Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is dan toch het einde in zicht voor Ford Genk ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Mij vallen een paar zaken op. Voor zo een bedrijf, met zoveel werknemers, dan hoor je de politici wel, dan vallen ze over elkaar in de media om de evt ontslagen werknemers 'op te vangen'.
    Elke dag worden in kleinere bedrijven stilletjes afvloeiingen georganiseerd, altijd in schijfjes, net niet teveel om geen aandacht te trekken of wetten renault in gang te steken, en zo om de 6 maanden.
    Op dat vlak mogen de ford werknemers nog van geluk spreken, het geld zal naar hun kop gesmeten worden. Begeleiding, tewerkstellingscellen, enz enz. Dus das het mooie aan de zaak (voor zover t mooi is). Wie de pech heeft in een klein bedrijf af te vloeien mag zelf op zoek naar een nieiwe job.

Tis hard wakker worden maar dat ziet iedereen die wat kan rekenen toch dat dit er zat aan te komen.
    Al dat subsidieren stelt de zaken alleen maar uit en verstoort de markt.
    Ik moet vaak denken aan Arcelor Mittal daar in Luik. Nog zo een lijk dat kunstmatig in leven wordt gehouden met enorme bedragen. De dag dat Mittal geen geld meer toegeschoven krijgt van de Waalse regering is t daar ook gedaan.

En, voor de zoveelste keer, er wordt met 'Europa' geschermd, 'o nee dat mag niet van Europa', tot puntje bij paaltje komt, uiteindelijk primeren toch de eigen belangen en veegt elk voor zn eigen deur.
    De kleine man is en blijft de pineut.

Comment

Gokje? Sluiting in 2014.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ace_fix_268 Bekijk Berichten
        Wat kan jij uit je nek lullen, sorry voor de woordkeuze. Wanneer is er voor het laatst gestaakt in Genk ? We hebben pas een loonkostvermindering van 12 procent doorgevoerd om het nieuwe model binnen te krijgen. Wat moeten we in jou ogen doen ? Gratis gaan werken ? Voor ons gaan de energieprijzen, broodprijzen en noem maar op ook omhoog.
        Jouw woordkeuze is jouw keuze, maar denk eraan dat wij met het systeem van die loonindexering zitten: 5 jaar terug 5% opslag krijgen, dan wordt die 5% ook steeds met xx% vermeerderd elke 5 voet. Dat is een exponentieel effect dat je niet mag onderschatten.
        En daar zit dan ook nog een knelpunt van de vakbond in het algemeen: met de huidige crisis hebben zelfstandigen (hogere Roerende voorheffing op uitbetaalde winsten, VAA's) en bedienden (VAA firmawagen) moeten inleveren, arbeiders zijn buiten schot gebleven. Want als er gesproken werd van de loonindexering effe te bevriezen, olala, dan stonden ze van de vakbond al gereed met hun groene en rode vuilzakkken en hun paletten om op te branden...
        Het probleem is dat ze de voorbije jaren overal maar hebben liggen staken om meer loon. Met wat als resultaat? De productiekosten stijgen van zo goed als alles (behalve electronica, lang leve China! En dat is ook cynisch bedoeld hoor...). Als de productiekosten stijgen, dan moeten de werkgevers meer vragen voor hun afgewerkte producten. Dus dan wordt het leven duurder. En wat gebeurt er dan...? Juist, dan worden de lonen nog maar eens geïndexeerd!!! Dat is een vicieuze cirkel he gast...

En het feit is nu eenmaal dat deze cyclus zich sneller voltrekt in Belgie dan in andere landen !! En dat ben ik niet die dat zegt, dat is de EU die dat uit hun cijfers halen: in Belgie stijgt de loonkost relatief sneller dan in andere landen. Dat komt deels door de indexering (waar we van de vakbonden niet mogen aankomen!) en deels door de continue stakingen om meer verloning (en die worden ook opgezet door de vakbonden).

Draai het of keer het hoe ge wilt: Belgie is als productieland steeds minder en minder interessant, en dat komt niet omdat we een klein land zijn, maar omdat de lonen (en dus de daaraan gerelateerde kosten) hier sneller stijgen! Denkt gij dat Ford USA dat niet bekijkt? Als die moeten forecasten, en die zien de geschatte kosten voor Belgie, is de rekening snel gemaakt hoor...

En het ergste van al is: het merendeel van de arbeiders IS content en is TEGEN al die stakingen. Maar ja, als ge ene van de vakbond scheef durft bekijken staan ze gereed met hun vuilzakken en paletten aan de poort van het bedrijfsgebouw he, en de brave arbeider kan niet anders dan meedoen he.
        En dat is nu het probleem: die enkelingen van de vakbond vertegenwoordigen niet de grote massa, ze hebben veel te veel macht....

Maar ja, steek gij maar uwe kop in't zand...

Comment

En bovendien (nu ga ik me niet populair maken bij de mensen van Genk), het feit is nu eenmaal dat bandwerk nu eenmaal geen zwaar werk is... eerlijk zijn he gasten.

Ik doe nu bureauwerk, en ik ben blij dat ik zo mijn kost mag verdienen. Maar ik heb als jong gastje veel vakantiejobs gedaan:
          -Fabriek van Olen: dat was geen bandwerk, maar in de staalname. Dat was zwaar en smerig werk: per ton cobalt, een staal pakken van een paar kilograms: er stonden daar zo hangars vol...
          -En dan heb ik in een 2-tal fabrieken echt bandwerk gedaan: stoeltjes in mekaar vijzen voor een bureau-fabrikant en de industriële printmachine bedienen bij Eurozak in Diest. Dat waren allebei leuke jobs, toffe mensen, maar sorry, zwaar werk kan je dat niet noemen he... Ik moest achteraf nog niet eens douchen of zo ...
          -En dan heb ik enkele jaren geleden zelf m'n huis gezet... In weer en wind , en zonder werfkraan !! Dat is pas werken...

Dus sorry, maar ik denk dat die gasten op Genk makkelijk 2000€ per maand netto verdienen, dmv. die ploegenpremies etc. Dat hebben ze in de bouw amper he!! En dat is wel zwaar werk... Dus daar zit wel iets serieus scheef he...
          Tegenwoordig werkt daar alles met robotarmen die alles zelf erin zetten. 't is niet dat ze die dashboards zelf erin dragen met 3 man, of die panelen zelf ertegen zetten met de hand he... En dat werk kan natuurlijk even goed in China, Tsjechië, of noem maar op, gebeuren...

En ge kunt daar kwaad voor zijn, maar dat is nu eenmaal de waarheid...

Nog een laatste ding, om die verloning in een juist daglicht te plaatsen:
          In mijn laatste job in Brussel, voor ik zelfstandige werd, was ik verantwoordelijk voor een team van 4 man, plus moest ik zelf enkele klanten managen. Mijn team was verantwoordelijk voor een groot deel van de omzet (±5 miljoen EURO per jaar !!), ik moest constant overuren kloppen om alles gedaan te krijgen (uiteraard NIET betaald)... 8 jaar ervaring en Master na Master diploma van de Univ van Leuven... En weet ge wat ik had? 1900 € per maand netto ...
          Ik had nog beter in Genk in ploegen kunnen gaan werken... Een 8 u/dag kloppen en gedaan, geen stress aan mijne kop, kort bij huis, geen file ...

Dan moet ge geen genie zijn om vast te stellen dat de verloning serieus scheef zit he, als iemand die op z'n 18 van't school komt en praktisch ongediplomeerd werk doet evenveel verdient als iemand die 6 jaar heeft moeten voort studeren en over een miljoenen-omzet gaat...

En nu kunt ge daar ook kwaad voor zijn, maar 't is wel de waarheid...
          Last edited by erik219; 24/10/2012, 09:11.

Comment

Nog een laatste kleine reactie:

mijn pa was ook arbeider in Olen. Daar waren ze in de jaren 80 meer thuis dan op't werk door al die stakingen.

Hij was altijd TEGEN die stakingen...
            Die mens (geen diploma, op z'n 14 beginnen werken) was wel intelligent genoeg om in te zien dat ge aan den baas niet kunt blijven bij vragen, dat daar ooit eens een einde aan komt, en dat ze er niet blijven mee lachen, en dat ze dan naar andere landen vertrekken ...

Die mens was toen al slimmer dan al de vakbonden vandaag bijeen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reppst Bekijk Berichten
              Gokje? Sluiting in 2014.
              09u07 De fabriek van Ford gaat dicht wanneer de huidige modellen uit productie gaan. Dat is waarschijnlijk in 2014. Dat heeft de Ford-top vandaag meegedeeld op de bijzondere ondernemingsraad.

www.demorgen.be
              Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

RIP Ford Genk.

Weer een zware klap voor de Belgische autoindustrie.
                '98 C70 T5 automaat '95 960 2.5 24v automaat
                '08 S60 2.4D
                http://www.autoforum.be/showthread.p...8-Volvo-C70-T5
                http://www.autoforum.be/showthread.p...96#post5345096

Comment

Ter herinnering:

Ford Genk bouwt nieuwe Mondeo vanaf oktober 2013
                  dinsdag 18 september 2012 om 20u22

Op 14 oktober 2013 zal in Genk de band aan het rollen gaan voor de productie van het nieuwe model van de Ford Mondeo. © Belga
                  ZIE OOK
                  'Ford Genk mag ook Galaxy en S-Max bouwen'
                  Op een vergadering met de productieplanners in de VS heeft Ford bevestigd dat de start van de nieuwe Mondeo in Genk wordt gepland op 14 oktober 2013. "Dit is meer dan verhoopt", aldus de vakbonden. "Een hele opluchting aangezien uitstel deze keer niet synoniem staat met afstel."

De meeting van Ford in Detroit waar lang naar werd uitgekeken door de vakbonden en medewerkers van de Genkse vestiging, was uiteindelijk kort en duidelijk. Op 14 oktober 2013 zal in Genk de band aan het rollen gaan voor de productie van het nieuwe model van de Ford Mondeo.

Opluchting

De opluchting is groot, aangezien werd gevreesd dat het project nog verder op de lange baan zou worden geschoven, want mogelijk zelfs de voorbode van meer onheil voor de Limburgse fabriek kon zijn. "Dat er een heel concrete datum werd geprikt, is op zich meer dan we hadden gehoopt", aldus Rohnny Champagne van het ABVV. "Hiermee wordt bevestigd dat uitstel geen afstel is. Het eerste luik van het toekomstcontract dat voor Ford Genk werd afgesloten, is hiermee alvast geconcretiseerd. Een grote en belangrijke stap. We hopen nu dat ook de komst van de twee andere modellen spoedig bevestigd zal worden."

'Krachtig statement'

Niet alleen de werknemers, maar ook de directie van Ford in België is heel blij dat het management in Amerika heeft bevestigd dat de nieuwe Mondeo volgend jaar in Genk zal worden gebouwd. "Dit is een krachtig statement dat ook wij niet hadden verwacht", aldus woordvoerder Jo Declercq.*

"Tot dusver heeft de bedrijfstop op geen enkel moment in zijn kaarten laten kijken wat de toekomst van de Europese fabrieken betreft. Dat nu wordt gesteld dat de nieuwe Mondeo effectief in productie gaat, en meer bepaald in de fabriek van Genk, is dus een forse stap vooruit. We mogen deze beslissing dan ook als een signaal zien dat de speculaties over doemscenario's uit
                  de lucht waren gegrepen", besluit de woordvoerder.

Ook minister van Werk Monica De Coninck reageert verheugd op de bevestiging door Ford dat de nieuwe Ford Mondeo wel degelijk naar Genk komt. De minister is tevreden dat er zo snel duidelijkheid is gekomen en een doemscenario is vermeden. De minister stond de voorbije dagen in intensief contact met de vakbonden, die haar op de hoogte hielden van de laatste ontwikkelingen. (Belga/INM)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                    Je kan natuurlijk ook altijd verhuizen naar Korea...koop je lekker een Kia die gemaakt is in vakbondsloze fabrieken. En dan hoop ik dat jij in het zak gezet wbt arbeidsregeling en je kinderen in een ongezonde sfeer zitten.
                    Kap je eigen volk toch zo altijd eens niet af godverdomme
                    Dit lijkt wel praat van Filip uit Antwerpen

De huidige Koreaanse auto's zijn Europeser dan de meeste merken van hier, ontwikkeld in Duitsland en gebouwd in Tjechië en Slowakije met duizenden arbeidsplaatsen als gevolg. Wij mogen blij zijn dat ze zich hier in Europa nog willen vestigen.
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Dat de Ford directie woordbrekers zijn was al geweten zeker?
                      In 2010 inleveren om nieuwe modellen binnen te krijgen.
                      Ik hoop dat de Limburgers dit als een KANS zien, weg met die mega bedrijven waar alles elders wordt beslist.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reppst Bekijk Berichten
                        Ter herinnering:

Ford Genk bouwt nieuwe Mondeo vanaf oktober 2013
                        dinsdag 18 september 2012 om 20u22

Op 14 oktober 2013 zal in Genk de band aan het rollen gaan voor de productie van het nieuwe model van de Ford Mondeo. © Belga
                        ZIE OOK
                        'Ford Genk mag ook Galaxy en S-Max bouwen'
                        Op een vergadering met de productieplanners in de VS heeft Ford bevestigd dat de start van de nieuwe Mondeo in Genk wordt gepland op 14 oktober 2013. "Dit is meer dan verhoopt", aldus de vakbonden. "Een hele opluchting aangezien uitstel deze keer niet synoniem staat met afstel."

De meeting van Ford in Detroit waar lang naar werd uitgekeken door de vakbonden en medewerkers van de Genkse vestiging, was uiteindelijk kort en duidelijk. Op 14 oktober 2013 zal in Genk de band aan het rollen gaan voor de productie van het nieuwe model van de Ford Mondeo.

Opluchting

De opluchting is groot, aangezien werd gevreesd dat het project nog verder op de lange baan zou worden geschoven, want mogelijk zelfs de voorbode van meer onheil voor de Limburgse fabriek kon zijn. "Dat er een heel concrete datum werd geprikt, is op zich meer dan we hadden gehoopt", aldus Rohnny Champagne van het ABVV. "Hiermee wordt bevestigd dat uitstel geen afstel is. Het eerste luik van het toekomstcontract dat voor Ford Genk werd afgesloten, is hiermee alvast geconcretiseerd. Een grote en belangrijke stap. We hopen nu dat ook de komst van de twee andere modellen spoedig bevestigd zal worden."

'Krachtig statement'

Niet alleen de werknemers, maar ook de directie van Ford in België is heel blij dat het management in Amerika heeft bevestigd dat de nieuwe Mondeo volgend jaar in Genk zal worden gebouwd. "Dit is een krachtig statement dat ook wij niet hadden verwacht", aldus woordvoerder Jo Declercq.*

"Tot dusver heeft de bedrijfstop op geen enkel moment in zijn kaarten laten kijken wat de toekomst van de Europese fabrieken betreft. Dat nu wordt gesteld dat de nieuwe Mondeo effectief in productie gaat, en meer bepaald in de fabriek van Genk, is dus een forse stap vooruit. We mogen deze beslissing dan ook als een signaal zien dat de speculaties over doemscenario's uit
                        de lucht waren gegrepen", besluit de woordvoerder.

Ook minister van Werk Monica De Coninck reageert verheugd op de bevestiging door Ford dat de nieuwe Ford Mondeo wel degelijk naar Genk komt. De minister is tevreden dat er zo snel duidelijkheid is gekomen en een doemscenario is vermeden. De minister stond de voorbije dagen in intensief contact met de vakbonden, die haar op de hoogte hielden van de laatste ontwikkelingen. (Belga/INM)
                        Wie mag deze nieuwe modellen dan wel bouwen? Ford Keulen?
                        '98 C70 T5 automaat '95 960 2.5 24v automaat
                        '08 S60 2.4D
                        http://www.autoforum.be/showthread.p...8-Volvo-C70-T5
                        http://www.autoforum.be/showthread.p...96#post5345096

Comment

Een ramp, 10000 verloren banen

Om 10 u extra nieuws op 'één' of op de site van 'de Redactie'

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

En nu kan de koehandel weer van start gaan over gouden handdrukken en brugpensioen op 48. Kwestie van de lasten te 'socializeren' over de hele bevolking
                            2.0 JTDm

Comment

Mijn pa werkte als arbeider voor een klein meubelfabriekje (paar tientallen werknemers) dat begin de jaren '80 failliet ging. Hij werkte er op dat moment al 22 jaar en het was wél fysieke arbeid. Hij heeft 0,0 gouden handdruk gekregen. We vielen terug op 21.000 Belgische frank inkomen, met 2 kinderen die op dat moment hogere studies deden.
                              Nu meent men om de een of andere reden altijd 'recht' te hebben op vergoedingen. Waarom?
                              2.0 JTDm

Comment

Comment

Het is zover..........

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom960 Bekijk Berichten
                                    Wie mag deze nieuwe modellen dan wel bouwen? Ford Keulen?
                                    Valencia

Comment

Wie ook de schuldigen zijn het is spijtig voor de werknemers. Maar de keerzijde is dat de werknemers van Ford Genk wel een gouden handdruk zullen krijgen. Wel bij het grote publiek gehoord zullen worden. Wel mogelijkheden van brugpensioen krijgen. Wel opgevangen worden. Vandaag zitten veel van die werknemers ouderdom +50 jaar in een mogelijke depressie maar binnen een jaar genieten die van hun dik betaald brugpensioen. Ik kan erover meespreken. Ik kreeg ook opeens mijn C4. Helaas in een kleine KMO waar niemand maar een woord over zei. Poort dicht en iedereen op straat zonder ook maar 1 euro opzegvergoeding of andere tegemoetkoming. En dan krijg je van de RVA nog te horen dat je te oud bent voor ander werk. Je bent afgeschreven en je kan alleen wachten tot je dood valt. Ondertussen ben ik blij dat ik mijn C4 gehad heb. Ik geniet nu elke dag. En helaas maar dat is het systeem de werkende mens betaald mijn werkloosheidsvergoeding. Ik kan ergens voor een klein loon gaan werken. Op mijn oude dag (want bijna 50 jaar is blijkbaar afgeschreven) de smerigste jobs aannemen die de jeugd niet meer wil doen. Voor enkele honderden euro's meer elke dag 8 uur gaan afzien. En op het einde van het jaar een dikke belastingbrief zodat die honderden euro's braaf mogen terug gegeven worden. Ik heb mijn schaapjes op het droge en veel van die oudere werknemers van Ford Genk zullen dat ook hebben. Die krijgen er als extra nog wel een gouden handdruk bij en een mooi brugpensioen. Dus voor somige mensen is het geen ramp dat Ford Genk zou dicht gaan. Wie op zijn 50e nog een woning moet afbetalen of andere zware schulden heeft is niet goed bezig geweest. Wat niet wil zeggen dat veel vooral jongere werknemers met een gezin wel in financiële problemen kunnen komen. Maar op uw 30e moet iemand normaal vrij snel ander werk vinden. Waar ik mij wel aan erger is dat opeens al die politiekers op TV willen komen om hun zegje te doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lefty Bekijk Berichten
                                        Excuses Tjeu, maar de naïviteit straalt van je af.

Zonnepanelen? Al eens gekeken in welke staat die markt zich bevindt? Uw fabrieken zouden al een jaar dicht zijn.
                                        En al eens aan gedacht wat voor een mentaliteit Chinezen er op nahouden, vs. die van de Ami's?
                                        Er was eentje die zonnepanelen wou doen, maar er waren nog zoveel andere opties. Het gaat hem over het concept dat er massa's aanbiedingen waren, toekomstperspectieven. Lees toch eens de boodschap en vit niet zo op de details.
                                        Ik haalde gewoon die van de zonnepanelen aan gezien die toen de meeste aandacht heeft gekregen en mss nog in het collectieve geheugen zit.

En we hebben het daar al over gehad. Ik heb 3jaar voor een Chinees gewerkt (en Hongaren en Italianen en god weet wat nog allemaal). Een Chinees die ondermeer in de automobielsector zat. Met een productie van een dikke 3.000.000 machines per jaar ook niet één van de kleinsten. Ik heb de overgang meegemaakt toen ze een productie eenheid in Italië over hebben genomen. Ze hebben daar alles geherstructureerd en die Italianen zijn nog nooit zo gelukkig geweest.
                                        Ze zijn daar ook voor het eerst uit de rode cijfers geraakt. Niet alle Chinezen zijn gelijk. Velen hebben eerbied voor de europese eigenheid. Mss dat dat in uw staalsector anders is, maar jouw beeld van de Chinezen veralgemenen is evenzeer naïef.

En in al mijn naïviteit ben ik er wel mooi in geslaagd om een paar duizend Chinezen cijfers aan te leren, hun volledige sparepart magazijn een nieuwe ruggegraad te geven, ze te leren communiceren en stelde ik achter de schermen ook de mails op die wereldwijd verzonden werden over alles wat hun spareparts aanging.
                                        Maar ach, je hebt gelijk, ik weet nog steeds niets van de wereld. Laat staan dat ik ook maar iets ken en weet van de economie en zaken doen enzo...
                                        Gelukkige heb ik geen eigen zaak. Ow, wacht... juist, dat heb ik wel. Shit, als dat maar goed komt...
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                        Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk Berichten
                                          Een auto maken in Duitsland zou naar 't schijnt duurder zijn dan in Belgie. Loonkosten, bwa...
                                          Heeft niet alleen puur met de absolute kosten te maken hé maar ook met de flexibiliteit ervan.
                                          Iedereen weet dat bij een schommelende, evoluerende markt je de vaste kosten zo laag mogelijk moet houden.
                                          Het is vaak beter om relatief gezien meer te betalen per productie (bijvoorbeeld door een lagere productiviteit aan een zelfde of zelfs lager uurloon wat resulteert in een hogere kost per eenheid) als je die kost makkelijk kan verlagen als er minder productie nodig is.
                                          In mijn sector wordt er veel gewerkt met India/Indiërs.
                                          Die werken maar half zo snel als Belgen en leveren iets mindere kwaliteit (en de besparing om een uur werk van hier daar te doen is nog altijd de moeite!) maar daar bovenop mensen zijn daar veel flexibeler inzetbaar.

En iedereen die nu nog niet doorheeft dat we hier met werkweken van 35-38 uur, dikke prees en vaak 6 weken verlof of meer (plus 10 betaalde feestdagen) per jaar serieus verwend zijn en niet beseft dat we daarmee boven onze stand leven en dat dat niet kan blijven duren, tja...
                                          In België moet er echt eens met de grove borstel door de overheid en de sociale zekerheid gegaan worden.
                                          Zolang we hier echter regeringen moeten blijven vormen met minstens 4 partijen en vaak 6 of 7 zal helaas het compromis blijven heersen.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Working...
                                          X