Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten

Wat het roken van een diesel betreft bij tuning? Geen DPF filter is roken, met DPF filter is niet of nagenoeg niet roken, zo simpel is dat.
    Ik heb geen dpf, en mijn 206 rookt niet meer dan een andere 1.4HDi.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Ik dacht ergens gehoord te hebben dat bij de nieuwere auto's het vermogen bij vb. de eerste 1000km elektronisch begrensd wordt, zodat je hem dus ook niet kan afbeulen. Is daar iets van aan?

Leave a comment:

• Metaxa
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
    Ja dat inrijden staat in de handleiding van de wagen he

Zoiets als dit:

- Eerste 500 km max 50% van toerental
    - 500-2500 km langzaam naar 100% toerental (dus tot 1000 km 60%, tot 1500 70% enz)
    - 2500-5000 km regelmatig volle toerentalgebied benutten

Ook niet te lang hetzelfde toerentalgebied / snelheid aanhouden.
    Misschien ook eens even volgend topic (na)lezen: http://www.autoforum.be/showthread.p...ght=chiptuning meer bepaald # 137

Er zijn zoveel factoren die (kunnen) meespelen of je al dan niet problemen krijgt. Laar ons zeggen dat als je je wagen als een goede huisvader beheerd er weinig zaken kunnen voorvallen. Een ander verhaal wordt het natuurlijk wanneer je motor al "slecht" is van in het begin, dus nog voor een tuning, en nieuw van fabriek af. Als dit al niet gesmeerd loopt, zou ik er niet aan beginnen...

Leave a comment:

• DolF
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
    Hangt af van wagen tot wagen. Geen uitleg over gekregen van de dealer?
    Eerste x-aantal kilometers maar tot zoveel RPM, dan tot zoveel, enzovoort,..
    Maar uiteraard mag je die nadien eens tot tegen de begrenzer jagen, anders is al het inrijden voor niets geweest (al zou ik dat de eerste 2000km persoonlijk niet doen)
    Ja dat inrijden staat in de handleiding van de wagen he

Ongeveer zoals dit:

- Eerste 500 km max 50% van toerental
    - 500-2500 km langzaam naar 100% toerental (dus tot 1000 km 60%, tot 1500 70% enz)
    - 2500-5000 km regelmatig volle toerentalgebied benutten

Ook niet te lang hetzelfde toerentalgebied / snelheid aanhouden.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Inderdaad en de motor laten na-draaien.

Ik heb van een chiptuner gehoord dat wanneer je een nieuwe wagen goed wilt inrijden je af en toe de wagen tot het uiterste in toeren moet laten gaan, uiteraard met een motor die op temperatuur is.

Dit riskeer ik de eerste duizenden km's toch ook niet.

Maar hoe rijd je nu het best je nieuwe wagen in en na hoeveel km is een wagen ingereden?
    Hangt af van wagen tot wagen. Geen uitleg over gekregen van de dealer?
    Eerste x-aantal kilometers maar tot zoveel RPM, dan tot zoveel, enzovoort,..
    Maar uiteraard mag je die nadien eens tot tegen de begrenzer jagen, anders is al het inrijden voor niets geweest (al zou ik dat de eerste 2000km persoonlijk niet doen)

Leave a comment:

• DolF
    replied
    Idem hier, de eerste 10km kom ik niet boven de 3000rpm en is het halfgas optrekken. En na het raggen ook nog een kwartiertje rustig rijden.

Maar ik weet van mezelf dat ik het vermogen sowieso dagelijks zou aanspreken, en daar maak ik mij zorgen over.
    Inderdaad en de motor laten na-draaien.

Ik heb van een chiptuner gehoord dat wanneer je een nieuwe wagen goed wilt inrijden je af en toe de wagen tot het uiterste in toeren moet laten gaan, uiteraard met een motor die op temperatuur is.

Dit riskeer ik de eerste duizenden km's toch ook niet.

Maar hoe rijd je nu het best je nieuwe wagen in en na hoeveel km is een wagen ingereden?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Ik draag wel enorm veel zorg voor mijn wagens, goed inrijden, warm rijden zoals het hoort en niet de wagen afbeulen en dergelijke.
    Soms neem ik wel eens een sportievere rijstijl aan maar ben over algemeen een rustige chauffeur.
    Idem hier, de eerste 10km kom ik niet boven de 3000rpm en is het halfgas optrekken. En na het raggen ook nog een kwartiertje rustig rijden.

