Garantie is een heikel punt. De meeste chiptuners geven garantie enkel op het door hun geleverde werk. Dus als er wat mis gaat en je verliest je chipping, zetten ze deze er gratis terug op.
Voor de rest is het oorzaak en gevolg. Een garantie geven op de manier waarop iemand zijn wagen gebruikt is onmogelijk.
Om de oorzaak bij de chiptuning te kunnen leggen moet je deze om te beginnen al vermelden aan je verzekeraar. Doe je dat niet dan wordt er geen rekening mee gehouden, tenzij om de zwarte piet ernaar toe te schuiven.
Je moet er ook rekening mee houden dat door te chippen de fabrieksgarantie kan vervallen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Chiptuning
Collapse
X
-
Guest replied
-
Guest repliedMijn volgende vraag staat misschien al beantwoord in dit topic maar ik heb geen tijd om 69 pagina's te doorzoeken.
Zijn er mensen die ervaring hebben met de garantie op motor tuningM.a.w. wie heeft een tuning laten doen, heeft nadien problemen gehad en viel dit onder garantie of niet.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Leave a comment:
-
Guest repliedChiptuning bij de betere chipboer is uiteraard geweldig.
Maar..
Zijn er onder jullie die rondrijden met een PPC/APC tuning ? Zo'n apparaatje waarmee je zelf de ECU beschrijft met de map die de leverancier van het apparaatje of de tuner, hebben ingeladen..
Enige ervaring hiermee ?
Chiptunen voor een firmawagen is niet zonder risico, maar zo'n apparaatje lijkt mij een mooie combinatie van het verwijderbare karakter van een tuningbox en de betrouwbaarheid van een remap...
Correct me if I'm wrong..
Leave a comment:
-
Guest repliedVroeger moest ik 35km enkel rijden naar m'n werk, nu 8km. Het is vooral dat wat je ziet vanaf pakweg februari 2010.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk BerichtenMijn wagen was gechipt van juli 2009 tot ergens begin 2010. Ik daag je uit dit terug te vinden in m'n spritmonitor verbruikscijfers.
9.37 tijdens chip
9.77 na unchip
Dezelfde rijstijl?
Dan denk ik niet dat de chiptuning u goed gedaan heeft
Leave a comment:
-
Guest repliedMijn wagen was gechipt van juli 2009 tot ergens begin 2010. Ik daag je uit dit terug te vinden in m'n spritmonitor verbruikscijfers.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk BerichtenHet ging hier over dieselrijders die al eco rijden, dus met een effectief verbruik rond de 6 liter. Van 6 naar 5 gemeten, niet op de BC. Wat ergerlijk als mensen steevast hun boordcomputer gebruiken als indicatie voor daling in verbruik. Ik zeg het, mijn BC duidde 20% minder verbruik aan, ik had dit ook als groot nieuws kunnen gaan verkondigen aan mijn tuner, en hij had het mij ook voorspeld met mooie bedragen enzovoort, 'vooral op autosnelweg!', tot ik aan de pomp ging meten: 0,0 verschil.
Toevalligerwijze duidt mijn BC dus 20% minder verbruik aan terwijl het eigenlijk identiek is gebleven. Op den duur zou je nog gaan vermoeden dat die chippers halventwege de BC ook maar een draai geven zodat de klant maar gelooft dat hij een pak minder verbruikt en nog meer reclame gaat maken, het komt hun alleszins goed uit. Hun klanten zijn over het algemeen toch geen mensen die hun verbruiksdaling aan de pomp gaan natellen.
20% minder verbruik of 3 liter minder verbruik voor een benzinewagen? Zal mij niet overtuigen zonder spritmonitor waardes. BC telt niet.
@El Greco: Ja dat is toch een mooie verbruiksdaling van 10-15%, knap! Het zal ook merkafhankelijk zijn waarschijnlijk.
Leave a comment:
-
Guest repliedIk heb een Audi A3 gehad, wel een benzine, atmo, die verbruikte na tuning gemiddeld 1L/100km minder, niet op BC maar bijna elke keer uitgerekend na het tanken.
Veel vermogen winst was er niet, maar toch merkelijk een aangenamer draaiende motor en net iets vlotter rijden,
ik weet dat er zeer weinig mensen voor die paar pk'tjes meer hun wagen laten tunen, maar ik overweeg dit terug te doen bij mijn huidige wagen.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichtenwaar haal je het toch ? Ik heb een klant die maar liefst 3 liter benzine per 100km minder verbuikt na de tuning , dus dat is zeker mogelijk ! en de benzine kost 1.48 euro per liter , dat is 4.44 euro bespaard elke 100km , dat is 4440 euro bespaard op 100.000km
Toevalligerwijze duidt mijn BC dus 20% minder verbruik aan terwijl het eigenlijk identiek is gebleven. Op den duur zou je nog gaan vermoeden dat die chippers halventwege de BC ook maar een draai geven zodat de klant maar gelooft dat hij een pak minder verbruikt en nog meer reclame gaat maken, het komt hun alleszins goed uit. Hun klanten zijn over het algemeen toch geen mensen die hun verbruiksdaling aan de pomp gaan natellen.
