Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Gast
    Guest replied
    Ja, maar jouw auto is dan ook niet van de moderne generatie

Zou inderdaad kunnen dat die nog zo op de rand heeft gezeten, in Europa is een OBD poort pas sinds 2004 wettelijk verplicht geworden dacht ik.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
    Solderen? Dat is toch iets van 10 jaar geleden dacht ik....

Tegenwoordig doen ze toch alles via de OBD poort?
    En ja, tuurlijk dat ze dat zien.
    Heb ooit eens een bericht gehad van een tuner, aangezien ik ook aan het kijken was voor mijn wagen. En die sprak ook over solderen.

Er zou ook heel wat finetune werk bij te kijken komen (sowieso op maat dus) aangezien ze mijn type motor nog niet over de vloer hebben gehad.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Solderen? Dat is toch iets van 10 jaar geleden dacht ik....

Tegenwoordig doen ze toch alles via de OBD poort?
    En ja, tuurlijk dat ze dat zien.

Leave a comment:

• DolF
    replied
    Wat ik ook niet wist is dat BMW tegenwoordig onmiddelijk kan zien dat uw wagen gechipped is en je daardoor uw fabrieksgarantie verliest.

De meeste chiptuners zeiden me dat ze in de stuurdoos een klein aanpassingske deden dmv solderen voor de boot- en reset mode maar dat je al een kenner (bv chiptuner) moet zijn om dat te zien.

Leave a comment:

• DolF
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Ik zou graag eens een degelijke vergelijkende test zien tussen verschillende chiptuners door een onafhankelijke partij zoals bvb een automagazine. Ze zouden dan met pakweg een BMW en een Audi telkens naar verschillende chiptuners kunnen gaan en dan de wagens testen en uitlezen om te zien wat er allemaal veranderd is. Zoiets zou ik heel interessant vinden.
    Dat zou ik ook wel heel intressant vinden. Mogen ze van mij direct eens werk van maken.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Ik zou graag eens een degelijke vergelijkende test zien tussen verschillende chiptuners door een onafhankelijke partij zoals bvb een automagazine. Ze zouden dan met pakweg een BMW en een Audi telkens naar verschillende chiptuners kunnen gaan en dan de wagens testen en uitlezen om te zien wat er allemaal veranderd is. Zoiets zou ik heel interessant vinden.

Leave a comment:

• DolF
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door DolF Bekijk Berichten
    Omdat ik wel geintresseerd ben in het chippen had ik eens geinformeerd bij "Performance Shop Geel" omdat
    zij samenwerken met PPE en dit niet zo veraf is van mij.
    ik had hen gemaild met een vraag hoe die samenwerking dan juist in zijn werk gaat en ik kreeg van hen volgende reactie:

"in praktijk gaat het als volgt:

De auto komt bij ons binnen, en wij lezen dan de originele software uit. Afhankelijk van de auto, is dat dan met de OBD stekker, of via de seriële poort van de computer, of zelfs door de EPROM los te solderen, en zo uit te lezen.
    Dan mailen we die originele software naar PPE, samen met eventuele wensen van de klant.
    Bij PPE maken ze dan een aangepast programma, en ze mailen dat terug, terwijl wij erop wachten.
    Dan zetten we die getunede software weer in de computer, op dezelfde manier als het uitlezen.

De klant gaat dan een testrit maken, en indien nodig, wordt het proces nog eens herhaald, voor een kleine aanpassing (in de praktijk gebeurt dat heel zelden, maar 't gebeurt)."

Vind het wel een beetje vreemd maar is dit normaal of is dit niet aan te raden?
    Op deze manier is het toch zeker niet op maat tunen.
    Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
    Nee, dat is niet op maat, en er wordt ook niet gewerkt met een vermogensbank. Op zich allemaal niet nodig maar mogelijk wel wenselijk.
    Als je gewoon een wagen wil die wat vlotter in het verkeer zit, is zo'n standaard programma op zich wel OK , op voorwaarde dat ze er niet te veel geld voor vragen.
    Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
    Daar sla je de nagel op de kop. Niks mis met een goede, veilige standaard map die zijn dienst al bewezen heeft. Ideaal voor de mensen die gewoon wat meer power wensen en niet wakker liggen van het feit of hun wagen nu 182pk of 184pk heeft. En zolang die prijs aanvaardbaar is, dan denk ik bv aan die 225 euro van Tunex, is dat alles behalve een kat in een zak kopen. Als je daarentegen de volle pot moet betalen, laat ons zeggen 500-600 euro zou ik me behoorlijk afgeript voelen.
    Het voorbeeld dat Dolf nu aanhaalt bewijst duidelijk dat er gewoon een standaard programma ingeladen wordt en dat daar niets mis mee is.
    Heb hierop teruggemaild en gevraagd wat zijn prijs voor deze tuning is met welk haalbaar vermogen en dit binnen een veilige marge zodat de motor niet extra belast gaat worden.
    Dit was het antwoord:

"je kan rekenen op een dikke 210 PK. Bij extra vermogen, zal de aandrijving altijd extra belast worden. Dus versnellingsbak, cardans, differentieel, zullen altijd meer krachten moeten verwerken. Deze vallen echter nog wel binnen een veilige marge. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je die onderdelen binnen vb 100.000 kms kapot gaat rijden.

De prijs is 860 euro incl BTW, en momenteel hebben we een actie lopen, waarbij er 10% korting is op dat bedrag.

Ik wil je eerlijkheidshalve wel vermelden dat BMW tegenwoordig kan zien of een wagen gechipped is of niet, en dat de garantie vervalt als ze gezien hebben dat hij gechipped is."

Nu promo aan € 774 :s
    Dat is toch wel een aardige prijs zou ik denken

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
    Ik heb geen dpf, en mijn 206 rookt niet meer dan een andere 1.4HDi.
    Ja best mogelijk, waarom niet. Hangt vooral af van de tuner en ook van het soort motor, die van merk tot merk inhoudelijk sterk kan verschillen.
    In ieder geval is het de manier van tuning die gepaard kan gaan met meer rookontwikkeling.
    Feit is wel dat met een DPF de rookontwikkeling bijna nihil is.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Omdat ik wel geintresseerd ben in het chippen had ik eens geinformeerd bij "Performance Shop Geel" omdat
    ik had hen gemaild met een vraag hoe die samenwerking dan juist in zijn werk gaat en ik kreeg van hen volgende reactie:

De auto komt bij ons binnen, en wij lezen dan de originele software uit. Afhankelijk van de auto, is dat dan met de OBD stekker, of via de seriële poort van de computer, of zelfs door de EPROM los te solderen, en zo uit te lezen.
    Dan mailen we die originele software naar PPE, samen met eventuele wensen van de klant.
    Bij PPE maken ze dan een aangepast programma, en ze mailen dat terug, terwijl wij erop wachten.
    Dan zetten we die getunede software weer in de computer, op dezelfde manier als het uitlezen.

De klant gaat dan een testrit maken, en indien nodig, wordt het proces nog eens herhaald, voor een kleine aanpassing (in de praktijk gebeurt dat heel zelden, maar 't gebeurt)."

Wel ja dat is wat ik bedoel. Nu voor mensen die aanpassingen aan hun motor hebben gedaan denk ik dat ze zowieso verwachten dat hij custom gemaakt wordt en dat is volgens mij duurder. Op de site staat dat ze enkel de orginele wagen chippen en geen wagens die aangepast zijn. En als ik me niet vergis bieden zij bij in de prijs nog een gratis vermogenmeting aan, maar daar moet je dan wel naar PPE in Brussel voor rijden.

Ik ga zelf niet moeilijk doen dat het niet 'op maat gemaakt is', per slot van rekening kunnen ze u in deze wijsmaken wat ze zelf willen, alsof jij als gebruiker daar iets van kent en alsof jij het minime verschil tussen 2 bestanden of grafieken gaat kunnen aanvoelen door een paar testritjes. Waarom zou jij een andere file willen dan degenen die zij uitgemeten hebben en die volgens hun perfect is. De waardes van op de websites zijn minima's dus hier ben je zeker van zal je niet over kunnen klagen.

Of dat max koppel nu 200 toeren meer naar links of naar rechts ligt sjah. Je mag blij zijn als je al verschil voelt met uw orgineel bestand, bij de meeste mensen die ik ken hadden ze er toch wel meer van verwacht, ondanks het resultaat zwart op wit staat. Het is niet omdat je 30% meer vermogen hebt dat je 0-100 tijd van 10s naar 7s zakt, ruim niet.

Er wordt hier gezegd dat de meeste mensen die willen chiptunen het maximale uit hun motor willen persen en dat een niet custom-file voor 500 euro dus een rip-off is, vind ik niet als hij de waardes haalt die aangegeven zijn dan levert hij het product, als dan nog blijkt dat 50 anderen ook met die file rijden zonder problemen dan vind ik dat juist nog een extra bonus. Zolang je weet dat ze de orginele file zelf experimenteel bepaald hebben, en ze een goede reputatie hebben, is dat voor mij goed genoeg. Je weet nooit wat voor custom-map een dealer zonder ervaring of reputatie in je auto zou steken, daar zou ik niet met een gerust gemoed mee rondrijden.

En ook al zou je op een ander ook een mooie grafiek krijgen, je weet niet wat ze aan uw motor aangepast hebben en in welke mate om tot die grafiek te komen.
    Last edited by ; 09/01/2011, 21:25.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Daar heb je gelijk in

Leave a comment:

• msxx
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
    Ergens wel he, als het jou wens is dat je wagen zijn maximum koppel pas afgeeft vanaf 3de versnelling om de aandrijflijn te sparen dan kan men dat zo programeren in de tuningfile.
    Er wordt geen rekening gehouden met de exemplarische verschillen tussen de 320d's... enkel met een standaard 320 mapping + jouw wensen (veel topvermogen, minder verbruik, etc)

Op maat betekent bij mij dat er gekeken wordt naar de gezondheid van de motor in huidige staat, de mate van progressiviteit/lineairiteit van de vermogenscurve nu. Waar is wat te verbeteren? In combinatie met de wensen van de klant?

+ vermogensbank vooraf en achteraf..

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied

Ergens wel he, als het jou wens is dat je wagen zijn maximum koppel pas afgeeft vanaf 3de versnelling om de aandrijflijn te sparen dan kan men dat zo programeren in de tuningfile.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
    Nee, dat is niet op maat, en er wordt ook niet gewerkt met een vermogensbank. Op zich allemaal niet nodig maar mogelijk wel wenselijk.
    Als je gewoon een wagen wil die wat vlotter in het verkeer zit, is zo'n standaard programma op zich wel OK , op voorwaarde dat ze er niet te veel geld voor vragen.
    Daar sla je de nagel op de kop. Niks mis met een goede, veilige standaard map die zijn dienst al bewezen heeft. Ideaal voor de mensen die gewoon wat meer power wensen en niet wakker liggen van het feit of hun wagen nu 182pk of 184pk heeft. En zolang die prijs aanvaardbaar is, dan denk ik bv aan die 225 euro van Tunex, is dat alles behalve een kat in een zak kopen. Als je daarentegen de volle pot moet betalen, laat ons zeggen 500-600 euro zou ik me behoorlijk afgeript voelen.
    Het voorbeeld dat Dolf nu aanhaalt bewijst duidelijk dat er gewoon een standaard programma ingeladen wordt en dat daar niets mis mee is.

Leave a comment:

• msxx
    replied
    Bruno begint morgen zijn werkjaar 2011. Ik weet alvast dat hij mail heeft ...

Als ik een zelfde wagen koop met 50pk extra betaal ik alleen aan BIV al het dubbele dan wat hij vraagt ...

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied

Leave a comment:

• DolF
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
    In een partner van PPE doen ze ook chiptuning (Performance Shop Geel). Daar staat geen testbank. Dus inderdaad voor bijvoorbeeld de 320d van het jaar x is er al een bestand en dat wordt dan geupload in uw auto dat is een vast bestand. Chiptuning is belange niet altijd op maat, ook niet bij de 'goede tuners', dit is alleen als je er expliciet om vraagt of als er problemen op de curve zijn. Liever een standaard file die bekomen is met vele uitvoerige testen en metingen, en goed is bevonden bij honderden gebruikers, dan een op maat gemaakt programma (wat dan misschien nog wel een aantal pk's extra eruit perst) maar waarvan je niet weet wat er na verloop van tijd kan gebeuren omdat jij de eerste bent die het test.

Last edited by DolF; 09/01/2011, 20:21.

Leave a comment:

• DolF
    replied
    Nee dat is waar.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Tja, de mijne heeft ook meer dan de standaard, maar ik ben niet verplicht dat aan uwe neus te hangen hee

Leave a comment:

• DolF
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ThomasT Bekijk Berichten
    omdat ik het ondertussen al gewoon ben en het nieuwe er zowat af is.
    als je na de chip een testritje maakt in de buurt van de tuner sleurt je auto vrij hard(logisch als je zo'n 35% extra vermogen bijkrijgt en ben je al sneller tevreden
    Na x aantal tijd geraak je daaraan gewoon en als er dan nog een stage 2 is die doormiddel van een airbox en aangepaste chiptuning daar nog 15pk en 20-30 NM koppel bij kan brengen, dan is dat wel welkom.

Uiteraard zal ik weer hetzelfde hebben na een bepaalde tijd, maarja
    Ik blijf erbij dat als je daar verantwoord mee rondrijd en de motor goed warmrijd en laat nadraaien je niet veel kwaads doet.

edit: wat die DPF betreft, mijn wagen heeft geen DPF en rookt nooit(zelf niet bij maximale belasting)
    enige rook dat er uit komt is bij vriestemperaturen de eerste 2 minuten, maar dat is normaal he :p
    Geen Roetfilter op een Leon van 2010??
    Dan heeft uwe Leon nu toch ook meer dan de 105 pk standaard dat je vermeld.

Leave a comment:

• ThomasT
    replied
    Waarom laat je de tuning aanpassen naar stage 2?
    omdat ik het ondertussen al gewoon ben en het nieuwe er zowat af is.
    als je na de chip een testritje maakt in de buurt van de tuner sleurt je auto vrij hard(logisch als je zo'n 35% extra vermogen bijkrijgt en ben je al sneller tevreden
    Na x aantal tijd geraak je daaraan gewoon en als er dan nog een stage 2 is die doormiddel van een airbox en aangepaste chiptuning daar nog 15pk en 20-30 NM koppel bij kan brengen, dan is dat wel welkom.

Uiteraard zal ik weer hetzelfde hebben na een bepaalde tijd, maarja
    Ik blijf erbij dat als je daar verantwoord mee rondrijd en de motor goed warmrijd en laat nadraaien je niet veel kwaads doet.

edit: wat die DPF betreft, mijn wagen heeft geen DPF en rookt nooit(zelf niet bij maximale belasting)
    enige rook dat er uit komt is bij vriestemperaturen de eerste 2 minuten, maar dat is normaal he :p

Leave a comment:

Working...
X