolder trek, of de Schleife. Er komt ook DOT 4 remvloeistof, misschien ook gevlochten stalen remleidingen (maar dat ben 'k nog niet zeker).

Remmen is 't belangrijkste, want stil kunnen staan is de belangrijkste veiligheidsfactor. Pas daarna ga ik andere zaken veranderen.

Waaronder die banden. En alhoewel ik zéér goed kan begrijpen dat hardere banden voor sommigen veel meer fun betekenen, is dat voor mij niet zo. Ik rijd liever zuivere lijnen, met zo weinig mogelijk slip, dan dat ik compleet mesjogge dwars door de bocht ga. Da's gewoon 'n persoonlijke voorkeur, denk ik.

DOT 4 zit er toch standaard in dacht ik??
            zou eerder naar DOT 5 gaan als je op circuit wil gaan (kookpunt 260°C ipv 230°C voor DOT4 als ik me niet vergis). deze kan wel iets minder water opnemen en is ook enkel effectief wanneer 'ie warm is...

wat ik momenteel doe voor men circuit-uitstapjes is gewoon men stel oude banden gebruiken (ik gooi ze er normaal af bij 3 of 4mm) op een extra setje velgen (lichmetaal uiteraard; die ventileren beter)
            semi-slicks zouden natuurlijk ook een goede oplossing zijn; die maken echt wel iets uit qua grip en qua response...

ik heb er ook al aan gedacht om wat aan de vering te doen en de remmen te upgraden (op drie jaar 5 sets remschijven wordt me wat te veel) maar ik vraag me af of dit nog wel nut heeft bij 260k km

Comment

Ah, zo. Ja, 'k snapte 'm ni.

Neen, 't is gewoon : mocht ik nu al een eentje hebben, 'k zou toch eventueel voor 205 rubber gaan vooraan. Da's zoals voorgeschreven, uiteindelijk : 205 vooraan en 225 achteraan is wat gehomologeerd is voor die auto, ook in België. Al acht ik de mening van de TÜV in Duitsland van véél meer waarde dan van de oenen bij de Belgische autokeuring en het echelonnetje how2tune-dwarfs van Renaatje ... en als de TÜV zegt dat 235/30ZR19 kan op de vooras van een BMW '1, dan kan 225/50ZR16 daar ook op.

Ik ben aan 't mailen met een kerel die met een 130i zéér regelmatig op de Ring, de A1-Ring, Hockenheim e.a. te vinden is ... en die zat eerst met 18" semislicks (wel de R88 op de standaard 18" velgen. Nu heeft 'ie 16" Cups op Compomotive velgen, en 'ie zegt dat de auto duidelijk sneller is (qua prestaties), en véél fijner rijdt, secuurder in te sturen is. Je spaart per wiel zo'n 4 kg uit, en dat voel je, zo zegt 'ie.
              In ieder geval : ik ervaar zowiezo al een verschil inzake prestaties (hernemen) tussen m'n 16" winterwielen en m'n 18" zomerwielen. Dus dat kan wel kloppen.
              Feit!
              Ik ervaar zelfs het verschil tussen 17" en 18" op mijn A3.
              Zoals je zegt, je voelt het vooral in hernemingen. Het sturen blijft communicatiever met de 18", maar 'ie voelt lichter/snediger op z'n vooras met de 17".
              You know what I mean.

Dus 225/50ZR16 all the way!

Comment

Hey thx Simon !

Ik had de KU15 op 't programma staan voor de Skyline. Hoewel Kumho op zich niet bijster goeie banden maakt (behalve voor de off-road markt), is de KU15 een superband. Compleet andere compound dan de andere Kumho's, zou echt enorm moeten gaan...

Persoonlijk heb ik betere ervaringen met Pagid. Pagid Orange met gegroefde schijven, had ik op de Scooby. Super spul.

Oorspronkelijk geplaatst door Viltstift² Bekijk Berichten
                DOT 4 zit er toch standaard in dacht ik??
                zou eerder naar DOT 5 gaan als je op circuit wil gaan (kookpunt 260°C ipv 230°C voor DOT4 als ik me niet vergis). deze kan wel iets minder water opnemen en is ook enkel effectief wanneer 'ie warm is...
                DOT 5.1 wordt wel op papier aanzien als de beste remvloeistof, maar er zijn weinig goeie 5.1 fabrikanten.

