Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FWD vs RWD vs AWD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
    Ik had het vooral over t feit dat 95% van de ego's hier dus ongeveer constant aan +90% van t kunnen van hunne auto rijden en blijven volhouden dat rijplezier en FWD nie samen gaat.

    Maakt mij nie uit in welke van mijn 2 FWD ik stap de RCZ met een dieselblok of mijne 309GTi16. Ma plezier in t rijden heb ik in beide. GEK he.
    Ik denk niet dat hier mensen volhouden hoor. Vind juist dat er hier nog vrij open van geest gecommuniceerd wordt. Het is hier geen topic met verwijten over en weer. In tegenstelling zelfs die andere invalshoeken vind ik juist plezant om te lezen.
    Wat jij zegt merk ik hier niet op. Itt vele ander topics.
    Verder begrijp ik perfect je fun, zelfs in een bestelwagen kan je genieten van op de gripgrens mooi een bochtje aan te snijden. Het plezier maak je dikwijls zelf........al is de camionette nu niet direct mijn voorkeur als ik vrij mag kiezen.

    Comment


    • Als je "een beste" aan wil duiden, dan moet je iets erg specificeren. Er zijn zoveel factoren die de balans van RWD naar AWD kunnen doen omslaan en omgekeerd.

      De belangrijkste factor die hier volgens mij nog niet veel aanbod is gekomen (heb niet alles gelezen wegens onvoorstelbaar saai ) is koppel. Grip is 1 ding, maar koppel is weer iets anders, ook al hangen ze in zekere zin wel samen. Daarom ook dat die Le Mans diesels naar AWD gaan en de naftes RWD blijven.

      Voor de rest is het eigenlijk erg eenvoudig. Zolang de achterwiel weg kunnen met de kracht die de motor erop loslaat, is RWD het beste. Op die wijze belast je de voorwielen niet extra. Eens de achterwielen geen weg meer kunnen met het vermogen en de voorwielen nog wat grip over hebben, dan neemt AWD op het voortouw.
      Waarom we de voorwielen niet extra willen belasten, dat wordt in dit filmpje erg goed uitgelegd :



      Verder, hoe verder de motor naar achter, hoe meer grip de achterwielen hebben en hoe efficiënter een RWD zal zijn. Daarom zijn zowat alle echte wagens MR (midden motors, zoals een Toyota MR2 ). RR, zoals een porsche is nog ietske beter voor de grip achteraan, maar heeft te veel nadelen qua stuurgedrag (niet de beste massacentralisatie rond zwaartepunt voor optimale handling). Hun azuren stukje, de GT, was dan ook een MR.
      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
      Motoren & Tjeurisme

      Comment


      • mis mijn MR2 nog altijd

        Comment


        • Nogmaals, ik ga niet zeggen dat ik een toprijder ben.
          Maar je merkt en benut toch elke rit (in mijn geval) RWD?
          Ik rij nogal sportief, bochten nemen, tussengas, kont laten uitbreken.. Dit doe ik elke rit, hoe kort het ook mag zijn. Noem het gevaarlijk en onverantwoordelijk en hup weer ne jonge gast.. Zolang je je eigen grenzen kent en anderen niet in gevaar brengt...
          DAT is voor mij het plezier aan autorijden. Mensen die zeggen dat het overdreven is dat je op 95% van je auto kan rijden vind ik toch maar vreemd.. Net als de spottende uitspraak die sommigen hier maken over de RWD-mannen..
          Als de auto uitbreekt en je kan het opvangen en vevolgens lok je het zelf uit en speel je ermee, dat is in mijn inziens toch wel wagenbeheersing?
          2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
            Ik rij nogal sportief, bochten nemen, tussengas, kont laten uitbreken..
            DAT is voor mij het plezier aan autorijden.
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
              Nogmaals, ik ga niet zeggen dat ik een toprijder ben.
              Maar je merkt en benut toch elke rit (in mijn geval) RWD?
              Ik rij nogal sportief, bochten nemen, tussengas, kont laten uitbreken.. Dit doe ik elke rit, hoe kort het ook mag zijn. Noem het gevaarlijk en onverantwoordelijk en hup weer ne jonge gast.. Zolang je je eigen grenzen kent en anderen niet in gevaar brengt...
              DAT is voor mij het plezier aan autorijden. Mensen die zeggen dat het overdreven is dat je op 95% van je auto kan rijden vind ik toch maar vreemd.. Net als de spottende uitspraak die sommigen hier maken over de RWD-mannen..
              Als de auto uitbreekt en je kan het opvangen en vevolgens lok je het zelf uit en speel je ermee, dat is in mijn inziens toch wel wagenbeheersing?
              Weeral ne jonge gast me nen bmw godverdomme!



              Ben eens benieuwd hoe de parking van de carrefour bij ons er gaat uitzien als het terug sneeuwt
              BMW X5 45e

              Comment


              • Als het al meer dan een maand quasi onafgebroken sneeuwt, is het niet moeilijk vaak tegen, en soms over, de gripgrens te rijden... duuuuh (the Swede, wie is da?)
                ST Cupra 290 PP - GT86+

                Comment


                • Deltawing is echt een ding van mn hart, pure innovatie, 475kg en trekt 4G in snelle bochten met dan 75% aandrijving (3/4 awd?)
                  ST Cupra 290 PP - GT86+

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                    Als het al meer dan een maand quasi onafgebroken sneeuwt, is het niet moeilijk vaak tegen, en soms over, de gripgrens te rijden... duuuuh (the Swede, wie is da?)
                    Als je het tegen mij hebt.. Ik heb het over in de regen.
                    In de sneeuw kan het kleinste kind schuiven.
                    2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
                      Als je het tegen mij hebt.. Ik heb het over in de regen.
                      In de sneeuw kan het kleinste kind schuiven.
                      Nenee, ik heb het over Zweden en het feit dat mijn eerder stelling om op de grens rijden, die jij bevestigd - zonder te weten of het verantwoord is of niet, helemaal niet vergezocht is. Idd kleine kinderen glijden graag, voor volwassenen in een auto is dat daarentegen niet altijd het geval... fin soit
                      ST Cupra 290 PP - GT86+

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                        Weeral ne jonge gast me nen bmw godverdomme!



                        Ben eens benieuwd hoe de parking van de carrefour bij ons er gaat uitzien als het terug sneeuwt
                        Da's ook de enige plek waar ze kunnen schuiven.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                        Als het al meer dan een maand quasi onafgebroken sneeuwt, is het niet moeilijk vaak tegen, en soms over, de gripgrens te rijden... duuuuh (the Swede, wie is da?)
                        Klopt. Maar of je nu FWD, RWD of AWD hebt, je haalt dat rijplezier zowat overal eens de wegen goed met ijs zijn bedekt. Hoofdzaak is wel eerst een goed gebalanceerde wagen te hebben. Welke wielen hij aandrijft, doet er niet toe.

                        En het grote probleem met al die moderne mormels, is dat je met geen enkele nog een redelijk gevoel krijgt voor wat er gaat gebeuren. Ze zijn allemaal onvoorspelbare, onderstuurde gedrochten geworden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
                        Als je het tegen mij hebt.. Ik heb het over in de regen.
                        In de sneeuw kan het kleinste kind schuiven.
                        We zullen u eens meepakken op het droge

                        In de sneeuw kan inderdaad de grootste amateur een wagen laten schuiven. Hem aan 120km/u tussen twee sneeuwmuren balanceren en de schuiver ook mooi aanhouden op een openbare weg zonder het decor of een tegenligger te raken, daar zijn ze iets minder bedreven in.
                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten

                          In de sneeuw kan inderdaad de grootste amateur een wagen laten schuiven. Hem aan 120km/u tussen twee sneeuwmuren balanceren en de schuiver ook mooi aanhouden op een openbare weg zonder het decor of een tegenligger te raken, daar zijn ze iets minder bedreven in.
                          Daar moet je idd voor in Scandinavie zijn daar zijn de rijopleidingen toch net ietsje beter dan hier...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten

                            In de sneeuw kan inderdaad de grootste amateur een wagen laten schuiven. Hem aan 120km/u tussen twee sneeuwmuren balanceren en de schuiver ook mooi aanhouden op een openbare weg zonder het decor of een tegenligger te raken, daar zijn ze iets minder bedreven in.
                            De plaatsen waar je zoiets veilig kunt doen... zowiezo niet als er tegenliggers zijn want je weet nooit wat die doen en al helemaal niet aan 120km/h. En in Scandinavie leren ze u zulke dingen niet tenzij je in de rallyschool gaat of op een ijsmeer waar het dichtbijzijnde harde voorwerp een halve kilometer ver ligt.

                            Kheb wel nog een filmje liggen aan de halve snelheid waar het wel verantwoord was... maar kansloos om - het ziet er zo uit - de strafste uit te hangen en al helemaal op de openbare weg, je geeft jongelingen makkelijk het verkeerde idee.

                            Met je eens dat balans belangrijker is dan de aandrijving...

                            Ge blijft echt wel een stoker Herr Svensken :p
                            ST Cupra 290 PP - GT86+

                            Comment


                            • Je bent ook aan de verkeerde kant van de grens gaan wonen, hé Hier is er plaats (en zijn er gekken) genoeg

                              Rijopleiding bestaat er niet voor, al is het inderdaad wel zo dat ze in Finland bvb verplicht 8 uur slipcursus volgen.
                              Veel oefenen helpt wel. Toen ik eind 2003 naar Finland verhuisde, dacht ik ook dat ik kon op sneeuw rijden want ik was in Ninove ook op de parking van de GB of in 't industriepark gaan rondjes draaien... en mijn ex-vrouw reed mij recht naar huis. Zij met een 406 1.9td en ik met een Impreza STi
                              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                Da's ook de enige plek waar ze kunnen schuiven.



                                Klopt. Maar of je nu FWD, RWD of AWD hebt, je haalt dat rijplezier zowat overal eens de wegen goed met ijs zijn bedekt. Hoofdzaak is wel eerst een goed gebalanceerde wagen te hebben. Welke wielen hij aandrijft, doet er niet toe.

                                En het grote probleem met al die moderne mormels, is dat je met geen enkele nog een redelijk gevoel krijgt voor wat er gaat gebeuren. Ze zijn allemaal onvoorspelbare, onderstuurde gedrochten geworden.



                                We zullen u eens meepakken op het droge

                                In de sneeuw kan inderdaad de grootste amateur een wagen laten schuiven. Hem aan 120km/u tussen twee sneeuwmuren balanceren en de schuiver ook mooi aanhouden op een openbare weg zonder het decor of een tegenligger te raken, daar zijn ze iets minder bedreven in.
                                Dat zeg ik toch Swede? In de regen is het te doen.
                                Maar op het droge is het een ander verhaal, dat wert ik maar al te goed
                                2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

                                Comment


                                • Ik haal zelf veel plezier uit het rijden met een FWD Audi A3

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                                    Ik haal zelf veel plezier uit het rijden met een FWD Audi A3
                                    Troost je met de gedachte dat ik zelfs plezier haal uit de S80 met Geartronic. En ja, ik weet ook wel dat hij daar in eerste instantie niet het beste gereedschap voor is


                                    Morgen eens zien wat MR en FR configuraties geven... hopelijk gaat het een openbaring zijn. Alhoewel niet best voor mijn spaarboek... :-)

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                      Da's ook de enige plek waar ze kunnen schuiven.
                                      Met alle respect, maar als je het over mij hebt. ( Omdat je kefkies post quote, wat een antwoord is op mijn post.)
                                      Dan ben je toch aardig fout
                                      2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

                                      Comment


                                      • swede is een beetje zoals braambes en dbr2, het ligt er alleen minder hard op

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                                          swede is een beetje zoals braambes en dbr2, het ligt er alleen minder hard op
                                          En de vrouwen rijden em zelfs naar huis dat zegt toch genoeg zeker .

                                          Comment

                                          Working...
                                          X