Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Adaptive drive, ok, maar adaptive airsuspension wat kost dat bij bmw.
Adaptive drive is een luchtvering die heel soepel komt bij het rustig rijden en komt harder bij het maken van bochten zodat hij niet tot niet snel zal overhellen.
En volgens mij kun je enkel kiezen tussen de sportvering en de Adaptive drive.
Adaptive drive is een luchtvering die heel soepel komt bij het rustig rijden en komt harder bij het maken van bochten zodat hij niet tot niet snel zal overhellen.
En volgens mij kun je enkel kiezen tussen de sportvering en de Adaptive drive.
Ah bon, ik dacht dat adaptive drive dat fameuze systeem is waarbij je de wagen zo kunt instellen dat die een afstand bewaart tov de voorligger tijdens het rijden.
Ah bon, ik dacht dat adaptive drive dat fameuze systeem is waarbij je de wagen zo kunt instellen dat die een afstand bewaart tov de voorligger tijdens het rijden.
Cruise control met remfunctie? Er is nog een andere naam voor maar ik kan er niet onmiddelijk opkomen.
Adaptive drive, ok, maar adaptive airsuspension wat kost dat bij bmw.
De luchtvering is weldegelijk apart bestelbaar, zonder dat je Adaptive Drive hoeft te bestellen. De optie omvat zowel niveauregeling en lichtvering (van de achteras), en kost 930 EUR. De 4.8i heeft die standaard, op de 3.0si en de 3.0d is 't daarvoor bijbetalen.
Adaptive drive is een luchtvering die heel soepel komt bij het rustig rijden en komt harder bij het maken van bochten zodat hij niet tot niet snel zal overhellen. En volgens mij kun je enkel kiezen tussen de sportvering en de Adaptive drive.
Je haalt alles een beetje door elkaar.
"Adaptive Drive" is eigenlijk de bijkomende functie van de verstelbare stabilisatoren en variabele schokdemping, die tot doel heeft om zich aan te passen aan de rijstijl en de ondergrond. Vandaar "adaptieve" (= zich aanpassende) ophanging. Het systeem compenseert ook het zijdelings neigen in de bochten.
In se heeft dat niks te maken met luchtvering, of toch op z'n minst de verstelbare stabi's toch niet. Bij de nieuwe Porsche Cayenne b.v. kan je de volledig elektronische ophanging (incl. niveauregeling en lichtvering) kopen (officieel "luchtvering incl. niveauregeling, verstelbaar in hoogte, incl. PASM"), maar die staat los van de Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), die eigenlijk hetzelfde doet als de Adaptive Drive bij de X5, dus rolneiging tegengaan. Bij de X5 echter (en ook bij de '7), gaat 't systeem altijd samen met luchtvering en elektronisch instelbare dempers. Dat laatste, de EDC, was vroeger een aparte optie, vaak ook gecombineerd met luchtvering achteraan (zo ook op de E39), maar dat was niet noodzakelijk, zo had de E39 M5 b.v. geen luchtvering maar wel een eigen, sportiever afgestelde, EDC.
Dus Adaptive Drive =
Adaptive Drive (= verstelbare stabilisatoren met compensatie van de zijdelingse neiging)
Dynamic Drive (= automatisch aanpassen van de instelbare ophanging aan de rijstijl en het wegdek)
EDC (= elektronische dempercontrole = elektronisch veranderbare demping-eigenschappen)
niveauregeling (= behouden van de rijhoogte, ongeacht de belading)
luchtvering (= vering dmv. lucht ipv. spiraalveren)
De combinatie met "sportophanging" is zinloos (en derhalve ook onmogelijk), aangezien de Adaptive Drive verschillende standen heeft, en zowiezo sportiever is dan de gewone sportophanging (voornamelijk door 't tegengaan van 't neigen in de bochten).
Neen, dat is de actieve snelheidsregeling, met radar dus.
Cruise control met remfunctie? Er is nog een andere naam voor maar ik kan er niet onmiddelijk opkomen.
't Is te zien wat je bedoelt. Je hebt een actieve snelheidsregeling (uiteraard met remfunctie), maar ook de passieve snelheidsregeling heeft al 'n remfunctie nu.
De actieve snelheidsregeling is die die werkt met "radar", en versnelt tot de aangegeven snelheid en weer vertraagt als er zich iets voor de auto verbindt. De auto remt dus ook als dat nodig is.
Vroeger remde de gewone snelheidsregelaar niet. 'Ie hield hoogstens gas in, dus als je b.v. je snelheid had ingesteld op 120 per uur en je reed een zeer steile helling af, dan kan 't zijn dat 'ie, ondanks 't feit dat 'ie geen gas meer geeft, toch nog versnelt. Nu heeft de gewone snelheidsregelaar dus wel een remfunctie (nog niet op alle modellen maar op de meeste wel), en die komt dan in die gevallen tussenbeide. Maar dat is nog altijd géén actieve snelheidsregelaar.
Dat verklaard waarom de basisprijs van X5 hoger is dan MB ML en AUDI Q7.
Toch niet. Thijs verwart 't één met 't ander. Of neen, eigenlijk niet, want 'ie zit, qua terminologie juist, maar 'ie vergeet het andere te vermelden. De actieve snelheidsregelaar (dus met radar) is niet standaard. Wel is de gewone, passieve snelheidsregelaar standaard, en die heeft wel een remfunctie (namelijk om de auto op snelheid te houden bij zeer steile afdalingen), maar da's dus nog altijd geen actieve snelheidsregelaar. Op vandaag is de actieve snelheidsregelaar nog niet leverbaar op de X5, da's nog even wachten (idem met Night Vision).
Ik ben toch nieuwsgierig over de ophanging van zo'n X5 maar zonder de optie AIR SUSPENSION. In tegenstelling tot wat ik eerder beweerde is een 4x4 zoals mijne AUDI Q7 zonder luchtvering te hard van ophanging. Ik ga niet klagen maar toch ... ik ben nog bezig eraan te wennen.
Het valt mij op dat vele BMW-7- en/of MB-S eigenaren de overstap doen naar 4x4. Zo'n volkje raad ik echt luchtvering aan. T'is wel een meerprijs van 3000 euro (Audi-tarief).
Inderdaad. Hoe meer ik met de X5 van m'n zus rijdt, hoe meer ik overtuigd ben dat een SUV echt niet voor mij is. Een ML en GL met luchtvering waren op dat gebied iets beter, maar toch nog altijd niet zoals een S-klasse of A8.
Vooral het 'springerige' valt me danig tegen.
Daarom ga ik ook de komende weken een testrit doen met een nieuwe X5 mét luchtvering, om eens te kijken of er verbetering is.
Maar op dit moment gaat m'n keuze in zo'n prijscategorie naar een break met 4x4 genre E320 CDI 4matic, A6 allroad of quattro, 530xd.
Inderdaad. Hoe meer ik met de X5 van m'n zus rijdt, hoe meer ik overtuigd ben dat een SUV echt niet voor mij is. Een ML en GL met luchtvering waren op dat gebied iets beter, maar toch nog altijd niet zoals een S-klasse of A8.
Vooral het 'springerige' valt me danig tegen.
Daarom ga ik ook de komende weken een testrit doen met een nieuwe X5 mét luchtvering, om eens te kijken of er verbetering is.
Maar op dit moment gaat m'n keuze in zo'n prijscategorie naar een break met 4x4 genre E320 CDI 4matic, A6 allroad of quattro, 530xd.
Het "probleem" van de X5 is dat 'ie altijd gemikt heeft op mensen die een dynamische, sportieve ophanging willen. Dat rijmt in se niet met een "terreinwagen", da's juist, maar een X5 is nooit een terreinwagen geweest, maar gewoon een verhoogde break met 4WD en een sportieve afstelling.
Daar moet je dus voor kiezen.
Als je een ML met gelijk wat voor ophanging neemt, valt 'ie langs geen kanten zo dynamisch te rijden als een X5, zeker de vorige ML niet, maar ook de huidige niet, die is ook veel meer 'n "jeep" dan de X5.
Het nadeel is dat veel mensen dus verwachten dat "een" SUV gewoon "een" SUV is. Maar niks is minder waar : neem je 'n X5, omdat je die mooier vindt of omdat het merk je meer aanspreekt of wat dan ook ... dan kies je automatisch voor een andere afstelling, eentje die jonger, sportiever, dynamischer is. En daar kan je niks aan veranderen...
Da's ook de reden waarom mensen die b.v. van een oude ML komen, of van eender welke andere "oude" terreinwagen, zo hard schrikken als ze hun eerste meters afleggen in een X5. 'Ie rijdt fantastisch, zoveel is zeker (de E53 was de referentie in z'n klasse, en de E70 is wederom de referentie in z'n klasse), maar 'ie is in z'n klasse ook met voorsprong de minst comfortabele.
'k Weet niet of je ooit al een X5 4.6is of 4.8is hebt gereden? Met 20"-pletwalsjes? ... ... Bijwijlen zo hard dat zelfs ik het op den duur wel wat zachter wil, en ik ben één van de laatsten die om een zachtere ophanging zou smeken, omdat ik smacht naar beheersbaarheid, controle, voorspelbaarheid en precisie.
Ik wil toch ook nog iets kwijt, GTA heeft het eigenlijk zelf al neergepend maar ik wil er toch nog even de nadruk op leggen. Een X5 met luchtvering is niet veel comfortabeler dan eentje zonder, je kan ze op dat vlak niet vergelijken met de luchtveringen van de concurrentie. De luchtvering van een X5 zit enkel op de achteras en is in feite slechts bedoeld om de koets op de correcte hoogte te zetten, ook bij zware belading. Ik geloof dat een 5 touring ongeveer hetzelfde systeem heeft.
't Is dus niet zo dat een X5 met luchtvering plots stukken comfortabeler zal rijden. Adaptive drive daarentegen zal het comfort waarschijnlijk wel verhogen maar ook weer niet spectaculair.
De luchtvering is weldegelijk apart bestelbaar, zonder dat je Adaptive Drive hoeft te bestellen. De optie omvat zowel niveauregeling en lichtvering (van de achteras), en kost 930 EUR. De 4.8i heeft die standaard, op de 3.0si en de 3.0d is 't daarvoor bijbetalen.
Je haalt alles een beetje door elkaar.
"Adaptive Drive" is eigenlijk de bijkomende functie van de verstelbare stabilisatoren en variabele schokdemping, die tot doel heeft om zich aan te passen aan de rijstijl en de ondergrond. Vandaar "adaptieve" (= zich aanpassende) ophanging. Het systeem compenseert ook het zijdelings neigen in de bochten.
In se heeft dat niks te maken met luchtvering, of toch op z'n minst de verstelbare stabi's toch niet. Bij de nieuwe Porsche Cayenne b.v. kan je de volledig elektronische ophanging (incl. niveauregeling en lichtvering) kopen (officieel "luchtvering incl. niveauregeling, verstelbaar in hoogte, incl. PASM"), maar die staat los van de Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), die eigenlijk hetzelfde doet als de Adaptive Drive bij de X5, dus rolneiging tegengaan. Bij de X5 echter (en ook bij de '7), gaat 't systeem altijd samen met luchtvering en elektronisch instelbare dempers. Dat laatste, de EDC, was vroeger een aparte optie, vaak ook gecombineerd met luchtvering achteraan (zo ook op de E39), maar dat was niet noodzakelijk, zo had de E39 M5 b.v. geen luchtvering maar wel een eigen, sportiever afgestelde, EDC.
Dus Adaptive Drive =
Adaptive Drive (= verstelbare stabilisatoren met compensatie van de zijdelingse neiging)
Dynamic Drive (= automatisch aanpassen van de instelbare ophanging aan de rijstijl en het wegdek)
EDC (= elektronische dempercontrole = elektronisch veranderbare demping-eigenschappen)
niveauregeling (= behouden van de rijhoogte, ongeacht de belading)
luchtvering (= vering dmv. lucht ipv. spiraalveren)
De combinatie met "sportophanging" is zinloos (en derhalve ook onmogelijk), aangezien de Adaptive Drive verschillende standen heeft, en zowiezo sportiever is dan de gewone sportophanging (voornamelijk door 't tegengaan van 't neigen in de bochten).
Neen, dat is de actieve snelheidsregeling, met radar dus.
't Is te zien wat je bedoelt. Je hebt een actieve snelheidsregeling (uiteraard met remfunctie), maar ook de passieve snelheidsregeling heeft al 'n remfunctie nu.
De actieve snelheidsregeling is die die werkt met "radar", en versnelt tot de aangegeven snelheid en weer vertraagt als er zich iets voor de auto verbindt. De auto remt dus ook als dat nodig is.
Vroeger remde de gewone snelheidsregelaar niet. 'Ie hield hoogstens gas in, dus als je b.v. je snelheid had ingesteld op 120 per uur en je reed een zeer steile helling af, dan kan 't zijn dat 'ie, ondanks 't feit dat 'ie geen gas meer geeft, toch nog versnelt. Nu heeft de gewone snelheidsregelaar dus wel een remfunctie (nog niet op alle modellen maar op de meeste wel), en die komt dan in die gevallen tussenbeide. Maar dat is nog altijd géén actieve snelheidsregelaar.
Toch niet. Thijs verwart 't één met 't ander. Of neen, eigenlijk niet, want 'ie zit, qua terminologie juist, maar 'ie vergeet het andere te vermelden. De actieve snelheidsregelaar (dus met radar) is niet standaard. Wel is de gewone, passieve snelheidsregelaar standaard, en die heeft wel een remfunctie (namelijk om de auto op snelheid te houden bij zeer steile afdalingen), maar da's dus nog altijd geen actieve snelheidsregelaar. Op vandaag is de actieve snelheidsregelaar nog niet leverbaar op de X5, da's nog even wachten (idem met Night Vision).
dit zeg ik ook niet. ik zeg dat als je adaptive drive wil nemen je ook niveau regeling op de achteras moet nemen. Ik zeg toch niet dat je adaptive drive moet nemen als je niveau regeling op de achteras wilt hebben.
dit zeg ik ook niet. ik zeg dat als je adaptive drive wil nemen je ook niveau regeling op de achteras moet nemen. Ik zeg toch niet dat je adaptive drive moet nemen als je niveau regeling op de achteras wilt hebben.
Nee, tuurlijk heb je dat niet gezegd, maar dat zei ik ook niet dat je dat gezegd hébt. (boy this is getting complicated)
Door 't feit dat je niet nuanceerde dat "snelheidsregelaar met remfunctie" geen actieve snelheidsregelaar is, liet je Antonio in de waan dat de X5 standaard een actieve snelheidsregelaar heeft. Dat was wat ik bedoelde. 't Was trouwens olivierooo die 't wat door elkaar haalde, niet jij, maar dat was ook duidelijk want ik quotete correct. Enfin.
Bij de E53 facelift kon je wel luchtvering en een instelbare rijhoogte hebben op de beide assen.
Aha, dat wist ik niet. Die bij ons thuis is van voor de facelift en heeft enkel een luchtvering op de achteras in combinatie met het sportonderstel. De 5 Touring(E39 zeker?) die voor de X5 kwam had ook een luchtvering op de achteras maar was wel stukken minder hard, eigenlijk een beetje te wobbly zelfs. Zo zie je maar dat de ene luchtvering zeker niet de andere is, zelfs niet binnen hetzelfde merk.
Comment