Veel DOT 4 producten zijn gewoon beter. Denk hieraan aan AP Racing 600 en Castrol (ff type kwijt)

Stalen remleidingen zijn 'n must, maar 't mag niet voor de keuring. Just so you know...

Ik zou persoonlijk de MOVIT set van LOE overnemen voor 'n E46. Alleen spijtig dat die geperforeerde schijven heeft, en geen gegroefde.
                ----------------------------------------------------------------------------------

Comment

Past die Mov'it set van 'n E46 op 'n E87 ?

Ik dacht dat de standaard remvloeistof DOT 3 was, viltstift, maar ik kan me vergissen. Als er toch standaard DOT 4 in zit, dan nog moet er andere in. Ik heb nu al zowiezo slechte ervaringen met de remvloeistof uit m'n 320d touring, die gaat na 3 harde rondjes Zolder al aan de kook (al zitten de remblokken daar natuurlijk ook voor iets tussen).
                  Ik weet niet of ik DOT 5 wil, die schijnt te gevoelig te zijn voor dagelijks gebruik (opname van water). DOT 4 leek me dan de ideale oplossing.

Castrol SRF schijnt zeer goed te zijn, Simon, maar die wordt door vrij veel mensen afgeraden voor dagelijks gebruik. Ik zal dus nog 'es op zoek moeten gaan naar een goeie remvloeistof...

Pagid mag van mij ook, ik heb eigenlijk geen specifieke voorkeur. Ik las gewoon veel goeie gebruikerservaringen van EBC, that's all. Maar Ferodo mag, Pagid mag, Brembo mag, ... 't is mij eender.

Comment

gTa, vind je deze remtoestandwijzigingen (wat een woord) ook belangrijk voor je wagen bij dagelijks gebruik of echt voor het sportieve gebruik op gewone wegen/afgeslote circuits ?

Comment

Back on topic.

Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon Bekijk Berichten
                      Ik had de KU15 op 't programma staan voor de Skyline. Hoewel Kumho op zich niet bijster goeie banden maakt (behalve voor de off-road markt), is de KU15 een superband. Compleet andere compound dan de andere Kumho's, zou echt enorm moeten gaan...
                      Die KU 15 zijn wel 'n koopje. 120 EUR per stuk, gemonteerd. Echt geen geld. En je kan er nog 'es wat veiliger mee naar huis als 't begint te regenen ook.

En toch ... ik neig toch eerder naar de PSC's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SpeedExceed Bekijk Berichten
                        gTa, vind je deze remtoestandwijzigingen (wat een woord) ook belangrijk voor je wagen bij dagelijks gebruik of echt voor het sportieve gebruik op gewone wegen/afgeslote circuits ?
                        Voornamelijk voor de uitstapjes circuit. Ik zou dat wat vaker willen beginnen doen, en dan zijn standaardremmen (tenzij van échte sportwagens) doorgaans ondermaats.

Ik rijd geregeld sneller dan 200 (in Duitsland, uiteraard), en moet dan af en toe ook wel 'es goed afremmen. Daarvoor zijn m'n remmen eigenlijk wel voldoende. Alleen ... nu "brommen" of "zingen" ze bij ietwat harder remmen, en dat komt gewoon omdat ik ze te warm heb gekregen bij m'n laatste Zolder-bezoek.

Iemand die nooit, of slechts héél zelden, op circuit gaat, zou ik die mod niet aanraden. 't Is vrij veel geld, uiteindelijk ... en op de openbare weg heb je er eigenlijk niks aan.

