Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik gebruik het volledige vermogen van de tuning dagelijks, en eigenlijk continue. (hernemen op autosnelweg, 90% van m'n kilometers zijn op de autosnelweg)
Denk het niet. Ook niet volgens Heinz en co.
Daar zit het hem hé. De tuning zorgt niet rechtstreeks voor schade. Maar, als je dat extra vermogen constant gebruikt, is er vanzelfsprekend een nog hogere belasting op de motor bij vollast dan voor de tuning.
De kans op mechanische defecten wordt logischerwijs groter. Kan je EGR klep kapot gaan zonder tuning? Uiteraard. Kan je de turbo losrijden zonder tuning? Euh, minder duidelijk, maar in extremis wel waarschijnlijk.
De tuning verhoogt enkel de waarschijnlijkheid.
Zo is dat !!! Komt er natuurlijk bij dat ook alles samenhangt met de rijstijl van de chauffeur, indien je vrij frequent al je vermogen en trekkracht gaat aanspreken kan dit inderdaad sneller aanleiding geven tot brokken, ben je eerder van het rustige type dan kan je tuning goed zijn voor gemakkelijk een half miljoen km's.
'Hoeft' uiteraard niet. Het werkt het wel in de hand.
Ik spreek enkel voor mezelf. Toch, tunen zonder te gebruiken lijkt me nutteloos.
Er spelen verschillende argumenten. 1. Ik kan dat plankgasgevoel niet verdragen, dus ik wordt nerveus van een standaard 1.9TDI, dus ga je chippen zodat je wat meer reserve hebt. 2. Alles went, dus dat 'reserve' gevoel gaat weg, en je gaat dat benutten. 3. Alles went, dus je koopt iets krachtigers. 4. Jij denkt misschien bij 200pk+ genoeg te hebben als daily, maar je blijkt dat volop te gaan gebruiken, zelfs wanneer getuned. Weinigen tunen effectief omwille van de idee reserve te hebben, laat staan uit eco-overwegingen.
Uiteindelijk is het een never-ending story, waarin je steeds meer kan/wil gaan gebruiken, en steeds krachtiger motoren moet gaan kopen. Heinz vertelde me ooit dat de grens van het bruikbaar vermogen voor de openbare weg rond de 600pk lag...tja...
Naast de 'reserve' en 'gewenning' punten, speelt ook nog mee dat je 5. BIV spaart door de 211 pk versie te kopen en dan te tunen. 6. Je het potentieel van een turbo motor niet kan laten liggen voor dat kleine bedrag, en dus: 7. het potentieel van die motor niet kan nalaten te gebruiken eens aanwezig.
Niet volledig met akkoord, maar dit zal allicht enkel voor mijn situatie gelden. Ik heb mijn vorige laten tunen enkel en alleen om het verbruik te verminderen en dat heeft me op 30 maanden enkele honderden euro's opgebracht; Het vermogen (232pk/481 nm) heb ik slecht enkele keren aangewend. De wetenschap dat je dit onder je pedaal hebt is voor mij voldoende... je kan het nodig hebben voor in geval van....
Moet zeggen dat ook ik 90% op de autosnelweg zit maar dat ik een constante rustige rijder ben en zoveel mogelijk probeer om aan "eco"driving te doen...
ja de mountune airbox hebben we getest en gaat goed , maar je moet wel een extra deflector verwijderen wat niet in de handleiding staat.
groetjes
Bruno
Kan je wat meer info geven over die deflector, en waar deze zich bevind?
Mijn Mountune airbox komt volgende week toe, en dan kan ik meteen die 'deflector' verwijderen.
Bedankt voor je reactie. Je antwoord belicht inderdaad de verkorte levensduur, wat ik wegliet wegens voor mij niet relevant
Toch kan ik niet geloven dat het intensiever gebruik van de onderdelen -zelfs binnen de marges- niet voor extra risico's zorgt, en enkel de slijtage versnelt en dus de levensduur verkort.
Maar, jouw reactie in het achterhoofd, wat is dan de waarde van de garantie die tuners (of jullie) geven? Maw, welke defecten zouden dan wel in aanmerking komen voor tegemoetkoming vanwege de tuner?
geen enkele
wees daar maar gerust van
ze zullen altijd excuus verzinnen om niet over de brug te komen
Tenzij hij op de rollen in de soep draait. Dan kunnen ze niet anders.
Leave a comment:
Guest replied
Ze zijn niet identiek. 220 heeft o.a. andere injectoren en een turbootje meer.
Leave a comment:
Guest replied
Hoi,
Ik ben van plan een nieuwe(2dehands met weinig km)wagen te kopen, maar twijfel nog tussen een C200 Break of een C220 Break.
Nu heb ik deze topic als eens snel doorgelezen, maar zit nog met een paar vraagjes:
1. De C200 & C220 zijn identieke wagens(?), alleen kan de C200 getuned worden naar 170pk en de C220 naar 200PK. Als ze an toch identiek zijn, waarom dan dat verschil ? (niet dat ik de 220 zou laten tunen, maar de 200 mag wel wat meer koppel krijgen)
2. De prijzen voor te chiptunen verschillen nogal veel, van 250€ tot 1000€. Waar zit het verschil ?
3. Ik lees op veel faq's van chiptuners dat het elke motor uniek is afgesteld, dat ze dus elke moter ook uniek upgraden, maar daarna lees ik ook dat het wel eens kan gebeuren dat de garagist bij een chipupdate je wagen terug in oorspronkelijke staat kan zetten... Heeft die garagist dan toegang tot een database met gegevens van elke motor, of is het bij de garagist dan ineens toch niet meer zo uniek en zet die er dan gewoon standaard waarden in ? En als het dan toch standaard waarden zijn, waarom doet die chiptuner dan zoveel moeite, terwijl hij de data gewoon koopt bij een Bedrijf in Duitsland(heb ik van dit forum).
Het is zot om 4000€ meer uit te geven aan een C220, maar ik vind het nog zotter om 1. te veel geld uit te geven aan een chiptuner of 2. je wagen te laten verkloten door een slechte chiptuner.
niet noodzakelijk , stel een motorblok van een 100pk/220Nm motor kan zo'n 250pk/500Nm hebben voordta je brosse breuk krijgt van de drijfstangen , als je die motor dan tuned naar 130pk , dan nog ga je nooit een mechanisch defect hebben, je kan zeker niet zeggen dat de tuning hier de kans op breuk verhoogt !
Stel dat die zuigerveren gemaakt zijn om 300.000km mee te gaan vooralleer ze versleten zijn ( en dan vervangen moeten worden ) dan zal die levensduur ook niet veel korter worden door de tuning , want de levensduur is voornamelijk een gevolg van de rotatiesnelheid ( tr/min , en die neemt niet toe door tuning ) , temperatuur en kracht spelen ook wel een kleinere rol dus reken uit dat de verwachte levensduur voor slijtagegrens met tuning ca 285.000km is i.p.v 300.000km.
Je conclusie gaat dus zeker niet altijd op
Bedankt voor je reactie. Je antwoord belicht inderdaad de verkorte levensduur, wat ik wegliet wegens voor mij niet relevant
Toch kan ik niet geloven dat het intensiever gebruik van de onderdelen -zelfs binnen de marges- niet voor extra risico's zorgt, en enkel de slijtage versnelt en dus de levensduur verkort.
Maar, jouw reactie in het achterhoofd, wat is dan de waarde van de garantie die tuners (of jullie) geven? Maw, welke defecten zouden dan wel in aanmerking komen voor tegemoetkoming vanwege de tuner?
niet noodzakelijk , stel een motorblok van een 100pk/220Nm motor kan zo'n 250pk/500Nm hebben voordta je brosse breuk krijgt van de drijfstangen , als je die motor dan tuned naar 130pk , dan nog ga je nooit een mechanisch defect hebben, je kan zeker niet zeggen dat de tuning hier de kans op breuk verhoogt !
Stel dat die zuigerveren gemaakt zijn om 300.000km mee te gaan vooralleer ze versleten zijn ( en dan vervangen moeten worden ) dan zal die levensduur ook niet veel korter worden door de tuning , want de levensduur is voornamelijk een gevolg van de rotatiesnelheid ( tr/min , en die neemt niet toe door tuning ) , temperatuur en kracht spelen ook wel een kleinere rol dus reken uit dat de verwachte levensduur voor slijtagegrens met tuning ca 285.000km is i.p.v 300.000km.
Heb dit gevonden op de site van pumaspeed, ze gebruiken deze voor de upgrade van de RS 440 pk. Weet je al iets meer over de mountune airbox of deze beter werkt dan standaart airbox van de RS.
ja de mountune airbox hebben we getest en gaat goed , maar je moet wel een extra deflector verwijderen wat niet in de handleiding staat.
- Je zegt dat al je wagens getuned zijn geweest en je altijd al brokken hebt gehad.
Ja.
Komt dit
door je rijstijl?
Ik gebruik het volledige vermogen van de tuning dagelijks, en eigenlijk continue. (hernemen op autosnelweg, 90% van m'n kilometers zijn op de autosnelweg)
overdreven chiptuning (limieten).
Denk het niet. Ook niet volgens Heinz en co.
of denk je dat je die brokken ook zou gehad hebben zonder chiptuning.
Zeg jij dus de facto :
Ik ben voor chiptuning (vanwege de voordelen); maar ja, chiptuning berokkent schade aan je motor?
Daar zit het hem hé. De tuning zorgt niet rechtstreeks voor schade. Maar, als je dat extra vermogen constant gebruikt, is er vanzelfsprekend een nog hogere belasting op de motor bij vollast dan voor de tuning.
De kans op mechanische defecten wordt logischerwijs groter. Kan je EGR klep kapot gaan zonder tuning? Uiteraard. Kan je de turbo losrijden zonder tuning? Euh, minder duidelijk, maar in extremis wel waarschijnlijk.
Heb dit gevonden op de site van pumaspeed, ze gebruiken deze voor de upgrade van de RS 440 pk. Weet je al iets meer over de mountune airbox of deze beter werkt dan standaart airbox van de RS.
Leave a comment:
Guest replied
ShifTech Engineering - Ford Focus RS MKII stage III - 420hp | 605Nm
Leave a comment: