Wel, dat is ook de denkpiste die ik volg. Het is een speciaal wereldje.
Heb zelfs ooit eens gehoord dat tuner X iemand betaalde om zijn wagen te laten mappen bij tuner Y zodat tuner X die nadien kon uitlezen en zo vervolgens de map had van tuner Y. Of het waar is weet ik niet, al zie ik het nog wel gebeuren.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Chiptuning
Collapse
X
-
Guest replied
-
Guest repliedIn een partner van PPE doen ze ook chiptuning (Performance Shop Geel). Daar staat geen testbank. Dus inderdaad voor bijvoorbeeld de 320d van het jaar x is er al een bestand en dat wordt dan geupload in uw auto dat is een vast bestand. Chiptuning is belange niet altijd op maat, ook niet bij de 'goede tuners', dit is alleen als je er expliciet om vraagt of als er problemen op de curve zijn. Liever een standaard file die bekomen is met vele uitvoerige testen en metingen, en goed is bevonden bij honderden gebruikers, dan een op maat gemaakt programma (wat dan misschien nog wel een aantal pk's extra eruit perst) maar waarvan je niet weet wat er na verloop van tijd kan gebeuren omdat jij de eerste bent die het test.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk BerichtenWie is dan wel de god van de chiptuners?
Enkele jaren geleden ben ik met een kennis meegeweest naar één van de destijds betere tuners om zijn Ford Mondeo 2.2 TDCi te laten mappen.
Testbankrun voor de tuning, dan demontage van de ECU, vervolgens het herschrijven van de software, wederom montage ECU, testbankrun na de tuning, testrit en klaar.
600 (of 650, weet het niet meer juist) euro armer en een hoop roet rijker konden we terug naar huis. Is dat dan volledig op maat? Ik geloof er eerlijk gezegd niets van.
Andere vriend van mij is afgelopen zomer naar Tunex geweest met zijn 2.2 TDCi.
Tuning gebeurde gewoon via de OBD stekker (Powergate) en een uurtje later na het betalen van 225 euro waren we weg. Wagen voelt gewoon even snel aan als die eerste waar ik over spreek en roet merkelijk minder. Om niet te zeggen bijna niet. Enkel een klein pluimje bij het vloeren van het gaspedaal. Geen map op maat en met 99% zekerheid een standaard programma dat volgens sommige bronnen uit Duitsland komt. Maar voor dat geld maakt dat ook geen fuck. Ondertussen is er reeds 30.000km mee gereden (zowel bij +30° als bij -10°), zowel rustig als volgas op de autobahn / stoplichtsprintjes en dat ding bolt perfect. Ik weet het allemaal niet. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat wanneer de 3478ste standaard BMW 320d bij PPE/APEC/HEINZ/SHIFTECH aankomt dat er uren afstelwerk "op maat" bij komt kijken... Ik als leek wil me er niet over uitspreken, ik zeg alleen dat ik mijn twijfels heb.
Ofwel wordt er volgens mij een standaard getuned programma ingeladen van bv 200pk wat bij de ene 320d (150pk) bv 203pk geeft en bij de andere bv 197pk (net zoals standaard af fabriek het geval is, één programma voor alle 320d's) ofwel past men het origineel programma aan naar de gekende getunede waarden.
Echt op maat (dus afstellen, testen, opnieuw afstellen, opnieuw testen) zie ik ze enkel maar doen op een 320d met hybride turbo, decat, grote intercooler en free flow demper bij wijze van spreken.
Ik wil nu zeker geen oorlog ontketenen, ik zou gewoon echt eens graag weten hoe de vork nu in de steel zit. Stef en/of Bruno mogen steeds een PM sturen met gedetaileerde uitleg over de mapping van een standaard dertien in een dozijn wagen zoals een Golf 2.0 TDi 136pk of BMW 320d 150pk.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk BerichtenSorry maar service is voor mij niet naar een andere dealer te moeten gaan om de problemen te constateren, en vervolgens nog eens te moeten rijden om nog 2 uur te wachten. Ze hadden die auto zelf al moeten testen en toen al moeten zien dat ze hun file nog moesten finetunen. Ik zou zeker geen tevreden klant zijn moest ik zoiets als u meegemaakt hebben.
Terwijl die Wannes' JCW die je dan aanhaalt, bij PPE wel meteen een chip kreeg van minstens 223 pk. Dan toch liever op die manier.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk BerichtenJij dacht dat je kameraad met 17 pk meer en dan nog op de snelweg van u zou wegvliegen :s
Leave a comment:
-
Guest repliedNa de rollingtest had m'n MINI bij Stef, 192 pk en 340 nm koppel... terwijl er een software van 210 pk op stond. Stef keurde m'n MINI met hélemaal af en noemde BAR prutsers... Ik ging dus kwaad terug naar BAR (want PPE is o zo'n goede referentie), die mannen waren daar zo vriendelijk om (zonder afspraak !!) 2 uur aan m'n auto te werken een een programma op maat te schrijven ! En 3 runs op de bank ! Met als resultaat 223 pk en 330 nm.
Geen zak moeten bijbetalen. Service !
Ook Wannes' JCW werd bij PPE gechipped en zou 240 pk of hoger moeten hebben. Maar op de snelweg bleven we gewoon naast elkaar.
Terwijl die Wannes' JCW die je dan aanhaalt, bij PPE wel meteen een chip kreeg van minstens 223 pk. Dan toch liever op die manier.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fastastic Bekijk Berichten
Ook Wannes' JCW werd bij PPE gechipped en zou 240 pk of hoger moeten hebben. Maar op de snelweg bleven we gewoon naast elkaar. Dus ofwel had ik een superprogramma, ofwel suckte PPE z'n mapping van 240+.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk BerichtenEn waarom hadden ze van de eerste keer die 223pk niet geprogrammeerd?
Vreemde verhalen hier.
te moeten reclameren 223 pk en dan zegt hij...Goede service. Het zou er nog aan moeten mankeren? :s
Zoals ik kan begrijpen uit zijn uitleg is het wel door PPE dat hij doorhad met minder vermogen dan gedacht te rijden.Last edited by DolF; 08/01/2011, 21:08.
Leave a comment:
-
Guest repliedEn waarom hadden ze van de eerste keer die 223pk niet geprogrammeerd?
Vreemde verhalen hier.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fastastic Bekijk Berichten
Ik heb niks tegen PPE en 'm zal zeker goede resultaten geven, maar 'm is wat overroepen. Het is God niet he.
Wie is dan wel de god van de chiptuners?
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Myjector Bekijk BerichtenIk heb ook al enkele tuners "getest"
oa Heinz, Shiftech, ppe en BAR
Heinz: Tevreden, maar veel roet uitstoot (one diesel)
Shiftech: Super service maar prijzig (Focus RS)
PPE: Ga ik nooit meer, custom mapping zeggen ze dan... de wagen haalde zijn targets niet, volgens ppe lag het aan de wagen. paar weken erna kreeg de wagen een nieuwe motor en turbo onder garantie, na het inrijden ben ik naar BAR geweest in nederland.
de wagen bleef hetzelfde resultaat hebben ondanks de nieuwe motor
De oorzaak lag aan de mapping, dit was lang geen custom mapping!!
Gewoon een standaard file, de vuldruk in de cilinders steeg nauwelijks bij hogere revs ook werd de turbo niet optimaal gebruikt en kwam veel te heet.
en het koppel piekte en had geen vlakkelijn.
En er werd op facebook 20pk bij getoverd voor de reclame
Na een reprogrammatie door BAR kwam er 35pk bij en dit voor een derde van de prijs
Totaal een andere wagen en service.
Dit was custom mapping! BAR had al 3 voertuigen met dezelfde file uitgelezen en de mijne was er ook bij. ik kon mooi zien waar de waarden niet goed waren en de drukvulling werd niet optimaal gebruikt
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik ook niet zo tevreden was van PPE.... Ik had eerst m'n MINI laten chippen bij BAR (als 3e R56 S, dus stond nog in z'n kinderschoenen). Hij ging als een beest.
Paar dagen later wilde Wannes z'n R56 JCW ook 's laten testen en ging naar PPE voor een rollbanktest. Ik ging mee...
Na de rollingtest had m'n MINI bij Stef, 192 pk en 340 nm koppel... terwijl er een software van 210 pk op stond. Stef keurde m'n MINI met hélemaal af en noemde BAR prutsers... Ik ging dus kwaad terug naar BAR (want PPE is o zo'n goede referentie), die mannen waren daar zo vriendelijk om (zonder afspraak !!) 2 uur aan m'n auto te werken een een programma op maat te schrijven ! En 3 runs op de bank ! Met als resultaat 223 pk en 330 nm.
