Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Chiptuning
Collapse
X
-
Guest repliedEventueel ervaringen met een 160pk insignia?
-
Guest repliedDe standaard 330D (E90) leg ik erop maar deze zal een ander paar mouwen zijn
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenHoe minder ik met m'n wagen rij, hoe meer ik geniet van de weinige keren dat ik er mee rij.
(Turbo-)Koppel vind ik zowiezo belangrijker dan puur vermogen. Hernemingen zijn ronduit hallucinant met veel koppel.
Leave a comment:
-
Guest repliedHoe minder ik met m'n wagen rij, hoe meer ik geniet van de weinige keren dat ik er mee rij.
(Turbo-)Koppel vind ik zowiezo belangrijker dan puur vermogen. Hernemingen zijn ronduit hallucinant met veel koppel.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenIk kan je nu bevestigen dat het één met het ander geen verband hoeft te hebben...
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenBen ik het niet mee eens. Cfr de Ferrari rijder.Weten dat je het kan (snel rijden) is voor sommigen al zo goed als het effectief doen.
Er spelen verschillende argumenten. 1. Ik kan dat plankgasgevoel niet verdragen, dus ik wordt nerveus van een standaard 1.9TDI, dus ga je chippen zodat je wat meer reserve hebt. 2. Alles went, dus dat 'reserve' gevoel gaat weg, en je gaat dat benutten. 3. Alles went, dus je koopt iets krachtigers. 4. Jij denkt misschien bij 200pk+ genoeg te hebben als daily, maar je blijkt dat volop te gaan gebruiken, zelfs wanneer getuned. Weinigen tunen effectief omwille van de idee reserve te hebben, laat staan uit eco-overwegingen.
Uiteindelijk is het een never-ending story, waarin je steeds meer kan/wil gaan gebruiken, en steeds krachtiger motoren moet gaan kopen. Heinz vertelde me ooit dat de grens van het bruikbaar vermogen voor de openbare weg rond de 600pk lag...tja...
Naast de 'reserve' en 'gewenning' punten, speelt ook nog mee dat je 5. BIV spaart door de 211 pk versie te kopen en dan te tunen. 6. Je het potentieel van een turbo motor niet kan laten liggen voor dat kleine bedrag, en dus: 7. het potentieel van die motor niet kan nalaten te gebruiken eens aanwezig.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenDe drie samen uiteraard. Alle onderdelen worden zwaarder belast door de tuning. De kar werd serieus afgebeuld (als je het extra vermogen niet gebruikt, had je niet hoeven tunen), en die twee samen zorgen ervoor dat de kans op een mechanisch falen van een component groter wordt.
Die wagen is in garantie hersteld. Hoe bewijs je dat het incident louter aan tuning is te wijten? Niet. Mogelijks was dat anders ook gebeurd, maar 50k km later.Weten dat je het kan (snel rijden) is voor sommigen al zo goed als het effectief doen.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenOf in het geval van El Greco, als de turbo erafvliegt? Is dat een gevolg van de tuning of ligt dat aan de rijstijl of gewoon brute pech?
Die wagen is in garantie hersteld. Hoe bewijs je dat het incident louter aan tuning is te wijten? Niet. Mogelijks was dat anders ook gebeurd, maar 50k km later.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenEuhhh, ik dacht niet dat ik ergens geschreven heb dat dit (de turbo die eraf vliegt) bij mij gebeurt is...het was bij ICM zijn wagen....
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichtenhoe greco, is da nog ni gebeurt ? mja, dan weet je het nu he
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenHola, en wanneer is een verkeersongeval te wijten aan chiptuning??? Als de zak chips in je gezicht ontploft of wat??
Of in het geval van El Greco, als de turbo erafvliegt? Is dat een gevolg van de tuning of ligt dat aan de rijstijl of gewoon brute pech?
Eea bewijzen is moeilijk tot onmogelijk, ook voor de verzekering. Die moet een DIRECT verband tussen zaken kunnen aantonen. En ik heb al met verzekeraars gesproken, in de praktijk is dat nauwelijks mogelijk.
Iedereen is nog altijd ZELF aansprakelijk voor wat hij met de wagen doet.
Als vergelijking : als iemand met een Ferrari een ongeval heeft, ga jij er dan direct van uit dat hij te snel gereden heeft??Euhhh, ik dacht niet dat ik ergens geschreven heb dat dit (de turbo die eraf vliegt) bij mij gebeurt is...het was bij ICM zijn wagen....
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten2 posts hoger heb ik dat al gedaan
Bedankt voor je antwoord. Interessant.
Leave a comment:
-
Guest repliedHola, en wanneer is een verkeersongeval te wijten aan chiptuning??? Als de zak chips in je gezicht ontploft of wat??
Of in het geval van El Greco, als de turbo erafvliegt? Is dat een gevolg van de tuning of ligt dat aan de rijstijl of gewoon brute pech?
Eea bewijzen is moeilijk tot onmogelijk, ook voor de verzekering. Die moet een DIRECT verband tussen zaken kunnen aantonen. En ik heb al met verzekeraars gesproken, in de praktijk is dat nauwelijks mogelijk.
Iedereen is nog altijd ZELF aansprakelijk voor wat hij met de wagen doet.
Als vergelijking : als iemand met een Ferrari een ongeval heeft, ga jij er dan direct van uit dat hij te snel gereden heeft??
