Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
    Ik ben er nog niet zo zeker van of dat kan bij een gewone manuele bak. Bij mijn weten wordt er geen signaal doorgegeven aan het motormanagement van in welke versnelling de bak staat. En als dat niet is zie ik het niet kunnen.
    Oorspronkelijk geplaatst door Hozee Bekijk Berichten
    Klopt, is ook zo. Met mijn Ibiza 18T en mijn Bmw 330d was er ook geen sprake van een welbepaald beperkt vermogen in de eerste 2 vitessen. Heb dat toen ook gevraagd aan de repectievelijke tuners maar was niet van toepassing volgens hun.
    Hangt volgens mij gewoon af van de constructeur of zoiets wordt toegepast.
    En toch moet het te doen zijn volgens mij. Zo kan ik mijn cruise control bevoorbeeld enkel gebruiken vanaf 3de versnelling en vanaf snelheden hoger dan 40km/u. Dus je wagen weet in welke versnelling je zit. Voor zover mijn basiskennis reikt weet de elektronica steeds in welke versnelling je zit door de snelheid en motortoerental te gaan vergelijken. En dat zal wel kloppen, want anders kan ik niet verklaren hoe het komt dat de Mondeo 2.2 TDCi standaard een kortstondige overboost (400Nm ipv 360Nm) heeft en dit enkel in 4de, 5de en 6de. Anders zou hij dat in alle versnellingen hebben. Ik ben er zeker van dat er anderen zijn die dit veel beter kunnen uitleggen.

    Mvg
    Last edited by ; 11/01/2011, 00:45.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Klopt, is ook zo. Met mijn Ibiza 18T en mijn Bmw 330d was er ook geen sprake van een welbepaald beperkt vermogen in de eerste 2 vitessen. Heb dat toen ook gevraagd aan de repectievelijke tuners maar was niet van toepassing volgens hun.
    Hangt volgens mij gewoon af van de constructeur of zoiets wordt toegepast.
    Last edited by ; 11/01/2011, 00:29.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    En, als het mogelijk is, in 1e en 2e versnelling een beperking van het vermogen tot standaard waardes. Ik doe het enkel voor het rijden, niet voor het vertrekken vanuit stilstand...
    Ik ben er nog niet zo zeker van of dat kan bij een gewone manuele bak. Bij mijn weten wordt er geen signaal doorgegeven aan het motormanagement van in welke versnelling de bak staat. En als dat niet is zie ik het niet kunnen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Hoe komen jullie er toch bij dat hij met een Mondeo rijdt?

    In zijn onderschrift staat het toch?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
    Maximum vermogen rond 5000rpm dacht ik, koppel bij 1800 al.
    Weegt net iets onder de 1300kg.
    Wat heb jij voor een versie dan? De Mondeo Clipper 2.2 weegt 1615kg leeg.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
    Niet fout bedoeld, maar mag ik vragen welke bandenmaat jij hebt?
    Want ik rij regelmatig met de Mondeo 2.2 TDCi van een vriend en daar kan ik toch gewoon 1ste doorgaan zonder wheelspin, in 2de nooit geen enkel probleem. Dus als dat met 186pk en 460Nm lukt dan zou dat toch met jouw vermogen ook moeten kunnen.
    Bandenmaat is trouwens 225/40R18.


    Daarom is die van mij ook nog standaard, je bent niet alleen
    215/45R17 vind ik op internet.
    Weet het verder niet vanbuiten zal morgen even checken wat er onder ligt.
    Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    Dempers, ophanging, gewicht van de wagen en compound van de banden doet véél meer dan de bandenmaat

    Daarnaast heb je nog het karakter (manier waarop het vermogen vrij komt) van de motor
    Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
    True, Mondeo Clipper is ook een zware wagen natuurlijk.
    Maximum vermogen rond 5000rpm dacht ik, koppel bij 1800 al.
    Weegt net iets onder de 1300kg.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    True, Mondeo Clipper is ook een zware wagen natuurlijk.

    Leave a comment:


  • msxx
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
    Niet fout bedoeld, maar mag ik vragen welke bandenmaat jij hebt?
    Want ik rij regelmatig met de Mondeo 2.2 TDCi van een vriend en daar kan ik toch gewoon 1ste doorgaan zonder wheelspin, in 2de nooit geen enkel probleem. Dus als dat met 186pk en 460Nm lukt dan zou dat toch met jouw vermogen ook moeten kunnen.
    Bandenmaat is trouwens 225/40R18.


    Daarom is die van mij ook nog standaard, je bent niet alleen
    Dempers, ophanging, gewicht van de wagen en compound van de banden doet véél meer dan de bandenmaat

    Daarnaast heb je nog het karakter (manier waarop het vermogen vrij komt) van de motor

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
    Dat doe ik sowieso, aangezien volgas geven in 1ste (en meestal ook in 2de) onmogelijk is, teveel wheelspin om deftig vooruit te geraken..
    Niet fout bedoeld, maar mag ik vragen welke bandenmaat jij hebt?
    Want ik rij regelmatig met de Mondeo 2.2 TDCi van een vriend en daar kan ik toch gewoon 1ste doorgaan zonder wheelspin, in 2de nooit geen enkel probleem. Dus als dat met 186pk en 460Nm lukt dan zou dat toch met jouw vermogen ook moeten kunnen.
    Bandenmaat is trouwens 225/40R18.

    Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
    Maar ben nog steeds niet 100% overtuigd. Heb bv. weinig zin om binnen een jaar een nieuwe turbo te steken.
    Daarom is die van mij ook nog standaard, je bent niet alleen

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
    Dat klopt toch ook niet? Je koppeling krijgt wel degelijk extra krachten te verwerken in 2de, 3de, 4de, ... ook. En niet enkel tijdens het schakelen.
    Ik zeg niet dat er dan niets aan kan komen hé. Ik zeg enkel dat je ze op die manier wat meer ontziet. De grootste schade komt nog steeds door met een slippende koppeling weg te stuiven aan de rode lichten.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
    Dat klopt toch ook niet? Je koppeling krijgt wel degelijk extra krachten te verwerken in 2de, 3de, 4de, ... ook. En niet enkel tijdens het schakelen.
    Inderdaad, dat bedoel ik ook in mijn vorige post.
    Tijdens het doortrekken in hogere versnellingen zal dit wel niet zo schadelijk zijn voor je koppeling (als ze pakt, dan pakt ze). Maar bij het schakelen, en zeker bij het vertrekken in 1ste, is bestaat de kans toch nog altijd dat ze een beetje sleept.
    En dat lijkt mij zeker niet wenselijk met het gestegen vermogen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
    Dat begrenzen van het vermogen/koppel in de lage versnellingen is inderdaad perfect mogelijk.
    Anderzijds volstaat het ook gewoon om in 1ste niet door te sleuren en pas vanaf 2de volgas te geven. Op die manier ontzie je ook je koppeling.
    Dat doe ik sowieso, aangezien volgas geven in 1ste (en meestal ook in 2de) onmogelijk is, teveel wheelspin om deftig vooruit te geraken.

    Maar dan (dus: gechipt en niet begrensd in lage versnellingen) nog zullen er sowieso meer krachten op je koppeling komen imo.
    Nu ja, koppeling is niet mijn grootste zorg (500 euro materiaal en ik steek ze toch zelf). Maar ben nog steeds niet 100% overtuigd. Heb bv. weinig zin om binnen een jaar een nieuwe turbo te steken.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
    Anderzijds volstaat het ook gewoon om in 1ste niet door te sleuren en pas vanaf 2de volgas te geven. Op die manier ontzie je ook je koppeling.
    Dat klopt toch ook niet? Je koppeling krijgt wel degelijk extra krachten te verwerken in 2de, 3de, 4de, ... ook. En niet enkel tijdens het schakelen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Dat begrenzen van het vermogen/koppel in de lage versnellingen is inderdaad perfect mogelijk.
    Anderzijds volstaat het ook gewoon om in 1ste niet door te sleuren en pas vanaf 2de volgas te geven. Op die manier ontzie je ook je koppeling.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
    Tuurlijk!
    Aha! Bij deze weer iets bijgeleerd.
    Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
    Zoiets valt een paar pagina's terug toch ergens te lezen... ik ga het zeker vragen bij het laten maken van de mapping..

    Zal mij een zorg zijn wie er het eerst weg is aan de lichten
    Met meer vermogen zou ik waarschijnlijk nog trager weg zijn aan de lichten

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
    Quasi elke moderne wagen is voorzien van een tuning protection, die kan je enkel herprogrammeren in "boot"-mode, dit is dmv solderen van tijdelijke contactpunten de ecu herprogrammeren in een soort van "sleep"' (= boot) mode.
    Aha, dus toch

    Leave a comment:


  • msxx
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
    Dat zou ongetwijfeld heel wat onderdelen sparen ook, maar is dit mogelijk?
    Zoiets valt een paar pagina's terug toch ergens te lezen... ik ga het zeker vragen bij het laten maken van de mapping..

    Zal mij een zorg zijn wie er het eerst weg is aan de lichten

    Leave a comment:


  • Wouter
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
    Dat zou ongetwijfeld heel wat onderdelen sparen ook, maar is dit mogelijk?
    Tuurlijk!

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten

    En, als het mogelijk is, in 1e en 2e versnelling een beperking van het vermogen tot standaard waardes. Ik doe het enkel voor het rijden, niet voor het vertrekken vanuit stilstand...
    Dat zou ongetwijfeld heel wat onderdelen sparen ook, maar is dit mogelijk?

    Leave a comment:


  • msxx
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ST_TDCi Bekijk Berichten
    Daar geef ik je gelijk in, ik vraag me enkel af hoe je zoiets als "leek" kan controleren.
    Stel dat men gewoon een standaard map upload zal je op de testbank ook een vrij mooie grafiek te zien krijgen.
    Dat is voor mij goed genoeg...

    Dat ik zie dat uit mijn wagen een mooie grafiek komt... of die nu speciaal voor mijn wagen gemaakt is of niet doet er niet zo toe. Sterker nog, liever een standaard map... die óók op mijn wagen goed performed maar waar ik wél het bewijs van in handen heb door de voor en na chip-vermogensmeting te zien in grafische weergave...

    En, als het mogelijk is, in 1e en 2e versnelling een beperking van het vermogen tot standaard waardes. Ik doe het enkel voor het rijden, niet voor het vertrekken vanuit stilstand...

    Leave a comment:

Working...
X