Maar ik weet van mezelf dat ik het vermogen sowieso dagelijks zou aanspreken, en daar maak ik mij zorgen over.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Ja daar zit ik ook mee en ben niet erg gerust ivm de garantie die je mogelijk kan kwijtspelen op de nieuwe wagen.
    Als ze het achterhalen bij je dealer (al weet ik niet of die kans groot is) dan denk ik dat je inderdaad kan fluiten naar je garantie.
    Maar is het niet zo dat bepaalde tuners (ik denk hierbij aan APEC, maar er zullen er waarschijnlijk nog zijn) die garantie overnemen?

Leave a comment:

• DolF
    replied
    Het maakt natuurlijk enorm veel uit hoe je omgaat met je wagen. Je kan gespaard blijven van heel wat grote miserie door er mee te rijden zoals het hoort: altijd mooi warmrijden en niet elke rit het onderste uit de kan halen.

Maar imo is chiptuning altijd schadelijk voor je wagen. In de zin van slijtage. Ook bij dezelfde rijstijl als voor het tunen.
    Ongechipte wagen: koppeling zal bv. het na 100 000km begeven, kapotte turbo bij 150 000km, ik zeg maar iets. Bij een gechipte wagen zal dit dan bv. bij 75 000 en 100 000km zijn.

Komt dat dus door de tuning? In principe wel, maar de versleten onderdelen verslijten sowieso, gechipt of niet. Het tunen versnelt het proces alleen maar wat.

Maar dat is mijn mening natuurlijk, kan zijn dat het niet klopt...
    Had ik 100% zekerheid dat mijn wagen gewoon verder zou verslijten zoals hij onder normale omstandigheden zou doen, dan zou ik niet twijfelen.
    Wat ik dus nu wel doe
    Ja daar zit ik ook mee en ben niet erg gerust ivm de garantie die je mogelijk kan kwijtspelen op de nieuwe wagen.
    Ik draag wel enorm veel zorg voor mijn wagens, goed inrijden, warm rijden zoals het hoort en niet de wagen afbeulen en dergelijke.
    Soms neem ik wel eens een sportievere rijstijl aan maar ben over algemeen een rustige chauffeur.
    Last edited by DolF; 09/01/2011, 14:24.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Levensduur van de wagen (motor en andere onderdelen) hangt inderdaad af van hoe je met uw wagen omgaat maar dit geldt zowel voor met of zonder tuning.

Het is toch niet dat uw wagen getuned is dat deze dan veel gevoeliger is voor slijtage of wel?
    Het maakt natuurlijk enorm veel uit hoe je omgaat met je wagen. Je kan gespaard blijven van heel wat grote miserie door er mee te rijden zoals het hoort: altijd mooi warmrijden en niet elke rit het onderste uit de kan halen.

Maar imo is chiptuning altijd schadelijk voor je wagen. In de zin van slijtage. Ook bij dezelfde rijstijl als voor het tunen.
    Ongechipte wagen: koppeling zal bv. het na 100 000km begeven, kapotte turbo bij 150 000km, ik zeg maar iets. Bij een gechipte wagen zal dit dan bv. bij 75 000 en 100 000km zijn.

Komt dat dus door de tuning? In principe wel, maar de versleten onderdelen verslijten sowieso, gechipt of niet. Het tunen versnelt het proces alleen maar wat.

Maar dat is mijn mening natuurlijk, kan zijn dat het niet klopt...
    Had ik 100% zekerheid dat mijn wagen gewoon verder zou verslijten zoals hij onder normale omstandigheden zou doen, dan zou ik niet twijfelen.
    Wat ik dus nu wel doe

Leave a comment:

• DolF
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
    als je er verantwoord mee omgaat dan is er niks verkeerd aan chippen, je moet wel niet telkens het uiterste van je wagen verlangen.
    Je mag gerust af en toe eens doorsleuren hoor, daarvoor doen de meeste het wel, maar gewoon niet elke rit. Anders krijg je idd vervroegde slijtage.

En ja ik heb ervaring met APEC, ben enorm tevreden van men chiptuning en ga der volgende week nog eens terug voor een stage2 Niks dan lof iig

Waarom laat je de tuning aanpassen naar stage 2?

Leave a comment:

• ThomasT
    replied
    Als ik het zo hoor dan is chiptuning over het algemeen niet echt een goede zaak voor uw auto?
    als je er verantwoord mee omgaat dan is er niks verkeerd aan chippen, je moet wel niet telkens het uiterste van je wagen verlangen.
    Je mag gerust af en toe eens doorsleuren hoor, daarvoor doen de meeste het wel, maar gewoon niet elke rit. Anders krijg je idd vervroegde slijtage.

En ja ik heb ervaring met APEC, ben enorm tevreden van men chiptuning en ga der volgende week nog eens terug voor een stage2 Niks dan lof iig

Leave a comment:

• DolF
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
    Als er dingen stuk gaan na een tuning zoals turbo, koppeling, bobines, ... dan zijn dat dingen die sowieso al op hun way out waren maar door de extra belasting is het proces versnelt. Een goeie tuning kan volgens mij geen kwaad voor je motor als het eengoeie tuning is. Veel hangt ook van de chauffeur af
    Levensduur van de wagen (motor en andere onderdelen) hangt inderdaad af van hoe je met uw wagen omgaat maar dit geldt zowel voor met of zonder tuning.

Het is toch niet dat uw wagen getuned is dat deze dan veel gevoeliger is voor slijtage of wel?

Leave a comment:

• Jochen
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Af en toe kan dat wel eens volledig verkeerd aflopen. Kapotte turbo's komen soms voor na chiptuning. De vraag is dan of het door de tuning komt. Naar mijn mening kan het geen kwaad mits volgende zaken te respecteren: auto is in goede conditie, geen mankementen. Onderhoud wordt tijdig uitgevoerd met kwaliteitsonderdelen. De chauffeur is iemand die verstandig omgaat met zijn wagen: gezapig warmrijden en de wagen niet afjakkeren. Op die manier kan je even lang met een gechiptunde wagen rijden dan met een niet gechipte.
    Als er dingen stuk gaan na een tuning zoals turbo, koppeling, bobines, ... dan zijn dat dingen die sowieso al op hun way out waren maar door de extra belasting is het proces versnelt. Een goeie tuning kan volgens mij geen kwaad voor je motor als het eengoeie tuning is. Veel hangt ook van de chauffeur af

Leave a comment:

• Jochen
    replied
    Onder chiptuning op maat stel ik mijn twee dingen voor:

De originele software van uw auto wordt uitgelezen en daarmee gaan ze aan de slag. Dat moeten ze zo doen omdat er volgens mij heel veel verschil zit in die software en dan heb ik het niet per sé over de motorsturing maar allerlei andere elektronica. Ook als je wagen bvb een update heeft gehad bij de dealer dan heb je nog steeds die update na de tuning.
    Volgens mij werken ze met een soort makro waar ze die software doorsleuren ofzo? Ik heb hier ook zo'n programma liggen waarmee ik software van een saab 9000 kan aanpassen. Ik hoef het bestand maar te openen en te kiezen of ik stage 1, 2 of 3 wil.
    Vervolgens waarschijnlijk een beetje finetunen en klaar. Volgens mij is het dus ook niet dat ze voor elke wagen een nieuw programma gaan schrijven hoor
    En is die op voorhand klaargemaakte software zo slecht? in 99% van de gevallen zal je er niets van merken. Veel tuners van constructeurs werken met ECU's op uitwisselbasis. Jij krijgt een getunede en jij stuurt jou ori ecu terug.

Ten tweede, als jij met je 320d naar een tuner gaat moet het mogelijk zijn om een aangepast vermogen te vragen. Op maat dus.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Als ik het zo hoor dan is chiptuning over het algemeen niet echt een goede zaak voor uw auto?
    Af en toe kan dat wel eens volledig verkeerd aflopen. Kapotte turbo's komen soms voor na chiptuning. De vraag is dan of het door de tuning komt. Naar mijn mening kan het geen kwaad mits volgende zaken te respecteren: auto is in goede conditie, geen mankementen. Onderhoud wordt tijdig uitgevoerd met kwaliteitsonderdelen. De chauffeur is iemand die verstandig omgaat met zijn wagen: gezapig warmrijden en de wagen niet afjakkeren. Op die manier kan je even lang met een gechiptunde wagen rijden dan met een niet gechipte.

Leave a comment:

• DolF
    replied

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Onder chiptuning op maat versta ik vooral dat een tuner rekening houdt met eventuele hardware aanpassing in en rond de motor. Als daar zijn : andere inlaat, uitlaat, IC, , bougies, injectoren etc. Elk van deze faktoren beinvloeden de manier waarop een mapping dient herschrven te worden om - ik zeg zo maar wat - goede AFR te behouden/verkrijgen.
    Steek daar een standaard map op en je krijgt mogelijk vroeg of laat vodden in de grenswaarden , zelfs met adaptieve ECU's.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    De chiptuners is inderdaad een wereld apart en als je te veel waarheden uitspreekt riskeer je heel die wereld op uw dak te krijgen.

Over een standaard chiptuning: Men doet inderdaad niets anders dan de file met kenvelden in uw motorsturing vervangen door een andere. Of dit goed of slecht is hangt vooral af van waar die file komt. Als die van een betrouwbare plaats komt dan is deze chiptuning wellicht nog beter dan een tuning op maat die door een prutser gedaan is.

Chiptuning op maat: De chiptuner heeft meer geinvesteerd in software en hardware en heeft nu de mogelijkheid om zelf de kenvelden aan te passen. Geïnvesteerd, want de apparatuur wordt gewoon aangekocht en de chiptuner leert ze gebruiken. Hoe denk je dat het komt dat indien er een nieuw type auto uitkomt, dat soms geen enkele chiptuner die al kan chippen. En dan van de ene dag op de andere kunnen ze ineens allemaal die auto chippen Het aanpassen van de kenvelden komt in de praktijk neer op het verslepen van grafieken. De makers van de software hebben het voor de chiptuners gebruiksvriendelijk gemaakt. Natuurlijk kunnen hier de eerste verschillen ontstaan tussen de verschillende tuners. De ene heeft wat meer ervaring en verstand dan de andere van " hoe passen we de kenvelden aan om een bepaald resultaat te bekomen".

Wie is god ? Volgens mij enkel de ontwerper van de motor en alles errond. De producenten van de apparatuur om chiptuning 'op maat' te doen (Italie is een goede bron)mogen voor mijn part jesus zijn. En de chiptuners die deze apparatuur gebruiken zijn apostelen. Allicht dat er een apostel is die graag god wil zijn.

(ik heb een sterk dak)

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Ten 1ste: Een goede chiptuner MOET zowiezo een rollenbank hebben. Zonder dat is het met de natte vinger werken. Meten is weten.

Ten 2de: De meeste mensen willen het uiterste uit hun motor en daar kan het schoentje wringen want de meeste tuners houden rekening met een veiligheidsmarge om zich in te dekken tegen onnozelaars die zich niet kunnen inhouden en hun auto compleet afraggen met alle gevolgen vandien.
    Die veiligheidsmarge kan verschillen van tuner tot tuner en van motor tot motor wat op zijn beurt grote verschillen kan geven in het eindresultaat.
    Dat kan weer leiden tot discussies zoals bijv. hier. Het zal altijd een delicate kwestie blijven om tuner x als "de" beste aan te duiden omdat er meerdere factoren in het spel zitten. En ik weet het, voor de klant is het ook niet evident om een tuner zomaar te vertrouwen, met of zonder research.

Ten 3de: Met het voorbeeld dat je aanhaalt is het duidelijk dat tuner x een map steelt van tuner y, een dief en een knoeier dus.

Verder heeft een goede tuner per definitie geen reeds aangepaste map nodig maar dat wil niet zeggen dat wanneer hij daar wel gebruik van maakt en die aanpast aan een specifieke motor hij daarom maar half werk verricht, zeker niet!

Wat het roken van een diesel betreft bij tuning? Geen DPF filter is roken, met DPF filter is niet of nagenoeg niet roken, zo simpel is dat.

Leave a comment:

Working...
X