Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Chiptuning

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• DolF
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door v-ice Bekijk Berichten
    Een vraag:ik heb een gechipte 320d en wil die gaan keuren voor verkoop,kunnen(of gaan) ze achterhalen dat mijn wagen gechipt is?
    Zover gaan ze echt niet zoeken hoor.
    Daar zou ik mij geen zorgen over maken.

Ben jij tevreden over de tuning van uw wagen en hoeveel vermogenswinst
    had uw wagen?

Van plan om de volgende wagen ook te laten chippen?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Een vraag:ik heb een gechipte 320d en wil die gaan keuren voor verkoop,kunnen(of gaan) ze achterhalen dat mijn wagen gechipt is?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Iemand ervaring met ASD tuning?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    De regel blijft, aan de pomp merk je je echte verbruik.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
    Klopt deze redenering? De BC haalt die gegevens uit de ECU en die haalt ze uit de lucht en benzine sensors. Als daar ergens verkeerde info tussen zit heb je niet de juiste waarden op je BC (en in je motor ? ).
    Ik zou niet weten hoe ik er anders op moet redeneren. Van 6.5L naar 5.4L bij eenzelfde rijgedrag, zelfde dagelijkse afstand, eenzelfde gemiddelde snelheid (ook BC) en eenzelfde verbruik aan de pomp, dit is een daling van meer dan 20%! Het kan dus niet anders dan dat deze chiptuning de berekening van het verbruik beinvloedt, in gunstige zin voor de tuner dan wel. Mogelijkheden

1. Ofwel houdt de berekening in de BC rekening met een aantal experimenteel bepaalde constanten of functies, die enkel gelden bij de orginele software.

2. Ofwel is het de chiptuner zelf die een aantal constanten wijzigt, waardoor het lijkt dat uw verbruik drastisch gedaald is. Wat hem natuurlijk goed uitkomt want bij een 'stijging' van het verbruik o.w.v. bovenstaand zou hij nogal klachten krijgen.

Maar waarom kunnen de tuners het zelf niet even verklaren voor ons.
    Last edited by ; 28/11/2010, 12:31.

Leave a comment:

• ICM
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door qrider Bekijk Berichten
    Simpele vraag eigenlijk: als je je wagen laten tunen bij ene Heinz of zo, controleren of vragen deze mannen dan de papieren van de wagen?

Ik vraag dit omdat ik een leasewagen heb , t'is wel m'n eigen leasewagen van m'n eigen firma, maar hij blijft toch eigendom van de leasingfirma hé
    Ja, maar dat is -voor een tuner- geen probleem.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Simpele vraag eigenlijk: als je je wagen laten tunen bij ene Heinz of zo, controleren of vragen deze mannen dan de papieren van de wagen?

Ik vraag dit omdat ik een leasewagen heb , t'is wel m'n eigen leasewagen van m'n eigen firma, maar hij blijft toch eigendom van de leasingfirma hé

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Klopt deze redenering? De BC haalt die gegevens uit de ECU en die haalt ze uit de lucht en benzine sensors. Als daar ergens verkeerde info tussen zit heb je niet de juiste waarden op je BC (en in je motor ? ).

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten
    Dat sommige merken een zeer positieve BC aangave hebben van het gemiddelde verbruik is toch al jaren bekend, denk dat in 2002 al een artikel stond in auto-motor-und-sport dat bij de golf 4 de aangave BC en het werkelijke verbruik meer dan 10% verschil op zat

Maar feit blijft dat als je aangave BC eerst 7L en daarna 6L / 100km aangeeft dat je dan wel 1 L / 100km winst gemaakt hebt, dat het in werkelijkheid eerst 8L en daarna 7L /100km was dat maakt niet uit , het verschil blijft 1L / 100km
    NEEN

Relatieve vergelijkingen kunnen alleen als er geen chiptuning tussen zit, en ik denk dat bij elke auto er wel 10 procent op kan zitten

Nogmaals mijn BC gaf eerst 7L aan en na de tuning 6L maar het verbruik was IDENTIEK

Dus iets van die tuning zorgt ervoor dat de berekening voor uw BC beinvloedt wordt, zonder dat het effectief verbruik verminderd wordt

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
    Maakt het eigenlijk uit hoeveel kilometers je wagen al heeft als je hem laat chippen?
    nee niet echt , zolang hij in goede staat is

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Maakt het eigenlijk uit hoeveel kilometers je wagen al heeft als je hem laat chippen?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie Bekijk Berichten
    Is de begrenzer ook verlegd bij hem ?
    ja zeker

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Is de begrenzer ook verlegd bij hem ?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Ow ! Dat klopt natuurlijk uiteraard.

Pas op he Bruno. Ik zeg niet dat er iets mis is met die map he, integendeel !! Alleen heeft hij blijkbaar een iets 'minder' performant keteltje.
    klopt , de zijne is net iets minder performant dan een andere wagen , maar we spreken over 5 pk minder, niet dat je dat gaat merken

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BrunoL Bekijk Berichten

@tommie : had jij ook geen air-intake om aan die 128pk te geraken ?

Ow ! Dat klopt natuurlijk uiteraard.

Pas op he Bruno. Ik zeg niet dat er iets mis is met die map he, integendeel !! Alleen heeft hij blijkbaar een iets 'minder' performant keteltje.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
    Het ging hier over dieselrijders die al eco rijden, dus met een effectief verbruik rond de 6 liter. Van 6 naar 5 gemeten, niet op de BC. Wat ergerlijk als mensen steevast hun boordcomputer gebruiken als indicatie voor daling in verbruik. Ik zeg het, mijn BC duidde 20% minder verbruik aan, ik had dit ook als groot nieuws kunnen gaan verkondigen aan mijn tuner, en hij had het mij ook voorspeld met mooie bedragen enzovoort, 'vooral op autosnelweg!', tot ik aan de pomp ging meten: 0,0 verschil.

Toevalligerwijze duidt mijn BC dus 20% minder verbruik aan terwijl het eigenlijk identiek is gebleven. Op den duur zou je nog gaan vermoeden dat die chippers halventwege de BC ook maar een draai geven zodat de klant maar gelooft dat hij een pak minder verbruikt en nog meer reclame gaat maken, het komt hun alleszins goed uit. Hun klanten zijn over het algemeen toch geen mensen die hun verbruiksdaling aan de pomp gaan natellen.

20% minder verbruik of 3 liter minder verbruik voor een benzinewagen? Zal mij niet overtuigen zonder spritmonitor waardes. BC telt niet.

@El Greco: Ja dat is toch een mooie verbruiksdaling van 10-15%, knap! Het zal ook merkafhankelijk zijn waarschijnlijk.
    Dat sommige merken een zeer positieve BC aangave hebben van het gemiddelde verbruik is toch al jaren bekend, denk dat in 2002 al een artikel stond in auto-motor-und-sport dat bij de golf 4 de aangave BC en het werkelijke verbruik meer dan 10% verschil op zat

Maar feit blijft dat als je aangave BC eerst 7L en daarna 6L / 100km aangeeft dat je dan wel 1 L / 100km winst gemaakt hebt, dat het in werkelijkheid eerst 8L en daarna 7L /100km was dat maakt niet uit , het verschil blijft 1L / 100km

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Je hebt wel 'maar' 30pk gewonnen. Da's veel procentueel natuurlijk !! Echter minder dan wat ik had uit m'n '04 One (128pk).

Nu heb je in principe de standaardwaarden van een Cooper.
    Met het standaard programma van een cooper kwam hij maar aan 110pk , had er origineel ook iets minder dan 90pk , elke wagen is anders en de toleranties kunnen soms wat aan de lage kant liggen, maar met de wagen is zeker niets mis, ik vind het een mooie vermogenkurve, extra koppel bij over de hele lijn.

Van de mini motor is het nu wel geweten dat die nogal tam is in lage toeren, dus wil je die een beetje vlot laten gaan moet je doortrekken , daar is niets aan te doen

@tommie : had jij ook geen air-intake om aan die 128pk te geraken ?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bartmaniac Bekijk Berichten
    Ik heb Bruno nooit kunnen spreken.
    sorry wat dat betreft, ik had het zo druk die dag , ben nog naar de receptie gekomen om je een woordje uitleg te geven bij de grafiek maar toen ik daar eindelijk was, was je spijtig genoeg net vertrokken . Heb je wel email geschreven

Leave a comment:

• Jerain
    replied
    Ik denk dat als ik Bartmaniac zijn rijstijl zo wat uit z'n posts kan aflezen dat hij beter niet had laten chippen aangezien hij vroeger al weinig het volle vermogen van z'n mini benutte. Om in lagere toeren duidelijk 'vlotter' te willen rijden na een chiptuning met je een turbomotor hebben. Bij de meeste 2.0 tdi's die gechipt zijn is het veel meer merkbaar door het koppel dat nog meer beschikbaar is, ook bij lage toeren...

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Weinig... De grafiek laat zien waar de kracht zit. Dit is niet fout bedoeld maar ik zie hoe langer hoe minder waar het probleem precies zit. Als jij rustig wil rijden met de wagen en wil schakelen aan 3000-4000 tpm dan is daar niets mis mee. Als het vlotter moet zal je toeren moeten maken, dat is eigen aan een kleine atmo benzine. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je 90km/u in 3de rijdt aan 6000tpm hé, maar bij het opschakelen zou ik wat langer doorgaan. Het probleem is nu dat jij vroeg schakelt en dat je daardoor terugvalt in een gebied waar bijna geen power voorhanden is. Rij dat ding eens goed los zou ik zeggen.

Leave a comment:

Working...
X