Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Nee Thieu en ik LOL niet, ik zal je proberen uit te leggen waarom een 4x4 niet in bijna elke omstandigheid een meerwaarde is. Er staat zelfs dat ik vroeger dacht zoals jou, dus wees het orakel niet en sta open voor een andere opinie. Zeker als je weet dat ik net dacht als jij.
Kan jij me verklaren waarom je op circuit racen geen 4x4 ziet (of toch zo goed als geen)?
Kan jij me verklaren waarom ik met bijna elke 4x4 een vroeger onderstuur ken als we eens wat sneller gaan?
Kan jij me verklaren waarom de remafstand van de meeste 4x4 langer zijn dan een vergelijkbare rwd?
Kan jij me ook verklaren waarom ik met een 4x4 (en ja ik heb er nog eentje zelfs) zoveel minder rijplezier heb?
Tenzij dat die 4 punten stuk voor stuk voordelen van een AWD zijn in jouw ogen.
Voor mij zijn dat 4 punten waar een 4wd in te kort komt. Al geeft een 4x4 me zeker een (soms) groter veiligheidsgevoel als ik pedal to the metal vertrek aan het stoplicht, bij regenweer.
4wd heeft zijn voordelen in tractie op een niet geasfalteerde of natte ondergrond, dat zeker wel. En als vrij onervaren rijder is een 4x4 in redelijk wat gevallen effectief wat veiliger wegens meer marge.
Het heeft dus zeker voordelen maar ook heel wat nadelen. En die nadelen zijn niet de minste als je graag met de auto rijdt !
Waar zeg ik iets over een FWD trouwens? Gij hebt weer eentje fout ingeschat
LOL, hier gaan we weer.
Weer iemand die me gaat uitleggen hoe een FWD weer zo fantastisch gelijk is aan een 4WD.... "zucht" ....
Tis wel een adaptive 4x4 (lees nu zelf dat ik dat even vergeten te vermelden was: het betreft een Insignia 4x4)
De meeste tijd is het dus gewoon een voorwielaangedreven wagen en als je op het knopje drukt een tot 80% achterwiel aangedreven wagen
Had alleen maar willen weten of ie nog bleef rijden als de anderen de helling niet meer opraakten.
Voor de rest kon ie vlot mee op de 'no limit' stukken (die redelijk zeldzaam zijn - gemiddeld rij je in B harder dan in D).
Hierbij een kiekje van de winterband/velg om de boel wat op te vrolijken
Tis wel een adaptive 4x4 (lees nu zelf dat ik dat even vergeten te vermelden was: het betreft een Insignia 4x4)
De meeste tijd is het dus gewoon een voorwielaangedreven wagen en als je op het knopje drukt een tot 80% achterwiel aangedreven wagen
Had alleen maar willen weten of ie nog bleef rijden als de anderen de helling niet meer opraakten.
Voor de rest kon ie vlot mee op de 'no limit' stukken (die redelijk zeldzaam zijn - gemiddeld rij je in B harder dan in D).
Hierbij een kiekje van de winterband/velg om de boel wat op te vrolijken
[ATTACH=CONFIG]94124[/ATTACH]
knopje?
Kan jij je middendifferentieel dan vergrendelen?
Kan jij me verklaren waarom je op circuit racen geen 4x4 ziet (of toch zo goed als geen)?
Kan jij me verklaren waarom ik met bijna elke 4x4 een vroeger onderstuur ken als we eens wat sneller gaan?
Kan jij me verklaren waarom de remafstand van de meeste 4x4 langer zijn dan een vergelijkbare rwd?
Kan jij me ook verklaren waarom ik met een 4x4 (en ja ik heb er nog eentje zelfs) zoveel minder rijplezier heb?
punt 1 en 2 hangen meestal samen. Meeste 4x4 zijn ook overstuurd ingesteld. Op circuit vergeet je schijnbaar de nissan gt-r.
Punt 3: sinds wanneer heeft een 4x4 een langere remafstand dan de 4x2 variant?
Punt 4 hangt af van je ingesteldheid. Is voor elke persoon anders
Nee Thieu en ik LOL niet, ik zal je proberen uit te leggen waarom een 4x4 niet in bijna elke omstandigheid een meerwaarde is. Er staat zelfs dat ik vroeger dacht zoals jou, dus wees het orakel niet en sta open voor een andere opinie. Zeker als je weet dat ik net dacht als jij.
Kan jij me verklaren waarom je op circuit racen geen 4x4 ziet (of toch zo goed als geen)?
Kan jij me verklaren waarom ik met bijna elke 4x4 een vroeger onderstuur ken als we eens wat sneller gaan?
Kan jij me verklaren waarom de remafstand van de meeste 4x4 langer zijn dan een vergelijkbare rwd?
Kan jij me ook verklaren waarom ik met een 4x4 (en ja ik heb er nog eentje zelfs) zoveel minder rijplezier heb?
Tenzij dat die 4 punten stuk voor stuk voordelen van een AWD zijn in jouw ogen.
Voor mij zijn dat 4 punten waar een 4wd in te kort komt. Al geeft een 4x4 me zeker een (soms) groter veiligheidsgevoel als ik pedal to the metal vertrek aan het stoplicht, bij regenweer.
4wd heeft zijn voordelen in tractie op een niet geasfalteerde of natte ondergrond, dat zeker wel. En als vrij onervaren rijder is een 4x4 in redelijk wat gevallen effectief wat veiliger wegens meer marge.
Het heeft dus zeker voordelen maar ook heel wat nadelen. En die nadelen zijn niet de minste als je graag met de auto rijdt !
Waar zeg ik iets over een FWD trouwens? Gij hebt weer eentje fout ingeschat
Jokke,
Sorry, kon het niet laten een leuke foto te posten :p
Serieus gast We gaan géén oorlog voeren over iets stoms De wereld is niet vergaan vandaag dus moeten we nog een tijd met elkaar verder
Ik weet ook wel dat een RWD een zéér leuke ervaring is Ik heb dan ook al vaker met zowel FWD als RWD als 4WD gereden mede ook door mijn werk.
FWD vind ik weinig aan zowel RWD als 4WD spreken mij aan , echter mijn voorkeur gaat naar 4WD.
Ik kan hier héél veel wagens met elkaar gaan vergelijken maar dat ga ik niet doen dus ik kies er maar 2 uit die aan elkaar gewaagd zijn, de BMW M3 en de AUDI RS5.
Een goeie vergelijking tss RWD & 4WD lijkt me.
Ik heb met verschillende van deze wagens enkele duizend kilometers gereden en vind ze beide fantastische wagens al verkies ik de RS5 voor dagelijks gebruik
Waarom?
Ik vind de M3 bruter en genadelozer, wat leuk is om te spelen maar voor dagelijks gebruik verkies ik de RS5, vooral ook omwille van quattro.
De RS5 mist iets agressie maar is geraffineerder tov de M3. (door de quattro)
Ik vind quattro meer geschikt voor dagelijks gebruik. (das een persoonlijke mening natuurlijk)
Vooral in regenweer is een quattro meer vergevingsgezind dan een RWD en dus iets veiliger, tenzij jij elke dag in jou wagen stapt met de bedoeling overal zijwaarts een bocht te nemen ik niet dus .
Het onderstuur waar je over spreekt is idd aanwezig maar dat kun je naarmate je de wagen meer gewend word vermijden door een iets grotere stuuruitslag te maken in de bocht net voordat je op et gas gaat. (vergt enige oefening)
Ik vrees trouwens dat je met een M3 op nat wegdek toch een RS5 niet kan bijhouden ? laat staan de extra focus en rijervaring nodig om de M3 al zigzaggend op de weg te kunnen houden, terwijl de RS5 lekker op zijn quattro zelfzeker door elke bocht dartelt.
Just my 2 cents I'm open to suggestions en ik ben zeker geen orakel
nog een korte mening betreffende jou vragen :
Kan jij me verklaren waarom je op circuit racen geen 4x4 ziet (of toch zo goed als geen)?
Gewicht? géén idee? Nissan GT-R is toch een 4x4 o.a.
Kan jij me verklaren waarom ik met bijna elke 4x4 een vroeger onderstuur ken als we eens wat sneller gaan?
Das te vermijden, met een quattro moet je 'anders' rijden, vooral in bochtenwerk om dat onderstuur te vermijden, vergt enige oefening maar perfect te vermijden.
Kan jij me verklaren waarom de remafstand van de meeste 4x4 langer zijn dan een vergelijkbare rwd?
Is dit wel zo? géén idee, gewicht? ... volgens mij zal dit een te verwaarlozen verschil zijn.
Kan jij me ook verklaren waarom ik met een 4x4 (en ja ik heb er nog eentje zelfs) zoveel minder rijplezier heb?
Persoonlijke mening en ervaring? (misschien ligt een quattro jou gewoon minder omdat hij minder aanleunt aan je rijstijl); just a guess
even semi-offtopic: ik heb vorig jaar (of al langer geleden) eens een tour door Scandinavië gepland op google maps en bij mijn favorieten gezet.
Nu paar dagen terug mijn favorieten eens zitten uitkuisen, en toen merkte ik dat Oulu op mijn geplande route ligt. Tot binnen een paar jaar dus?
Ge gaat u wel moeten haasten want binnen 3 jaar heb ik daar gedaan. Als onze kleinen 16 is mag 'em zelf vliegen voor de weekends of bij mij komen wonen.
OMG wat een onzin jij spreekt als Jokke_vlo anno 2010
Altijd grappig.
Geen kat in Finland of Zweden die met AWD rondrijdt, maar in Vlaanderen hebben ze het wel nodig... Incompetente chauffeurs? Of stoefers met meer geld dan gezond verstand?
Tegenover winterbanden staan ze dan weer sceptisch. Maar dat kost geld en is iets dat de buren en de collega's niet zien, hé
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
Sorry, kon het niet laten een leuke foto te posten :p
Serieus gast We gaan géén oorlog voeren over iets stoms De wereld is niet vergaan vandaag dus moeten we nog een tijd met elkaar verder
Ik weet ook wel dat een RWD een zéér leuke ervaring is Ik heb dan ook al vaker met zowel FWD als RWD als 4WD gereden mede ook door mijn werk.
FWD vind ik weinig aan zowel RWD als 4WD spreken mij aan , echter mijn voorkeur gaat naar 4WD.
Ik kan hier héél veel wagens met elkaar gaan vergelijken maar dat ga ik niet doen dus ik kies er maar 2 uit die aan elkaar gewaagd zijn, de BMW M3 en de AUDI RS5.
Een goeie vergelijking tss RWD & 4WD lijkt me.
Ik heb met verschillende van deze wagens enkele duizend kilometers gereden en vind ze beide fantastische wagens al verkies ik de RS5 voor dagelijks gebruik
Waarom?
Ik vind de M3 bruter en genadelozer, wat leuk is om te spelen maar voor dagelijks gebruik verkies ik de RS5, vooral ook omwille van quattro.
De RS5 mist iets agressie maar is geraffineerder tov de M3. (door de quattro)
Ik vind quattro meer geschikt voor dagelijks gebruik. (das een persoonlijke mening natuurlijk)
Vooral in regenweer is een quattro meer vergevingsgezind dan een RWD en dus iets veiliger, tenzij jij elke dag in jou wagen stapt met de bedoeling overal zijwaarts een bocht te nemen ik niet dus .
Het onderstuur waar je over spreekt is idd aanwezig maar dat kun je naarmate je de wagen meer gewend word vermijden door een iets grotere stuuruitslag te maken in de bocht net voordat je op et gas gaat. (vergt enige oefening)
Ik vrees trouwens dat je met een M3 op nat wegdek toch een RS5 niet kan bijhouden ? laat staan de extra focus en rijervaring nodig om de M3 al zigzaggend op de weg te kunnen houden, terwijl de RS5 lekker op zijn quattro zelfzeker door elke bocht dartelt.
Just my 2 cents I'm open to suggestions en ik ben zeker geen orakel
nog een korte mening betreffende jou vragen :
Kan jij me verklaren waarom je op circuit racen geen 4x4 ziet (of toch zo goed als geen)?
Gewicht? géén idee? Nissan GT-R is toch een 4x4 o.a.
Kan jij me verklaren waarom ik met bijna elke 4x4 een vroeger onderstuur ken als we eens wat sneller gaan?
Das te vermijden, met een quattro moet je 'anders' rijden, vooral in bochtenwerk om dat onderstuur te vermijden, vergt enige oefening maar perfect te vermijden.
Kan jij me verklaren waarom de remafstand van de meeste 4x4 langer zijn dan een vergelijkbare rwd?
Is dit wel zo? géén idee, gewicht? ... volgens mij zal dit een te verwaarlozen verschil zijn.
Kan jij me ook verklaren waarom ik met een 4x4 (en ja ik heb er nog eentje zelfs) zoveel minder rijplezier heb?
Persoonlijke mening en ervaring? (misschien ligt een quattro jou gewoon minder omdat hij minder aanleunt aan je rijstijl); just a guess
Ruzie maak ik niet hoor, alleen moest je niet zeggen: nog ene. Ik heb gewoon een andere idee als jou over een leuke auto, en ik heb toch wel een ultra snelle 4x4 gehad hé...... Ik pretendeer niet te weten wat het best is, dat hangt trouwens af van vele factoren, niet in het minst subjectieve)
Betreffende racewagens. Audi R8 en Nissan GT-R zijn in de raceseriers allebei rwd dacht ik?
Nissan heeft eens meegedaan aan de NS 24uur met een gestripte straatversie, maar verder.......een 4x4 in circuit racen is zo zeldzaam als een Walvis in de Schelde.
Je hebt gelijk hoe je het onderstuur opvangt met een 4x4, zo hoort het, maar het gaat zo goed als altijd trager en minder fijn zijn dan met een rwd. Het probleem is en blijft er hé, zeker op lange snelle bochten.
Ik volg je helemaal qua safety als je wat minder geconcentreerd rijdt, en op nat wegdek. Het plezier is er dan wel wat af. Trouwens binnen de toegelaten snelheden gaat uw rwd niet te snel grip verliezen. Btw op een circuit als Zolder zal een awd meer dan zijn tenen mogen uitkuizen tegen een rwd om sneller te zijn.
Trouwens nogmaals al de voordelen die je opnoemt bij een awd is er eentje bij tractie (maw je bent gas aan het geven) op nat wegdek. We spreken dan niet over droog, remmen, bochtensnelheid etc....
BTW: ik heb veel sneller aquaplanning met mijn "zware" 4x4 vergeleken met de Mini Cooper van mijn vrouw.
Ik begrijp je keuze wel hoor, het is hetzelfde wat van toen ik de mijne toen kocht. Maar ondertussen heb ik de andere kant leren appreciëren. Je kan niet vermijden dat een awd gemiddeld gezien meer feedback geeft, minder log stuurt, agieler is dus. En niet vergeten, sneller (behalve aan de stoplichten).
Zelf heb ik al 3 jaar na mekaar aan de MLR trackday meegedaan (Spa) met een rwd. Nog nooit een awd zien "overkomen" (behalve heel even op de rechte lijn) ondanks 100 en meer pk en het feit dat zo ongeveer 95% van de deelnemers hun AWD pk monster loslaten op circuit. Niet dat het circuit heilig is maar het is daar dat het verschil in rijeigenschappen ook het duidelijkst naar voor komt ! (bij een rally zou dat bv anders kunnen zijn voor de awd)
De remafstand te verwaarlozen? Euh ...... dat verschil en dan zeker bij je geliefkoosde natte ondergrond is toch wel redelijk groot hoor.
Maar nogmaal ik begrijp je ook wel hé. De 4x4 helpt tot een bepaald punt (zeker als daily) om fouten makkelijker te corrigeren.
En laat ons dit afsluiten met de conclusie dat je zeker elementen hebt om voor een awd te kiezen, gebaseerd op je subjectieve voorkeuren en dat begrijp ik.
Maar beweren dat het ontegensprekelijk vast staat dat een awd beter is, vind ik totaal fout.
Ik vind een rwd de betere en vooral fijnere keuze, echter twee/drie jaar geleden zou ik het anders gezegd hebben......
Betreft je foto, ik zie vooral zomerbanden vs winterbanden (check profiel) en dat is meteen ook de HOOFDreden. Wissel de banden van auto en je krijgt zelfs met je 4x4 een ander verhaal, en zo zijn we weer on topic
Zelf heb ik al 3 jaar na mekaar aan de MLR trackday meegedaan (Spa) met een rwd. Nog nooit een awd zien "overkomen" (behalve heel even op de rechte lijn) ondanks 100 en meer pk en het feit dat zo ongeveer 95% van de deelnemers hun AWD pk monster loslaten op circuit. Niet dat het circuit heilig is maar het is daar dat het verschil in rijeigenschappen ook het duidelijkst naar voor komt ! (bij een rally zou dat bv anders kunnen zijn voor de awd)
Je zegt ook alles: het MLR Nog zo een bende snobs.
4WD is enkel nodig als je het vermogen (na het steken van deftige banden) nog altijd niet aan de grond kwijtkan. En daarvoor heb je een pak vermogen nodig.
'k Moet wel zeggen, ik ben ooit op een trackday in Spa geweest waar een bende Caterhams waren. Wij waren er met de WR1 club en hadden 3 Impreza STi WR1s daar en 3 Evo IX.
Voor de start werd ons de les gelezen dat "al die mannen met hun "turbocharged Japanese barges" moesten beseffen dat ze in rechte lijn wel snel waren met hun vermogen, maar dat in de bochten de Caterhams sneller waren en dat ze dat moesten respecteren".
En toen begon het te regenen Die mannen wisten niet langs wel kant we hen rond de oren vlogen.
Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"
't Ergst van al is: ik heb nu zelf nen 4WD gekocht. Omdat 't me niks kost in aankoop (meerverbruik en hogere bandenslijtage zal me worst wezen) en omdat ik 't zelf ook 'es wil gehad hebben. En: 't is voor den daily (momenteel ook meteen 'den only' maar da's ni voor eeuwig). En ik wil die gaan rijden als nen bompa.
Eens benieuwd.
(not leaving the RWD crew though, certainly not in opinion!!)
Ruzie maak ik niet hoor, alleen moest je niet zeggen: nog ene. Ik heb gewoon een andere idee als jou over een leuke auto, en ik heb toch wel een ultra snelle 4x4 gehad hé...... Ik pretendeer niet te weten wat het best is, dat hangt trouwens af van vele factoren, niet in het minst subjectieve)
Betreffende racewagens. Audi R8 en Nissan GT-R zijn in de raceseriers allebei rwd dacht ik?
Nissan heeft eens meegedaan aan de NS 24uur met een gestripte straatversie, maar verder.......een 4x4 in circuit racen is zo zeldzaam als een Walvis in de Schelde.
BTW: ik heb veel sneller aquaplanning met mijn "zware" 4x4 vergeleken met de Mini Cooper van mijn vrouw.
De r8 en de gtr zijn in raceuitvoering AWD .
Je vergelijkt je logge 4x4 (appelen ) met de mini van je vrouw (peren ) , vergelijk deze eens met een AWD mini .
Waarom zie je momenteel niet veel AWD in competitie op circuit , omdat de meeste kampioenschappen nu bestaan uit gt wagens die 99% achterwiel aangedreven zijn en in de FIA toerwagenkampioenschappen is AWD verboden . Waarom is dit verboden , omdat in het verleden iedere constructeur die een AWD ontwikkelde en de racemachine op punt kreeg onoverwinnelijk bleek . We gaan eens terug tot voor uw tijd , Porsche won met de gt1 awd lemans , en we blijven op circuit ,de successen van de logge Audi a8 quattro zowel in België , Europa en Amerika . De Audi 80 Quattro nam later die fakkel over . Het succes in dtm van de alfa 75 en de Opel Calibra . En ik kan zo nog even doorgaan . Ook niet vergeten dat de overwinning die de Audi r 18 diesel hybride behaalde in lemans dit jaar ook AWD is .
Alj jij morgen op circuit staat met bvb een 911 AWD en ik met dezelfde wagen in rwd modus met krak dezelfde technische gegevens wil ik het echt niet opnemen tegen je ,zelfs niet in het droge . Over plezier en voldoeningen heb ik het nu niet natuurlijk dat is een andere zaak .
Ja en waarom ? Omdat ze geen juiste BOP kunnen maken. Op droog verliest de AWD te veel PK doordat deze veel verlies kent door de sturing naar de 4 wielen.
Uit nature is de AWD ook zwaarder dus zouden de RWD extra gewicht moeten krijgen.
Op een natte ondergrond zou de AWD te veel in het voordeel zijn in vele gevallen en kan er ook geen BOP gevonden worden met een RWD.
Maar goed dat zijn lange technische discussies ver weg van het topic (waarvoor excuses).
Waar het mij om ging is het feit dat je niet kan zeggen dat een AWD "beter" is. Het heeft voordelen net als een RWD er heeft. En wie wat kiest is volgens zijn subjectieve voorkeur.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment