Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FWD vs RWD vs AWD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
    swede is een beetje zoals braambes en dbr2, het ligt er alleen minder hard op
    Ik weet dat je Swede zijn posts met een korreltje zout moet nemen. N/o he Swede
    2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

    Comment


    • Ik kan van elk aandrijfconcept genieten en plezier hebben.

      FWD kan erg leuk zijn als onderstuur (vooral bij insturen dan) lang uitblijft. Gewoon lekker de bocht insmijten en met een doorspinnend binnenste wiel hem de bocht uittrekken. Ook leuk als de kont een beetje mobiel is als je het gas lost. Bij kleinere auto's kan dat echt geweldig zijn. Bij een FWD vind ik een mechanische handrem wel een must, omdat er anders in de sneeuw niet veel lol te beleven is in deze omstandigheden.

      RWD voelt meestal zuiverder, soevereiner en minder zenuwachtig aan, geeft vaak een extra dimensie aan het auto rijden, minder tractieproblemen en geeft vooral meer lol en mogelijkheden als je echt wil spelen. In de regen of sneeuw is het heerlijk om te dansen met de auto door met de gas te spelen, gewoon bij het inrijden van een straat een goeie dot gas, een nat rond punt bespelen,... Dat zijn momenten waarop ik soms luidop zit te lachen. Wel vind ik RWD vaak minder efficiënt aanvoelen dan een goede FWD. Veel moderne RWD's zijn teleurstellend hard ondersturend afgesteld naar mijn ervaring voor de veiligheid. Als je wat harder wil hoeken, gaat de auto vaak overdreven vroeg rechtdoor bij het insturen, kom je de bocht uit met de gas erop volgt er vaak nog stapje opzij van de kont. Bij een deftige FWD ervaar ik vaak minder vroeg onderstuur bij insturen (omdat er hier geen overstuur van een RWD valt de verdoezelen) en trek je hem er mooi uit met vaak hoogstens tractieverlies op het binnenste wiel zonder overstuur. Een RWD met een vooras die zich echt vastbijt in het asfalt is bij mij de favoriet.

      AWD zal ik niet snel kopen omdat mijn rijplezier vooral zit in aan niet te hoge snelheden de limieten van de auto af te tasten en bij de meeste AWD's is het gewoon bijna onmogelijk om een wiel te laten doorspinnen, de achterkant te laten dansen of met piepende banden een bocht uit te komen. Efficiënt, maar het betrekt me een stuk minder bij het rijden, weegt meer, verbruikt meer en ik vind het niet nodig in ons land. Ik heb liever FWD dan AWD in vele auto's zelfs.

      Comment


      • Just stradge.

        Vooral tijdens de winter wil je ook dat het esp helemaal af kan, kan ook op steeds minder auto's (maar moet ook schakelbaar zijn want op snelheid op de autostrade wil je het zeker wel hebben).

        Goed punt over de handrem, vroeger was Volvo rwd en een rijschool voor heel Zweden, vandaag bakken ze niks ervan met esp, fwd en met e-brake op de voorwielen....

        Trouwens, ook op een rwd en 4wd is het belangrijk met een manuele handrem voor de totale controle over de achterkant, het gemis daarvan op de nieuwe 991 en 981 is een echte afknapper op anders zeer complete sportwagens...
        ST Cupra 290 PP - GT86+

        Comment


        • Mooi omschreven Stradge ! Kan dat volgen.