Comment

Ik heb nu toch al 16"-velgen liggen, en die zijn zéér licht (één zo'n Styling 46 velg weegt slechts 7,4 kg, in vergelijking met b.v. de nochtans zéér lichte CSL-velg van 19" die 12,8 en 13,6 kg wegen).
                          Enig idee wat het totaalgewicht incl. band is?
                          Ik heb daarnet mijn 18inch wiel (incl rubber) op de weegschaal gelegd, 22kilo!
                          'k Ga dus weldra hetzelfde ervaren als jij...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                            Enig idee wat het totaalgewicht incl. band is?
                            Ik heb daarnet mijn 18inch wiel (incl rubber) op de weegschaal gelegd, 22kilo!
                            'k Ga dus weldra hetzelfde ervaren als jij...
                            Nou, als ik goed kan tellen :

18" velg (achteraan) : 11,9 kg (velg) + 10,2 kg (band) = 22,1 kg
                            16" velg (v&a) : 7,4 kg (velg) + 10,7 kg (band) = 18,1 kg

Da's exact 4 kg verschil per wiel. Da's al behoorlijk wat, hoor. Zo'n wiel is immers 1. niet opgehangen, en heeft dus een behoorlijke impact op ophanging én wegligging, en 2. iets dat elke wielomwenteling moet versneld en weer afgeremd worden. Ook de gyroscopische krachten hebben 'n uitwerking op de stuursnelheid en -precisie.

Voor op de openbare weg is dat allemaal verwaarloosbaar, en ik denk zelfs voor op circuit ook, voor mensen zoals wij (die geen echte racers zijn). Maar als ik nu toch al 16" heb liggen, waarom zou ik ze dan niet gebruiken, als ze zeker even goed zijn?

Comment

Back on topic.

Die KU 15 zijn wel 'n koopje. 120 EUR per stuk, gemonteerd. Echt geen geld. En je kan er nog 'es wat veiliger mee naar huis als 't begint te regenen ook.

En toch ... ik neig toch eerder naar de PSC's.
                              KU15 is meer 'n dagelijkse band, terwijl CUPs echt trackday zijn. KU15 is meer te vergelijken met je Pilot Sport, misschien IETS beter.

Past die Mov'it set van 'n E46 op 'n E87 ?

Ik dacht dat de standaard remvloeistof DOT 3 was, viltstift, maar ik kan me vergissen. Als er toch standaard DOT 4 in zit, dan nog moet er andere in. Ik heb nu al zowiezo slechte ervaringen met de remvloeistof uit m'n 320d touring, die gaat na 3 harde rondjes Zolder al aan de kook (al zitten de remblokken daar natuurlijk ook voor iets tussen).
                              Ik weet niet of ik DOT 5 wil, die schijnt te gevoelig te zijn voor dagelijks gebruik (opname van water). DOT 4 leek me dan de ideale oplossing.

Castrol SRF schijnt zeer goed te zijn, Simon, maar die wordt door vrij veel mensen afgeraden voor dagelijks gebruik. Ik zal dus nog 'es op zoek moeten gaan naar een goeie remvloeistof...

Pagid mag van mij ook, ik heb eigenlijk geen specifieke voorkeur. Ik las gewoon veel goeie gebruikerservaringen van EBC, that's all. Maar Ferodo mag, Pagid mag, Brembo mag, ... 't is mij eender.
                              Movit werkt met 'n aantal vaste klauwen, waarvoor per auto 'n adapter opgemeten wordt... Dus nieuwe auto = nieuwe adapter bestellen, klaar... Idem voor de schijven, de ring in't midden is ook per auto, in principe...

Castrol SRF is inderdaad 'n beetje gevoelig aan wateropname, AP600 had ik in de Scooby

Maar als je de schijven, blokken, etc optelt, zit je bijna aan de prijs van 'n goeie remmenkit...

Comment

Mjah, toch niet ... ik kom op zo'n 700 EUR voor de ganse remaanpassing. Daar heb je geen BBK voor, verre van zelfs. Plus : ik wil met 16" kunnen rijden, de meeste BBK's zijn 320mm en meer, en dat vereist 17" velgen.

Neenee, ik houd 't op een zeer degelijke upgrade van 't standaardsysteem. Moet zéér zeker volstaan.

Comment

Mja die 16" zal dan idd 't probleem zijn... Maar dat het zeer zeker zal volstaan, zou ik niet TE hard roepen... Je Touring is niet echt 'n lichtgewicht, en als je op zolder 'n paar ronden gedaan hebt, ga je't wel merken... maar duidelijk is dat 'n goeie blok, remvloeistof en gegroefde schijf dag en nacht verschil zal zijn...
                                  Denk er wel aan dat je je remmen/blokken moet inremmen (bestaat procedure voor).

Comment

Ik rij momenteel met de AP551 remolie,goed bestand tegen hitte en dagelijks bruikbaar.
                                    Met de 600 en SRF toestanden moet je wel opletten bij dagelijks gebruik, die zou om goed te zijn ook iedere 6 maanden moeten laten vervangen!

Zolder is natuurlijk een zeer belastend circuit voor de remmen,maar een BBK op een 320d die slechts occasioneel als trackwapen wordt gebruikt is een dure investering.

Begin al eens met: 1)Goede remolie 2)Stalen remleidingen(overtrekken met rubbere gein voor de TC of ieder jaar wisselen en ineens verse olie erop ) 3)2-delige kwalitatieve remschijven 4)Degelijke remblokken(dus geen EBC,maar Pagid of Ferodo)

Als je semi-slicks in 16" wil nemen zou ik toch voor een harde wang gaan omdat je band vrij "dik" is!
                                    De Toyo R888 heeft zo een harde wang en is ook niet "schrikbarend" als het nat is!
                                    Met iedere semi-slick moet je de snelheid zowieso naar beneden brengen vanaf er kans is op waterplassen.
                                    Op vochtige(niet KLETSNATTE) baan zijn ze zelfs beter als de meeste sportieve banden.

Let op de Toyo is een zeer oncomfortabele band,maar als je hem enkel als circuitband gaat gebruiken maakt dit niet uit natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door suby555 Bekijk Berichten
                                      Als je semi-slicks in 16" wil nemen zou ik toch voor een harde wang gaan omdat je band vrij "dik" is!
                                      De Toyo R888 heeft zo een harde wang (...)
                                      Aha. Goed om weten. De R888 had ik al als goeie kanshebber genoteerd, maar ik vind niet meteen prijzen ervan. Als 'ie in de maat die ik wil, meer dan 200 EUR per stuk gaat kosten, dan houd ik 't ofwel bij Kumho's KU 15, ofwel bij Cups. Die laatste zouden echter zachtere flanken hebben, meen ik gelezen te hebben. Klopt dat? En hoe zit het met de A048? En tot slot, die KU 15, je zegt dat ze oncomfy zijn (dat kan me idd. niet schelen), dus ik vermoed dat ze ook 'n harde flank hebben?

Iemand die ervaringen heeft met de Kumho Ecsta V70A ? Schijnt ook 'n zeer goeie band te zijn. 'Ie kost wel 215 EUR per stuk...

Oorspronkelijk geplaatst door suby555 Bekijk Berichten
                                      Met iedere semi-slick moet je de snelheid zowieso naar beneden brengen vanaf er kans is op waterplassen. Op vochtige (niet KLETSNATTE) baan zijn ze zelfs beter als de meeste sportieve banden.
                                      Weet ik, maar 't is zowiezo zo dat ik meteen van 't circuit af kom als er vocht uit de lucht komt, of er niet op ga als de baan nog nat is. 't Is de bedoeling om dat rondjes rijden als ontspanning te doen, niet als inspanning om snelle tijden te klokken. En ik heb nog altijd m'n gewone 18".

Ik weet nog niet wat/hoe maar 't zou kunnen dat ik gewoon met de 18" erop naar Zolder rijd, en de 16" in de koffer meeneem. Afhankelijk van de omstandigheden kan ik dan altijd nog wisselen. Blijft alleen de vraag : dat kan je daar waarschijnlijk enkel met eigen materiaal doen, vermoed ik. En ik zie me in m'n toekomstige BMW '1 niet én 4 wielen én een compresseurke én een grote krik meenemen naar daar.
                                      Last edited by ; 22/03/2007, 08:54.

Comment

Voor alle vragen & antwoorden ivm. remmen : klik. Dan kunnen we hier verder doen over banden. Thx!

Comment

En zo'n aanpassingen doe jij allemaal op een leasewagen, of heb je hem ondertussen overgekocht of zo?

Comment

Working...
                                          X