Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is dan toch het einde in zicht voor Ford Genk ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door dbr2 Bekijk Berichten
    Ik verdien 1879 euro netto in de afvalverwerkende industrie en ben hiermee zeer tevreden.
    Je bent dan ook een milieubewust mens met je ecoloon .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door أبدا موا Bekijk Berichten
      In crisistijden vind ik dat belangrijk en is deze vraag respectloos tegenover werknemers ?
      Neen, zeker niet, maar wel het moment waarop deze vraag gesteld wordt. Waarom is dat in crisistijd belangrijk? Ik ken het antwoord al

Comment

Niet de vakbonden hebben fout, maar de maatschappij.

Comment

Dat de loonkost maar 6% van een auto vertegenwoordigd denk ik niet. De assemblage misschien wel, maar in elk onderdeel dat ze assembleren zit een hoop loonkost verrekend hé, van de productieploegen tot de transporteur toe. Een groot deel van die onderdelen worden in hetzelfde land gemaakt.

Maar zet de pet van grote baas even op: Overcapaciteit en dus snoeien. Waar ga je dat doen? Daar waar ze minder productief zijn en de helft kosten? Daar waar ze productief zijn en meer kosten? Daar waar ze veel kosten, en de productiviteit OK is ALS ze werken, maar waar ze elke paar weken wel een reden vinden om dat niet te moeten doen?

Ik zou het in ieder geval wel weten!

Respect hebben voor die arbeiders? Als dat arbeiders waren, misschien een beetje, als ze gesyndiceerd waren en actief deelnamen aan de vele acties, absolut niet! Ze doen altijd zo leleijk over die automotive sector, het is nochtans de beste sector die we hadden om in te werken: nooit zwaar en vuil, vaste uren in de ploegen, vrij gulle vergoeding, een hoop faciliteiten (warm eten, busvervoer,...) en een hoop extra's (kortingen etc)

Maar toch was het alle maanden wel eens boel tussen vakbond en directie. Wel ik hoop dat die vakbondsmilitanten nu een job moeten zoeken in een lokaal bouwbedrijf, of bij een bedrijf die staalbouw doen etc. Kijken of ze nog zoveel noten op hun zang hebben dan!

En in welk opzicht is dit zo'n drama, ocharme 4300 jobs?! Er staan momenteel in de regio Genk vacatures genoeg open. (tuurlijk niet allemaal mooi werk in een witte t-shirt zoals bij de ford...). Ook zullen degene die moeten afvloeien allicht kunnen rekenen op mooie premies en regelingen brugpensioen etc. Daar moet je elders niet aan denken! Elk jaar gaan er 10.000 KMO's naar de kloten. Elke KMO telt minstens 1 werknemer, vaak meer. Welke gazet heeft ooit daarover geschreven? Welke vakbondsman heeft daar ooit een vuilzak voor aangetrokken? Welke minister is daar ooit komen praten?! Wie stond er daar te roepen als deze groep al enkele keren zwaar hebben ingeleverd om hun bedrijf te redden?
          Ik rij niet hard, ik vlieg laag
          www.meevliegen.be

Comment

Is er dan al ooit een witte mars georganiseerd voor 1 kind wat sterft?

Grote getallen vallen nu eenmaal meer op. Leed blijft leed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
              Neen, zeker niet, maar wel het moment waarop deze vraag gesteld wordt. Waarom is dat in crisistijd belangrijk? Ik ken het antwoord al
              Omdat ik weet waarom het loon bij Ford het liefst monddood gemaakt wordt .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                En in welk opzicht is dit zo'n drama, ocharme 4300 jobs?! Er staan momenteel in de regio Genk vacatures genoeg open. (tuurlijk niet allemaal mooi werk in een witte t-shirt zoals bij de ford...). Ook zullen degene die moeten afvloeien allicht kunnen rekenen op mooie premies en regelingen brugpensioen etc. Daar moet je elders niet aan denken! Elk jaar gaan er 10.000 KMO's naar de kloten. Elke KMO telt minstens 1 werknemer, vaak meer. Welke gazet heeft ooit daarover geschreven? Welke vakbondsman heeft daar ooit een vuilzak voor aangetrokken? Welke minister is daar ooit komen praten?! Wie stond er daar te roepen als deze groep al enkele keren zwaar hebben ingeleverd om hun bedrijf te redden?
                Denkt ge nu echt dat al die in Limburgse KMO's waar volgens u blijkbaar wél hard gewerkt wordt en waar de arbeiders geen verwende jung zijn, dat die (on)rechtstreeks er geen schade van gaan ondervinden als Ford zijn tent daar dichtgooit ? En het gaat wel over wat meer volk dan 'ocharm' 4300 man hoor, ge vergeet de toeleveranciers ook nog die bijna exclusief voor Ford draaien, dus ik denk dat ge eerder aan het dubbele moogt denken.
                Dus JA, voor Limburg is dat wél een drama qua werkgelegenheid.

Comment

+ de horeca: cafés, hotels, restaurants. Er passeren veel toeleveranciers, residenten en andere in de streek.

Comment

Elke dag opnieuw komen er berichten over herstructureringen en bedrijven die werknemers ontslaan. Niemand is gebaat met het doorschuiven van de zwarte piet. Timmeke, wat kun jij hard zijn jongen.

Structurele maatregelen, zoals een lastenverlaging, zijn dringend nodig om de automobielindustrie in Vlaanderen te redden. Maar nu is het vooral van belang dat ze zich in Genk niet met een kluitje in het riet laten wegsturen door de Amerikaanse directie.
                    Last edited by ; 23/10/2012, 22:01.

Comment

er zijn andere autofabrieken in dit land die wel rendabel zijn".
                      Neen, die zijn er niet. Al lang niet meer. Het is in België gewoon goedkoper om een fabriek failliet te laten gaan, dan ze te sluiten wanneer ze niet meer rendabel is. Want failliet is falliet, daar kan niets meer aan gedaan worden. In slechte papieren, daar kan wel nog iets aan gedaan worden en dan is het ongehoord om de kennis en machines eruit te plukken en ergens anders verder te werken waar het goedkoper is.

Daarbij kan je je vragen stellen waarom Genk altijd de modellen heeft mogen maken die in een neerwaartse spiraal zitten. Een uitgelokt faillissement lijkt me niet uitgesloten, waarbij de Mondeo als dekmantel diende te dienen, ook al wisten ze bij Ford zelf wel al een hele tijd dat ook de Mondeo niet meer zoveel ging verkopen als voorheen.

Laten we niet vergeten dat alles wat we nu aan sociale rechten hebben, is bereikt door strijd, door actie. Voor niks gaat de zon op in deze kapitalistische maatschappij.
                      Ik ben zelfstandige. De enige strijd die mij mijn rechten en mogelijkheden geeft is de strijd die ik zelf voor tegen de markt, tegen opgelegde regels en tegen moeilijke tijden. Zonder brandende banden, zonder dreigingen maar met een visie voorwaarts.

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                      Er is hier nog met geen woord gerept over de rol van de politiek. Ik hoor onze minister president verklaren dat Ford Genk al zoveel subsidies heeft ontvangen dat ze niet kunnen weggaan. Jammer voor hem maar dat zal de directie niet tegenhouden om alles op te doeken, die doen gewoon wat hen best uitkomt.
                      De politiek heeft al jaren veel te veel geld in die en alle andere gelijkaardige fabrieken (zoals Volvo Gent) gepompt. Enkele jaren terug stonden een hoop chinezen te springen om productie van ondermeer zonnepanelen onder te brengen in die gebouwen. De overheid had toen moeten toehappen ipv nog eens geld in een dode koe te pompen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

Comment

Respect hebben voor die arbeiders? Als dat arbeiders waren, misschien een beetje, als ze gesyndiceerd waren en actief deelnamen aan de vele acties, absolut niet! Ze doen altijd zo leleijk over die automotive sector, het is nochtans de beste sector die we hadden om in te werken: nooit zwaar en vuil, vaste uren in de ploegen, vrij gulle vergoeding, een hoop faciliteiten (warm eten, busvervoer,...) en een hoop extra's (kortingen etc)

+1. 4000 man? De helft doet/deed er waarschijnlijk geen kloot (wat kennis en ex-medewerker bij Ford Genk ons zei)

Zaten er blijkbaar bij die een hele niks deden achter hun pc.
                        Last edited by ; 23/10/2012, 22:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                          Je kan natuurlijk ook altijd verhuizen naar Korea...koop je lekker een Kia die gemaakt is in vakbondsloze fabrieken. En dan hoop ik dat jij in het zak gezet wbt arbeidsregeling en je kinderen in een ongezonde sfeer zitten.
                          Kap je eigen volk toch zo altijd eens niet af godverdomme
                          Wordt toch wakker man, wees realist. Europse wagens en de Belgische autoindustrie in het bijzonder stellen geen zak meer voor. Autoconstructeurs dirigeren op mondiaal vlak en België past niet in dat plaatje.

Een Europese wagen bestaat vandaag niet meer: Een Ford wordt in Duitsland ontwikkeld en in binnenkort de USA gebouwd. Een Hyundai wordt in Duitsland ontwikkeld en in Tsjechie gebouwd. Wat is het verschil?

Comment

Elke dag opnieuw komen er berichten over herstructureringen en bedrijven die werknemers ontslaan. Niemand is gebaat met het doorschuiven van de zwarte piet. Timmeke, wat kun jij hard zijn jongen.

Structurele maatregelen, zoals een lastenverlaging, zijn dringend nodig om de automobielindustrie in Vlaanderen te redden. Maar nu is het vooral van belang dat ze zich in Genk niet met een kluitje in het riet laten wegsturen door de Amerikaanse directie.

Volgens mij is Belgie ook slachtoffer van de alom heersende corruptie. Veel te veel van de mensen die de touwtjes in handen hebben, hebben weinig belang bij verandering. Wat ons land volgens mij nodig heeft: een team van crisismanagers die het boeltje saneren (of een goede dictator), zonder daarbij te zorgen voor de eigen politieke mandaten, postjes in raden van bestuur in bedrijven waar ze niks van snappen. De Italiaanse mafia kan hier nog wat komen leren over subtiel bloedzuigen.

Er moet in alle geval iets gebeuren want mondialisering in combinatie met (gewetenloos?) kapitamisme zorgen ervoor dat wij meer en meer zullen moeten concurreren met een chinees die voor een kom rijst werkt. De echte economische crisis na de bankencrisis is trouwens volgens mij nog lang niet gedaan (google:deleveraging economy, vergrijzing ).
                            Wij vragen ons in alle geval af (tweeverdienende belastingbetalers) of we niet stilaan het zinkend schip Europa moeten verlaten om niet (geleidelijk aan over de volgende 20jaar) alles te verliezen. Je wil toch ook niet blijven werken in een bedrijf dat op failliet afstevent met een domme, achterbakse en immobiele baas?
                            Last edited by ; 23/10/2012, 23:11.

Comment

Daarvoor is het toch al lang te laat...welke meerwaard heeft België nog te bieden als productieland? En kom nu niet aanzetten met het 'politiek correcte antwoord' à la productiviteit of kwaliteit.

Ik zit dertig jaar in de bouwsector. Tien jaar geleden overspoelden de Polen, Portugezen en Oezbeken onze arbeidsmarkt aan dumpingprijzen. Vandaag hebben wij 5 grote werven in Brussel waar GEEN ENKELE arbeider van onze nationaliteit nog actief is...Kwaliteit? Productiviteit...bullshit! Iedere dollar telt en als de Mondeo goedkoper in mekaar geschroefd kan worden in de USA zal dat gebeuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten

De politiek heeft al jaren veel te veel geld in die en alle andere gelijkaardige fabrieken (zoals Volvo Gent) gepompt. Enkele jaren terug stonden een hoop chinezen te springen om productie van ondermeer zonnepanelen onder te brengen in die gebouwen. De overheid had toen moeten toehappen ipv nog eens geld in een dode koe te pompen.

Excuses Tjeu, maar de naïviteit straalt van je af.

Zonnepanelen? Al eens gekeken in welke staat die markt zich bevindt? Uw fabrieken zouden al een jaar dicht zijn.
                                En al eens aan gedacht wat voor een mentaliteit Chinezen er op nahouden, vs. die van de Ami's?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                                  Wat een waanzin. Misschien wat minder zeggen hoe het is als ge ergens niks van kent.
                                  Ik word graag onderwezen. Feel free to tell me where I'm wrong, mistaken or delusional
                                  Last edited by ; 23/10/2012, 23:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                                    Ik word graag onderwezen. Feel free to tell me where I'm wrong, mistaken or delusional
                                    Je vat mijn iets te scherpe reactie wel goed op, daarom zal ik mijn best doen.

Ik ben het alvast helemaal eens met het idee om de bankenwereld terug te reguleren. Dus terug een opsplitsing tussen investeringsbanken en spaarbanken.
                                    ok

En tegelijk mag de handel in aandelen aan banden worden gelegd. Aandelen kopen zou terug moeten worden wat het ooit was: een manier om te investeren in een bedrijf, niet om in een split-second winst te proberen maken.
                                    dit kan nog steeds, waar jij iets tegen hebt is high frequency trading. Dit heeft volgens velen idd geen nut, maar je kan ook moeilijk zeggen dat je er last van hebt.

Een buffertijd van een paar dagen zou al veel kunnen helpen: dat je je aandelen pas enkele dagen na aankoop weer van de hand mag doen.
                                    Op een paar dagen is ook speculatie, wat is het verschil dan? En wat is er mis met speculatie? Het is een zero sum game, bovendien staat de economie los van aandelenprijzen, ook al zou speculatie daar een overdreven invloed op hebben, de economie blijft draaien. Als mensen de prijs van bv een aandeel te laag drijven maar er is niets mis met dat bedrijf zullen investeerders beginnen kopen en zullen de speculanten verliezen. De enige manier om goed te speculeren is door op een bepaalde wijze de toekomst te voorspellen, op basis van technische factoren( de manier waarop prijs evolueert) of fundamentele eigenschappen van een bedrijf. De toekomst voorspellen is erg moeilijk, daarom zijn er zeer weinig mensen die hierin slagen. Er zijn statistieken dat meer dan 95% van de traders uiteindelijk verliest en ermee stopt.
                                    Het cliché dat speculatie makkelijk en slecht is komt uit populaire media zoals de film wallstreet. De realiteit is heel anders, niemand doet dat op die manier, dat is absurd.

Futures, Hedgefunds e.a. zouden helemaal verboden mogen worden. 't Zou alvast de volatiliteit uit de beurzen halen.
                                    Futures bestaan al duizenden jaren en helpen bedrijven bij het vastleggen van prijzen voor ze beginnen produceren, dit neemt risico weg en stelt ze in staat beter te functioneren. Bv je bouwt een fabriek in Japan en zou graag de kost hiervan vastleggen, niet dat de yen gaat stijgen en plots je project veel duurder is dan verwacht, je koopt dan futures van de euro/yen zodat wanneer er verschil in koers is je winst/verlies hebt waardoor je netto positie gelijk blijft. Wat je bereikt met dat af te schaffen zie ik niet. Ik denk dat je het nut van de beurs onderschat, dat is in de eerste plaats toch nog steeds bedoeld als marktplaats voor het verhandelen van goederen/valuta/aandelen, niet om te 'gokken'. Gokkers verliezen trouwens.
                                    Volatiliteit is er trouwens altijd geweest en daar is niks mis mee, en je gaat het ook echt niet tegenhouden.
                                    Ook zonder de crash van 2008 en wat er op de financiële markten gebeurde sindsdien zouden de Europese landen niet voor altijd door hebben kunnen doen met wat ze bezig waren. Het probleem ligt in de begroting en economieën, niet op de financiële markten. Financiële markten reflecteren slecht de mening van de mensen. Als een meerderheid overtuigd was dat er niks aan de hand was zouden de prijzen heel anders zijn, maar het is ondertussen wel redelijk duidelijk dat er wel van alles mis is.

Ik wil niet zeggen dat alles perfect is maar naar mijn mening zoek je het toch een beetje aan de verkeerde kant.

Comment

Dat de loonkost maar 6% van een auto vertegenwoordigd denk ik niet. De assemblage misschien wel, maar in elk onderdeel dat ze assembleren zit een hoop loonkost verrekend hé, van de productieploegen tot de transporteur toe. Een groot deel van die onderdelen worden in hetzelfde land gemaakt.

Maar zet de pet van grote baas even op: Overcapaciteit en dus snoeien. Waar ga je dat doen? Daar waar ze minder productief zijn en de helft kosten? Daar waar ze productief zijn en meer kosten? Daar waar ze veel kosten, en de productiviteit OK is ALS ze werken, maar waar ze elke paar weken wel een reden vinden om dat niet te moeten doen?

Ik zou het in ieder geval wel weten!

Maar toch was het alle maanden wel eens boel tussen vakbond en directie. Wel ik hoop dat die vakbondsmilitanten nu een job moeten zoeken in een lokaal bouwbedrijf, of bij een bedrijf die staalbouw doen etc. Kijken of ze nog zoveel noten op hun zang hebben dan!

Wat een respect voor de arbeiders die wel hun best doen of deden. Er zijn altijd mensen die er de kantjes aflopen, dat is eenmaal eigen aan zo een groot bedrijf, maar die auto's draaien zichzelf niet in mekaar terwijl het volk toekijkt. En nogmaals, wanneer is daar voor het laatst gestaakt, niet verwarren met de mensen van het spoor he, eerlijk blijven ? Wat betreft nooit zwaar werk, al eens ooit aan de band gestaan misschien ? Wat betreft de korting op een nieuwe wagen, het verschil tussen personeelsprijs en gewone particulierprijzen op een Fiësta is misschien enkele honderden euro's. Je krijgt enkel personeelskorting, andere actie's tellen niet mee voor Fordpersoneel. En als laatste, ocharme 4300 jobs, dat is waarschijnlijk het dubbele dat zijn werk verliest, dat zijn ongeveer 10000 gezinnen die het met minder inkomen moeten stellen. Ik zou maar niet te hoog van de toren blazen, des te hoger je vliegt, des te harden komt men beneden aan.

Comment

een gevoel is maar een gevoel en geen kl*ten waard, maar het leek mij od de 56-jarige vakbondsman bij terzake gelukkig was dat-ie op brugpensioen kon

kot afbetaald...kindjes het huis uit...dolce far niente aan +1600 euri

mijn kenissekring is heel divers kwa leeftijden, als ik zie wat 'rijke' 50 plussers doen om ontslagen te worden soms...de werkende jeugd zal't erg moeilijk krijgen

Comment

Hoe erg ik ook begaan ben met de werknemers van Ford en hun toeleveranciers des te meer ik terug denk aan de tijd dat ze me thuis bijna verplichten van een job te pakken in ' het fabriek ' er waren er hier destijds veel waar de poen te pakken was en heel wat vrienden die ik toen had konden alles kopen zoal snieuwe wagens en huizen de banken speelde dat gooed mee ' a mijnheer werk bij Agfa-Gevaert of bij Opel-Belgium ' teken hier maar voor uw leningske tis ok!!!

Ik ben als 14 jarige in ' den bouw ' begonnen en buiten de crissis in de jaren 80' is het steeds goed blijven gaan in onze sector en ja zelfs tot op vandaag moet ik niet klagen,, ik ben reeds 20j werkzaam als zelfstandig ondernemer en krijg het werk nooit gedaan, waarschijnlijk omdat wij verschillende takken van de bouwsector uitvoeren. Ook speelt onze klantenbinding een grote rol want reklame in boekskes of magazines heb ik nog nooit gevoerd.

Wel moet ik er elke dag keihard voor gaan en dit vaak vanaf 5u s'ochtend om het bureauwerk gedaan te krijgen.

Veel succes daar in Genk vandaag!!
                                          Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

Comment

Working...
                                          X