          Een handrem op de 991 snap ik minder onehp.......kan je toch zeer makkelijk en wanneer gewenst doen uitbreken zonder ?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
            Een handrem op de 991 snap ik minder onehp.......kan je toch zeer makkelijk en wanneer gewenst doen uitbreken zonder ?
            Goeiemorgen. Ja voor 93% van de eigenaars zal dat wss geen gemis zijn, maar wil je echt spelen met de achterkant.... :
            - je wilt dwars en er is minder grip dan je dacht dan wil je geen gas bijgeven maar de handrem gebruiken. Ook als de grip onzeker is, is de handrem een betere strategie.
            - Als je reeds dwars gaat en je wilt je effectieve bochtenstraal minderen => handrem.
            - Je wilt je sliphoek aanhouden vertragend in een rechte lijn => handrem

            Tuurlijk, je kan nog steeds dwars, maar net zoals een niet-aangedreven achteras je opties vermindert, gaat er een dimensie verloren als je geen handrem hebt op een aangedreven achteras.
            ST Cupra 290 PP - GT86+

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
              Goeiemorgen. Ja voor 93% van de eigenaars zal dat wss geen gemis zijn, maar wil je echt spelen met de achterkant.... :
              - je wilt dwars en er is minder grip dan je dacht dan wil je geen gas bijgeven maar de handrem gebruiken. Ook als de grip onzeker is, is de handrem een betere strategie.
              - Als je reeds dwars gaat en je wilt je effectieve bochtenstraal minderen => handrem.
              - Je wilt je sliphoek aanhouden vertragend in een rechte lijn => handrem

              Tuurlijk, je kan nog steeds dwars, maar net zoals een niet-aangedreven achteras je opties vermindert, gaat er een dimensie verloren als je geen handrem hebt op een aangedreven achteras.
              Pippo ! Waarmee rijdegij? Ge kunt al die nest toch ook gewoon met gas, rem en stuur controleren?

              - Dwars gaan (gelijk welke grip) : stampje op de rem om de wielen efkes te blokkeren en een kleine scheut gas erbij indien er teveel grip is.
              - Bochtenstraal verkleinen : meer gas
              - Dwars tot stilstand komen (of dus ook de bochtenstraal vergroten): van het gas af.
              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
                AWD zal ik niet snel kopen omdat mijn rijplezier vooral zit in aan niet te hoge snelheden de limieten van de auto af te tasten en bij de meeste AWD's is het gewoon bijna onmogelijk om een wiel te laten doorspinnen, de achterkant te laten dansen of met piepende banden een bocht uit te komen. Efficiënt, maar het betrekt me een stuk minder bij het rijden, weegt meer, verbruikt meer en ik vind het niet nodig in ons land. Ik heb liever FWD dan AWD in vele auto's zelfs.
                Da's omdat ze te weinig vermogen hebben om AWD nodig te hebben.

                En ik geef je 100% gelijk. 99% van de auto's hebben geen AWD nodig.
                Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
                  Dat zeg ik toch Swede? In de regen is het te doen.
                  Maar op het droge is het een ander verhaal, dat wert ik maar al te goed
                  Was dan misverstand. Dacht dat je zei dat op de regen dwars gaan wel ging, maar op het droge minder.

                  Als je auto niet dwars kan, dan heb je ofwel te weinig vermogen, teveel gewicht of te brede banden, bij gelijk welk wegdek.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
                  Met alle respect, maar als je het over mij hebt. ( Omdat je kefkies post quote, wat een antwoord is op mijn post.)
                  Dan ben je toch aardig fout
                  Je bent bij deze uitgenodigd naar Oulu. Ik breng een videocamera mee om je exploten te filmen. Kunnen we nadien op youtube nagenieten.
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                    Was dan misverstand. Dacht dat je zei dat op de regen dwars gaan wel ging, maar op het droge minder.

                    Als je auto niet dwars kan, dan heb je ofwel te weinig vermogen, teveel gewicht of te brede banden, bij gelijk welk wegdek.



                    Je bent bij deze uitgenodigd naar Oulu. Ik breng een videocamera mee om je exploten te filmen. Kunnen we nadien op youtube nagenieten.
                    Ja maar Swede.. Ik woon in België he.
                    Appelen - Peren..
                    2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
                      Ja maar Swede.. Ik woon in België he.
                      Appelen - Peren..
                      Waar je woont heeft toch niks te maken met het feit of je een atleet achter het stuur bent en over een goede car-control beschikt? Dus stuur ik u bij deze een uitnodiging om dat ook te bewijzen op wegen die 7 per maand met ijs en sneeuw bedekt zijn ipv gewoon op wat half plakkerige sneeuw in een industriepark te gaan driften aan 60-70km/u.
                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                        Pippo ! Waarmee rijdegij? Ge kunt al die nest toch ook gewoon met gas, rem en stuur controleren?

                        - Dwars gaan (gelijk welke grip) : stampje op de rem om de wielen efkes te blokkeren en een kleine scheut gas erbij indien er teveel grip is.
                        - Bochtenstraal verkleinen : meer gas
                        - Dwars tot stilstand komen (of dus ook de bochtenstraal vergroten): van het gas af.
                        Hehe. Dan ben ik een pippo. :p

                        Mijn commentaar op uw punten:
                        - Als ik u post letterlijk neem, dan rijdt gij nog steeds rechtdoor
                        - Je zal meer hoek hebben (en wat als je al helemaal dwars staat?) maar als je snelheid aan de hoge kant is zult ge daarmee nooit u kortere bocht ronden
                        - Van het gas af riskeert ge uw grip terug te krijgen als ge niet zwaar de neus instuurt en dus van koers verandert, en zeker aan iets hogere snelhied riskeer je een serieuze zwieper...

                        Er is een verschil tussen dwars gaan, en dwars met precisie
                        ST Cupra 290 PP - GT86+

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                          Hehe. Dan ben ik een pippo. :p

                          Mijn commentaar op uw punten:
                          - Als ik u post letterlijk neem, dan rijdt gij nog steeds rechtdoor
                          - Je zal meer hoek hebben (en wat als je al helemaal dwars staat?) maar als je snelheid aan de hoge kant is zult ge daarmee nooit u kortere bocht ronden
                          - Van het gas af riskeert ge uw grip terug te krijgen als ge niet zwaar de neus instuurt en dus van koers verandert, en zeker aan iets hogere snelhied riskeer je een serieuze zwieper...

                          Er is een verschil tussen dwars gaan, en dwars met precisie
                          Je kent Scandinavie ook en je weet dat je hier niet dwars kan gaan zonder precies te zijn want anders hang je in een sneeuwmuur of op een tegenligger.

                          Waarom je in het eerste geval rechtdoor zou gaan, zie ik niet. Tenzij je auto zo een hopeloos onderstuurd modern mormel is, is een kleine draai aan uw stuur gecombineerd met efkes remmen en dan gas erop meer dan genoeg om dwars te gaan.

                          In het tweede geval, waarom zou je helemaal dwars staan? Als je al helemaal dwars staat, moet ge toch uw bochtenstraal niet meer verder verkleinen?
                          Soit, als ik met de Evo zie dat ik aan een afslag toch nog wat teveel over de neus aan het glijden ben, dan stuur ik gewoon wat meer in en geef ik een beetje gas bij en die auto duwt zo zijn neus naar binnen.

                          Voor uw derde geval, moet ge mij dan toch wat beter uitleggen wat je wil bereiken als mannoeuver. Als ik zijwaards aan het glijden ben en de wagen gewoon ook zo tot stilstand wil laten komen, dan stuur ik wat verder tegen (anders draai je inderdaad plots de andere richting uit), laat ik het gas los en de vertraging over de vier wielen zorgt er mooi voor dat je tot stilstand komt.
                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                            Waar je woont heeft toch niks te maken met het feit of je een atleet achter het stuur bent en over een goede car-control beschikt? Dus stuur ik u bij deze een uitnodiging om dat ook te bewijzen op wegen die 7 per maand met ijs en sneeuw bedekt zijn ipv gewoon op wat half plakkerige sneeuw in een industriepark te gaan driften aan 60-70km/u.
                            Nee inderdaad, maar hier heb je simpelweg de mogelijkheden niet om aan hoge snelheden op een verlaten baan te driften.
                            Daarom dat ik ook zei dat ik het wel kan, maar uiteraard gezien de omstandigheden waar ik woon.
                            Ik ben met wat forummers gaan driften in de sneeuw in een industrieterrein aan 100 km/u en das inderdaad niet simpel. Dat besef ik maar al te goed.
                            Ik ben niet iemand die helden verhalen komt vertellen. Ik ben me er van bewust dat het niet allemaal simpel en vanzelfsprekend is.
                            2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

                            Comment


                            • Oh ja, ik neem uw uitnodiging graag aan!
                              2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                Je kent Scandinavie ook en je weet dat je hier niet dwars kan gaan zonder precies te zijn want anders hang je in een sneeuwmuur of op een tegenligger.

                                Waarom je in het eerste geval rechtdoor zou gaan, zie ik niet. Tenzij je auto zo een hopeloos onderstuurd modern mormel is, is een kleine draai aan uw stuur gecombineerd met efkes remmen en dan gas erop meer dan genoeg om dwars te gaan.

                                In het tweede geval, waarom zou je helemaal dwars staan? Als je al helemaal dwars staat, moet ge toch uw bochtenstraal niet meer verder verkleinen?
                                Soit, als ik met de Evo zie dat ik aan een afslag toch nog wat teveel over de neus aan het glijden ben, dan stuur ik gewoon wat meer in en geef ik een beetje gas bij en die auto duwt zo zijn neus naar binnen.

                                Voor uw derde geval, moet ge mij dan toch wat beter uitleggen wat je wil bereiken als mannoeuver. Als ik zijwaards aan het glijden ben en de wagen gewoon ook zo tot stilstand wil laten komen, dan stuur ik wat verder tegen (anders draai je inderdaad plots de andere richting uit), laat ik het gas los en de vertraging over de vier wielen zorgt er mooi voor dat je tot stilstand komt.
                                Als je aan het ondersturen bent, nog meer insturen om dat tegen te gaan. Does not compute.
                                De enigste reden dat je dit kan, is net dankzij het superieure AWD van een Evo

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
                                  Als je aan het ondersturen bent, nog meer insturen om dat tegen te gaan. Does not compute.
                                  De enigste reden dat je dit kan, is net dankzij het superieure AWD van een Evo
                                  True story

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                    Waar je woont heeft toch niks te maken met het feit of je een atleet achter het stuur bent en over een goede car-control beschikt? Dus stuur ik u bij deze een uitnodiging om dat ook te bewijzen op wegen die 7 per maand met ijs en sneeuw bedekt zijn ipv gewoon op wat half plakkerige sneeuw in een industriepark te gaan driften aan 60-70km/u.
                                    met banden met spikes dan toch?

                                    Comment


                                    • Swede: het ging over 991/981 = (hoofdzakelijk) rwd.

                                      Dat gezegd, ook op een awd wil ik ook een handrem...
                                      ST Cupra 290 PP - GT86+

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                        Swede: het ging over 991/981 = (hoofdzakelijk) rwd.

                                        Dat gezegd, ook op een awd wil ik ook een handrem...
                                        Zeker.
                                        Kan mij het filmpje herinneren van de RS3, waar die dwars door enkele bochten gaat, en je duidelijk het achterwiel kortstondig ziet blokkeren.
                                        Vraag me dan wel af hoe dit zit met de AWD, handrem trekken terwijl je geen koppeling hebt, gezien de automaat.

                                        Comment


                                        • Rs3 en consoorten hebben een Haldex die de achteras loskoppelt bij handremgebruik (als het goed is).
                                          Rwd en awd manueel: koppeling gebruiken.
                                          Echte Awd met cetrale diff, en rwd, met automaat: normaliter moeten die dan ontkoppelen als de handremsensor geactiveerd wordt, maar weet idd niet ofdat overal zo is... anders even in neutraal duwen maar dat wordt omstandig....
                                          Last edited by Onehp; 26/12/2012, 15:22.
                                          ST Cupra 290 PP - GT86+

                                          Comment

                                          Working...
                                          X