Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is dan toch het einde in zicht voor Ford Genk ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • En weten dat er duizenden knelpuntvacatures open staan, ook in Limburg. Je mag je er natuurlijk niet te goed voor voelen...
    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
      En weten dat er duizenden knelpuntvacatures open staan, ook in Limburg. Je mag je er natuurlijk niet te goed voor voelen...
      Vacatures die normaal zeer moeilijk ingevuld raken, de zogenaamde knelpuntvacatures, raakten vorige maand even vlot ingevuld als de andere vacatures. Dat blijk uit cijfers van de VDAB. Het lijkt er dus op dat werkzoekenden minder kieskeurig worden.

      Bron, GvA

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
        Timmeke, brugpensioen vanaf 50 jaar kan inderdaad niet, maar gezien de leeftijd en de moeilijkheid om vanaf die leeftijd nog werk te vinden tijdens een recessie doet mij het ergste vrezen. Goede outplacement is nodig.

        Opel lag wel in Antwerpen en daar hadden ze gelukkig de haven, maar in Genk .

        Na het vorige sociale bloedbad in Limburg - de sluiting van de mijnen die aan meer dan 20.000 mensen hun job kostte - duurde het vele jaren voor de Limburgers weer recht krabbelden. Dat gebeurde dan in een periode van bijna nooit geziene hoogconjunctuur (honderden mijnwerkers gingen gewoon aan de slag bij Ford Genk, dat toen met 14.000 werknemers de grootste autofabriek in Europa was) en met vele miljarden aan Europese steun. Waar je ging langs Limburgse wegen, kwam je de blauwe EFRO-borden tegen, van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

        Niet altijd even eensgezind, maar toch over de partijgrenzen heen hebben Willy Claes (SP.A), Theo Kelchtermans (CD&V) en Patrick Dewael (Open VLD) als vertegenwoordigers van het bijna volledige politieke kapitaal van die periode, Limburg er weer bovenop geholpen. In het Limburgse provinciebestuur (het enige dat in dit land iets voorstelt) namen de jonkies Steve Stevaert (SP.A) en Frieda Brepoels (N-VA) de verdediging voor hun rekening. Vandaag ontbreekt het politieke zwaargewicht van Limburg in Brussel volkomen.

        Dus, Timmeke-Tim het wordt deze keer zeer moeilijk voor de Limburgers om recht te krabbelen uit het zwarte gat. Denk daar maar eens over na.
        Eindelijk nog eens een doordachte en realistische post hier. Doet me deugd te constateren dat er nog mensen zijn die menselijk zijn.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          stel dat ze de loonkost laten zakken...de rekening moet blijven kloppen...wat mag er dan zwaarder belast worden van jullie ?

          *huizen ?
          *auto's ?
          *btw op consumptiegoederen naar boven ?
          *kindergeld afschaffen ?
          *dop na 1 jaar schluss ?
          Waarom oet er hier atijd een belasting vervangen worden?!

          BESPAREN is ook een optie hé...
          en ja: de sociale zekerheid MOET dringend gesaneerd worden: Iemand die nog niet gewerkt heeft (studenten, migranten,...) GEEN uitkering. Uitkering volgens gewerkte jaren, pas een volledige uitkering wanneer iemand enkele jaren gewerkt heeft. Iemand die op een uitkering terugvalt krijgt een goede uitkering zodat deze kan overleven. Na een jaar deze sterk degressief maken zodat opnieuw werken gemotiveerd wordt.

          Dergelijke maatregelen zullen voldoende zij! Nu krijgt iedereen die hier komt aankloppen een volledige uitkering, sociale woning, sociale tarieven, dubbel kindergeld,... Waarom? Om stemmen voor de rooi te verzekeren? Jij krijgt van je baas toch ook niet eerst je loon alvorens je gewerkt hebt hé?! Wat is daar mis mee? Waarom moeten wij het OCMW van de wereld zijn?

          Als we niets doen is ons pensioen uitgedeeld voor we 65 zijn en zal het hele systeem in elkaar vallen. Of inderdaad, wat de sossen willen: we kunnen ook NOG meer afpakken van mensen die hard geerkt hebben en een spaarcentje hebben en dat verder uitdelen...
          Ik rij niet hard, ik vlieg laag
          www.meevliegen.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
            Eric Donckier heeft niet 100% maar 200% gelijk en daar zullen 99% van alle Limburgers mee akkoord gaan. Rest 1%, Wie zijn ze?

            Iedereen die zegt dat de arbeiders & vakbonden fout zijn, denk eens na over dit:
            Onlangs werd er nog werkzekerheid geboden tot 2020, inneens, zonder waarschuwing is dit weg.
            De europese top komt dit zelf niet bekendmaken, maar laat hiervoor de directie opdraven.
            Zou jij dan nog gewoon zeggen, oh oke geen probleem, we begrijpen het want het is crisis????
            Gezinnen die kinderen hebben & leningen moeten betalen, soms werken zelf man & vrouw in de fabriek.
            Zouden jullie dan gewoon braaf blijven werken?? dacht het niet. De manier waarop Ford het nieuws bekendmaakt is respectloos tegenover de werknemers, die een tijdje geleden 12% loon inleverde voor de productie van de nieuwe mondeo. Ik wil de meeste van jullie wel eens zien als jullie behandeld worden als een stuk stront.
            Ja, de vakbonden hebben heel veel fout gedaan, maar nu moeten ze het onderste uit de kan halen en Ford doen bloeden.

            Een gegeven woord is van geen tel meer, het is nu hard tegen hard. Ik supporter voor Genk.
            Respectloos, koud, Stuk stront, Emotieloos, Ze houden geen rekening met de gezinnen....
            Dat hoor ik nu overal terugkomen.

            Wel, even recapituleren: Dat de arbeiders (onder bescherming/druk van de vakbonden) regelmatig de operaties hebben geboycot om hun eisen te stellen. Was dat respectvol naar de directie toe? Was dat loyaal? Altijd meer eisen (niet willen, eisen, geen keuze!) en zelfs uit "solidariteit" met iets aar Ford niets mee te maken had, ging de fabriek dicht.

            Als ik me niet vergis werd enkele jaren geleden geopperd de crisis het hoofd deels te bieden door 40u te werken aan hetzelfde loon ipv 38. Ook bij de groep Volvo/Ford... Deden ze dat? NJET! ze zijn zij zot zeker?! De laatste keer hebben ze inderdaad wel een toegeving gedaan, dat is waar. Maar als je jaren terreur zaait in de fabriek en een bond hebt die op scherp staat. Dan is dat ook niet echt respectvol naar het management en dan moet je niet verwonderd zijn dat die pots "uit het niets" de tegenzet geven...


            Wat je verder zegt over de Limburg... Als de sluiting van de mijnen destijds een ramp was omdat het de enige werkgever was en economische activiteit. En nu, bijna 30 jaar later is dat net hetzelfde met Ford... Zijn jullie dan niet verkeerd bezig in de Limburg?! Altijd maar wedden op 1 paard...

            Antwerpen heeft zijn haven, ja das waar. 86% van de Opel mensen zijn opnieuw aan de slag, een deel van die 14% zijn allicht bewust niet meer op zoek.
            Ik ben toch van mening dat er werkgelegenheid genoeg zal zijn, ook in de limburg.

            Al is het in de fruitteelt, en staan duizenden vacatures in knelpuntberoepen open, er is werk zat! Iemand die wil, zal werken!

            Ook elders in het land sluiten bedrijven, misschien niet allemaal met 4000 man, maar gooi alle KMO's die in 2012 gesloten zijn op een hoopje en dat zijn vele tienduizenden jobs hoor! Niet allemaal rond de haven. Die mensen gaan OOK weer aan de slag

            Waarom moet alles steeds gedramatiseerd worden?! We moeten niet gaan feesten, maar als ik alles hoor en zie lijkt het alsof Limburg het nieuwe Ethiopië zal worden. Ik denk dat we allemaal een klein beetje verwend zijn hoor...
            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
            www.meevliegen.be

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Eindelijk nog eens een doordachte en realistische post hier. Doet me deugd te constateren dat er nog mensen zijn die menselijk zijn.
              Dat heeft niets met menselijkheid te maken, enkel met realisme.
              Ford is lang niet het enige bedrijf dat gesloten heeft dit jaar, en die 4300 mensen zijn een fractie van de verloren jobs dit jaar.
              Dat gaan dramatiseren helpt niemand! Nu ondoordacht en emotioneel handelen maakt de zaak enkel erger!

              We kunnen die sukkelaars brugpensioen geven en miljoenen gooien naar de Limburg. Maar die rekening wordt dan dubbel en dik gepresenteerd binnen enkele jaren. Uiteindelijk was dit een bricolageoplossing om "eventjes" door te kunnen.
              We kunnen ook zorgen dat we wat veerkracht hebben, positief en constructief denken en voor een structurele oplossing zorgen die evenveel kost nu, maar gedurende jaren zal renderen... Verlaag de loonlasten, zoals al jaren gevraagd wordt. Veel bedrijven zullen gaan aanwerven, want plots kunnen ze voor hetzelfde geld verschillende extra mensen aannemen. Bij de meesta KMO's zal het aantal mensen niet beperkt zijn door de hoeveelheid werk, maar door het budget. Vaak kunnen ze gerust enkele extra mensen gebruiken, maar kan men deze niet betalen. Ook zullen lagere loonkosten andere bedrijven een stevig argument minder geven om hier op te doeken. Het zou zelfs interessant kunnen worden in Belgie dan. Wat kan men daar nu op tegen hebben?!

              Maar waarom zou een Ford arbeider een riante oprotpremie krijgen EN op brugpensioen mogen op 50, terijl een 52 jarige die net zijn KMO zag sluiten zijn laatste loon misschien niet eens heeft gekregen en geen enkele tegemoetkoming krijgt. Beide hebben even goed gewerkt en even goed RSZ betaald. Ik noem dat discriminatie! Dat zal evenveel kosten en NIKS oplossen behalve voor die 4300 mensen, een schamel percentage van onze 10 miljoen tellende bevolking.
              Last edited by Timmeke-Tim; 26/10/2012, 08:44.
              Ik rij niet hard, ik vlieg laag
              www.meevliegen.be

              Comment


              • Het is toch allemaal geen probleem. Ons hangmatsocialisme kan gerust blijven bestaan. We moeten samenwerken en solidair zijn. En als België (Vlaanderen) het niet kan betalen, dan zal Europa dat toch doen. Ons grote voorbeeld Elio Di Rupo is al op weg zie om centjes te gaan vragen aan Europa. Lang leve Di Rupo!!!

                Ben es benieuwd of dat o zo sociale Europa met geld over de brug zal komen.

                Comment


                • Ik heb 14 jaar 2 jobs gecombineerd (zelfs een aantal jaar 3!), altijd zelfstandige en daarnaast eerst voltikds en dan halftijds loontrekkend.
                  Tot dit jaar door de crisis de afslankingen begonnen. Ook ik ben dus afgedankt.
                  Het gebeurt daar heel stilletjes en in schijfjes, zodat er niks geen wetten renault of whatever opgestart moeten worden.
                  De vakbonden? Geslagen honden die niks doen, en al blij zijn dat zij beschermd zijn. Van 250 naar 70 man en nooit geen haan naar gekraaid. Denk je dat ik iets gekregen heb? De opzegtermijn moeten werken (dus niet zo uitbetaald) en bij de rva een 'crisisvergoeding' van 1250eu. That's it. Gaan schooien in de hulpkas was de grootste vernedering ooit, daar gaan staan aanschuiven tussen allemaal buitenlanders die hun free money kwamen halen, ik heb gezworen dat dit de enige keer was. Die 1250eu ga ik es goe spenderen. En ik ben niet de enige, zo zijn er meer dan die 4000 ford arbeiders die een royale vergoeding tot 77k gaan krijgen omdat ze even ih nieuws komen.
                  wauw zeg.
                  All animals are equal but some are more equal than others.
                  Maar goed, daarnaast zie ik nu ook in dat t vele werken (en 2 jobs) haast niks opbrengt. Alles wordt afgeroomd door de staat, alles officieel aangegeven, niks zwart, wel, ik kan je verzekeren, ietsje spaarzamer zijn, en door de mindere belastingen die ik zal betalen verlies ik haast niks.
                  Dubbele rsz heb ik betaald, zware belastingvoet, maar recht op stempelen? Nope, dat kon dan weer niet.
                  Whatever, ik heb mn 14j gedaan, me blauw betaald, maar ook veel vergaard (wie veel werkt, geeft niet veel uit he...) maar nu is het gedaan, ik ga dr voor zorgen in de laagste schijf te komen, dat ze hun inkomsten maar elders zoeken.
                  Ik heb er geen seconde spijt van, integendeel, alles voorzien, op meerdere paarden wedden, en poten aan je lijf hebben, en niet jammeren en rekenen op de hangmat.
                  No way dat ik met personeel ga beginnen werken en groeien, ik hou t low profile, ze zoeken maar een andere zot.
                  DIT is dus tgevolg van de fiscale politiek in dit land.
                  Aan mn 50ste stop ik ook, helaas zal ik geen royaal brugpensioen krijgen, maar dat maakt me niks uit, ik zorg wel voor mezelf. En ik wordt niet oud in dit land, dat staat voor mij al vast.
                  Last edited by ; 26/10/2012, 09:03.

                  Comment


                  • Reppst : ik geef je 100% gelijk!

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                      Maar waarom zou een Ford arbeider een riante oprotpremie krijgen EN op brugpensioen mogen op 50, terijl een 52 jarige die net zijn KMO zag sluiten zijn laatste loon misschien niet eens heeft gekregen en geen enkele tegemoetkoming krijgt. Beide hebben even goed gewerkt en even goed RSZ betaald. Ik noem dat discriminatie! Dat zal evenveel kosten en NIKS oplossen behalve voor die 4300 mensen, een schamel percentage van onze 10 miljoen tellende bevolking.
                      Deze vraag stel ik mij al heel lange tijd. Mijn laatste werkgever deed opeens de poort dicht en we stonden gewoon op straat. Zonder 1 euro mee te krijgen. Ik vraag me af waarom een werknemer van Ford wel een royale vergoeding zou moeten krijgen. Aja omdat we in een triestig apeland wonen met zakkenvulllers van politiekers.

                      Comment


                      • Haja jongens, dat is socialisme:
                        -De harde werker wordt gestraft
                        -de luie schooier wordt bejubeld en krijgt geld toegestoken.

                        Echt deprimerend is dat...

                        Comment


                        • En sociaal is Belgie wel.... voor anderen...:


                          1.8 MILJARD per jaar aan ontwikkelingssteun ...

                          En dan komen ze de zelfstandigen en bediende naaien voor hun firmawagens voor een schamele 200 miljoen...


                          Ontwikkelingshulp, allemaal goed en wel ... maar als Belgie al zoveel geeft, over hoeveel miljard gaat het dan over heel Europa....?? 500-700 Miljard Euro per jaar???
                          Dat zijn toch immense bedragen ... waar voor de fuck gaat dat allemaal naartoe??? Ze bouwen daar villas voor elke afrikaan zeker...?
                          Dat is toch totaal buiten alle proporties....


                          edit: En dan vergeten we nog de 'interne' ontwikkelingshulp ... al die 'sukkelaars' die hier komen leven van ons OCMW of den dop zonder hier ooit ne dag gewerkt te hebben (toch niet officieel) ... man man... als ge er allemaal bij stil staat...
                          Last edited by erik219; 26/10/2012, 10:05.

                          Comment


                          • Zoals meerde hier heb ik 20 jaar voor tzelfde bedrijf gewerkt. Ging 4 jaar geleden op de fles.

                            250 man op straat. NIETS gezien van de vakbond, 2 maand loon niet betaald.

                            Ik kon gewoon op zoek naar ander werk en heb dat gelukkig gevonden.

                            Nu, de mensen van Ford krijgen 77.000 euro...

                            Eerlijkgezegd mag het bedrijf waar ik nu werk ook sluiten en mij 77.000 euro geven.

                            Kzou dr niet mee inzitten

                            Maar ik voel mee met de mensen van Ford, maar laat ons wel "normaal" blijven.

                            Met 77.000 euro kan je tijdje voort, en ander werk zoeken.

                            B

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                              Vacatures die normaal zeer moeilijk ingevuld raken, de zogenaamde knelpuntvacatures, raakten vorige maand even vlot ingevuld als de andere vacatures. Dat blijk uit cijfers van de VDAB. Het lijkt er dus op dat werkzoekenden minder kieskeurig worden.

                              Bron, GvA
                              Ja, en dan?
                              Het is niet omdat ze misschien sneller ingevuld geraken dat er geen meer zijn?
                              Mijn punt is dat er ALTIJD werk is voor wie dat echt wil (je moet zr soms wel moeite voor doen, omscholen, etc) Ik weet dat dit niet altijd eenvoudig is maar het kan wel.
                              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                              Comment


                              • Ik wil graag solidair zijn met mensen die het echt nodig hebben. Die dus door ziekte/ongeval of gelijk welke omstandigheid buiten hun wil om geen inkomen meer kunnen vergaren. Maar niet met werknemers van Ford, sorry. Jarenlang goed verdiend, vele kortingen die anderen niet hadden, proper werk, oprotpremie,... Niks persoonlijk tegen die mensen, daar heeft het niets mee te maken.
                                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                Comment


                                • Zit allemaal een deel waarheid in, maar waarom zijn jullie er dan nooit zelf gaan werken?

                                  Comment


                                  • Wat een onzinnige opmerking.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                      Wat een onzinnige opmerking.
                                      En wat is daar dan zo onzinnig aan?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door f.v Bekijk Berichten
                                        En wat is daar dan zo onzinnig aan?
                                        Niet iedereen hier woont in de ruime omgeving van Genk of heeft het profiel om in een autofabriek te werken.

                                        Dat je dat nu niet snapt.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                          Niet iedereen hier woont in de ruime omgeving van Genk of heeft het profiel om in een autofabriek te werken.

                                          Dat je dat nu niet snapt.
                                          Ge kunt u toch omscholen of verhuizen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X