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichtenoh rustig, ik zit niet de hele dag op het forum te wachten tot er vragen gesteld worden ook niet hey
Om op de vraag te antwoorden , geen enkele tuner staat boven de wet en dus is elke tuner verplicht 1 jaar garantie te geven , product aansprakelijkheid heet dat en dat slaagt ook op gevolgschade , deze kan ook medische kosten zijn na verwondingen bij een ongeval.
Dit is dus niet alleen een garantie op de motor maar op het hele voertuig, passagiers en derden. De tuner is hiervoor verzekerd ( verplicht ) dus die gaat zeker niet moeilijk doen als er eens iets moet uitbetaald worden want de verzekering betaald.
Deze garantie geldt dus ook voor wagens die al ouder zijn , sommige tuners geven nog 1 of meer extra jaren motorgarantie maar wel vaak met tijd of kilometer beperkingen of enkel op schade die duidelijk een gevolg is van de tuning neem bv een partikelfilter , volgens BMW gaan ze 200.000km mee, maar de ervaring leert ons dat sportieve lease rijders vaak al na 100.000km problemen krijgen , kostprijs van de ingreep 1790 euro , nu als je op 90.000km je wagen laat tunen en op 100.000km is je DPF aan vervanging toe zijn er heel wat mensen die dit aan de tuning wijten want "ze gaan volgens BMW 200.000km mee" , maar dit valt bij de meeste tuners dus niet meer onder hun garantie, je kan dus best even een praatje maken met de tuner om te horen wat er wel en niet onder valt.
Daarnaast zijn er nog een aantal wettelijke bepalingen die ik je bespaar.
En daarbovenop geeft elke tuner vaak nog extra garanties zoals gratis origineel zetten ( als je de wagen verkoopt ) , gratis updates indien je andere onderdelen zou monteren en de afstelling moet aangepast worden , terug tunen na update van dealer , gratis vervangenwagen bij pech, garantie tegen of bij beschadiging van de ECU , 1 of 2 weken proefrijden ....
Vaak kan je daar bovenop bij sommige tuners nog een extra verzekering nemen tegen motorschade, deze heeft echter ook heel wat beperkingen en de maximale schadevergoeding is altijd beperkt soms tot max 2000euro ( daar ben je niet veel mee als je nieuwe motor 8000euro kost )
Kan hier moeilijk veel algemeen over zeggen dat moet je bij elke tuner zelf navragen want elk heeft zijn eigen voorwaarden.
Nu is de kracht van een forum ook om ideeën te geven aan de tuners hoe zij hun garantie nog kunnen verbeteren, let wel je kan gerust 10 jaar volledige motorgarantie eisen maar dan gaat de prijs van een tuning wel sterk de hoogte in gaan dus daar moet je rekening mee houden !
Mooie uitleg Bruno maar ik vrees dat dit terug te brengen is naar marketing. Als het er echt op aankomt dan mag je je plan trekken volgens mij, zeker in het geval van een verkeersongeval te wijten aan chiptuning. De meesten zullen dit stilhouden omdat het niet aangegeven is dus wat zouden ze dan gebruik maken van die "garantie" van de chiptuner...
Ik wil hier echter geen eindeloze discussie meer starten zoals in het topic van de inbeslagname. Ik moet zeggen dat het al heel mooi is dat Bruno hier antwoord op komt geven.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichtenhttp://www.autoforum.be/showpost.php...&postcount=245
Laatste nieuwtje staat er nog niet bij. EGR klep moeten vervangen aan 60k km. Zal wel verband houden.
Nu je hier bent. Quid garantie?Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichtenhey no stress hoor , ik hoor het wel via mail
Ondertussen moet je men PM toegekregen hebben.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenHa die Bruno! Ik ga je een PM sturen want ben mijn belofte niet nagekomen, had je nochtans geschreven dat ik met de huidige terug ging langskomen...
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
Nu je hier bent. Quid garantie?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichtenhttp://www.autoforum.be/showpost.php...&postcount=245
Laatste nieuwtje staat er nog niet bij. EGR klep moeten vervangen aan 60k km. Zal wel verband houden.
Nu je hier bent. Quid garantie?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
nee jij begrijpt het duidelijk verkeerd , voordat ik bij Heinz werkte had Heinz nog nooit geen programma van een auto gezien , hij las ze uit stuurde ze naar een duitse tuner die ze getuned terug stuurde , ik heb toevallig een diploma automobiel ingenieur specialisatie motor management systemen en toen ik bij Heinz ben begonnen heb ik er alle files zelf ontwikkeld. Toen ik er ben weggegaan hadden ze uiteraard een mooie database aan files maar ik heb hen niets geleerd dus ze kunnen er nog steeds niets van en kopen terug files aan bij hun duitse supplier , als ge zijn naam moet hebben, stuur je maar een pm
Wil je bewijs dat ze er niets van kennen , bel hen op en vraag wat de inspuitduur en turbodruk is op een 1.9 TDI pd 105pk , denk wel dat een tuner zoiets hoort te weten ( is zowat de belangrijkste motorparameter op een TDI ) , het antwoord is 32 krukasgraden en 2050mbar , kom neem je telefoon en bel en laat ons weten wat hun antwoord was
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten-hier hetzelfde senario verteld (suggestie van Heinz), nooit vodden gehad.
-linkje misschien?
Laatste nieuwtje staat er nog niet bij. EGR klep moeten vervangen aan 60k km. Zal wel verband houden.
Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichtenoh rustig, ik zit niet de hele dag op het forum te wachten tot er vragen gesteld worden ook niet hey
Leave a comment:
Leave a comment: