Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
FWD vs RWD vs AWD
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichtenslechte vergelijking, behalve de eerste kan er toch niemand voluit gaan?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Thieutje Bekijk Berichten4x4 heeft in alle omstandigheden een meerwaarde, en des te meer bij sportieve rijstijlBMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk BerichtenTopic niet gelezen, lijkt wel een kippenhok vol met hanen
Maar even een korte opmerking (naar Jokke toe denk ik): waarom geen AWD in de racerij op circuit? Regelgeving.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door أبدا موا Bekijk BerichtenWe verschillen enkel een beetje van mening maar zo'n dingen moeten toch kunnen , of niet soms ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk BerichtenTopic niet gelezen, lijkt wel een kippenhok vol met hanen
Maar even een korte opmerking (naar Jokke toe denk ik): waarom geen AWD in de racerij op circuit? Regelgeving.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk BerichtenIk nodig u uit om eens mee te rijden met een R8 en dan met een Porsche. Je zal met een grotere lach uit de porsche komen dan uit de audi. Tenzij je gewoon snel en saai overal wilt zijn neem je best de R82004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK
Comment
-
En toch rij ik liever met een hele auto (Quattro) dan met een halve wagen (RWD of FWD)
Ze zullen wel weten zeker waarom ze in den tijd het AWD verbannen hebben.
Ik ben akkoord dat er meer gewicht is en wat onderstuur bij AWD, maar met je RWD heb je bij de eerste beste bocht overstuur met tijdverlies als gevolg en zijn er meer correctie handelingen nodig. Daar gaat je voordeel van gewicht + RWD me dunkt.
Vind het ook wat vreemd dat een R8 het zelfde onderstuur zou hebben dan een klassieker model zoals de A4 ofA6. Volgens mij kan dat niet zo zijn door een andere gewichtsverhouding.
Volgens mij geeft AWD in bepaalde omstandigheden wel een meerwaarde, zowel in het dagelijks verkeer, bij regen, sneeuw, als in de rally-sport. Je zal de limieten kunnen verleggen waarbij je met FWD/RWD deze limieten vroeger zal tegen komen. Is het daarom beter? nee maar het maakt het wel gemakkelijker hanteerbaar en veiliger (als je er toch van bewust bent dat je ook daarmee ongelukken kan begaan). Is RWD slecht, totaal niet maar dat is voor jonge of iets oudere pubers die een droom nastreven die voor vele toch niet is weggelegd.
Kom je in het dagelijkse leven toe met RWD? zeker en vast, voor de dagdagelijkse chauffeur zoals het leeuwen aandeel hier op het forum geeft dat voldoende rijplezier en zal het fun-gehalte hoger liggen dan met het FWD-gebeuren.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door أبدا موا Bekijk BerichtenNatuurlijk is dit een slechte vergelijking , het is den traagsten die eerst rijd .
Wat ook opvalt is het gemak dat zo'n 4 snel te rijden is. Met de 2 moet je veel harder werken aan het stuur. Hierdoor is zo'n 4 wel een stuk saaier dan de 2.
Aangezien de meeste eigenaars van een 911 geen piloten zijn, en de wagen zelden of nooit over een circuit jagen, vind ik het niet meer dan begrijpelijk dat de meesten een 4 nemen.OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk BerichtenIk heb mij vooral geconcentreerd op de Carrera en Carrera 4, dus de zilvere en de witte. Ik zie toch dat de Carrera 4 ondanks z'n slechte start terug in de wedstrijd komt en het de Carrera op het einde flink lastig maakt.
Wat ook opvalt is het gemak dat zo'n 4 snel te rijden is. Met de 2 moet je veel harder werken aan het stuur. Hierdoor is zo'n 4 wel een stuk saaier dan de 2.
Aangezien de meeste eigenaars van een 911 geen piloten zijn, en de wagen zelden of nooit over een circuit jagen, vind ik het niet meer dan begrijpelijk dat de meesten een 4 nemen.Ieder koopt natuurlijk wat hij wil en wat hij er uiteindelijk van verwacht en doet is zijn zaak . Voor mij moet een Porsche ten eerste een goede uitlaat hebben daarmee dat ik ook met een raceuitlaat op de baan ben en daar het eigenlijk geen wagen is om alle dagen op de baan mee te komen kan ik en mijn omgeving daar mee leven . Ik eet niet veel en hou die wagen altijd voor het dessert zo blijf je langer verliefd ook . Rwd is een must + een handgeschakelde bak voor mij persoonlijk , wat een ander wil is zijn zaak .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk BerichtenIk las net in Carros (nl. boekje) dat 90 % van de verkochte 911's 4wd zijn in Nederland. Die vinden RWD blijkbaar niet superieur qua rijplezier.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk BerichtenEn toch rij ik liever met een hele auto (Quattro) dan met een halve wagen (RWD of FWD)
Ze zullen wel weten zeker waarom ze in den tijd het AWD verbannen hebben.
Ik ben akkoord dat er meer gewicht is en wat onderstuur bij AWD, maar met je RWD heb je bij de eerste beste bocht overstuur met tijdverlies als gevolg en zijn er meer correctie handelingen nodig. Daar gaat je voordeel van gewicht + RWD me dunkt.
Vind het ook wat vreemd dat een R8 het zelfde onderstuur zou hebben dan een klassieker model zoals de A4 ofA6. Volgens mij kan dat niet zo zijn door een andere gewichtsverhouding.
Volgens mij geeft AWD in bepaalde omstandigheden wel een meerwaarde, zowel in het dagelijks verkeer, bij regen, sneeuw, als in de rally-sport. Je zal de limieten kunnen verleggen waarbij je met FWD/RWD deze limieten vroeger zal tegen komen. Is het daarom beter? nee maar het maakt het wel gemakkelijker hanteerbaar en veiliger (als je er toch van bewust bent dat je ook daarmee ongelukken kan begaan). Is RWD slecht, totaal niet maar dat is voor jonge of iets oudere pubers die een droom nastreven die voor vele toch niet is weggelegd.
Kom je in het dagelijkse leven toe met RWD? zeker en vast, voor de dagdagelijkse chauffeur zoals het leeuwen aandeel hier op het forum geeft dat voldoende rijplezier en zal het fun-gehalte hoger liggen dan met het FWD-gebeuren.
En Je zou er serieus van verschieten hoe zo'n R8 lijkt op de andere audi's.
Natuurlijk kan het ook zijn dat ik niet met een auto kan rijden he..
awd is makkelijker te rijden op de limiet dat klopt, en dat kan ook een vals gevoel van veiligheid geven. Dat kan je ook zien als een nadeel hiervan.
En wat is nu leuker op circuit? Snel zijn me een awd of mss wat trager zijn met een rwd maar wel groeien om de rwd onder de knie te krijgen en dan sneller te worden dan met een awd wagen.BMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk BerichtenIeder doet zijn ding natuurlijk en ik begrijp dat jij awd kiest.
En Je zou er serieus van verschieten hoe zo'n R8 lijkt op de andere audi's.
Natuurlijk kan het ook zijn dat ik niet met een auto kan rijden he..
awd is makkelijker te rijden op de limiet dat klopt, en dat kan ook een vals gevoel van veiligheid geven. Dat kan je ook zien als een nadeel hiervan.
En wat is nu leuker op circuit? Snel zijn me een awd of mss wat trager zijn met een rwd maar wel groeien om de rwd onder de knie te krijgen en dan sneller te worden dan met een awd wagen.
Vergelijken is dan ook zo moeilijk geworden . Er zijn zoveel verschillende AWD systemen op de markt en deze hebben allemaal het eigen rijkarakter en er zitten grote verschillen tussen hoor . Mijn ondervinding is ook dat de moderne RWD ook totaal anders is afgesteld dan vroeger en ook veel meer onderstuurd .Als je uw RWD op de fabrieksafstelling laat staan is het rijgenot ook grotendeels verdwenen , maw afstellingen worden achteraf bijgewerkt naar persoonlijke smaak .Eigenlijk is RWD een beetje voorbijgestreefd voor de wagen van Jan met de pet . De barometer hiervan is te zien in de competitie , het WTCC kampioenschap , dus het WK voor toerwagens waar bmw 40 jaar ervaring hebben opgedaan en een referentie zijn in deze categorie , deze worden gewoonweg de laatste jaren van het kastje naar de muur gereden door voorwielaangedreven wagens . ( Jokke da komt ook gedeeltelijk omdat AWD er verboden is hoor)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Thieutje Bekijk Berichten
Jokke,
Sorry, kon het niet laten een leuke foto te posten:p
Serieus gastWe gaan géén oorlog voeren over iets stoms
De wereld is niet vergaan vandaag dus moeten we nog een tijd met elkaar verder
Ik weet ook wel dat een RWD een zéér leuke ervaring isIk heb dan ook al vaker met zowel FWD als RWD als 4WD gereden mede ook door mijn werk.
FWD vind ik weinig aanzowel RWD als 4WD spreken mij aan
, echter mijn voorkeur gaat naar 4WD.
Ik kan hier héél veel wagens met elkaar gaan vergelijken maar dat ga ik niet doen dus ik kies er maar 2 uit die aan elkaar gewaagd zijn, de BMW M3 en de AUDI RS5.
Een goeie vergelijking tss RWD & 4WD lijkt me.
Ik heb met verschillende van deze wagens enkele duizend kilometers gereden en vind ze beide fantastische wagens al verkies ik de RS5 voor dagelijks gebruik
Waarom?
Ik vind de M3 bruter en genadelozer, wat leuk is om te spelenmaar voor dagelijks gebruik verkies ik de RS5, vooral ook omwille van quattro.
De RS5 mist iets agressie maar is geraffineerder tov de M3. (door de quattro)
Ik vind quattro meer geschikt voor dagelijks gebruik. (das een persoonlijke mening natuurlijk)
Vooral in regenweer is een quattro meer vergevingsgezind dan een RWD en dus iets veiliger, tenzij jij elke dag in jou wagen stapt met de bedoeling overal zijwaarts een bocht te nemenik niet dus
.
Het onderstuur waar je over spreekt is idd aanwezig maar dat kun je naarmate je de wagen meer gewend word vermijden door een iets grotere stuuruitslag te maken in de bocht net voordat je op et gas gaat. (vergt enige oefening)
Ik vrees trouwens dat je met een M3 op nat wegdek toch een RS5 niet kan bijhouden ? laat staan de extra focus en rijervaring nodig om de M3 al zigzaggend op de weg te kunnen houden, terwijl de RS5 lekker op zijn quattro zelfzeker door elke bocht dartelt.
Just my 2 centsI'm open to suggestions en ik ben zeker geen orakel
nog een korte mening betreffende jou vragen :
Kan jij me verklaren waarom je op circuit racen geen 4x4 ziet (of toch zo goed als geen)?
Gewicht? géén idee? Nissan GT-R is toch een 4x4 o.a.
Kan jij me verklaren waarom ik met bijna elke 4x4 een vroeger onderstuur ken als we eens wat sneller gaan?
Das te vermijden, met een quattro moet je 'anders' rijden, vooral in bochtenwerk om dat onderstuur te vermijden, vergt enige oefening maar perfect te vermijden.
Kan jij me verklaren waarom de remafstand van de meeste 4x4 langer zijn dan een vergelijkbare rwd?
Is dit wel zo? géén idee, gewicht? ... volgens mij zal dit een te verwaarlozen verschil zijn.
Kan jij me ook verklaren waarom ik met een 4x4 (en ja ik heb er nog eentje zelfs) zoveel minder rijplezier heb?
Persoonlijke mening en ervaring? (misschien ligt een quattro jou gewoon minder omdat hij minder aanleunt aan je rijstijl); just a guess
Comment
-
harder moeten werken achter het stuur en heel de tijd hyper geconcentreerd rijden = fun en de mechaniek ten dele voor u het werk laten doen = saai? Ik weet het nog zo niet. Het hangt er vanaf welk type chauffeur je bent en waar je voorkeuren liggen denk ik. De circuitboys en nachtelijke rotonde drifters zullen vast en zeker de lof zingen van een RWD. Ik denk dat 4wd voor de doorsnee chauffeur nog zo slecht niet is. Maar het ene saai en het andere tof noemen, ik weet het niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door أبدا موا Bekijk BerichtenAlj jij morgen op circuit staat met bvb een 911 AWD en ik met dezelfde wagen in rwd modus met krak dezelfde technische gegevens wil ik het echt niet opnemen tegen je ,zelfs niet in het droge . Over plezier en voldoeningen heb ik het nu niet natuurlijk dat is een andere zaak .
plezier & voldoening >>> snelheid
sensatie >>> de snelste zijn
Comment
-
Voor mij RWD.
Ik rij met een 1 reeks. 143 pk, niets speciaal. Maar enkel omwille van het feit dat het een rwd is heb ik er al pakken plezier aan gehad.
Het rijdt ook gewoon zuiverder. Een FWD is zwaar op de neus, onderstuur.. ja zelfs een Focus RS of Megane RS op circuit.
Een RWD voelt veel lichtvoetiger aan, je kan hem mooier de bocht insturen... het voelt natuurlijk aan.
En dan heb ik het nog niet over "plezierritjes".
Dwars een bocht doorgaan, op de limiet van bocht naar bocht "dansen" en in de regen (ik rij altijd met elektronica uit) goed het 'koppeke' erbij houden, omdat je weet dat de auto anders kan uitbreken en je rondstaat...Ik rij meestal nogal sportief en het plezier dat ik nu met de 1 reeks heb zou ik bijvoorbeeld nooit hebben met een Golf of A3.
2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler
Comment
Comment