Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is dan toch het einde in zicht voor Ford Genk ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Een auto maken in Duitsland zou naar 't schijnt duurder zijn dan in Belgie. Loonkosten, bwa...

    Belgie legt qua afzetmarkt en politiek gewoon veel minder gewicht in de schaal dan pakweg Duitsland.

    Comment


    • #22
      En deze cijfers over de Europese productie zijn ook niet om er vrolijker van te worden

      Het is inmiddels geen nieuws meer dat de Europese autoproductie in het slop zit. Maar hoe serieus is deze dip eigenlijk? We zetten eens wat getallen op een rijtje.

      In theorie kunnen de circa 40 Europese autofabrieken gezamenlijk zo’n 18 miljoen auto’s per jaar bouwen maar er worden op jaarbasis ‘slechts’ een slordige 12 miljoen stuks verkocht. Op dit moment kampen de fabrikanten met zo’n 30 procent overcapaciteit, wat overeenkomt met ongeveer 15 assemblagefaciliteiten.
      Met name Opel, Renault, Peugeot, Citroën, Ford en Fiat zitten in de hoek waar de klappen vallen en sluiting van fabrieken is nog altijd allesbehalve uitgesloten. In veel fabrieken zijn of worden de werknemers op tijdelijk verlof gestuurd of is de arbeidstijd verkort. Weinig hoopvolle berichten en analisten verwachten voor 2015 geen verbetering. Hoe ziet de situatie er per merk uit op dit moment? Daarvoor zetten we de verkopen van de eerste acht maanden van dit jaar af tegen dezelfde periode in 2011. In de top 10 blijkt alleen Audi een voorzichtige plus ten opzichte van vorig jaar te kunnen noteren.

      Merk Aantal +/-

      1. Volkswagen 1.109.901 -2%
      2. Ford 644.997 -12%
      3. Opel 573.793 -15,2%
      4. Renault 565.147 -19,6%
      5. Peugeot 551.379 -14,5%
      6. Audi 483.841 +5,9%
      7. Citroën 473.861 -12%
      8. BMW 416.591 -2,4%
      9. Fiat 401.876 -16,9%
      10. Mercedes 389.452 -0,3%

      Totaal 8.591.968 -6,6%

      Bron: ACEA
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

      Comment


      • #23
        Als zelfs VW verliest... dan weet je dat het serieus is.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
          De vakbonden hebben er nog maar eens voor gezorgd dat er weer een grote auto-fabriek dichtgaat in België... goe bezig mannen...
          Toch maar blijven zagen om steeds hogere verloningen, 't is triest. Die mannen wilden evenveel verdienen als in den bouw precies. Met alle respect, maar om in den bouw te staan, in weer en wind, hebt ge toch een pak meer skills en kennis nodig dan aan den band in een auto-fabriek.
          De autoverkoop is met 10% gezakt tegenover vorig jaar. Daarbij zijn het vooral de grotere auto's die het moeten ontgelden. Die deden het al niet zo goed bij de particulier, en in de leasemarkt zijn grotere auto's ook niet meer populair door de belasting op uitstoot. En wat bouwt Ford Genk? De S-Max, de Galaxy en de Mondeo. Dus twee monovolumes met een onaantrekkelijke uitstoot, en een grote sedan/break die op zich niet verkeerd rijdt maar heel wat concurrentie heeft. En nu de hamvraag: wat heeft dat in hemelsnaam met de vakbonden te maken? Ik ben evenmin fan van sommige vakbond-manoeuvres, maar om deze bal in hun kamp te leggen is toch net iets te kort door de bocht.

          Comment


          • #25
            Het is natuurlijk weer de schuld van het ABVV en ACV. Zeker niet de schuld van onze politiekers.
            Het zijn niet alleen de vakbonden maar ook het casinokapitalisme dat aan de basis van alle problemen ligt die we vandaag kennen. Het systeem heeft gefaald, maar het kapitaal wordt niet in vraag gesteld. Sterker nog, het blijft beschermd. De bankiers blijven in een comfortabele situatie de rentevoeten manipuleren en de regeringen zorgen ervoor dat de gewone mens het falend systeem blijft betalen.
            Dit, terwijl er nog nooit zoveel ontslagen zijn geweest. Het is niet alleen onrechtvaardig, het haalt ook niets uit! Waar België (Europa) nood aan heeft, zijn investeringen en waardige lonen om een duurzame groei te kunnen verzekeren.
            Het is te makkelijk om te zeggen dat dit alleen de schuld is van de loonkost / belastingsniveau, er zijn andere autofabrieken in dit land die wel rendabel zijn". De loon- en energiekost is een serieus probleem voor de hele industrie, waar "grondig naar moet worden gekeken”.
            Maar de geopolitieke sterkte van Duitsland is een even groot probleem voor België.

            Last edited by ; 23/10/2012, 18:18.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
              Ik vrees dat vroeg of laat ook Volvo Gent en Audi zullen volgen hoor...
              Er zijn 2 grote problemen waar ze in de bedrijfstop niet rond kunnen;

              1) Belgische loonkost is torenhoog in vergelijking met buurlanden en het oostblok. Niet dat we voor 5€ moeten werken, maar dat de baas jou om 5€ te verdienen er 10 moet betalen is een probleem, dat ze bovenop die 10€ ook nog eens 3.3€ RSZ bijdrage bovenop moeten leggen is wel een probleem. Meer dan de helft gaat naar de staat en de sociale zekerheid. "creatieve" oplossingen met netto vergoedingen, GSM en bedrijfswagens worden afgestraft dus zijn niet langer een overweegbare optie. Dus dan mag een belg nog 2x beter werken dan een pool, hij kost misschien 2,5x zoveel ook.
              De loonkost bedraagt rond de 6% in de productiekost van een auto. Het probleem ligt niet bij de loonkost, maar bij de gedaalde vraag. Natuurlijk mag onze loonkost zakken, maar dat betekent enkel maar dat ergens anders de belastingen gaan stijgen. Voor een bedrijf telt het totaalplaatje. Het is enkel bij bedrijfsactiviteiten waar de arbeidskost doorweegt in de totaalkost dat de loonkostaanpassingen een verschil kunnen maken.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                Het is natuurlijk weer de schuld van het ABVV en ACV. Zeker niet de schuld van onze politiekers.
                Het zijn niet alleen de vakbonden maar ook het casinokapitalisme dat aan de basis van alle problemen ligt die we vandaag kennen. Het systeem heeft gefaald, maar het kapitaal wordt niet in vraag gesteld. Sterker nog, het blijft beschermd. De bankiers blijven in een comfortabele situatie de rentevoeten manipuleren en de regeringen zorgen ervoor dat de gewone mens het falend systeem blijft betalen.
                Dit, terwijl er nog nooit zoveel ontslagen zijn geweest. Het is niet alleen onrechtvaardig, het haalt ook niets uit! Waar België (Europa) nood aan heeft, zijn investeringen en waardige lonen om een duurzame groei te kunnen verzekeren.
                Het is te makkelijk om te zeggen dat dit alleen de schuld is van de loonkost / belastingsniveau, er zijn andere autofabrieken in dit land die wel rendabel zijn". De loon- en energiekost is een serieus probleem voor de hele industrie, waar "grondig naar moet worden gekeken”. Maar de geopolitieke sterkte van Duitsland is een even groot probleem voor België.
                Ik ben het alvast helemaal eens met het idee om de bankenwereld terug te reguleren. Dus terug een opsplitsing tussen investeringsbanken en spaarbanken. En tegelijk mag de handel in aandelen aan banden worden gelegd. Aandelen kopen zou terug moeten worden wat het ooit was: een manier om te investeren in een bedrijf, niet om in een split-second winst te proberen maken. Een buffertijd van een paar dagen zou al veel kunnen helpen: dat je je aandelen pas enkele dagen na aankoop weer van de hand mag doen. Futures, Hedgefunds e.a. zouden helemaal verboden mogen worden. 't Zou alvast de volatiliteit uit de beurzen halen.

                Comment


                • #28
                  De slechte verkoop zorgt voor meer druk op de prijzen en dat is alleen maar goed voor de consument. De regering zou vrijstelling van BTW kunnen geven op in Belgie geproduceerde wagens kunnen geven om de verkoop te stimuleren. Dit kan gecompenseerd worden door een BTW verhoging op buitenlandse produkten.

                  Comment


                  • #29
                    Een complete sluiting geloof ik nooit,en mocht dat dan er komen zal dit in afbouw zijn met natuurlijke afvloeing en reconversie.
                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door dbr2 Bekijk Berichten
                      De slechte verkoop zorgt voor meer druk op de prijzen en dat is alleen maar goed voor de consument. De regering zou vrijstelling van BTW kunnen geven op in Belgie geproduceerde wagens kunnen geven om de verkoop te stimuleren. Dit kan gecompenseerd worden door een BTW verhoging op buitenlandse produkten.
                      Daar zal Europa direct een stokje voor steken en is verder een utopie.

                      Heb net een Ford Fusion 2.0 ecoboost full option samengesteld op de Amerikaanse Ford site. 34500 dollar = 26500€ Toink. Zal er ook wel iets mee te maken hebben.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                        "Koop een Europese wagen en steun de Europese economie". Dit forum staat vol van zulke bullshit. Laat me niet lachen, zodra het economisch minder voor de wind gaat laten de zogezegde "Europse autobouwers" ons landje links liggen.

                        Binnen enkele jaren steun ik onze economie meer door een Hyundai te kopen dan door een Ford, een Opel of een Audi.

                        En owja, een dikke proficiat aan de vakbond. Ik verwacht mij de komende weken weer aan een tsunami van berichten waarom de sluiting niet te wijten is aan de vakbonden maar ik weet beter. Haal het onderste uit de kan, pers de citroen leeg en geniet...de kruik gaat te water tot ze barst.
                        Je kan natuurlijk ook altijd verhuizen naar Korea...koop je lekker een Kia die gemaakt is in vakbondsloze fabrieken. En dan hoop ik dat jij in het zak gezet wbt arbeidsregeling en je kinderen in een ongezonde sfeer zitten.
                        Kap je eigen volk toch zo altijd eens niet af godverdomme
                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                          Ik denk dat gij mijn punt een beetje mist

                          Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                          Smiddags enkel nog gewone frisco's en geen meer met nootjes? Staking!...
                          de vakbond heeft me gezegd niks af te weten van ne gratis leo tijdens de pauze , de frisco's moete ze nog nagaan.
                          ik hoop dat da wel me terugwerkende kracht werkt :s
                          Last edited by Timmie; 23/10/2012, 19:48.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                            "En owja, een dikke proficiat aan de vakbond. Ik verwacht mij de komende weken weer aan een tsunami van berichten waarom de sluiting niet te wijten is aan de vakbonden maar ik weet beter. Haal het onderste uit de kan, pers de citroen leeg en geniet...de kruik gaat te water tot ze barst.
                            In Genk wordt er toch Ford gemaakt en geen Citroën of ben ik nu gek.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                              Ik hoop het niet, maar ik vrees voor het ergste...

                              Anderzijds is het een logische keuze van Ford, dat ze de fabriek sluiten waar ze al het meeste miserie met de vakbond hebben gehad. Elke 5 voet het werk stilleggen om xx cent/u meer te krijgen en ne Leo tijdens de pauze... allemaal goed als de economie in volle groei is, maar eenmaal er een crisis aankomt, zijn dat de eerste locaties waar ze in gaan snoeien...

                              De vakbonden hebben er nog maar eens voor gezorgd dat er weer een grote auto-fabriek dichtgaat in België... goe bezig mannen...
                              Toch maar blijven zagen om steeds hogere verloningen, 't is triest. Die mannen wilden evenveel verdienen als in den bouw precies. Met alle respect, maar om in den bouw te staan, in weer en wind, hebt ge toch een pak meer skills en kennis nodig dan aan den band in een auto-fabriek.

                              Ze zullen nu oogsten wat ze gezaaid hebben... sad but true...
                              Wat kan jij uit je nek lullen, sorry voor de woordkeuze. Wanneer is er voor het laatst gestaakt in Genk ? We hebben pas een loonkostvermindering van 12 procent doorgevoerd om het nieuwe model binnen te krijgen. Wat moeten we in jou ogen doen ? Gratis gaan werken ? Voor ons gaan de energieprijzen, broodprijzen en noem maar op ook omhoog.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door ace_fix_268 Bekijk Berichten
                                Wat kan jij uit je nek lullen, sorry voor de woordkeuze. Wanneer is er voor het laatst gestaakt in Genk ? We hebben pas een loonkostvermindering van 12 procent doorgevoerd om het nieuwe model binnen te krijgen. Wat moeten we in jou ogen doen ? Gratis gaan werken ? Voor ons gaan de energieprijzen, broodprijzen en noem maar op ook omhoog.

                                Wat verdien je nu netto na die inlevering ?

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door أبدا موا Bekijk Berichten
                                  Wat verdien je nu netto na die inlevering ?
                                  Ik verdien 1879 euro netto in de afvalverwerkende industrie en ben hiermee zeer tevreden.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door أبدا موا Bekijk Berichten
                                    Wat verdien je nu netto na die inlevering ?
                                    Is dat nu zo belangrijk? Wat meer respect voor de werknemers en hun familie in deze moeilijke tijden is meer dan gewenst.



                                    Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
                                    Ik hoop het niet, maar ik vrees voor het ergste...

                                    Anderzijds is het een logische keuze van Ford, dat ze de fabriek sluiten waar ze al het meeste miserie met de vakbond hebben gehad. Elke 5 voet het werk stilleggen om xx cent/u meer te krijgen en ne Leo tijdens de pauze... allemaal goed als de economie in volle groei is, maar eenmaal er een crisis aankomt, zijn dat de eerste locaties waar ze in gaan snoeien...

                                    De vakbonden hebben er nog maar eens voor gezorgd dat er weer een grote auto-fabriek dichtgaat in België... goe bezig mannen...
                                    Toch maar blijven zagen om steeds hogere verloningen, 't is triest. Die mannen wilden evenveel verdienen als in den bouw precies. Met alle respect, maar om in den bouw te staan, in weer en wind, hebt ge toch een pak meer skills en kennis nodig dan aan den band in een auto-fabriek.

                                    Ze zullen nu oogsten wat ze gezaaid hebben... sad but true...
                                    Ik keur helemaal niet alle keuzes van de vakbonden goed (en zeker niet bij de NMBS).
                                    Maar de dag waarop we even blijven stilstaan dat alle rijkdom op deze wereld door arbeid is verkregen en dat arbeid de ultieme bron is van alle welvaart doet ons nog meer nadenken. Laten we niet vergeten dat alles wat we nu aan sociale rechten hebben, is bereikt door strijd, door actie. Voor niks gaat de zon op in deze kapitalistische maatschappij. Dat kapitalisme heeft zijn beroerdste gezicht laten zien in de achter ons liggende tijd. Om de schuld dus alleen en alleen maar bij de vakbonden (dus bij de werknemers) te leggen gaat zelfs mij veel te ver.

                                    Ik weet niet of het verstandig is om vakbonden onschadelijk te maken. Ook in de crisis van de jaren zeventig en tachtig waren ze ongewenst, zeker wanneer ze zich strijdbaar opstelden. Bewegingen die solidariteit organiseren, zijn altijd een doorn in het oog voor wie enkel winst nastreeft.

                                    De vraag die ik mij nu stel is de crisis van de jaren 70 en 80 wel ooit weg geweest?

                                    Wie is de ware schuldige?

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                                      Ik ben het alvast helemaal eens met het idee om de bankenwereld terug te reguleren. Dus terug een opsplitsing tussen investeringsbanken en spaarbanken. En tegelijk mag de handel in aandelen aan banden worden gelegd. Aandelen kopen zou terug moeten worden wat het ooit was: een manier om te investeren in een bedrijf, niet om in een split-second winst te proberen maken. Een buffertijd van een paar dagen zou al veel kunnen helpen: dat je je aandelen pas enkele dagen na aankoop weer van de hand mag doen. Futures, Hedgefunds e.a. zouden helemaal verboden mogen worden. 't Zou alvast de volatiliteit uit de beurzen halen.
                                      Wat een waanzin. Misschien wat minder zeggen hoe het is als ge ergens niks van kent.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Er is hier nog met geen woord gerept over de rol van de politiek. Ik hoor onze minister president verklaren dat Ford Genk al zoveel subsidies heeft ontvangen dat ze niet kunnen weggaan. Jammer voor hem maar dat zal de directie niet tegenhouden om alles op te doeken, die doen gewoon wat hen best uitkomt.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                                          Is dat nu zo belangrijk? Wat meer respect voor de werknemers en hun familie in deze moeilijke tijden is meer dan gewenst.
                                          In crisistijden vind ik dat belangrijk en is deze vraag respectloos tegenover werknemers ? Wie zegt dat ik geen moeilijker periode doorworstel , heb jij dan respect voor mij dan .

                                          Comment

                                          Working...
                                          X