Geen zak moeten bijbetalen. Service !
Ook Wannes' JCW werd bij PPE gechipped en zou 240 pk of hoger moeten hebben. Maar op de snelweg bleven we gewoon naast elkaar. Dus ofwel had ik een superprogramma, ofwel suckte PPE z'n mapping van 240+.
Ik heb niks tegen PPE en 'm zal zeker goede resultaten geven, maar 'm is wat overroepen. Het is God niet he.
Leave a comment:
-
Wie kent een "goeie professionele" chiptuner in de kempen als die er al zijn?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door quido Bekijk BerichtenHeeft er iemand ervaring met chiptuning? Ik heb sinds kort een volvo XC60 D3 AWD, 120kw/163pk, 5850km op de teller. Wil hem graag chippen maar ik weet niet hoever ik kan gaan en wanneer ik dit mag laten doen en is er qwaliteit verschil tussen de chips? En brengt het ook zijn verbruik naar onder?
Vindt namelijk dat zijn hernemingen aan de zwakke kant zijn, hij gromt alsof maar komt toch tekort, jammer.Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichtenvolvo XC60 D3 163pk zou zonder problemen naar 200 pk en 450 NM koppel te brengen zijn.
er zit idd wel wat verschil tussen de tuners en hun files, zie dat je bij iemand gaat die een file maakt speciaal voor jouw wagen(en geen algemeen bestandje die word ingeladen op elke xc 60 D3)
die hernemingen zullen zeker beter worden door die extra 50 NM koppel
verbruik kan dalen als je op dezelfde manier blijft rijden of je nu rijd(en de extra pk's niet aanspreekt dus...)
In de meeste gevallen blijft het verbruik min of meer gelijk, maar je krijgt wel het extra plezier
steek je licht eens op bij www.apecbelgium.be of http://shiftech.be.
Voor het mindere verbruik moet je het zeker niet doen enkel voor het extra plezier.
Ga naar een goede professionele chiptuner die u op zijn vermogensbank een file op maat van uw wagen maakt.
Bij een nieuwe wagen is het toch wel aan te raden eerst min. 3000 km gereden te hebben alvorens te laten tunen dus dat is in uw geval geen probleem.
.
Leave a comment:
-
volvo XC60 D3 163pk zou zonder problemen naar 200 pk en 450 NM koppel te brengen zijn.
er zit idd wel wat verschil tussen de tuners en hun files, zie dat je bij iemand gaat die een file maakt speciaal voor jouw wagen(en geen algemeen bestandje die word ingeladen op elke xc 60 D3)
die hernemingen zullen zeker beter worden door die extra 50 NM koppel
verbruik kan dalen als je op dezelfde manier blijft rijden of je nu rijd(en de extra pk's niet aanspreekt dus...)
In de meeste gevallen blijft het verbruik min of meer gelijk, maar je krijgt wel het extra plezier
steek je licht eens op bij www.apecbelgium.be of http://shiftech.be.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenOndermeer dit : turbomotoren hebben naargelang de temperatuur van de aangevoerde lucht nogal wat verschil in vermogen.Oorspronkelijk geplaatst door obispoil Bekijk Berichtenis ook zo bij atmosferische motoren... (akkoord, verschil is groter bij turbomotoren)
De ene bank geeft al wat meer dan de andere, ondermeer om klanten tevreden te stellen
Maar bij apec bv. wordt er gebruik gemaakt van een blaasinstallatie tot 30.000m³ per uur, is dit niet overal zo dan? (aangezien ik niet denk dat het in de ene garage 10 graden gaat zijn en de andere 30)
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenOndermeer dit : turbomotoren hebben naargelang de temperatuur van de aangevoerde lucht nogal wat verschil in vermogen.
Leave a comment:
-
Guest repliedOndermeer dit : turbomotoren hebben naargelang de temperatuur van de aangevoerde lucht nogal wat verschil in vermogen.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenHet is een turbo-motor dus dat wil zeggen dat geen 2 banken hetzelfde resultaat zullen geven. Hangt van zoveel faktoren af.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door DarthDavy Bekijk BerichtenEfkes een vraagske snel tussendoor aangezien het nog toch over PPE gaat.
Het adres van PPE is dat Boulevard de l’Humanité 415, Brussel?
Leave a comment:
Leave a comment: