Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Is dan toch het einde in zicht voor Ford Genk ?
Collapse
X
-
Laten we niet vergeten dat elke job in de industrie er 7 (ZEVEN) genereert in de dienstensektor!
De afbraak van industrie jobs wordt een echt probleem.
De energie en loonkosten beginnen een echte handicap te worden.
Wanneer gaan onze politici dit es inzien?
Doet me weer denken aan handpop Vanackere die liep te verkondigen dat er door de crisis geen marge was om iets aan de loonhandicap te doen.
Tja, daar sta je dan he.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk BerichtenDroomscenario!
Allebei op brugpensioen, verkassen naar Spanje (bijvoorbeeld, de buurt van Valencia...) en er als zelfstandige consultant je diensten aanbieden aan de plaatselijke Ford-fabriek!
j/k
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenDus jij vindt de loonkloof tussen België en bijvoorbeeld Portugal of Estland normaal?
Jij vindt dat wij ECHT meer verdienen?
En volgens jou volstaat het om in de overheidsuitgaven te snoeien? Dan kan ik net hetzelfde zeggen.
Al het geld dat de overheid teveel uitgeeft komt ook in iemands zakken terecht, daar worden ook mensen mee betaald die ook consumeren.
Een economie en bij uitbreiding een maatschappij die gebaseerd is op economische groei (wat de onze, de hele westerse bij uitstek is) is gedoemd om op een bepaald moment de grens van die groei tegen te komen en tot een implosie te komen.
Zeker als anderen ook de weg vinden naar de grondstoffen en uit te buiten werkkrachten waar wij al een paar eeuwen op teren.
Onze rijkdom bestaat bij de gratie van de armoede in het zuiden.
Zonder armoede en burgeroorlog in Centraal-Afrika géén kobalt, goud en diamanten waar westerse bedrijven grote winstmarges op kunnen realiseren.
Zonder uitgebuite boeren in Zuid-Amerika géén koffie van Douwe Egberts en chocolade van Cote-d'Or waar wij alweer grote winsten op realiseren.
Comment
-
Misschien misplaatst op een autoforum, maar misschien moeten we es bedenken wat de impact van goedkoop transport is op de economie.
O ja, we zijn allemaal eco en groen en blablabla, maar uiteindelijk eten we wel garnalen gepeld in maroko, sinaasappelen in de winter, en is het goedkoper auto's in een lageloonland te maken en te transporteren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk BerichtenHet gaat niet enkel om stakingen hé.
Het is een combinatie van factoren maar als je alles bekijkt, in Duitsland wordt er zo goed als nooit gestaakt, én liggen de lonen toch lager dan hier.
Duitse arbeiders ijn ook flexibeler dan hier en hebben minder verlof.
Bovendien zijn er in de Duitse vestiging 10 man "nodig" waar het in de Belgische vestiging met een man moet,niet moeilijk dat men zich dan wat flexibeler KAN opstellen.
Als er daar dezelfde normen zouden gehanteerd als hier worden zou het daar een sociaal bloedbad worden,maar tegenwoordig is het in het verenigde Europa steeds meer eigen volk eerst.
Veel sterkte voor de getroffen werknemers
Comment
-
Ik schrijf hier dus als reeds ruime tijd zelfstandige te zijn en ik word steeds ziek van wanneer er zulke bedrijven niet ' moeten ' sluiten maar gewoon om de aandeelhouders rustig te houden als een druk op de knop stilgelegd worden. Als dan ook nog de werknemers daar een ruime gouden envelope voor krijgen moet ik er van overgeven sorry jongens maar met welk recht heb je dat verdiend??
Het leven is nu eenmaal niet anders dan met vallen en opstaan, en te weten dat waneer je die gouden envelope krijgt je ook niet kan gaan stempellen waarbij de meeste maar zullen in de zetel gaan hangen, a ja t'geld ligt toch heel even voor het rapen.
Voor mezelf als zelfstandige moet ik alvast op niemand rekenen indien we lange tijd geen werk hebben, moet ook niet ik dop mijn boontjes wel zelf. Maar dat daar nu een werkend koppel bij ford ontslagen word?? dat is zeker niet op veilig spelen.Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......
Comment
-
Best wel veel zinnige commentaren hier. Ik meen dat een groot deel van onze welvaart schijn is/was en dat het systeem op zijn limieten is gebotst/aan het botsen is. Kijk eens van waar we komen op het vlak van levensstandaard in enkele tientallen jaren. Dit kan gewoon niet blijven duren.
Vooral voor de jongere generaties die altijd alles 'for granted' hebben aangenomen wordt het moeilijk aanpassen. Maar het zal moeten!2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Reppst Bekijk BerichtenMisschien misplaatst op een autoforum, maar misschien moeten we es bedenken wat de impact van goedkoop transport is op de economie.
O ja, we zijn allemaal eco en groen en blablabla, maar uiteindelijk eten we wel garnalen gepeld in maroko, sinaasappelen in de winter, en is het goedkoper auto's in een lageloonland te maken en te transporteren.BMW X5 45e
Comment
-
Ik heb mijn laatste actieve jaren bij Infonet gewerkt, dat was een wereldwijd datanetwerk met hoofdzetel in ElSegundo (LA), we hadden, omdat Brussel het Europese hoofdkwartier was, in ieder Europees land een vestiging, (dikwijls een afdeling van de nationale ptt) en als ik met die mensen uit bv. Frankrijk en Duitsland sprak dan hadden die zeker geen minder verlof dan wij hier, integendeel zelfs, zowel de fransen als de duitsers spraken van 6 weken betaald verlof. Zoals hierboven reeds gezegd was het enige verschil dat ze minder belast werden en netto meer in hun loonzakje hadden dan wij hier in België. En re de scandinaven, dat waren ook geen sukkelaars hoor, als die naar Brussel afzakten om cursussen te volgen ....... Op zekere dag kwamen er russen en grieken naar de cursus en vermits deze landen redelijke "nieuwkomers" waren kwamen ze bij ons ook eens goeien dag zeggen vermits ze toch met ons telefonisch in contact zouden zijn later, ze waren in totaal met ne man of 6, er waren er twee bij met afgezakte pakken en precies kartonnen schoenen enzo en ik (wij) dachten dat het twee russen waren maar neen, dat waren de grieken, de overigen waren allemaal russen en tot in de puntjes uitgedost hoor. Er waren er bij die russen een paar bij die op die ruimtebasis Bajkanoer of zo gewerkt hadden, dus geen doetjes hoor. Er is veel misvatting hier als het gaat over onze positie tenoverstaan van de rest van de wereld, voor velen is het hier nog altijd het landje van belofte .......
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk BerichtenLoonkost idem, mijne newsfeed op facebook staat vol met oproepen/aanklachten mbt de loonkosten in België. Die zijn hoog, maar nu in het specifieke geval van Ford Genk hoor ik keer op keer op het nieuws dat Duitsland (met twee vestigingen) duurder is dan België ?Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenBest wel veel zinnige commentaren hier. Ik meen dat een groot deel van onze welvaart schijn is/was en dat het systeem op zijn limieten is gebotst/aan het botsen is. Kijk eens van waar we komen op het vlak van levensstandaard in enkele tientallen jaren. Dit kan gewoon niet blijven duren.
Vooral voor de jongere generaties die altijd alles 'for granted' hebben aangenomen wordt het moeilijk aanpassen. Maar het zal moeten!
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk BerichtenJe weet toch dat het goedkoper is om de garnalen in Marokko te laten pellen dan hier bij ons. Daarom de grijze (marokaanse) garnalen goedkoper zijn terwijl ze uit dezelfde nest komen als de Belgische gepelde garnalenOorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Goh de Duitsers komen ook nog wel aan de beurt hoor. Bij Opel ging het zogezegd tussen Antwerpen en Bochum dat veel sterker verouderd was. De Duitsers hebben natuurlijk voor Bochum gekozen Intussen neemt de druk van GM toe en ligt Bochum 2 jaar later alsnog in pole position voor sluiting.
Eigen land en volk eerst, hier klinkt het vies maar in andere landen zwanzen ze er niet over maar passen het gewoon toe.MY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
-
Och, ik vind het ook spijtig maar ermee inzitten, neen thanks; dit zag je van ver aankomen. We zagen het allemaal aankomen, maar wie heeft er iets gedaan om het tegen te houden? Loonkost en belastingen stijgen in heel Europa en bedrijven/aandeelhouders zijn geen cash cows. Bedrijven zijn er niet om ons rijk te maken, bedrijven zijn er om zichzelf rijk te maken, case closed.
Socialisme is enkel mogelijk dankzij kapitalisme want zonder kapitalisme is er geen geld voor socialisme. Jaagt het kapitalisme weg en daar gaatje socialistisch model. Daar zijn we nu belandt en daarmee is alles gezegd.Hier stond eens mijn auto vermeld.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenIk heb mijn laatste actieve jaren bij Infonet gewerkt, dat was een wereldwijd datanetwerk met hoofdzetel in ElSegundo (LA), we hadden, omdat Brussel het Europese hoofdkwartier was, in ieder Europees land een vestiging, (dikwijls een afdeling van de nationale ptt) en als ik met die mensen uit bv. Frankrijk en Duitsland sprak dan hadden die zeker geen minder verlof dan wij hier, integendeel zelfs, zowel de fransen als de duitsers spraken van 6 weken betaald verlof. Zoals hierboven reeds gezegd was het enige verschil dat ze minder belast werden en netto meer in hun loonzakje hadden dan wij hier in België. En re de scandinaven, dat waren ook geen sukkelaars hoor, als die naar Brussel afzakten om cursussen te volgen ....... Op zekere dag kwamen er russen en grieken naar de cursus en vermits deze landen redelijke "nieuwkomers" waren kwamen ze bij ons ook eens goeien dag zeggen vermits ze toch met ons telefonisch in contact zouden zijn later, ze waren in totaal met ne man of 6, er waren er twee bij met afgezakte pakken en precies kartonnen schoenen enzo en ik (wij) dachten dat het twee russen waren maar neen, dat waren de grieken, de overigen waren allemaal russen en tot in de puntjes uitgedost hoor. Er waren er bij die russen een paar bij die op die ruimtebasis Bajkanoer of zo gewerkt hadden, dus geen doetjes hoor. Er is veel misvatting hier als het gaat over onze positie tenoverstaan van de rest van de wereld, voor velen is het hier nog altijd het landje van belofte .......
Het is al langer aan de gang, vele werknemers hebben al lang hun eigen ruiten in gegooid, en de zelfstandige, die knokt zich er wel door, sociaal is hij alvast wel want zelfs als ie geen kinderen heeft mag ie toch afdragen aan het kinderbijslagfonds. Omgekeerde wereld...Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk BerichtenOch, ik vind het ook spijtig maar ermee inzitten, neen thanks; dit zag je van ver aankomen. We zagen het allemaal aankomen, maar wie heeft er iets gedaan om het tegen te houden? Loonkost en belastingen stijgen in heel Europa en bedrijven/aandeelhouders zijn geen cash cows. Bedrijven zijn er niet om ons rijk te maken, bedrijven zijn er om zichzelf rijk te maken, case closed.
Socialisme is enkel mogelijk dankzij kapitalisme want zonder kapitalisme is er geen geld voor socialisme. Jaagt het kapitalisme weg en daar gaatje socialistisch model. Daar zijn we nu belandt en daarmee is alles gezegd.
Comment
-
Het volgende is nogal abstract maar hetgeen ik nooit begrepen heb is de bestaansreden voor al deze sociale wetgevingen.
Laten we eens terug gaan naar de echte oorsprong van arbeid... Neem nu de volgende situatie: Ik -Persoon A- heb een grote berg stenen in mijn tuin liggen, ik heb ook enkele gouden munten in mijn huis liggen, maar deze betekenen niet zo veel voor mij en zijn gewoon versiering. Persoonlijk zou ik dolgraag die stenen verplaatst hebben enkele meters verder achter mijn haag zodat deze het zicht van mijn tuin niet verpesten, maar ik heb zelf een slechte rug, en vind dit dan ook een een hels karwei! Nu naast mij woont Persoon B die heel graag wat gouden munten wil en niet vies is van wat werken. Als persoon B nu zelf aan mij komt vragen of dat hij die gouden munten mag hebben en dat hij daarvoor wel die stenen even snel wil verplaatsen, dan zijn we zelf allebei gelukkiger, en is er in feite sprake van effectieve ruilhandel die beide iets willen van de andere en bereid zijn iets dat minder belangrijk is voor hen, op te offeren.
Hetgeen ik dus nu niet begrijp is dat hoe we in godsnaam van die situatie doorheen jaren beland zijn in een situatie waar Persoon A daarna ineens ook verplicht is om Persoon B ook nog eens extra gouden munten te geven als hij geen stenen meer heeft die verplaatst moeten worden, als Persoon B ééns een dagje ziek is en de stenen een dag later verhuist er 2x betaald moet worden. Een situatie waar het perfect sociaal aanvaard en toegelaten is dat Persoon B daarna op Persoon A zijn oprit gaat staan, banden in brand steekt en desnoods met geweld Persoon A zijn eigen huis(=onderneming) niet binnenlaat, ...
Wat was er mis met het oorspronkelijke systeem? Als ik als arbeider ga aankloppen voor werk, waar het dan zou moeten op aankomen is een overeenkomst waarin staat: als ik een maand lang deze vijzen in dat onderdeel draai, krijg ik van die persoon zoveel euro. Geen ontslagvergoedingen, geen overdreven ingewikkelde sociale wetgevingen en rechten, gewoon simpele en effectieve ruilhandel voor beide partijen.
Moest het systeem terug zo in elkaar zitten dan zouden niet alleen de werkgevers maar zeker en vast, en misschien zelfs vooral de werknemers veel meer kunnen verdienen en daarbij ook veel sneller werk vinden. Toegegeven je zou ook veel sneller en gemakelijker je werk verliezen, maar door deze hogere flexibiliteit zal je toch veel meer gewerkt hebben. Waarom? Omdat bedrijven dan niet zo angstig zouden zijn om nieuwe mensen aan te nemen zoals ze deze dagen zijn (omdat het zo ongeloofelijk kostelijk is om iemand te ontslaan). Daarbij zou je als werknemer direct de plaats van iemand kunnn innemen die zijn werk bijvoorbeeld niet meer naar behoren doet omdat hij ondertussen aan het teren is op een ontslag-termijn van 2 jaar.
Vraag aan elke econoom; Klassiek, Keynsiaans, links, rechts, ... Moest je de arbeidsmarkt veel flexibeler maken, dan zou de totale maatschappelijke welvaart enorm stijgen. Waar men het niet altijd over eens is hoe de welvaartsverdeling zou evolueren, maar zelfs in het geval dat deze zou verslechten zou je in theorie altijd nog toegevoegde maatschappelijke welvaart gedeeltelijk kunnen afromen om zo het beter te maken voor iedereen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door edge Bekijk BerichtenOnzin, ik werk zelf voor een bedrijf met een Duitse hoofdzetel,de brutolonen zijn er lager maar op het einde van de maand houden die Duitsers een pak meer over dan wij.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dbr2 Bekijk BerichtenIk verdien 1879 euro netto in de afvalverwerkende industrie en ben hiermee zeer tevreden.
Comment
Comment