En de belofte dat er (voorlopig?) nog 1500 mensen mogen blijven werken is een slimme tactische zet vd directie : iedereen zal zich koest houden om de mogelijke kans v bij die 1500 te zijn niet te verknallen .......
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Megasanering treft VW Vorst
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk BerichtenOp de radio zeiden ze dat naast de 3500 a 4000 VW-werknemers die ontslagen zullen worden omdat de Golf-productie naar Duitsland verplaatst wordt , er minstens 7000 ontslagen zullen vallen in toeleverings bedrijven .
En door sneeuwbal-effect (ongeveer 11 000 mensen die plots veel minder inkomen hebben ) zouden er door verminderde consumptie ook bij andere bedrijven banen kunnen sneuvelen
Ik vind het wel raar dat door het ontslag van die 11 000 mensen nu plotseling (welliswaar onrechtstreeks) ook gevaar dreigt voor de andere bedrijven...
Het kan toch misschien ook andersom; door al het gespeculeer op de media, dat de mensen beter beginnen te werken omdat ze niet hetzelfde willen meemaken?
-> beter economie?
Dat is wel een heel dom voorbeeld, maar is dat niet iets te ver gezocht...
Misschien kan de economie slechter draaien daardoor, maar bedrijven sneuvelen?; het is niet dat alle 11000 werknemers maar van 1 bedrijf kopen, en dat dan dit bedrijf falliet gaat.
Dat is wel wat te simplistisch voorgesteld maar toch....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door De MorgenVW Vorst schrapt meer dan 3.500 banen
De Volkswagenfabriek in Vorst verliest de productie van de Golf. Van de ruim 5.000 banen in Vorst wil de directie er nog slechts 1.500 overhouden maar een sluiting zou niet aan de orde zijn, verzekert het Duitse hoofdhuis.
Vakbonden en personeel verwachten echter dat Vorst op termijn toch dichtgaat en hebben de ingang van de fabriek geblokkeerd.
De Golf zal in de toekomst niet langer in drie, maar slechts in twee fabrieken in West-Europa gebouwd worden, namelijk in Mosel en Wolfsburg, beide in Duitsland.
Daarbij verliest VW Vorst dus de productie van de Golf en verdwijnen er in de Belgische vestiging 3.500 tot 4.000 banen.
De Brusselse VW-directie stelt dat met de vakorganisaties gesprekken over een "aanwendingsplan" zijn gestart. In dat plan worden "alle economische alternatieven onderzocht om in Brussel zoveel mogelijk arbeidsplaatsen te kunnen behouden".
De raad van bestuur herhaalt dat Vorst niet zal gesloten worden.
Twee derden van de jobs verdwijnen
Toch zullen er in de Belgische vestiging wellicht slechts 1.500 banen behouden blijven, verklaarde Reinhard Jung, de verantwoordelijke voor de Brusselse vestiging tegenover persagentschap Belga.
Volgens ACV-vakbondsafgevaardigde Pascal Van Cauwenberge gaan uiteindelijk in totaal 4.000 banen verloren, 3.500 arbeiders en 500 bedienden.
"Twee derden van het personeelsbestand van Vorst is hier door betrokken", aldus Jung.
De Volkswagenfabriek in Vorst telt in totaal 5.115 arbeiders, daarvan zijn er 4.489 mannen en 626 vrouwen.
Onder de arbeiders bevinden 511 mensen die ouder zijn dan 50 jaar, 1.800 die tussen de 40 en 50 jaar zijn en 1.866 die tussen de 30 en 40 jaar zijn. De rest is jonger dan 30 jaar. Er werken ook 670 bedienden.
De verhuis van de Golf wordt een "relatief snel proces".
"We zijn ons bewust van onze sociale rol in Brussel en zoeken voor de betrokkenen ook hier een sociaal aanvaardbare oplossing", zegt hij. Er is volgens Jung nog geen concrete beslissing over eventuele nieuwe modellen voor Vorst.
De personeelsdirecteur van Volkswagen Vorst, Jos Kayaerts, wou geen commentaar geven op de herstructurering. "Alles is gezegd. Het komt er op neer nu het hoofd koel te houden en te zien hoe we naar de volgende fase kunnen overgaan", aldus Kayaerts.
Poorten geblokkeerd
Morgen volgt nog een officiële informatieronde van de vakbonden aan het personeel, maar nu al zijn heel wat werknemers samengekomen voor de fabriek waar sinds vrijdag gestaakt wordt. Vakbondsmilitanten hebben de fabriekspoort volledig geblokkeerd met zowel afgewerkte als onafgewerkte Polo's en Golfs. Eén Polo ligt vol met een smurrie van soep en melk. De dubbele fabriekspoort zelf is aan beide kanten vastgeketend.
Er staat ondertussen zo'n vierhonderdtal mensen voor de fabriekspoort en dat aantal groeit gestadig aan. Ook de internationale pers is neergestreken in Vorst.
Volgens ABVV-vakbondsman Jan Vanderpoorten is de afsluiting van de ingang symbolisch. De andere toegangen tot het bedrijfsterrein werden eerder door de directie afgesloten.
Vanderpoorten vraagt begrip voor de eerste emotionele reactie van het personeel. "Laat ons dit nu even verwerken en schilder ons alstublieft niet af als beesten.
De opgekropte emotie van enkele jaren van aangekondigde sluitingen moet er nu even uit. Dit is een eerste ontlading. Morgen beslissen we hoe het verder gaat. Ik pleit alvast voor een doordachte en gecontroleerde manier van actie voeren.
Enkele arbeiders hebben twee mannen hardhandig van het fabrieksterrein gezet.
Volgens vakbondsman Hedwin De Clercq (ABVV) ging het om twee agenten in burger.
Hij vindt de aanwezigheid van de twee in de fabriek onaanvaardbaar. Het duo droeg zogenaamde "oortjes" en maakte zich snel uit de voeten. Ze raakten niet gewond.
Reacties
Nu Volkswagen Vorst de Golf kwijtspeelt, verliest ze het gros van haar werk benadrukt een aangeslagen vakbondsman Damien Ogiers.
"We produceren jaarlijks zo'n 204.000 wagens per jaar, waarvan slechts 10 Ã 11.000 Polo's.
En dan moet je weten dat een Polo veel minder werk is dan een Golf. De Golf heeft de geschiedenis bepaald van de fabriek, maar zal ook het einde betekenen," aldus Ogiers.
Hij is ervan overtuigd dat het verdwijnen van de Golf de eerste stap is van een uiteindelijke sluiting.
"Nieuwe modellen komen er ten vroegste in 2008. Daar hoop ik niet op. Als we alleen op Polo moeten draaien dan moeten we eigenlijk de weekend- en nachtploeg afschaffen.
Meer Polo's produceren, en dus productie overnemen vanuit andere fabrieken, zit er waarschijnlijk ook niet in."
"We zullen de Polo misschien nog een tijd mogen produceren en dan zal het model, dat niet zo succesvol is als de Golf, ook wel verdwijnen", aldus twee arbeiders.
"Dit is gewoon de pijn verzachten van een definitieve sluiting, die er eigenlijk altijd zat aan te komen."
Ook een aangeslagen ACV-vakbondsman Pascal Van Cauwenberge denkt dat de fabriek een stille dood zal sterven, omdat ze met de productie van enkel Polo's niet leefbaar is.
De vakbonden van General Motors (GM) in Antwerpen en Volvo in Gent zijn solidair met hun collega's van het getroffen VW Vorst, maar plannen geen acties.
"Ik heb hen gezegd dat we klaar staan wanneer ze ons nodig hebben. Maar de metaalsector platleggen, is nu niet aan de orde", zegt Rudi Kennes van de socialistische vakbond ABVV.
Ook bij autobouwer Volvo in Gent wordt met medeleven en gelatenheid gereageerd. "Het is onbegrijpelijk hoe het nog verder moet", zegt woordvoerder Mark De Mey. Solidariteitsacties in de Volvofabriek zijn er niet en komen er wellicht ook niet, zeggen de vakbonden.
ACV-voorzitter Luc Cortebeeck sprak in een eerste reactie over "een zwarte dag in de sociale geschiedenis van ons land".
De herstructurering bij VW Vorst is een nationale ramp, maar in het bijzonder voor Vlaanderen. Dat zegt Dominique Michel, secretaris-generaal bij Agoria, koepelfederatie voor de technologische industrie.
Volgens Michel zijn er honderden bedrijven die toeleveren aan Volkswagen Vorst.
Agoria stelt dat voor elke directe job bij Volkswagen, er twee indirect worden getroffen.
Ook voor Brussel is de herstructurering een ramp. Er werken 500 Ã 600 Brusselsaars voor VW Vorst. De gemeente Vorst wordt eveneens zwaar getroffen.
De Volkswagen-fabriek is immers de grootste belastingbetaler in de gemeente.
De Europese metaalvakbond liet weten dat haar verschillende afdelingen maandag rond de tafel zitten om te bekijken welke acties ze op Europees vlak kunnen ondernemen.
De ontmoeting van de European Trade Union Coordination Group werd afgelopen weekend al gepland.
Tijdens de bijeenkomst zal de Europese metaalvakbond haar standpunt over het dossier VW Vorst bepalen en een strategie op Europees vlak uitstippelen. Acties op Europees vlak worden daarbij niet uitgesloten, zegt Peter Scherrer, secretaris-generaal van de Europese metaalvakbond.
Voor de werkgevers is het een zaak van de scoiale vrede te bewaren. De automobielindustrie in België heeft een toekomst, zo zeggen het Verbond van Belgische ondernemingen VBO en de gewestelijke werkgeversorganisaties Voka, UWE en VOB.
De inspanningen van de regeringen om de automobielnijverheid competitief te houden en de toeleveringsbedrijven te verankeren moeten worden voortgezet, vinden de organisaties.
Er mag geen tijd meer verloren gaan om de afspraken over werkorganisaties die de automobielsector heeft gemaakt in wetteksten te gieten.
De automobielsector blijft een belangrijke economische sector in België, aldus de werkgevers, en mag nu niet worden afgeschreven.
Ze pleiten ervoor zoveel mogelijk jobs in de industrie te behouden en elders nieuwe jobs te creëren. "Loonmatiging is in dat verband niet de enige, maar wel een noodzakelijke voorwaarde", dixit de werkgevers.
Ook de politiek reageert onthutst op de "verregaande beslissing".
Vakbonden en federale regering zitten vanmiddag nog samen over de zaak, later op de dag legt premier Verhofstadt een verklaring af.
Hij zegt geschokt te zijn door de beslissing van de VW-directie om de productie van de Golf weg te halen uit Vorst.
"Ik ben geschokt dat enkel Vorst wordt getroffen door de herstructurering. De fabriek in Wolfsburg is duurder dan die in Vorst en toch wordt de productie naar daar verhuisd. Hier heeft duidelijk geen marktprincipe gespeeld."
Vlaams minister-president Yves Leterme heeft het over "een zware klap voor de werknemers die hun jobs verliezen, hun families maar ook voor de vele werknemers van de betrokken toeleveringsbedrijven".
De Vlaamse regering benadrukt het belang van een constructief sociaal overleg bij VW Vorst teneinde zoveel mogelijk banen binnen het bedrijf te redden.
De Vlaamse regering start ook overleg om te zorgen dat de verschillende overheden samenwerken zodat er ook voor begeleiding naar een nieuwe job kan worden gezorgd. Zo komt donderdag de tewerkstellingscel voor de eerste keer samen.
Die cel zal in eerste instantie ter beschikking staan van de directie en de vakbondsafvaardiging om op een gecoördineerde manier vragen te beantwoorden.
De cel wordt ook belast met de coördinatie van het aanbod door de diverse publieke bemiddelings- en opleidingsdiensten.
Daarnaast belooft de Vlaamse regering de inspanningen ter ondersteuning van de auto-industrie in samenwerking met de andere overheden voort te zetten.
De task force voor de automobielsector onder leiding van de Vlaamse minister van Economie Fientje Moerman "werkt onverkort verder aan de overeengekomen actiepunten".
Eurocommissaris voor Regionaal Beleid Danuta Hübner wil met de Brusselse regering samen zitten om te kijken hoe het Europese geld voor 'sociale cohesie' het drama in Vorst kan verzachten.
Ook zal gekeken worden of er geld kan komen uit andere Europese potten, zoals de Europese Investeringsbank.
Voor het nieuwe 'globaliseringsfonds' van de EU komt de beslissing over Vorst te vroeg. Commissievoorzitter José Barroso ziet het fonds als een middel om de Europese werknemer te verzoenen met delokaliseringen als gevolg van de globalisering.
Maar pas op 1 december zullen de Europese ministers van Werk het licht op groen zetten voor dit fonds. Het kan dan starten vanaf 1 januari, met jaarlijks 500 miljoen euro.
Dat geld is bestemd voor werknemers getroffen door delokalisering. Er zijn echter twee voorwaarden. De delokalisering moet zorgen voor een verhuis van jobs vanuit de EU naar een derde land.
Vermits de VW Vorst-jobs verhuizen naar Duitsland (een EU-lidstaat), voldoet Vorst niet aan dit criterium.
Bovendien moet de delokalisering het gevolg zijn van "een plotse wijziging in de wereldhandelsstromen".
Ook hier voldoet VW Vorst niet. De herstructurering van de autobouw kan allesbehalve 'plots' genoemd worden.
(Belga / Eigen berichtgeving 15:14)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door De Morgen13.000 werknemers betrokken bij beslissing Volkswagen
Specialisten gaan ervan uit dat het banenverlies bij Vorst direct en indirect 13.000 mensen zal treffen. Dat zegt Marc De Wilde, algemeen secretaris van ACV-Metaal.
"De ordegrootte van het banenverlies bij Vorst is van dergelijke aard dat niemand dit heeft durven inschatten", aldus de toekomstige voorzitter van de metaalvakbond.
Exacte cijfers over de gevolgen voor de indirecte tewerkstelling zijn er dan ook niet. "Maar specialisten zeggen dat het banenverlies bij Vorst voor de indirecte tewerkstelling maal twee en wellicht maal drie moet zijn. Dit is een drama voor zeker 13.000 werknemers".
Er zijn nog te veel onbekende factoren om de gevolgen correct te kunnen inschatten. "Wanneer valt de Golf weg, hoeveel Polo's komen er, komt er vervanging?", aldus De Wilde.
De bonden gaan nu de koppen bijeensteken, onder meer over acties.
Volgens de vakbondsman zijn er twee visies over Vorst. "De een heeft het over een sluitingsscenario, anderen menen dat er wel nog een basis is en dat er met een sociaal en industrieel plan met waarborgen voor investeringen met 2.000 Ã 2.500 mensen kan worden opgestart".
Nog volgens De Wilde was men bij Volkswagen in Duitsland nog niet klaar, gezien de vele onzekerheden.
Maandag luidde het nog bij Agoria, de koepelfederatie van technologische industrie, dat er in het automotivepark van Vorst zo'n 300 mensen werken. De totale indirecte werkgelegenheid bedraagt zo'n 10.000 mensen. Het gaat om onder meer grote bedrijven zoals Johnson Controls, Tenneco, Inergy Automotive, Sony Belgium,...
Bij onder meer Johnson Controls in Geel, dat levert aan volkswagen maar ook aan Opel, wou men vanmiddag geen commentaar kwijt.
Ook vakbondsman Hedwin De Clercq vreest voor het verlies van duizenden banen bij de toeleveranciers. "Ik verwacht overigens ook nog Europese gevolgen", aldus De Clercq. "Ik hou mijn hart vast voor de fabrieken in onder meer Pamplona en Barcelona. Brussel zal niet alleen in de klappen delen".
(Belga 15:00)
Comment
-
Het zal eens tijd worden dat die vakbondsventjes in Vorst op hun plaats gezet worden, tesamen met degenen die ze in zo'n machtige positie hebben geholpen. Als je bij wijze van spreken al gaat staken omdat de koffie te koud is, en dan de boel nog gaat saboteren, dan is het normaal dat vroeg of laat de rekening gepresenteerd wordt. En daar ligt ze nu, de rekening, ze kunnen thuis hun warme koffie gaan drinken.
