Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FWD vs RWD vs AWD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
    Spijtig genoeg is dat juist. Racen kost een fortuin.
    Echt he, maar trackdays aan sich is ook wel kostelijk. Ik ben blij dat ik af en toe wat dagen op zolder kan werken en met de porsche van de baas kan rijden anders had ik ook niet zoveel op circuit gezeten
    BMW X5 45e

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
      Als ik dit topic lees zijn er hier toch ne hele hoop die denken dat ze racepiloten zijn. Als iedereen die t hier zo goed kon uitleggen mee deed met de Belcar of weet ik veel welk kampioenschap, Longin en consoorten zouden nooit kampioen worden.

      90-95% van t kunnen van ne auto gebruiken? De meeste halen volgens mij nog geen 75% uit hunne auto.
      Bert is ooit begonnen met motocross. Ik heb hem weten starten met de Clouseau gebroeders. Op dat moment verkeerde hij met Dagmar Liekens -> was haar verjaardag die dag.

      Bert heeft een eigen bedrijf en was zeer goed bevriend met Albert Vanierschot -> dank zij hem kreeg hij de kans te racen in de Porsche van AVR.

      Hij had wel al talent voor dat hij ging racen met de Porsche, ik denk dat de meesten daar nu wel van overtuigd zijn. Werd in begin ook meewarig bekeken door veel racers in het Belcar.

      Maar ook hij heeft veel moeten leren. Vooral door veel te luisteren naar andere ervaren piloten
      Last edited by Utah; 24/12/2012, 14:48.
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
        Als ik dit topic lees zijn er hier toch ne hele hoop die denken dat ze racepiloten zijn. Als iedereen die t hier zo goed kon uitleggen mee deed met de Belcar of weet ik veel welk kampioenschap, Longin en consoorten zouden nooit kampioen worden.

        90-95% van t kunnen van ne auto gebruiken? De meeste halen volgens mij nog geen 75% uit hunne auto.
        Je hoeft echt geen racepiloot te zijn om het verschil te voelen tussen een goede en een slechte auto.
        Je moet alleen wat begrijpen hoe de dynamiek van een auto werkt en er wat gevoel voor hebben.
        Ik heb 3 jaar mijn rijbewijs en een erg goedkope auto (vorige swift diesel) toch geniet ik enorm van die auto omdat hij een fijn chassis heeft, onderstuurt zeer weinig en laat gemakkelijk en geleidelijk de achterkant uitbreken als je hem pusht. Als autoliefhebber geniet ik hier erg van, ik begrijp niet goed waar je anders je liefhebberij haalt? Ik zie persoonlijk ook niet echt hoe 4wd iets gelijkaardigs biedt.

        Ik wil niet grof zijn maar ik heb het idee dat een deel van de liefhebbers niet verder kijkt dan het uiterlijk en de specs uit de boekjes. Ik begrijp anders niet waar het idee vandaan komt dat je een racepiloot moet zijn om van rwd te genieten, en wat ge in godsnaam hebt aan 4wd, zeker als je een 2.0tdi hebt, dat heeft toch het vermogen niet om 4wd nodig te hebben.

        Op bepaalde auto's past 4wd erg goed, zoals een porsche turbo omdat die bakken vermogen heeft en qua concept op efficientie gericht is, die combinatie vraagt om pdk + 4wd om het vermogen zo goed mogelijk om te zetten in snelheid. Een evo of sub is ook iets wat imo 4wd rechtvaardigt, maar op pakweg een a4 is dat nut toch veel minder groot. Kan begrijpen dat ge dat fijn vindt aanvoelen, maar om nu te zeggen dat het qua concept superieur is.. dat zie ik er echt niet in.
        Last edited by GeeZer; 24/12/2012, 15:44.

        Comment


        • .


          En waarom zou dat op een A4 minder nodig zijn .op elke wagen met wat koppel is dat aangenaam rijden zeker als het nat is.
          Er is hier ergens een topic van bmw waar ze een xd 3.0 en gewone 35d naast elkaar staan aan een rood licht ga maar is kijken wat het verschik zegt
          Heb zelf EEN 3.0 TDI wel voor mij is dat een zeer aangename wagen met zijn awd, ik praat nu wel van "normaal rijden " maar eergisteren met de regen daar 250 km in gebolt wel das voor mijn gevoel een veel aangenamer manier van rijden , dan spreek ik nog niet van een straat op rijden , aan een rood licht vertrekken .zelfs als het sneeuwt war je dan wel rekening moet mee houden is dat je gestopt raakt maar daar gaat het hier niet over.
          Ik denk dat het aangenaam gevoel waar iedereen het hier over heeft alleen op circuut nut heeft maar in dagelijks gebruik niet van tel is .
          Last edited by ; 24/12/2012, 16:08.

          Comment


          • FWD is uitstekend voor een kleine, lichte en wendbare auto
            AWD is wat lomper, maar op zijn best wanneer er weinig tractie is: regen, sneeuw, modder, gravel,...
            RWD voor al de rest zeker?
            1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
              FWD is uitstekend voor een kleine, lichte en wendbare auto
              AWD is wat lomper, maar op zijn best wanneer er weinig tractie is: regen, sneeuw, modder, gravel,...
              RWD voor al de rest zeker?
              Heel veel waarheid ! Het topic in 3 zinnen samen gevat

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                FWD is uitstekend voor een kleine, lichte en wendbare auto
                AWD is wat lomper, maar op zijn best wanneer er weinig tractie is: regen, sneeuw, modder, gravel,...
                RWD voor al de rest zeker?
                True that.
                Was mijn Volvo RWD, dan hield ik hem eeuwig bij, 'nough said
                Lange wagen met FWD zonder sper= no go. Komt nog eens bij kijken dat hij enorm overstuurd is. Spannend, dat dan weer wel.
                Maar de volgende mag RWD of AWD zijn, heel veel maakt het niet uit.
                Zoals reeds gezegd, ik ben geen racepiloot of top drifter, AWD will do just fine

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door willytoyota Bekijk Berichten
                  .


                  En waarom zou dat op een A4 minder nodig zijn .op elke wagen met wat koppel is dat aangenaam rijden zeker als het nat is.
                  Er is hier ergens een topic van bmw waar ze een xd 3.0 en gewone 35d naast elkaar staan aan een rood licht ga maar is kijken wat het verschik zegt
                  Heb zelf EEN 3.0 TDI wel voor mij is dat een zeer aangename wagen met zijn awd, ik praat nu wel van "normaal rijden " maar eergisteren met de regen daar 250 km in gebolt wel das voor mijn gevoel een veel aangenamer manier van rijden , dan spreek ik nog niet van een straat op rijden , aan een rood licht vertrekken .zelfs als het sneeuwt war je dan wel rekening moet mee houden is dat je gestopt raakt maar daar gaat het hier niet over.
                  Ik denk dat het aangenaam gevoel waar iedereen het hier over heeft alleen op circuut nut heeft maar in dagelijks gebruik niet van tel is .
                  Voor sommigen is de defnitie aangenaam om in de regen uw gas te kunnen vloeren en uw auto de rest te laten doen, voor anderen is dat net een auto kunnen controleren.
                  Eergisteren met mijn SUV in de kletsende regen Brussel-Oostende gedaan, de week ervoor in hetzelfde weer met een mini cooper S
                  Die SUV gaf me een veel onveliger gevoel dan de mini en zelfs dan vandaag met een Exige.......Totaal onvergelijkbare wagens natuurlijk vandaar dat ik graag over het concept van een wagen spreek, net zoals anderen hier al deden.

                  Voor mij is dat aangenaam gevoel totaal anders dan voor u en weer anders dan x of y of z. Ik denk eerlijk gezegd dat dat awd "gevoel" voor nogal wat mensen een virtueel en vals idee van veiligheid schept en dan bedoel ik niet de echte Evo, Quattro, Scooby liefhebber die geniet van het awd gevoel op stoffige baantje of zelfs de NS......die gasten weten waarom dat ze dat kopen in veel gevallen.

                  Veilig is niet vol gas rechtdoor kunnen vertrekken aan een stoplicht, in de regen.

                  BTW: ik kan ook wel eens genieten van een fwd, uitdagend is het echter niet helemaal. Het staat je toe om relatief lui te "raggen".
                  Last edited by Jokke_vlo; 24/12/2012, 16:32.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                    Voor sommigen is de defnitie aangenaam om in de regen uw gas te kunnen vloeren en uw auto de rest te laten doen, voor anderen is dat net een auto kunnen controleren.
                    Eergisteren met mijn SUV in de kletsende regen Brussel-Oostende gedaan, de week ervoor in hetzelfde weer met een mini cooper S
                    Die SUV gaf me een veel onveliger gevoel dan de mini en zelfs dan vandaag met een Exige.......Totaal onvergelijkbare wagens natuurlijk vandaar dat ik graag over het concept van een wagen spreek, net zoals anderen hier al deden.

                    Voor mij is dat aangenaam gevoel totaal anders dan voor u en weer anders dan x of y of z. Ik denk eerlijk gezegd dat dat awd "gevoel" voor nogal wat mensen een virtueel en vals idee van veiligheid schept en dan bedoel ik niet de echte Evo, Quattro, Scooby liefhebber die geniet van het awd gevoel op stoffige baantje of zelfs de NS......die gasten weten waarom dat ze dat kopen in veel gevallen.

                    Veilig is niet vol gas rechtdoor kunnen vertrekken aan een stoplicht, in de regen.

                    BTW: ik kan ook wel eens genieten van een fwd, uitdagend is het echter niet helemaal. Het staat je toe om relatief lui te "raggen".
                    De rest akkoord.
                    Laatste zin: hangt er ook vanaf. Bij een Mini Cooper S bv is dat inderdaad het geval, die auto is heel stabiel, goeie gewichtsverdeling, soort van sper, compleet fool proof naar mijn gevoel.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                      FWD is uitstekend voor een kleine, lichte en wendbare auto
                      AWD is wat lomper, maar op zijn best wanneer er weinig tractie is: regen, sneeuw, modder, gravel,...
                      RWD voor al de rest zeker?
                      mijn mening ook,zeer goed omschreven

                      maakt uiteindelijk maar weinig uit,zolang je maar plezier hebt met je wagen.
                      En alledrie zijn moeilijk/anders om richting de limiet mee te rijden,dat maakt het ook zo geestig

                      Comment


                      • Ik lees hier wel nergens dat de afstelling van de wagen ook veel te maken heeft met rijplezier. Een 750 iL die staat te wiegen als een boot is ook RWD...
                        Als je ziet hoe sommige Clios (toch FWD?) zich in de rallys in bochten gooien en toch scherpe tijden neer zetten, ligt dit waarschijnlijk een stuk aan de chauffeur maar toch ook aan de juiste afstelling van vering, camber,spoorbreedte,stabilisatoren, enz.
                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                        Comment


                        • Afstelling is alles op een circuit. Remmen, ophanging, camber doen meer dan 10% meer vermogen.
                          Last edited by Jokke_vlo; 24/12/2012, 19:11.

                          Comment


                          • afstelling speelt zeker een rol, maar dat laten we buiten beschouwing. het is echter vrij moeilijk om een "stront te polieren". in plaats van een lompe 1400kg voorwielaandrijving te strippen en te verbeteren koop je beter gewoon een andere auto.

                            omstandigheden spelen zéker een rol.
                            op een klein technisch parcours rijdt een goeie hot hatch heel wat auto's naar huis, ook al kosten die andere een pak meer.
                            elke goede auto heeft zijn charmes en zijn gebied qua expertise. je moet kiezen wat jouw voorkeuren en jouw omstandigheden precies zijn. met een Golf 2 GTI ben je niets op Monza. een Porsche is niets waard in de regen, met een ploert achter het stuur. ga je naar een derdewereldland wordt het een bijzonder dure takeldienst als je met je nagelnieuwe GT-R R35 in panne valt.
                            1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                            Comment


                            • Neem Zolder en Spa. Je hebt, om goede tijden neer te zetten, een andere setting nodig.

                              In de Motorsport is zo iets mogelijk nog duidelijker -> op Zolder liefste een potente 600cc wegens het korte circuit en op Spa mag het een 1000cc zijn wegens de immens lange stukken.

                              Maar om even terug te komen op autos: wat is dan het beste op regenweer? Een FWD, AWD of RWD? Zelfs optimaal afgesteld (raceteams weten toch waar ze mee bezig zijn veronderstel ik) zag ik op Franco toch menig RWD in het rond gaan bij het uitkomen na Les Combes in regenweer. Vooral de SLS had daar toen last van. Ook de GTR ging daar af en toe rond als AWD. Enkel de R8 en de Porsches hadden daar minder last.
                              “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                                FWD is uitstekend voor een kleine, lichte en wendbare auto
                                AWD is wat lomper, maar op zijn best wanneer er weinig tractie is: regen, sneeuw, modder, gravel,...
                                RWD voor al de rest zeker?
                                heb jaren voor 't werk met quattro in Zuid Duitsland en Oostenrijk gereden, en toch verschillende malen situaties zoals in onderstaand filmpje meegemaakt.
                                Geloof me dat je dan echt gelukkig bent met een AWD

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door deuce Bekijk Berichten
                                  heb jaren voor 't werk met quattro in Zuid Duitsland en Oostenrijk gereden, en toch verschillende malen situaties zoals in onderstaand filmpje meegemaakt.
                                  Geloof me dat je dan echt gelukkig bent met een AWD

                                  http://www.dumpert.nl/mediabase/6482...huiver_na.html
                                  awd is echt tof dan. Heb in zuid duitsland toch ook al paar keer de A8 weten vooruitgaan waar anderen stil stonden. Maar ook alleen maar omdat er nog plaats was. als een vrachtwagen schaar staat is het meestal voor iedereen stilstaan

                                  Comment


                                  • Wat een gemelk dit topic.

                                    Wie woont er hier langs een circuit? Of gaat langs een circuit naar zijn werk?

                                    Ah ja, en natuurlijk racen ze daar in Vlaanderen op de overvolle, rechte wegen tussen de 5000 flitsbakken en rode lichten allemaal van bocht naar bocht... Over de winterse sneeuwgladde wegen .... woohooo....
                                    Typische discussie over "hoe praat ik mijn imago-aankoop goed?" Ita est.
                                    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                      Tis een forum he, men gebruikt gezond verstand om berichten te filteren, ik ga af op inhoud, niet op ego
                                      Maar moesten het allemaal praatjesmakers zijn was ik hier al lang weg, om een forum te zijn valt het hier nog goed mee, met een laag gehalte aan 13-jarige die zich voordoen als experten onder een pseudoniem omdat ze een autoblaadje kunnen lezen...

                                      Enne, tis niet omdat je goede rondetijden kan zetten op circuit, dat je daarom NOODZAKELIJK goed kan autorijden buiten het circuit (verkeer inschatten, geen accidenten) of dat je daarom weet hoe je een auto moet afstellen, of dat je daarom weet hoe een 4wd rijdt op een gravel bosbaantje.
                                      Ieder heeft verschillende ervaringen en daarom zijn we hier...

                                      Omgekeerd, tis niet omdat je met een 318is van 1992 rijdt en nog nooit om circuit hebt gereden, dat ke daarom geen kunnen, passie en/of talent hebt voor autorijden.

                                      Autosport is een geldsport en het zou kunnen dat Joske daar net iets te veel van onder de indruk is...
                                      Ik had het vooral over t feit dat 95% van de ego's hier dus ongeveer constant aan +90% van t kunnen van hunne auto rijden en blijven volhouden dat rijplezier en FWD nie samen gaat.

                                      Maakt mij nie uit in welke van mijn 2 FWD ik stap de RCZ met een dieselblok of mijne 309GTi16. Ma plezier in t rijden heb ik in beide. GEK he.

                                      Comment


                                      • Er is een groot verschil tussen in een bocht op een wagen zijn gripgrens te rijden met goede marge wat betreft ruimte op de weg, en aan 95% van de snelheid van wat fysiek mogelijk is te rijden (zoals op circuit).

                                        Ikzelf rij doorgaans graag dichtbij de laterale griplimiet (de auto beweegt en leeft) of de snelheidslimiet, whatever comes first maar steeds met een goede veiligheidsmarge wat betreft RUIMTE en REMMEN.

                                        Dus neen ik rij niet als een zot, en ja, ik kan wel degelijk dagelijks de 'handling' van een auto savoureren en daar is de aandrijving een deel van...
                                        ST Cupra 290 PP - GT86+

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                          Er is een groot verschil tussen in een bocht op een wagen zijn gripgrens te rijden met goede marge wat betreft ruimte op de weg, en aan 95% van de snelheid van wat fysiek mogelijk is te rijden (zoals op circuit).

                                          Ikzelf rij doorgaans graag dichtbij de laterale griplimiet (de auto beweegt en leeft) of de snelheidslimiet, whatever comes first maar steeds met een goede veiligheidsmarge wat betreft RUIMTE en REMMEN.
                                          Dus neen ik rij niet als een zot, en ja, ik kan wel degelijk dagelijks de 'handling' van een auto savoureren en daar is de aandrijving een deel van...
                                          Want dat kan je in Zweden nogal.
                                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                          Comment

                                          Working...
                                          X