Sinds half december probleem met de motor:
hij stutterde bij het starten (als hij zo tegen de 2.000 toeren aan opwarmde), net alsof je vroeger niet goed choke-te.
Blijkt dat dit een terugroepactie is waarvoor ongeveer alles onder de motorkap eruit moet: 2 dagen binnenbrengen!
Dat loopt toch wel op: eerst een actie voor de i-ELOOP, daarna de radio (gelukkig maar) en nu de motor weer.
Straks nog de airbag omdat die van Takata komt (heeft wel geen nut, want men weet de oorzaak daar nog niet van, maar ja)
Ik ben blij dat men het allemaal corrigeert, maar op deze manier moet ik zoveel naar de garage als met mijn Alfa.
Daarnaast maakt de TomTom de helft van de tijd geen contact meer met Live services.
En begint mijn versnellingsbak wat raar te doen: geraakt wat moeilijker in 1 en 3.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Mazda 6
Collapse
X
-
Testje: Mazda 6 SkyActiv-G 2.5 192 pk GT-M
Twee-punt-vijf. 2.500 cc. Een slagvolume van 2,5 liter! Laat het in deze tijden van downsizing maar eens op je inwerken.
Het is zoiets als praten over extra romige mayonaise op een therapeutische praatsessie van de weight watchers. En toch heeft het topmodel van Mazda 6 zo’n grote motor. Weliswaar een viercilinder maar toch, sla de prijslijst er maar eens op na: je ziet zelfs al 1.4’s in het D-segment. Maar Mazda gaat zijn eigen weg. Geen downsizing met kleine turbomotoren, wel een nieuwe motorenfamilie, luisterend naar de naam SkyActiv en voorzien van een zeer hoge compressieverhouding. Het levert 192 pk op, en een heel mooi fabrieksverbruik van 1 op 15,9. Vroeger zouden we eerst op het vermogen ingaan, maar eerst maar eens onze score aan de pomp. Die is met 1 op 12,3 gewoon hartstikke goed, zeker als je bedenkt dat de krachtbron standaard gekoppeld is aan een automatische transmissie, die ook nog maar net van de technische tekentafel komt. Een fijne bak. Zes verzetten, een conventionele koppelomvormer maar de versnellingsbak blijft de hele tijd goed bij de les. Hij moet het zonder sportstand stellen maar door de goede response mis je dat niet. Zelf schakelen met het pookje kan uiteraard wel maar we voelden daartoe geen moment de behoefte.
En zo druipt de gretigheid van de aandrijflijn af, al zweept de auto je zeker niet op tot rubber verslindende scheurpartijen. Als het moet is hij snel, kijk maar naar de resultaten van de metingen. De Mazda 6 heeft weer dat dynamische van zijn voorgangers, al merk je in snelle bochten dat hij wat last heeft van onderstuur. De besturing werkt direct, al voelt het allemaal wat licht aan. Lichtvoetigheid is sowieso van toepassing op deze middenklasser. Als je ‘m en profil bekijkt en ziet wat voor een lel van een auto het is, zou je niet zeggen dat hij maar 1.335 kilo weegt. Dankzij de wielbasis van 2,83 meter doet de 6 qua beenruimte achterin voor maar weinig klassegenoten onder, alleen de Skoda Superb biedt er meer beenruimte.
Er zijn auto’s die lager zitten dan de 6, maar dankzij de verstelbaarheid van zowel zitting als stuurkolom kan een ieder er wel mee uit de voeten. In deze GT-M zit je op leer, en hout siert het dashboard op. Qua design steekt het goed in elkaar, ook de afwerking klopt. Vreemd is de dubbele bediening van het multimediasysteem, dat kan zowel met knoppen bij het scherm, als met de draaiknop in de middenconsole, een beetje dubbelop dus.
Eindoordeel
De Mazda 6 2.5 heeft een gretige aandrijflijn en de standaard automaat doet je niet verlangen naar een handbak en behalve snel is hij ook relatief zuinig. Helaas betaalt zich dat niet uit in bijtellingsvoordeel maar dat kun je ‘m moeilijk kwalijk nemen. Dat lukt namelijk geen enkele middenklasser met zo’n krachtige benzinemotor zonder elektrohulp.
Leave a comment:
-
Guest repliedHet lijkt me zo dat Mazda zich met elke toevoeging of wijziging aan hun modellenaanbod hoger en hoger plaatst op de kwaliteitsladder.
Met wat ik de laatste tijd van hen zie, vind ik dat ze het niveau van "modale middenklasser" overstegen zijn en ondertussen spelen in de onderste regionen van wat "premium" heet.
Ik hoop enkel dat de prijzen niet te veel mee stijgen.
Leave a comment:
-
Wit leer op dashboard en middenconsole: dat wil ik!
(en de nieuwe audio unit natuurlijk)
Edit: ik zie bij de nieuwe CX-5 dat die de nieuwe audio unit in het bestaande dashboard heeft gekregen. Zou wel interessant zijn als dat ook in de bestaande CX-5 en 6 ingebouwd kan worden.
MMI bediening in middenconsole is ook wel anders en dat lijkt niet zo gemakkelijk te vervangen.Last edited by Chris_147; 20/11/2014, 11:07.
Leave a comment:
-
Electronische handrem lijkt het wel.
Ik weet niet of ik dat zo geweldig vind, vond een echte handremhendel wel een verademing na al die knopjes.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenIk zie dat ze de pook van de automaat grondig hebben aangepakt. Dat was echt wel nodig.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenToch een mooie auto, zo een Mazda 6.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Leave a comment:
-
Ik ben vooral blij dat ze de GPS blijkbaar aangepakt hebben, dat was toch één van de grootste minpunten...
Leave a comment:
-
Guest repliedIk zie dat ze de pook van de automaat grondig hebben aangepakt. Dat was echt wel nodig.
Leave a comment:
-
4WD enkel bij 2.2d 175pk te krijgen... Dat gaan de petrolheads op dit forum weer niet graag horen.. 😁
Mvg,
Verstuurd vanaf mijn One+ met Tapatalk
Leave a comment:
-
Guest repliedNog enkele extra gelekte afbeeldingen uit de brochure voor de gefacelifte Mazda 6. Voor mij het meest opmerkzame is de "4WD" op de laatste afbeelding. Muziek in m'n oren en hopelijk de voorbode van nog straffer geweld...
Bijgevoegde Bestanden
Leave a comment:
-
Als ik tijdens het beluisteren van muziek met de iPod verkeersinformatie binnen krijg is die ook volkomen de kluts kwijt.
Leave a comment:
-
De eerste foto's van de opgefriste Mazda 6 zijn uitgelekt. Het gaat om een bescheiden facelift die op de Los Angeles Auto Show wordt gepresenteerd.
De foto's verschenen vandaag op een Frans forum. Hoewel de beelden van lage kwaliteit zijn, zien we wel al dat er geen grote veranderingen aan het design plaatsvinden. Zowel de sedan als de station worden voorzien van extra chroomwerk op de neus. Ook de voorbumper en koplampunits zijn iets anders vormgegeven.
Binnenin zien we een zwart-wit interieur dat voorzien is van een nieuw multimediasysteem. We spotten een elektrische handrem en wat chromen afwerking, maar verder weinig bijzonders. Over onderhuidse aanpassingen is nog niets bekend. Bovendien is het nog altijd afwachten of Mazda met een 6 Coupé komt. Op de autoshow van Los Angeles komen we meer te weten.
Leave a comment:
-
Ander vraagje: wie heeft er een USB voeding die werkt in aansteker van de 6?
Ik heb gemerkt dat de voeding vrij lang moet zijn en 2 vrij kleine, zijn niet lang genoeg.
De enige die werkt is eentje van de Aldi, maar die is vrij groot waardoor ik best veel plaats kwijt ben.
In andere auto's werken die voedingen wel, maar steken ze nog wat uit, in de 6 steken ze zo diep mogelijk, maar geen stroom.
Leave a comment:
-
Voor de rest niets aangepast.
Ik denk dat er gewoon een fout in die module zat.
En waarschijnlijk zullen ze er ook niet veel moeite meer in willen steken, want het systeem van de 3 zal wel vrij snel in de 6 komen, zeker?
Leave a comment:
-
Zijn er eigenlijk nog zaken aangepast of gewijzigd naast de herneming van het nummer?
Een module vervangen enkel voor dat ene probleem lijkt me zo vreemd?
Het zou me logisch lijken dat ze dan toch een aantal zaken zouden geoptimaliseerd hebben...
Leave a comment:
Leave a comment: