Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FWD vs RWD vs AWD

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
    Op verschillende circuit testen heeft die Megane de M1 en de Cayman nochtans verslagen.
    Anderzijds heeft de M135 i de Audi RS3 met 3 sec per ronde geklopt.
    Dit allemaal op een droge baan.
    Vraag mij dan ook af waarom BMW vorig jaar verkondigde op voorwiel aandrijving over te schakelen voor de kleine modellen.
    Is de kostprijs dan zoveel hoger of speelt er iets anders.
    De Megane RS is zonder twijfel een schitterend rijdende auto he?! Ik denk dat iedereen het daar over eens is.
    Hoe je die auto's ziet gaan op de ring, chapeau!
    En het is normaal dat bv een Focus RS meer onderstuurd. Toen ik met de Focus RS van Ivan reed, was ik te 'voorzichtig', ik moest meer smijten. En dan ben je inderdaad sneller met zo'n auto. Ik ben zeker geen supergoede piloot, maar in mijn inziens: Als je hard kan gaan met een RWD en het uitbreken kan opvangen,etc... Dan kan je zeker ook overweg met een FWD. Ik vind het gewoon leuk (vooral in de regen) dat je je gedachten er moet bijhouden en steeds op je hoede moet zijn. Zo blijft het spannend.
    2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Matt.V Bekijk Berichten
      Tjongejonge, Er is héél simpelweg geen 1 van de drie die het beste is. Alles hangt af van je eigen persoonlijke voorkeuren. Veel mensen vinden een RWD leuk omwille van de speelsheid, andere vinden een AWD leuk vanwege de efficiëntie en de FWD lovers genieten dan weer van het ondersturend karakter en de mogelijkheid om de wagen in bochten te 'smijten'. En een andere groep, waar ik toe behoor, kan het eigenlijk maar zeer weinig schelen. Ik heb al bakken plezier gehad in een RWD, maar ook in een AWD en ook in een FWD. Deze discussie is voor mij dan ook pretty pointless. Want die voorkeur is voor iedereen anders. En mensen die een 4-wiel aangedreven wagen kopen in België voor de veiligheid en de betere stabiliteit? Sorry, maar daar ben je me volledig kwijt.
      222222 Dit is gewoon een topic voor iedereen op zijn paard te krijgen
      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
        222222 Dit is gewoon een topic voor iedereen op zijn paard te krijgen
        Een paard heeft dan ook AWD

Comment

• AHD zeker (all hoof drive )
          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bouncing Bullet Bekijk Berichten
            Weeral ne nieuwe? M135i op het oog?
            X drive ja, kzeg wel niet wanneer dat is hé, niet slim autos hele tijd nieuw te kopen...

Fwd houdt me content tijdens de zomerbandentijd, maar nu mis ik toch die extra dimensie van voertuigcontrole die een aangedreven achteras geeft, en heb nog niet zelf een (rwd biased) 4wd gehad.
            ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• xDrive is super. Onze 135i cabrio heeft echt last van een slechte tractie. Het lage gewicht, het minder stijve onderstel en het gebrek aan sper zorgen ervoor dat deze wagen in elke omstandigheid op zoek is naar grip. Zeker op natte ondergrond is dat echt een ramp. Om die reden zou ik ook xDrive verkiezen op een 135i, maar in feite is dat godslatering. Zo'n kleine, perfect handelbare hothatch met zo'n potente motor moet gewoon RWD hebben.
              OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
              Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Thieutje Bekijk Berichten
                4x4 heeft in alle omstandigheden een meerwaarde, en des te meer bij sportieve rijstijl
                .

BMW's M135i undercuts the RS3 by £10k in base spec, it's only 20hp down and weighs 150kg less. Can a sub M-car beat Audi's premium fast car representation?

Niet DE referentie, maar toch.
                Van toen tot nu:

MY2018 Renault Megane 1.5 TDCi
                #6 MY2014 Volkswagen Golf 7 Variant 1.6TDi
                #5 MY2018 Mercedes C180 W205: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...benz-w205-c180
                #4 MY2014 Peugeot 508sw 1.6HDI
                #3 MY2007 BMW E92 325i: http://www.autoforum.be/showthread.p...69#post4994369
                #2 MY2012 Volvo C30 R-design 1.6HDI: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...drive-r-design
                #1 MY1997 Golf 3 variant 1.9TDI

Comment

• Als daily heb ik liever awd . Tracktoy liefst rwd .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                    Als daily heb ik liever awd . Tracktoy liefst rwd .
                    Kan ik volgen.
                    Dat daily gebeuren is voor mij een kopbreker kan eigenlijk met beide leven hangt voor mij vast aan het "concept" van de auto. Met toch wel een voorkeur voor rwd vanwege de uitdaging. Ik word nogal snel lui in een AWD merk ik. Een rwd kan fun geven bij lage snelheden en dat komt van pas bij een daily ....

Comment

• Ik ben eerlijk gezegd bang om met RWD het circuit op te gaan. Mijn driving skills zijn niet van een dusdanig niveau dat ik een uitbrekende RWD aan hogere snelheden kan controleren en corrigeren. Ik heb dit jaar 1x een driftcursus gevolgd op Zolder. Net zoals ik had gedacht is dat dus moeilijk. Dat is dan aan lage snelheden, dus wat als je wagen moet 'gecontroleerd' gedrift worden aan hoge snelheden. Op een kort technisch circuit zou ik dat nog durven, maar op een snel circuit als Francorchamps zou ik het niet durven om snel te gaan.
                      Met een FWD is dat zoveel gemakkelijker. Mijn R26.R is zoveel gemakkelijk om snel te rijden, maar zal daarom voor de echte RWD liefhebbers zeer saai zijn.
                      OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Eerste review van de M135xi bij asphalte.ch spreekt over een onverwacht speelse achterkant. Is ook het verschil tss 4wd die in de grond rwd is, en de VAG voorwieltrekkers met bijgeschakelde achteras...
                        ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
                          Voor mij RWD.
                          Ik rij met een 1 reeks. 143 pk, niets speciaal. Maar enkel omwille van het feit dat het een rwd is heb ik er al pakken plezier aan gehad.
                          Het rijdt ook gewoon zuiverder. Een FWD is zwaar op de neus, onderstuur.. ja zelfs een Focus RS of Megane RS op circuit .
                          Een RWD voelt veel lichtvoetiger aan, je kan hem mooier de bocht insturen... het voelt natuurlijk aan.

En dan heb ik het nog niet over "plezierritjes".
                          Dwars een bocht doorgaan, op de limiet van bocht naar bocht "dansen" en in de regen (ik rij altijd met elektronica uit) goed het 'koppeke' erbij houden, omdat je weet dat de auto anders kan uitbreken en je rondstaat... Ik rij meestal nogal sportief en het plezier dat ik nu met de 1 reeks heb zou ik bijvoorbeeld nooit hebben met een Golf of A3.
                          'een FWD is zwaar op de neus'
                          De motor van je 118d ligt evenveel op de neus als die van een Megane RS toch denk ik misschien zelfs meer.

Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
                          De Megane RS is zonder twijfel een schitterend rijdende auto he?! Ik denk dat iedereen het daar over eens is.
                          Hoe je die auto's ziet gaan op de ring, chapeau!
                          En het is normaal dat bv een Focus RS meer onderstuurd. Toen ik met de Focus RS van Ivan reed, was ik te 'voorzichtig', ik moest meer smijten. En dan ben je inderdaad sneller met zo'n auto. Ik ben zeker geen supergoede piloot, maar in mijn inziens: Als je hard kan gaan met een RWD en het uitbreken kan opvangen,etc... Dan kan je zeker ook overweg met een FWD. Ik vind het gewoon leuk (vooral in de regen) dat je je gedachten er moet bijhouden en steeds op je hoede moet zijn. Zo blijft het spannend.
                          Dan denk ik dat je het opvangen van overstuur met een FWD wat onderschat... Idem met AWD. Het duurt misschien iets langer voor het foutgaat, meer marge, maar eens het foutgaat is het alle hens aan dek hoor. Overstuur opvangen met RWD voelt dan veel natuurlijker aan, gevoelsmatig.

Over dat 'met een grotere smile uit een Porsche dan uit een R8 stappen' vind ik persoonlijk zever.
                          Die Porsche heeft ook bakken grip zoals Alexx al zei, en mensen die gaan zeggen dat een 911 zo een bijtende voortrein heeft en nooit eens onderstuurt, zijn leugenaars
                          Een R8 is net iets meer overstuurd dan onderstuurd ingesteld, check gewichtsverdeling, check verdeling van het diff. Als je er natuurlijk mee gaat rijden als een doorsnee FWD chauffeur, dan ga je onderstuur krijgen ja. Maar dat krijg je net zo goed met een 911.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                            xDrive is super. Onze 135i cabrio heeft echt last van een slechte tractie. Het lage gewicht, het minder stijve onderstel en het gebrek aan sper zorgen ervoor dat deze wagen in elke omstandigheid op zoek is naar grip. Zeker op natte ondergrond is dat echt een ramp. Om die reden zou ik ook xDrive verkiezen op een 135i, maar in feite is dat godslatering. Zo'n kleine, perfect handelbare hothatch met zo'n potente motor moet gewoon RWD hebben.
                            Tractie is inderdaad vervelend bij een gemiddelde rwd. Een porsche bv met rwd heeft op natte ondergrond ook goede grip .
                            Er zijn wel uitzonderingen ook met awd waarvan sommigen toch meer een oversturend karakter hebben en dat is natuurlijk het beste van beide werelden. Maar zulke awd's zijn meest sportwagens.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                              Vraag mij dan ook af waarom BMW vorig jaar verkondigde op voorwiel aandrijving over te schakelen voor de kleine modellen.
                              Is de kostprijs dan zoveel hoger of speelt er iets anders.
                              De BMW 1, BMW 2 en de mini zouden hetzelfde onderstel krijgen.

Dus. Money,money, money.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten

Over dat 'met een grotere smile uit een Porsche dan uit een R8 stappen' vind ik persoonlijk zever.
                                Die Porsche heeft ook bakken grip zoals Alexx al zei, en mensen die gaan zeggen dat een 911 zo een bijtende voortrein heeft en nooit eens onderstuurt, zijn leugenaars
                                Een R8 is net iets meer overstuurd dan onderstuurd ingesteld, check gewichtsverdeling, check verdeling van het diff. Als je er natuurlijk mee gaat rijden als een doorsnee FWD chauffeur, dan ga je onderstuur krijgen ja. Maar dat krijg je net zo goed met een 911.
                                Sorry maar echt he ! Spreek je uit ervaring? Ik kan me totaal niet vinden in wat je hier schrijft en ik probeer toch echt wel neutraal naar een wagen te kijken als ik op circuit rijd, De R8 heeft een enorm onderstuur en ik zweer u dat je uit een Porsche met een grotere smile stapt. En dat gaat over verschillende zaken. Het niet echt kunnen uitzetten van alle hulpmiddelen is er ook al 1 van. Hoe kan je nu meer plezier hebben met een auto wiens electronica gaat ingrijpen wanneer je het NIET wil?
                                Het moeten stoppen na een 20tal minuten omdat de boel ge heet wordt, onderstuur etc.....
                                Let wel standaard worden alle wagens met onderstuur afgeleverd (voor de veiligheid) maar bij een R8 krijg je dat er gewoon niet uit .......nee echt ik kan totaal niet akkoord gaan met je stelling hier. Kan je me eens uitleggen waar die even grote smile van de R8 moet vandaan komen?
                                Last edited by Jokke_vlo; 23/12/2012, 14:31.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                  Ik ben eerlijk gezegd bang om met RWD het circuit op te gaan. Mijn driving skills zijn niet van een dusdanig niveau dat ik een uitbrekende RWD aan hogere snelheden kan controleren en corrigeren. Ik heb dit jaar 1x een driftcursus gevolgd op Zolder. Net zoals ik had gedacht is dat dus moeilijk. Dat is dan aan lage snelheden, dus wat als je wagen moet 'gecontroleerd' gedrift worden aan hoge snelheden. Op een kort technisch circuit zou ik dat nog durven, maar op een snel circuit als Francorchamps zou ik het niet durven om snel te gaan.
                                  Met een FWD is dat zoveel gemakkelijker. Mijn R26.R is zoveel gemakkelijk om snel te rijden, maar zal daarom voor de echte RWD liefhebbers zeer saai zijn.
                                  Op een vrij klein circuit is de FWD idd makkelijk(er) je moet in de bochten bij wijze van spreken gewoon op je gas bljiven stampen, het komt wel goed, op een snel ciruit is het dan eerder wat klote, je onderstuur komt er zoveel meer tot uiting en het snelheidsverlies dat je daar oploopt is behoorlijk frustrerend.
                                  Als je op een snel circuit je fwd gaat pushen wordt die wel tricky hé, lift off oversteer is een gevaarlijk beestje daar als je die fwd op de limiet gaat rijden (zoals hier al aangegeven werd). Alles hangt af van ervaring ook hé. Een lichte drift in een BMW of Porsche is heel makkelijk controleerbaar. Op de limiet is het gewoon goed luisteren naar je wagen en krijg je genoeg feedback van je wagen om de dingen op tijd aan te pakken........het is allemaal zo moeilijk niet als we denken. Een paar dirftcursusje en dan langzaam opbouwen en leert vanzelf alle voordelen en nadelen van een auto kennen.

Comment

De motor van je 118d ligt evenveel op de neus als die van een Megane RS toch denk ik misschien zelfs meer.
                                    Ik kan mis zijn, maar ik denk niet dat Renault de hele vooras-constructie en motorruimte heeft aangepast voor de RS. En bij een FWD ligt de motor nu eenmaal verder naar voor omdat dit zo beter uitkomt met de aandrijfassen. Een 1-reeks viercilinder heeft zijn motor vrij ver naar achter liggen (kijk maar eens onder de motorkap). Hier is immers plaats gemaakt voor ook nog een 6 cilinder er in te krijgen en dat heeft ruimte nodig. Die ruimte is er dus hebben ze de vier cilinder gewoon verder naar achter geplaatst.

Comment

Dan denk ik dat je het opvangen van overstuur met een FWD wat onderschat... Idem met AWD. Het duurt misschien iets langer voor het foutgaat, meer marge, maar eens het foutgaat is het alle hens aan dek hoor. Overstuur opvangen met RWD voelt dan veel natuurlijker aan, gevoelsmatig.
                                      Akkoord. Eens de achterkant uitbreekt van een fwd, ben je gescheten als je het niet gewoon bent.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                        Eerste review van de M135xi bij asphalte.ch spreekt over een onverwacht speelse achterkant. Is ook het verschil tss 4wd die in de grond rwd is, en de VAG voorwieltrekkers met bijgeschakelde achteras...
                                        Een Audi AWD met een haldex is al een hele gewaarwording op zich. Ik zie er zeker het nut van in, om op een snelle manier van a naar b te gaan. Ik was zeer onder de indruk de eerste keer, de manier waarop je daarmee kunt gassen is ongeloofelijk.

Een mitsu awd kan je idd niet vergelijken met dat van een audi en die twee niet met die van bv Porsche of BMW.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                          Sorry maar echt he ! Spreek je uit ervaring? Ik kan me totaal niet vinden in wat je hier schrijft en ik probeer toch echt wel neutraal naar een wagen te kijken als ik op circuit rijd, De R8 heeft een enorm onderstuur en ik zweer u dat je uit een Porsche met een grotere smile stapt. En dat gaat over verschillende zaken. Het niet echt kunnen uitzetten van alle hulpmiddelen is er ook al 1 van. Hoe kan je nu meer plezier hebben met een auto wiens electronica gaat ingrijpen wanneer je het NIET wil?
                                          Het moeten stoppen na een 20tal minuten omdat de boel ge heet wordt, onderstuur etc.....
                                          Let wel standaard worden alle wagens met onderstuur afgeleverd (voor de veiligheid) maar bij een R8 krijg je dat er gewoon niet uit .......nee echt ik kan totaal niet akkoord gaan met je stelling hier. Kan je me eens uitleggen waar die even grote smile van de R8 moet vandaan komen?
                                          Akkoord.
                                          BMW X5 45e

Comment

Working...
                                          X