Nu blijkt dat een van de laatste vakbondsbastions in Belgie, nl. de NMBS bereid is om een deel van het VW personeel over te nemen. Daar hoeven die vakbonds-luizen zich zelfs niet aan te passen, stakingen zijn ze bij de NMBS toch al gewoon, dan kunnen ze rustig verder staken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DennisVR Bekijk BerichtenIk ben ook zoon van een zelfstandige, werkte van mijn 10-24jaar zeer actief mee in de zaak
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk BerichtenIngeschreven?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichtenis niet nodig tot aan je 18
BTW: een jongen van 10 jaar, is dat dan geen kinderarbeid?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk BerichtenOké, tussen zijn 18 en 24 dan.
BTW: een jongen van 10 jaar, is dat dan geen kinderarbeid?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichtennee, bij zelfstandigen niet. der bestaan daar zelfs speciale statuten voor dacht ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rashidelboudra Bekijk BerichtenHet zal eens tijd worden dat die vakbondsventjes in Vorst op hun plaats gezet worden, tesamen met degenen die ze in zo'n machtige positie hebben geholpen. Als je bij wijze van spreken al gaat staken omdat de koffie te koud is, en dan de boel nog gaat saboteren, dan is het normaal dat vroeg of laat de rekening gepresenteerd wordt. En daar ligt ze nu, de rekening, ze kunnen thuis hun warme koffie gaan drinken.
Nu blijkt dat een van de laatste vakbondsbastions in Belgie, nl. de NMBS bereid is om een deel van het VW personeel over te nemen. Daar hoeven die vakbonds-luizen zich zelfs niet aan te passen, stakingen zijn ze bij de NMBS toch al gewoon, dan kunnen ze rustig verder staken.
ik vind dat in jouw post erg veel waarheid zit.
geweldige nick trouwens.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krulle Bekijk Berichtennee, bij zelfstandigen niet. der bestaan daar zelfs speciale statuten voor dacht ik.
Dus ik stel me vragen bij het "zeer actief" tussen de leeftijd van 10 en 15 jaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rashidelboudra Bekijk BerichtenHet zal eens tijd worden dat die vakbondsventjes in Vorst op hun plaats gezet worden, tesamen met degenen die ze in zo'n machtige positie hebben geholpen. Als je bij wijze van spreken al gaat staken omdat de koffie te koud is, en dan de boel nog gaat saboteren, dan is het normaal dat vroeg of laat de rekening gepresenteerd wordt. En daar ligt ze nu, de rekening, ze kunnen thuis hun warme koffie gaan drinken.
Nu blijkt dat een van de laatste vakbondsbastions in Belgie, nl. de NMBS bereid is om een deel van het VW personeel over te nemen. Daar hoeven die vakbonds-luizen zich zelfs niet aan te passen, stakingen zijn ze bij de NMBS toch al gewoon, dan kunnen ze rustig verder staken.
Comment
-
De krantekoppen deze ochtend...
"Duitsers speelden economisch stratego"
wo 22/11/06 - Ook de kranten reageren gelaten op het verlies van duizenden jobs bij Volkswagen in Vorst. Al treft de regering voor de meesten geen schuld.
De Standaard: Erger dan Renault
"De hoop dat we aan een tweede Renault zouden ontsnappen is ijdel geweest.
(foto De Standaard) Zelfs als de fabriek niet sluit, is de ravage verschrikkelijk. Het interne gevecht binnen de eigen groep om een nieuw model is een strijd op leven en dood. Objectieve factoren spelen een rol, maar ook politiek en macht hebben hun belang."
De Morgen: Volks(?)wagen
"Tienduizenden mensen verliezen hun job omdat een groep bestuurders in een Duits kantoor een economisch stratego speelden.
(foto De Morgen) Nationale politici zijn in dit verhaal onmachtige bijstaanders geworden. De mondialisering verketteren hoeft niet, maar het systeem kan brutaal sociale tsunami's veroorzaken."
Het Laatste Nieuws: Het signaal
"Wat zouden families van Porsche zich druk maken over een land dat ze alleen kennen van die keer dat ze er met hun sportwagen zijn doorgereden.
(foto Het Laatste Nieuws) Men kan de beslissing terecht cynisch, weinig ethisch en asociaal vinden, maar ze beantwoordt aan de logica van het systeem. Na Renault moeten we misschien eens "in 't eigen hert kijken"."
Het Nieuwsblad: Erger dan Renault
"De kampioenen van de rendabiliteit worden nu gedegradeerd tot meelopers.
(foto Het Nieuwsblad) Als VW pas in 2008 de nieuwe modellen toewijst, daalt de geroemde productiviteit en komt er geen doorstart maar een genadeslag. Dat zelfs een onverbeterlijke optimist als Verhofstadt het hoofd laat hangen, is een veeg teken."
Het Belang van Limburg: Nationalisme?
"Het nationalisme-verwijt aan het adres van de Duitsers is onterecht.
(foto HBVL) De herstructureringen zijn al een tijd bezig en in Duitsland verdwenen al 20.000 banen. Toen was het Duitse hemd niet nader dan de rok. Toen hebben we Verhofstadt niet gehoord. Maar of Di Rupo of Leterme nu in de 16 zit, het zou niets uitmaken."
Gazet van Antwerpen: Om de tuin geleid
"De werknemers zijn uit hun onzekerheid verlost.
(foto GVA) Een pijnlijke verlossing. De premier was pessimistisch. Dat wil wat zeggen. Normaal houdt hij er altijd het geloof in. Maar laat het duidelijk zijn. Dit is niet de fout van de regering, wat N-VA en Vlaams Belang ook mogen beweren."
De Tijd: Storende waarheid
"De overheid heeft geprobeerd om het de autoindustrie naar de zin te maken.
(foto De Tijd) De kern van het beleid was de afstemming van de loonkosten op die in Duitsland. België heeft zich in het verkeerde wiel genesteld. de houding van de regering getuigt niet van durf, visie of geloof in eigen kunnen. Er is genoeg gebrainstormd. Het wordt tijd voor actie."
Le Soir: Onrecht en onmacht
(foto Le Soir) "De directie van VW heeft eindelijk de kaarten op tafel gelegd nadat ze maanden met de voeten hebben gespeeld van de arbeiders.
Vorst betaalt voor de fouten van de VW-directie ondanks het feit dat het bedrijf een van de meest performante is en ondanks de inspanningen van de regeringen."
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichtensommige mensen willen een té hoge levensstandaard en werken zich daardoor in de problemen. en 't zijn er meer dan we vermoeden.
Vele mensen zouden beter een stapje terug zetten:
- bescheiden woning kopen of bouwen in plaats van de villa voor het oog van de buren.
- weg met die dure wagen op afbetaling en een oude van tien jaar in de plaats.
- weg met al die dure high-tech dingetjes (de duurste Hifi en TV) wederom op afbetaling. Een oude tv en video werkt ook.
- gedaan met al die reizen, liefst meermaals per jaar. En terug een weekje belgische kust, zoals in de goede oude tijd.
De tering naar de nering zetten, noemt zoiets.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Boerke Bekijk BerichtenU heeft een punt!
Vele mensen zouden beter een stapje terug zetten:
- bescheiden woning kopen of bouwen in plaats van de villa voor het oog van de buren.
- weg met die dure wagen op afbetaling en een oude van tien jaar in de plaats.
- weg met al die dure high-tech dingetjes (de duurste Hifi en TV) wederom op afbetaling. Een oude tv en video werkt ook.Ik geef je verdomd gelijk!
- gedaan met al die reizen, liefst meermaals per jaar. En terug een weekje belgische kust, zoals in de goede oude tijd.
De tering naar de nering zetten, noemt zoiets.
Maar dit is uiteraard allemaal
Momenteel krijgen de arbeiders in Vorst een briefing.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Boerke Bekijk BerichtenTwee weken? Wie heeft het over twee weken?
Eén week (maximaal) en dan nog in een tentje.
De werkman moet weer in armoede gaan leven zoals 100 jaar geleden, zodat de kapitalisten weer alles in hun zak kunnen steken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Boerke Bekijk BerichtenTwee weken? Wie heeft het over twee weken?
Eén week (maximaal) en dan nog in een tentje.
In armoede leven, neen dat niet. Maar persoonlijk ga ik liever 2 jaar niet op reis om dan in een hotel écht op vakantie te zijn, dan ieder jaar naar de kust in een tent. Wat heeft m'n vrouw daaraan? Ze moet nog steeds wassen en koken. Dat kan ze thuis ook.
Comment
Comment