20% minder verbruik of 3 liter minder verbruik voor een benzinewagen? Zal mij niet overtuigen zonder spritmonitor waardes. BC telt niet.
@El Greco: Ja dat is toch een mooie verbruiksdaling van 10-15%, knap! Het zal ook merkafhankelijk zijn waarschijnlijk.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk BerichtenDit geeft toch de indruk dat je het uit uw BC afleidt? Merkte je ook dat je per volgetankte bak 100-200km verder kon rijden dan vroeger?
Bedoel maar kan u ook foto's tonen van BC die gaat van 6.5 naar 5.4 terwijl het verbruik op spritmonitor identiek bleef.
Een foto van de 2 verschillen heb ik niet maar zoals gezegd zou er hier ergens op de site ééntje moeten staan met een gemiddeld verbruik van 5.1l in "rijmodus" (zou ze hier eens moeten opzoeken) en dit op bijna 341000km, nadien nog zo'n 100000km bij opgezet.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk BerichtenHoezo is niet onmogelijk? 1 liter krijg je er nooit af
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenWel mogelijk! Van 0 > 55000km zat ik aan een verbruik van 6.8l niet getuned, van 55000 > 450000km (getuned) kwam ik aan 6.1l tot wel 5.1l (hier circuleren nog ergens foto's van rond op de site).
Bedoel maar kan u ook foto's tonen van BC die gaat van 6.5 naar 5.4 terwijl het verbruik op spritmonitor identiek bleef.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk BerichtenOver welke cijfers en bedragen spreek je dan? Bedoel je dat je die paar honderd euro verdiend hebt BOVENOP het terugverdienen van de chiptuning (6-700euro?) zelf? Hoeveel km had je daar dan wel voor nodig200 000 ?
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk BerichtenNiet overdrijven hé.
Stel 1l/100km (is niet onmogelijk)
Dan is dat per 10.000km 100 euro (veronderstellende dat diesel 1 euro de liter kost maar het is zelfs meer), na 50.000km dus 500 euro en laat ons zeggen min of meer de prijs van een chiptuning. Als je 50k km's/jaar doet en je rijdt 3 jaar dan kan dat wel al tellen.
Maar iemand die z'n wagen laat chiptunen 't is maar zeer zelden dat iemand er dan om geeft of z'n auto zuiniger wordt of niet, 't is altijd leuk meegenomen natuurlijk.
Laat ons nog een gemiddelde nemen van 0.8l, 395000km / 100 x 0.8 = 3160 liter voordeel, aan pakweg € 1.20 = € 3792 . Trek daar de chiptuning vanaf en dan zit je op ongeveer € 3000.
Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk BerichtenHoezo is niet onmogelijk? 1 liter krijg je er nooit af dat is bijna 20% verbruiksdaling voor iemand die al eco rijdt, met 35% vermogenstijging, van 6 liter naar 5 liter, geloof ik nooit. Als je rekent op 0.5l/100km opbrengst dat is 10% dan moet je 200.000km doen om aan 1000 euro te raken (700 euro chiptuning + 300 euro opbrengst).) dus mijn rijstijl is absoluut niet veranderd. Ik hou het eerder op een vlotte constante rijstijl.
Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk BerichtenAls hij effectief een gemeten verbruiksdaling van 20% noteert na de chiptuning, bij dezelfde rijstijl, dan zou ik het natuurlijk graag horen. Mijn eigen ervaring zegt dat de boordcomputer bij eenzelfde rijstijl misschien wel 20% lager aanduidt maar dat het verschil in werkelijkheid er niet is.
Maar inderdaad ook ik heb de indruk dat hat aangeven van de boordcomputer en de werkelijkheid niet altijd hetzelfde is. Toch denk ik dat de 0.8l realistich is aangezien ik er op de BC soms nog meer voordeel mee deed.
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten20% in 't geval je auto maar 5l/100km verbruikt ja, wie zegt dat dat 't geval is ? Gemiddeld / in praktijk zit een diesel-sedan toch gauwer naar de 7l gemiddeld toe.
En dan nog, zoals ik zei, iedereen heeft lekker schijt aan verbruik bij een chiptuning, 99% van de mensen die hun wagen laten chiptunen doen 't niet voor 't verbruik. Maar een feit is dat als je niet constant als een mongool zit te planken met je kar dat je verbruik zeker niet meer zal zijn en mogelijks lager bij bvb veel snelweg.
Maar goed, waar wil je eigenlijk naartoe ?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk BerichtenIk zeg dan ook "weinigen", er zijn er dus blijkbaar.
Niet negatief of opschepperig bedoeld, maar het verbruik zal mij een worst wezen.
Theoretisch minimum verbruik: 6liter, mijn rijstijl: 8,5liter. 2,5l/100km = €2,75/100km ~ €2500 op 90000km/3j. Elk maakt z'n eigen rekening en afweging natuurlijk, maar die paar duizend op een paar jaar met een kar van €60k, daar lig ik niet echt van wakker. In het extreme geval dat ik 6 liter gemiddeld zou verbruiken, zou ik al die km's met een ei onder m'n gaspedaal moeten afhaspelen. Nope, die paar duizend euro zijn het me absoluut waard.
Voorlaatste zin = schitterende uitdrukking.
Leave a comment:
-
20% in 't geval je auto maar 5l/100km verbruikt ja, wie zegt dat dat 't geval is ? Gemiddeld / in praktijk zit een diesel-sedan toch gauwer naar de 7l gemiddeld toe.
En dan nog, zoals ik zei, iedereen heeft lekker schijt aan verbruik bij een chiptuning, 99% van de mensen die hun wagen laten chiptunen doen 't niet voor 't verbruik. Maar een feit is dat als je niet constant als een mongool zit te planken met je kar dat je verbruik zeker niet meer zal zijn en mogelijks lager bij bvb veel snelweg.
Maar goed, waar wil je eigenlijk naartoe ?
Leave a comment:
-
Guest repliedAls hij effectief een gemeten verbruiksdaling van 20% noteert na de chiptuning, bij dezelfde rijstijl, dan zou ik het natuurlijk graag horen. Mijn eigen ervaring zegt dat de boordcomputer bij eenzelfde rijstijl misschien wel 20% lager aanduidt maar dat het verschil in werkelijkheid er niet is.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk BerichtenNiet overdrijven hé.
Stel 1l/100km (is niet onmogelijk)
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk BerichtenOver welke cijfers en bedragen spreek je dan? Bedoel je dat je die paar honderd euro verdiend hebt BOVENOP het terugverdienen van de chiptuning (6-700euro?) zelf? Hoeveel km had je daar dan wel voor nodig200 000 ?
Stel 1l/100km (is niet onmogelijk)
Dan is dat per 10.000km 100 euro (veronderstellende dat diesel 1 euro de liter kost maar het is zelfs meer), na 50.000km dus 500 euro en laat ons zeggen min of meer de prijs van een chiptuning. Als je 50k km's/jaar doet en je rijdt 3 jaar dan kan dat wel al tellen.
Maar iemand die z'n wagen laat chiptunen 't is maar zeer zelden dat iemand er dan om geeft of z'n auto zuiniger wordt of niet, 't is altijd leuk meegenomen natuurlijk.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenNiet volledig met akkoord, maar dit zal allicht enkel voor mijn situatie gelden. Ik heb mijn vorige laten tunen enkel en alleen om het verbruik te verminderen en dat heeft me op 30 maanden enkele honderden euro's opgebracht;200 000 ?
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenNiet volledig met akkoord, maar dit zal allicht enkel voor mijn situatie gelden. Ik heb mijn vorige laten tunen enkel en alleen om het verbruik te verminderen en dat heeft me op 30 maanden enkele honderden euro's opgebracht; Het vermogen (232pk/481 nm) heb ik slecht enkele keren aangewend. De wetenschap dat je dit onder je pedaal hebt is voor mij voldoende... je kan het nodig hebben voor in geval van....
Moet zeggen dat ook ik 90% op de autosnelweg zit maar dat ik een constante rustige rijder ben en zoveel mogelijk probeer om aan "eco"driving te doen...
Niet negatief of opschepperig bedoeld, maar het verbruik zal mij een worst wezen.
Theoretisch minimum verbruik: 6liter, mijn rijstijl: 8,5liter. 2,5l/100km = €2,75/100km ~ €2500 op 90000km/3j. Elk maakt z'n eigen rekening en afweging natuurlijk, maar die paar duizend op een paar jaar met een kar van €60k, daar lig ik niet echt van wakker. In het extreme geval dat ik 6 liter gemiddeld zou verbruiken, zou ik al die km's met een ei onder m'n gaspedaal moeten afhaspelen. Nope, die paar duizend euro zijn het me absoluut waard.
Leave a comment:
Leave a comment: