Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FWD vs RWD vs AWD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
    Als je aan het ondersturen bent, nog meer insturen om dat tegen te gaan. Does not compute.
    De enigste reden dat je dit kan, is net dankzij het superieure AWD van een Evo
    En wat stel je dan voor? Minder insturen ?

    Met een FWD gaat dat inderdaad niet gaan, maar met een RWD of echte AWD, lukt dat makkelijk.

    Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
    Swede: het ging over 991/981 = (hoofdzakelijk) rwd.

    Dat gezegd, ook op een awd wil ik ook een handrem...
    Yup, maar je hebt het dan ook weer over moderne wagens waar de link tussen input van de bestuurder en reactie van de wagen totaal onbestaande is. Dan heb je natuurlijk een handrem nodig want dat is ongeveer het enige onderdeel dat nog onmiddelijk en via een mechanische reageert wanneer je het bedient. Bovendien kan je dit nog precies doseren, wat met gas en rem met alle electronicarommel niet meer mogelijk is.

    Ga echter met een oude BMW, Peugeot 205 of met een Impreza STi of Evo rijden en je merkt direct dat je daar wel nog met gas en rem kan sturen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
    Zeker.
    Kan mij het filmpje herinneren van de RS3, waar die dwars door enkele bochten gaat, en je duidelijk het achterwiel kortstondig ziet blokkeren.
    Vraag me dan wel af hoe dit zit met de AWD, handrem trekken terwijl je geen koppeling hebt, gezien de automaat.
    Een RS3 is dan ook weer een pseudo sportieveling waar de electronica rjdt, niet de chauffeur.


    Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
    Rs3 en consoorten hebben en Haldex die de achteras loskoppelt bij handremgebruik (als het goed is).
    Rwd: koppeling gebruiken.
    Echte Awd met cetrale diff, en rwd automaat: normaliter moeten die dan ontkoppelen als de handremsensor geactiveerd wordt, maar weet idd niet ofdat overal zo is... anders even in neutraal duwen maar dat wordt omstandig....
    Bij een echte AWD met centraal diff koppelt de achteras helemaal niet los als je aan de handrem trekt. Hoe zou die dat moeten doen? Dat veronderstelt dat er een koppeling zit tussen centraal en achterdiff.
    Zelfs de Evo IX die nochtans een electronisch gestuurd centraal diff heeft en AYC op de achteras, moet je ontkoppelen als je aan de handrem trekt anders blijft er vermogen naar de achterkant gaan.

    Dat gezegd zijnde, je moet al een regelrechte ezel zijn om te vergeten dat je moet ontkoppelen als je aan de handrem trekt. Je ontkoppelt toch ook om van versnelling te veranderen?
    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

    Comment


    • Dus alle rallyrijders en professionele drifters die zo goed als bij iedere bocht een tik tegen hun handrem geven, kunnen niet rijden? Goed bezig zulle "Swede" :p
      ST Cupra 290 PP - GT86+

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
        En wat stel je dan voor? Minder insturen ?

        Met een FWD gaat dat inderdaad niet gaan, maar met een RWD of echte AWD, lukt dat makkelijk.




        Een RS3 is dan ook weer een pseudo sportieveling waar de electronica rjdt, niet de chauffeur.
        Dat gaf ik ook aan.
        De juiste reflex zou inderdaad moeten zijn om minder in te sturen, want met meer insturen ga je de grip toch niet terugkrijgen?
        Dus eigenlijk is het ook een beetje de technologie van de wagen die rijdt, en niet jij, de almachtige topchauffeur, aangezien het de AWD is die je er uit trekt en toch zorgt dat je door die bocht komt.

        RS3 is geen pur sang speelketel neen, maar de elektronica is me dunkt wel indrukwekkend. En nu ben ik wel eens benieuwd hoe de vork echt aan de steel zit wat betreft dat diff en handrem etc.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
          Goeiemorgen. Ja voor 93% van de eigenaars zal dat wss geen gemis zijn, maar wil je echt spelen met de achterkant.... :
          - je wilt dwars en er is minder grip dan je dacht dan wil je geen gas bijgeven maar de handrem gebruiken. Ook als de grip onzeker is, is de handrem een betere strategie.
          - Als je reeds dwars gaat en je wilt je effectieve bochtenstraal minderen => handrem.
          - Je wilt je sliphoek aanhouden vertragend in een rechte lijn => handrem

          Tuurlijk, je kan nog steeds dwars, maar net zoals een niet-aangedreven achteras je opties vermindert, gaat er een dimensie verloren als je geen handrem hebt op een aangedreven achteras.
          Je hebt technisch gezien gelijk als je enorm wil verfijnen maar dan moet je wel eerst je auto al zeer goed kennen.

          Ik kan een beetje (ook met een 911)driften (hoewel geen pro) zowel traag als snel (nat circuit) een 911 breekt perfect uit wanneer je het wil zonder handrem en een drift aanhouden lukt perfect door met het gaspedaal te spelen.

          En toch allemaal vrij precies. Ik zou me een prutser vinden als ik de handrem nodig heb om dat te doen. En jawel een 997GT3 heeft nog een klassieke handrem !

          Waar ik je wel kan in volgen is in rally omstandigheden daar waar een uitgelokte drift soms de snelste manier is om, idd zeer precies, een hoek om te leggen. Maar met handrem driften voor de fun met een 911, is naar mijn persoonlijke mening pure verkrachting van je driving skills....

          Soit ik ga regelmatig driften met een 911 en gebruik nooit een handrem. Ik zal het niet verfijnd genoeg doen zeker ?
          Last edited by Jokke_vlo; 26/12/2012, 15:56.

          Comment


          • Tuurlijk kan je driften zonder handrem, hangt volledig af van waar en hoeveel. Maar het gebruik van de handrem idiootverklaren is dan weer in het andere bedje ziek.

            Nu zie ik ook wel waar dit topic naartoe gaat, waar het mij om gaat is dat de techniek van de auto, aandrijving, balans, afstelling en dus ook de handrem, niet per se bladvulling is voor de boekskes, maar dat ook relevant kan zijn op de openbare weg ZONDER daarom de strafste uit te moeten hangen. 100-120km/h op de openbare weg met sneeuw en met potentiele tegenliggers, drift of niet, lijkt mij gewoon onverantwoord snel gezien de remweg, tenzij je echt heel de tijd 300m vrij zicht hebt. En das redelijk uitzonderlijk...

            Voor mij persoonlijk moet het zowiezo niet hebben van kicken aan steeds hogere snelheid, ik geniet van een vlotte rit met goede controle en een "levende" auto, een die met met je praat. Ook een reden dat ik niet regelmatig naar track days ga, kansen genoeg, dan wil ik gewoon een echte trackday kar voor met rolkooi en HANS, en daar heb ik het geld niet voor over - ik fiets liever MTB ;-)
            ST Cupra 290 PP - GT86+

            Comment


            • Ik heb ook RWD en heb de handrem nog maar 1 keer gebruikt in de sneeuw om te testen maar ik vind het niet veel toevoegen, tenzij je hem van onderstuur naar snel overstuur wil. Ik dacht dat het ook slecht voor je diff was om te handremmen met een RWD?

              Comment


              • Onehp ge hebt gezond verstand....zie laatste zin

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                  Dus alle rallyrijders en professionele drifters die zo goed als bij iedere bocht een tik tegen hun handrem geven, kunnen niet rijden? Goed bezig zulle "Swede" :p
                  Zoals je zegt, ze geven er eens een tik aan wanneer nodig. Als ik jouw relaas lees, dan kan je niet zonder handrem rijden.

                  Wanneer je auto een redelijk evenwichtig en reactief onderstel heeft en direct op alle inputs reageert, dan is de handrem enkel een "noodoplossing" voor als de rest wat hulp nodig heeft.
                  En ik ga niet zeggen dat ik ze nooit gebruik. Als ik in erg smalle en erg trage situatie de auto wil zetten, ergens waar je niet veilig het vermogen kan gebruiken, of ik wil gewoon rechtsomkeer wil maken, dan geef ik daar ook makkelijk eens een kleine ruk aan.

                  Om de straal van een bocht echter strakker te maken, moet je eerst en vooral al aan het rijden zijn en aan redelijke snelheid gaat het gebruik van de handrem de wagen erg brutaal uit balans brengen en het gaat je zwaar vertragen.


                  Anyway, terug on topic.
                  Men gaat hier compleet voorbij aan het feit dat de eerste vereiste om een fijnvoelig rijgedrag te hebben, een goed onderstel is. En dat is geen onderstel waar men alle imperfecties heeft proberen wegmoffelen met allerhande electronische hulpmiddelen.
                  Er zijn een hele nest FWD wagens die dan ook veel beweeglijker rijden dan veel RWD's "met naam". Neem bvb een Peugeot 306 of een Honda Civic van de vorige generatie ter hand
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment


                  • Ok laatste post van mij over de handrem: tuurlijk kan men, en ik dus ook, driften zonder handrem. Maar mét gaat het sneller en gecontroleerder en itt tot wat je zegt geeft dat geen rare effecten want uw achterbanden zijn al aan het slippen. Of anders ga je 'gewoon' es naar de rallyschool of driftschool, driften is een rijtechniek als een andere die iedereen met een beetje voertuiggevoel kan leren.

                    Jokke_vlo: merci
                    ST Cupra 290 PP - GT86+

                    Comment


                    • FWD, RWD of 4WD?

                      volgens mij hangt de keuze in de eerste plaats af van de motor, daarom onderstaand tabelletje:

                      0 - 200 pk: FWD + RWD
                      200 - 350 pk: RWD + 4WD
                      + 350 pk: 4WD

                      ik heb het hier in geval van België, dus meestal droog, regelmatig regen en uitzonderlijk sneeuw...

                      de uiteindelijke keuze zal afhangen van wat men zelf wil, 4WD is sneller in de regen, RWD leuker...

                      dit is eigenlijk wat ik denk als ik zelf een auto zou kiezen, niets is absoluut natuurlijk...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten
                        FWD, RWD of 4WD?

                        volgens mij hangt de keuze in de eerste plaats af van de motor, daarom onderstaand tabelletje:

                        0 - 200 pk: FWD + RWD
                        200 - 350 pk: RWD + 4WD
                        + 350 pk: 4WD

                        ik heb het hier in geval van België, dus meestal droog, regelmatig regen en uitzonderlijk sneeuw...

                        de uiteindelijke keuze zal afhangen van wat men zelf wil, 4WD is sneller in de regen, RWD leuker...

                        dit is eigenlijk wat ik denk als ik zelf een auto zou kiezen, niets is absoluut natuurlijk...


                        Wat heb je nu gedaan.
                        Dit topic is taboe, heb je alles gelezen?
                        den borre


                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                        Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                          Wat heb je nu gedaan.
                          Dit topic is taboe, heb je alles gelezen?
                          nee de 12 pagina's hiervoor heb ik niet gelezen, was vooral gepaste thread-titel... vertel s

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten

                            ik heb het hier in geval van België, dus meestal droog, regelmatig regen en uitzonderlijk sneeuw...
                            Pardon?
                            Je bedoelt wss. meestal nat en af en toe ook eens droog?

                            Het gaat hier over het wegdek hé, niet of het op moment x of y al dan niet regent.
                            Behalve tijdens de zomer wanneer er snellere verdamping is, ligt het wegdek ook als het niet meer regent tot uren erna nog nat.
                            2.0 JTDm

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten
                              nee de 12 pagina's hiervoor heb ik niet gelezen, was vooral gepaste thread-titel... vertel s
                              Een eeuwenlange discussie die alleen maar verliezers kent.

                              Je hebt dit topic uit de diepe krochten van het forum gehaald......misschien word je nu verbannen.

                              Het was leuk en bedankt voor uw bijdrage hier.
                              den borre


                              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                              Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                                Een eeuwenlange discussie die alleen maar verliezers kent.

                                Je hebt dit topic uit de diepe krochten van het forum gehaald......misschien word je nu verbannen.

                                Het was leuk en bedankt voor uw bijdrage hier.
                                oei!

                                zullen zien hoe het loopt, als het hier nog altijd spookt, kunnen we nog altijd een nieuwe thread openen i guess!

                                Comment


                                • bij meer dan 350pk 4wd?


                                  Ik heb al met een hele hoop bakken gereden. snel, traag, zwaar, licht en ik zie in geen enkele omstandigheid het nut in 4wd, behalve op een Range oid.
                                  BMW X5 45e

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten
                                    oei!

                                    zullen zien hoe het loopt, als het hier nog altijd spookt, kunnen we nog altijd een nieuwe thread openen i guess!
                                    Dan wel onder de naam achterlichten vs voorlichten vs alle lichten.

                                    Een beetje vermomming kan geen kwaad hé, en een beetje zeveren ook niet.
                                    den borre


                                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                    Int3x0r
                                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                      bij meer dan 350pk 4wd?
                                      Ik heb al met een hele hoop bakken gereden. snel, traag, zwaar, licht en ik zie in geen enkele omstandigheid het nut in 4wd, behalve op een Range oid.
                                      ja is - zoals ik schreef - subjectief he, zal voor iedereen anders zijn, daarom wel leuk om andermans gedachten hierover te lezen

                                      racers a la Schumacher zien wellicht ook het nut niet in van 4WD

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten
                                        FWD, RWD of 4WD?

                                        volgens mij hangt de keuze in de eerste plaats af van de motor, daarom onderstaand tabelletje:

                                        0 - 200 pk: FWD + RWD
                                        200 - 350 pk: RWD + 4WD
                                        + 350 pk: 4WD

                                        ik heb het hier in geval van België, dus meestal droog, regelmatig regen en uitzonderlijk sneeuw...

                                        de uiteindelijke keuze zal afhangen van wat men zelf wil, 4WD is sneller in de regen, RWD leuker...

                                        dit is eigenlijk wat ik denk als ik zelf een auto zou kiezen, niets is absoluut natuurlijk...

                                        Take a one-mile stretch of road in Abu Dhabi and the two fastest road-cars in the world and what do you get? The ultimate drag race is the answer as Richard ...


                                        Je vergeet gewicht van de auto, het koppel en het soort gebruik van de auto in je redenering.

                                        Comment


                                        • ge moet zoiets model per model bekijken imo.


                                          bv een 911. Dat heeft 400pk op de achterwielen ( alleja sommige ) en heb er nog geen moment mee gehad van shit had ik maar 4wd, zelfs niet mijn rijstijl. komt mede voor de michelin supersports die eronder zitten, en de bakken grip dat zoiets heeft.

                                          Momenteel rij ik met een A1 vervangwagen rond. een diesel 1.6'je, dat stuurt nu eens voor geen meter, constant wielspin in 1ste en 2e versnelling en maar rechtdoor willen gaan in elke bocht of ge moet elke keer uw handrem optrekken, en dat is niet echt bevorderlijk voor de achterbandjes en voor de buren. daar zouden ze beter hun "quattro" onder steken.

                                          Een S65 AMG aan de andere kant heeft zelfs wielspin bij 120 enz, daar zou rationeel gezien best een 4matic opzitten, maar is dat deels de charme niet van een AMG om u constant alert te houden?, te weten dat er belachelijk veel vermogen onder u gat zit en dage bij de pinken moet blijven. Vergelijk dit met bv de audi S8 V10, dat was snel ja. maar een tikkeltje "saai" en easy om mee te rijden. was niet echt speciaal qua gevoel.

                                          tegenwoordig wordt er gezegd dat er x-drive moet zitten onder dikke diesels. Awel die 335d hier op kantoor bolt nog steeds rustig rond, wordt best vlot mee gereden en nog nooit was er het gevoel van shit dit is gewoon te veel voor enkel de achterwielen. (behalve die ene keer op de oprit thuis )


                                          dit is uiteraard allemaal persoonlijk en ik ben verre van een goede chauffeur of een shumacher
                                          Last edited by kefkie; 14/08/2014, 15:32.
                                          BMW X5 45e

                                          Comment

                                          Working...
                                          X