Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Hij is prachtig met die gespoten achterbumper (moet wel niet), alleen spijtig dat hij geen shadowline hoogglans heeft zoals een sportieve auto moet hebben en dat het ook niet in de optielijst staat voor de LSE waardoor je verplicht bent het achteraf te laten plaatsen als je het graag wilt .
Dus, ik ben vandaag dan officieel langsgegaan bij de BMW dealer om te polsen hoe de situatie er nu voor staat. Hij zegt dat er idd sprake was van een 143 pk model maar dat Belgie uiteindelijk slechts de 136 pk krijgt. Hilarisch toch? Toen vroeg mijn vader of er iemand een fout had gemaakt en zei hij doodleuk "nee." Dit zou gewoon een last minute beslissing van BMW zijn. Hij was echter merkbaar zenuwachtig tijdens deze dialoog. Ma goed, we hebben hem op een vriendelijke (maar niet te) manier duidelijk gemaakt dat ik wel degelijk wil wat op de factuur staat en dat is met niet-gereduceerd vermogen. Toen zei hij wel dat de versie die ik ga krijgen vooralsnog 143 pk zou kunnen hebben en hij raadde dus aan om te wachten tot de wagen binnenkomt. Ik zou er mijn slaap niet voor hoeven te laten. Ook gevraagd naar mogelijke compensatie en hij zei wel zoiets van "dan zullen we iets regelen want jullie zijn de klant."
Zeg gTa, als je in mijn positie was, wat zou je doen?
Wachten tot de auto binnenkomt. Als 'ie 136pk heeft zie ik 't probleem niet. Mocht je 'm met 136pk meekrijgen en ze zeggen je dat 'ie 143pk heeft, je zou 't nooit merken. Eventueel valt er nog een kleinigheid uit te halen (matjes, chroom niertjes, ... zoiets). En je spaart toch ook nog wat op de BIV?
Ik zou er geen probleem van maken. Integendeel: mocht ik een 118d nieuw kopen in België, 't zou een 136pk versie moéten zijn. Voor die 7pk extra zou ik geen extra inschrijvingstax willen betalen. Ik rijd nu ook rond met een "Belgische versie" van de E46 320d, de Business versie, met slechts 126pk ipv. 150pk, maar wel 't volle koppel. Volstaat perfect.
De motor van de 320d met standaard 163 pk die je kan krijgen met 150 pk, autojournalisten
zeiden dat je dat verschil niet voelde. Maar ik zou ook voor de 177 pk gaan hoor .
Met 1000 euro korting zou ik bijzonder tevreden zijn.
No offence, maar dat is een totaal onrealistische eis. De 118d 143pk kost niet meer dan de 118d 136pk. Het beste wat ze kunnen doen, is achteraf de 143pk er terug op zetten (als BMW de 143kp 118d heeft gehomologeerd tenminste) in Bornem. Anders ga je mogen rekenen op *misschien* een kleine tegemoetkoming in de vorm van chroom niertjes o.i.d. 1.000 EUR cash korting? Ze zijn Sinterklaas niet, hè.
Die van gTa maar dan met aluminium vanbinnen .
Tja:
Maar die zijpanelen van de voorzetels... Zijn die normaal niet zwart ?
Bij leder lemon hebben ze die airbagafdekpaneeltjes ook in kleur lemon gestoken in de productieversie. Op de preproductiemodellen (persfoto's) zie je ze idd nog in het zwart. Bij leder terra zijn ze ook in 't zwart, jammer.
Hij is prachtig met die gespoten achterbumper (moet wel niet), alleen spijtig dat hij geen shadowline hoogglans heeft zoals een sportieve auto moet hebben en dat het ook niet in de optielijst staat voor de LSE waardoor je verplicht bent het achteraf te laten plaatsen als je het graag wilt .
Het is net de bedoéling van BMW om die Limited Sport Edition énkel met de combo M Pack + geborsteld alu raamomlijsting te leveren. 't Maakt 'm net zo speciaal. Ik vind het zelf b.v. een nadeel dat je in combinatie met het M Pack niet voor de geborsteld alu raamomlijstingen kan kiezen, want ik vind dat 't de '1 véél chiquer maakt, zeker in vergelijking met de 5-deurs.
Maar die 14 pk extra die jij hebt zul je ook amper merken hoor.
Niet bij 't gewoon rijden, wel bij hard doorduwen. De 177pk versie gaat sneller eens je voorbij de 190 km/u bent, daar blijft 'ie wat langer z'n adem houden. De 163pk-versie komt al voelbaar meer buiten adem rond de 195 km/u, waarna 'ie tergend traag naar de ca. 220 km/u op teller kruipt, terwijl de Duitse versie maar buiten adem begint te komen aan ca. 210 km/u en tot nagenoeg 230 km/u op teller loopt.
Ik rijd zeer vaak hoge snelheden, dus ik ga 't zeker wél voelen. Maar had ik kunnen kiezen, ik had de 163pk versie genomen, 't scheelt voldoende inzake BIV om die paar km/u makkelijk te kunnen missen.
Ze rijden hier al bij bosjes rond, de facelifts. Eén van de meest geslaagde FL van de afgelopen jaren, die (mede dankzij de invoering van de sporthatch) het wagentje een beetje boven zichzelf tilt.
Of is het: eindelijk op niveau tilt?
De motor van de 320d met standaard 163 pk die je kan krijgen met 150 pk, autojournalisten zeiden dat je dat verschil niet voelde.
Dat worden ze ook verwacht te zeggen, hè. Autojournalisten leven van de dealers, de importeurs en hun welwillendheid. 't Is maar omdat ik er continu met m'n neus op zit, dat ik 't weet ... maar: je hebt er geen idee van hoeveel er "geregeld" wordt in dat wereldje. Waarom lees je nooit slechte tests? Waarom worden flagrante nadelene of fouten altijd hoogstens zéér zachtjes aangeraakt? Waarom lees je nooit letterlijk dat 'n auto, of 'n motor, of een onderdeel van 'n auto niet deugt?
Als journalisten twee keer iets zeggen over 'n merk waar 't merk niet blij mee is, dan mogen ze volgende keer een maand of langer wachten eer een nieuw model testwagen zogezegd "beschikbaar" is voor hen. Snappie?
Dus: neem dat alles met een ZEER grote korrel zout.
Feit is: er zit verschil en je voelt 't wel, maar de minder attentieve bestuurder of zij die nooit plankgassen, zullen dat niet voelen, of misschién enkel als je ze allebei vlak na elkaar test (of tegen elkaar laat sprinten). Ik voel zo'n verschil wel. Zeven pk niet, maar 14 pk weldegelijk.
Het is net de bedoéling van BMW om die Limited Sport Edition énkel met de combo M Pack + geborsteld alu raamomlijsting te leveren. 't Maakt 'm net zo speciaal. Ik vind het zelf b.v. een nadeel dat je in combinatie met het M Pack niet voor de geborsteld alu raamomlijstingen kan kiezen, want ik vind dat 't de '1 véél chiquer maakt, zeker in vergelijking met de 5-deurs.
Een LSE is voor mij op visueel vlak eigenlijk gewoon een 1-Reeks met 320si-pak, en die was wél met Shadowline, maar het doet hem inderdaad misschien wel wat chiquer lijken .
Neeeeeeh!!!! Hoogglans Shadow Line is vaak knap, maar niet altijd het summum. Dat zeer donkere carbonzwart van de LSE wordt zéér mooi uitgelicht door dat geborsteld alu accentje rond de ruiten. Dat feature is trouwens ook iets wat de 3-deurs '1 net zo classy maakt, daarmee staat 'ie meteen een halve klasse boven de rest, vind ik.
NO WAY dat ik m'n geborsteld alu raamomlijstingen zou weggeven, zelfs niet als ik er geld voor krijg. Op een niet-LSE zou ik zelfs via BMW Individual willen bijbetalen om de geborsteld alu raamomlijsting te kunnen combineren met het M Pack! Maar omdat ik 't M Pack bij de '1 niet noodzakelijk vind om een mooie '1 te hebben (althans, ik spreek toch over de 3-deurs, de 5-deurs is zonder M Pack helemaal niet zo knap, enkel in 't zilver met M Pack zou ik 'm lusten, terwijl de '1 3-deurs in nagenoeg elke versie knap is), zou ik, mocht ik geen LSE nemen, een gewone 120d 3-deurs hebben genomen, mét chroom raamomlijsting. Waarschijnlijk zou 't dan sparkling graphite geworden zijn, met binnenin stof/leder oranje.
Een BMW '7 vind ik ook knapper met hoogglans Chrome Line (niét de gewone Chrome Line) dan met hoogglans Shadow Line. 't Is véél klassevoller, chiquer. Bij een M5 b.v. of op een M6 zou ik de gratis optie "chrome line" dan weer niét nemen, omdat een M sportief genoeg is om 'm volledig donker te hebben.
Alhoewel: een E39 M5 in carbonzwart met binnenin het compleetleder Heritage caramel, die is imo knapper met hoogglans Chrome Line dan met hoogglans Shadow Line.
240 op teller zal je met een 163pk 120d misschién halen als 't naar beneden loopt. Op vlakke weg denk ik dat je daar byebye tegen mag zeggen, dat lukt nooit.
Vergeet niet dat de topsnelheid getest wordt met exemplaren op standaardbanden, die duidelijk minder rolweerstand bieden dan de 18" sloffen. Een E46 320d touring 150pk op 205/55R16 haalt op teller zo'n 232 à 234 km/u. Zet 'm met 'n M Pack en 18" 135M met 225/255 en er gaat onmiddelijk 5 km/u topsnelheid af.
Als je met een 177pk 120d LSE de 240 km/u op teller haalt, mag je al zéér tevreden zijn, denk ik. Maar 'k denk niet dat die dat haalt, tenzij als 't wat naar beneden loopt, ofwel moet je tientallen kilometers tijd hebben. Een 163pk 120d haalt dat m.i. niet, tenzij als 't goed naar beneden loopt.
240 op teller zal je met een 163pk 120d misschién halen als 't naar beneden loopt. Op vlakke weg denk ik dat je daar byebye tegen mag zeggen, dat lukt nooit.
Toch wel, ok misschien geen volle 240 maar het zal echt niet veel schillen hoor.
wel cool om te checken hoe rap die auto's gaan : http://e39.de/
Comment