Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FWD vs RWD vs AWD

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten
    'een FWD is zwaar op de neus'
    De motor van je 118d ligt evenveel op de neus als die van een Megane RS toch denk ik misschien zelfs meer.

Dan denk ik dat je het opvangen van overstuur met een FWD wat onderschat... Idem met AWD. Het duurt misschien iets langer voor het foutgaat, meer marge, maar eens het foutgaat is het alle hens aan dek hoor. Overstuur opvangen met RWD voelt dan veel natuurlijker aan, gevoelsmatig.

Over dat 'met een grotere smile uit een Porsche dan uit een R8 stappen' vind ik persoonlijk zever.
    Die Porsche heeft ook bakken grip zoals Alexx al zei, en mensen die gaan zeggen dat een 911 zo een bijtende voortrein heeft en nooit eens onderstuurt, zijn leugenaars
    Een R8 is net iets meer overstuurd dan onderstuurd ingesteld, check gewichtsverdeling, check verdeling van het diff. Als je er natuurlijk mee gaat rijden als een doorsnee FWD chauffeur, dan ga je onderstuur krijgen ja. Maar dat krijg je net zo goed met een 911.
    Een fwd is niet bepaald zwaarder op de neus maar de dieselmotor wel.
    Ik vind vooral dat verschil serieus voelbaar tussen een 335d en 335i in snellere bochten.

Een 911 heeft idd bakken grip, maar je kan ook een beetje met die gripgrens spelen en de kont wat gecontroleerd laten uitzwieren, terwijl dat met de R8 amper kan of je gaat gewoon rechtdoor bij wijze van spreken.
    BMW X5 45e

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
      Sorry maar echt he ! Spreek je uit ervaring? Ik kan me totaal niet vinden in wat je hier schrijft en ik probeer toch echt wel neutraal naar een wagen te kijken als ik op circuit rijd, De R8 heeft een enorm onderstuur en ik zweer u dat je uit een Porsche met een grotere smile stapt. En dat gaat over verschillende zaken. Het niet echt kunnen uitzetten van alle hulpmiddelen is er ook al 1 van. Hoe kan je nu meer plezier hebben met een auto wiens electronica gaat ingrijpen wanneer je het NIET wil?
      Het moeten stoppen na een 20tal minuten omdat de boel ge heet wordt, onderstuur etc.....
      Let wel standaard worden alle wagens met onderstuur afgeleverd (voor de veiligheid) maar bij een R8 krijg je dat er gewoon niet uit .......nee echt ik kan totaal niet akkoord gaan met je stelling hier. Kan je me eens uitleggen waar die even grote smile van de R8 moet vandaan komen?
      En dat komt door de meer centrale ligging/gewichtsverdeling van het motorblok?
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
        En dat komt door de meer centrale ligging/gewichtsverdeling van het motorblok?
        1600kg .....

Comment

1600kg .....
          Mmmmm, dat is een verschil van 265kg met de mijne, vind het onderstuur best corrigeerbaar voor de A6.
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Heb je gelijk in maar het vertraagd je en dat is best frustrerend.

Comment

De motor van je 118d ligt evenveel op de neus als die van een Megane RS toch denk ik misschien zelfs meer.
              Ja, daar heb je gelijk in. Ik bedoelde eigenlijk dat je voelt dat in snelle korte bochten een RWD lichtvoetiger is.

Dan denk ik dat je het opvangen van overstuur met een FWD wat onderschat... Idem met AWD. Het duurt misschien iets langer voor het foutgaat, meer marge, maar eens het foutgaat is het alle hens aan dek hoor. Overstuur opvangen met RWD voelt dan veel natuurlijker aan, gevoelsmatig.

Over dat 'met een grotere smile uit een Porsche dan uit een R8 stappen' vind ik persoonlijk zever.
              Die Porsche heeft ook bakken grip zoals Alexx al zei, en mensen die gaan zeggen dat een 911 zo een bijtende voortrein heeft en nooit eens onderstuurt, zijn leugenaars
              Een R8 is net iets meer overstuurd dan onderstuurd ingesteld, check gewichtsverdeling, check verdeling van het diff. Als je er natuurlijk mee gaat rijden als een doorsnee FWD chauffeur, dan ga je onderstuur krijgen ja. Maar dat krijg je net zo goed met een 911.
              Ik onderschat het zeker niet. Maar als een FWD uitbreekt moet je enkel tegensturen en wanneer je ziet/denkt dat je terug marge hebt, op het gas gaan en je hebt terug grip, of ben ik verkeerd?

Bij een FWD is dat toch wat anders... tegensturen, gas bijgeven, stillekes aan minder gas. Als je van het begin direct te veel gas geeft is het ook omzeep.. Lijkt me toch moeilijker, niet?
              2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

Comment

Kan je me eens uitleggen waar die even grote smile van de R8 moet vandaan komen?
                Banden piepen = ik ga snel!

Comment

Sorry maar echt he ! Spreek je uit ervaring? Ik kan me totaal niet vinden in wat je hier schrijft en ik probeer toch echt wel neutraal naar een wagen te kijken als ik op circuit rijd, De R8 heeft een enorm onderstuur en ik zweer u dat je uit een Porsche met een grotere smile stapt. En dat gaat over verschillende zaken. Het niet echt kunnen uitzetten van alle hulpmiddelen is er ook al 1 van. Hoe kan je nu meer plezier hebben met een auto wiens electronica gaat ingrijpen wanneer je het NIET wil?
                  Het moeten stoppen na een 20tal minuten omdat de boel ge heet wordt, onderstuur etc.....
                  Let wel standaard worden alle wagens met onderstuur afgeleverd (voor de veiligheid) maar bij een R8 krijg je dat er gewoon niet uit .......nee echt ik kan totaal niet akkoord gaan met je stelling hier. Kan je me eens uitleggen waar die even grote smile van de R8 moet vandaan komen?
                  Van het efficiënte lijnen rijden en snelle tijden neer te zetten zonder vertragend overstuur. Akkoord, je moet er op een andere manier mee rijden om de juiste lijnen te hebben en niet overal te ondersturen.
                  Ik weet ook niet of jouw ervaring met AWD verder reikt dan een Pana op circuit? (gewoon een vraag, want mijn praktijkervaring komt zeker niet in de buurt)
                  Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                  Een fwd is niet bepaald zwaarder op de neus maar de dieselmotor wel.
                  Ik vind vooral dat verschil serieus voelbaar tussen een 335d en 335i in snellere bochten.

Een 911 heeft idd bakken grip, maar je kan ook een beetje met die gripgrens spelen en de kont wat gecontroleerd laten uitzwieren, terwijl dat met de R8 amper kan of je gaat gewoon rechtdoor bij wijze van spreken.
                  Het verbaast mij dat je niet alle veiligheden kan uitschakelen bij een R8.
                  335d en 335i rijdt inderdaad compleet anders, daar heb je gelijk in. En inderdaad niet alleen het verschil in motorkarakter maar de hele auto.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                  Heb je gelijk in maar het vertraagd je en dat is best frustrerend.
                  Kan mij voorstellen dat het zeer frustrerend is om met AWD de bochten in te vliegen en steeds te moeten remmen, maar het vraagt imo gewoon een andere rijstijl.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
                  Ja, daar heb je gelijk in. Ik bedoelde eigenlijk dat je voelt dat in snelle korte bochten een RWD lichtvoetiger is.

Ik onderschat het zeker niet. Maar als een FWD uitbreekt moet je enkel tegensturen en wanneer je ziet/denkt dat je terug marge hebt, op het gas gaan en je hebt terug grip, of ben ik verkeerd?

Bij een FWD is dat toch wat anders... tegensturen, gas bijgeven, stillekes aan minder gas. Als je van het begin direct te veel gas geeft is het ook omzeep.. Lijkt me toch moeilijker, niet?
                  Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten

Daar zit je inderdaad verkeerd
                  Bij een RWD moet je ook tegensturen, en daar kan je de hoek controleren met het gaspedaal. Een FWD gaat veelal scheef door gewichtsverplaatsingen, en dan is het heel andere koek. Tegensturen kan je ook, maar het gebeurt allemaal zo snel, je hebt er veel minder controle over.

Comment

Daar zit je inderdaad verkeerd
                    Bij een RWD moet je ook tegensturen, en daar kan je de hoek controleren met het gaspedaal. Een FWD gaat veelal scheef door gewichtsverplaatsingen, en dan is het heel andere koek. Tegensturen kan je ook, maar het gebeurt allemaal zo snel, je hebt er veel minder controle over.
                    Naar mijn inziens, als je kan dwarsgaan met een RWD, kan het ook met een FWD.
                    Andersom? nogmaals Ivan als voorbeeld: Met een FWD ken ik er weinige die evensnel zijn als hem.. en hij kan ook driften met zijn Focus RS.
                    Nadien filmpjes gezien met zijn GT3 en dat ging al een heel pak minder vlot (Waar niets mis mee is uiteraard!)

En mijn laatste stelling: Banden piepen = Ik ga snel!
                    Was uiteraard sarcastisch

Comment

Ik weet ook niet of jouw ervaring met AWD verder reikt dan een Pana op circuit? (gewoon een vraag, want mijn praktijkervaring komt zeker niet in de buurt)

Het verbaast mij dat je niet alle veiligheden kan uitschakelen bij een R8.
                      335d en 335i rijdt inderdaad compleet anders, daar heb je gelijk in. En inderdaad niet alleen het verschil in motorkarakter maar de hele auto.

Kan mij voorstellen dat het zeer frustrerend is om met AWD de bochten in te vliegen en steeds te moeten remmen, maar het vraagt imo gewoon een andere rijstijl.
                      Niet zo heel veel ervaring nee de pana, een R8V10 en een evo maar zie natuurlijk wel wat er zoal gebeurd of waar ander piloten al dan niet last van hebben........
                      Verder heb ik een 4x4 SUV als daily maar goed dat is amper een auto te noemen in deze context

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten

Banden blijven piepen = Ik ging te snel

Comment

Wat gemugheziftten maar de motor van een 118d ligt achter de vooras (eerste cylinder op de vooras) en de (zware) bak in het midden van de auto, terwijl de motor én bak bij de MRS vóór de vooras ligt.
                          Het polaire moment van de 118d is duidelijk lager en de gewichtverdeling is met 52/48 duidelijk beter dan de MRS met, mijn schatting, 63/37%.

Ofte, de MRS rijdt goed ondanks dat, uitzondering op de regel, beetje een omgekeerde 911 dus ;-)
                          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• bij een RWD auto kun je beter spelen tussen understeer en oversteer door gas te geven ( toch zeker als het een neutral handling auto is.)
                            een beetje zoals bij een gocart
                            stel je neemt met een gocart ( RWD ) een bocht en je zit dat je er net niet gaat komen.
                            je geeft iets meer gas waardoor je in de bocht overstuur creert, iets scherper indraait en je net niet tegen de vangrails zit.

stel dat dezelfde gocart een AWD heeft. en je hebt hetzelfde voor, heb je 2 moglijkheden. of je auto blijft dezelfde lijn volgen en je smakt wat sneller tegen de vangrail. of je hebt understeer en je smakt tegen de vangrail.

het is gewoon een feit dat RWD beter is om sportief op circuit te rijden, maar je moet het ook wel kunnen....

Comment

• Voor diegenen die denken dat een 4x4 zoveel veiliger of quasi onfeilbaar is....

Comment

• Comment

• lompe bestuurders rijden met ieder soort auto. en eventjes bij vermelden dat op dat laatste filmpje het de ganse dag droog was geweest en het dan opeens beginnen regenen is, denk dat die hollander zich wat laten vangen heeft daardoor.

dienen eersten geeft eerst plankgas, auto begint wat te schuiven en daarna stuurt em maar half en half tegen en lost zijn gas, nie moeilijk dat em in de muur vliegt...

Comment

• Dus......een awd geeft dikwijls een VALS veiligheidsgevoel, meer wou ik niet zeggen hoor .

Comment

• dat zal waarschijnlijk wel zo zijn, zal ook wel afhangen van welk soort awd systeem het is. die eerste heeft dccd, en als die op automatisch staat en vrij "los" ingesteld staat gaat em nog meer vermogen naar achter sturen in een bocht. als die op locked staat gaat dat eerder neutraal of onderstuurd zijn.

Comment

• Dat een R8 onderstuurd is (als dat al waar is) heeft vooral te maken met de afstelling van de ophanging. Die auto krijgt ocharme 15% vermogen op de voorwielen en gaat daarmee nauwlijks echt ondersturen als je gas geeft in een bocht. Constructeurs stellen alle personenwagen af op een onderstuur karakter wegens veel veiliger. De achteras heef meer grip dan vooraan door onder andere negatieve camber en toespoor. Waren de auto's niet zo afgesteld zouden ze bij het te snel insturen in een bocht zonder gas geven (dus enkel dwarskrachten op de banden) gaan oversturen. Is dat veilig nee? Doet uw BMW 1-serie dat? Nee

Comment

• Zonder aandrijving (enkel laterale versnelling) hebben rwd standaardwagens doorgaans meer onderstuur dan een gelijkwaardige fwd, deels om het natuurlijk overstuur bij gasgeven te compenseren, deels omdat een rwd eerst zijn achterbanden slijt in tegenstelling tot fwd, en daarom meer onderstuurmarge nodig heeft. Een 1 serie is standaard behoorlijk ondersturend, alsook bv. de M135i vgl. met bv. de Megane RS.

Maar alle standaardwagens zijn onderstuurd in meer of mindere mate, een echt overstuurde auto wil je als fabrikant niet verkopen... en ook niet kopen.

Ja, een beetje onderstuur is goed, dat geeft namelijk 'stuurgevoel' waarmee je de hoeveelheid beschikbare grip goed kunt inschatten aan het begin van de bocht, gebruik ik heel de tijd :-)

Als het maar niet teveel is :-)
                                          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Working...
                                          X