Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• MaXX99
    replied
    Even ter info:

anneer u aan één van uw werknemers een bedrijfswagen ter beschikking stelt die hij ook voor privé doeleinden mag gebruiken, dan moet u hiervoor een solidariteitsbijdrage betalen aan de RSZ.Deze solidariteitsbijdrage is afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig en van het brandstoftype van de wagen. De berekeningsformule wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van het gezondheidsindexcijfer van de maand september.Vanaf 1 januari 2014 ziet de berekeningswijze van de solidariteitsbijdrage er als volgt uit (onder voorbehoud van definitieve publicatie):
    • Benzinevoertuigen: [(CO2-uitstoot x 9 ) – 768 ] : 12 x 1,2049
    • Dieselvoertuigen: [(CO2-uitstoot x 9 ) – 600 ] : 12 x 1,2049
    • LPG-voertuigen: [(CO2-uitstoot x 9 ) – 990 ] : 12 x 1,2049
    De minimumbijdrage per maand ligt vanaf 1 januari 2014 vast op 25,10 euro. Deze bijdrage moet ook worden toegepast voor de elektrisch aangedreven voertuigen.Voor voertuigen waarvan de CO2-uitstoot niet kan worden achterhaald, wordt de CO2-uitstoot nog steeds bepaald op 182 g/km voor benzinevoertuigen en 165 g/km voor dieselvoertuigen. Dit houdt vanaf 1 januari 2014 een solidariteitsbijdrage van 87,36 euro in voor benzinevoertuigen en 88,86 euro voor dieselvoertuigen.
    Bron: XPOFLEET

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ENO Bekijk Berichten
    Veel hangt al af van 'leuke wagen'.... Bv aankoopprijs 50K Eur en uitstoot 145gr.
    VAA netto : +- 2385 euro/jaar. (de eerste 5 jaar te verminderen met 6%/jaar)

Kan je hiervoor 'privé' een wagen
    a) aankopen (50K)
    b) inschrijven (BIV) + jaarlijkse verkeersbelasting
    c) verzekering betalen
    d) onderhouden
    e) brandstof betalen
    f) eventuele franchise bij schadegeval betalen
    ....

Natuurlijk ga je kilometers doorrekenen. (in aftek van de privé-uitgaven nemen)
    Pas hier natuurlijk op... 35 cent/kilometer geeft geen probleem, meer daarentegen....

Extra loon : 'kost valt mee'??
    - belastbaar in de hoogste schijf? (lees : 53% belastingen)
    - verhoging sociale bijdrage (ongeveer 20% van het uitbetaalde loon)

De vraag is inderdaad volgens mij simpeler dan het antwoord...
    En bij km-vergoeding "beperkt" tot 24k km/jaar. 30% van de betaalde kmvergoeding is voor de vennootschap aftrekbaar aan 75% (brandstoffen) en het overige deel aan de co2-uitstoot van de wagen waar de km-vergoeding voor betaald wordt (dus variërend van 50 tot 120%)

Leave a comment:

• ENO
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten
    Mijn huidige situatie is 2 bedrijfswagens van elk ongeveer 300€ VAA en 70% aftrekbaar.

Als ik nu de ene wagen vervang door zo een BMW i3, dan scheelt dat al 200€ in VAA + de aftrekbaarheid gaat van 70 naar 120%... Hier win ik dus enorm.
    De tweede wagen zou ik verkopen, hierdoor bespaar ik daar op VAA + kosten.
    Als ik nu die bedrijfsbesparingen optel en me daarvoor extra loon uitkeer(ben zelfstandige, dus kost valt mee) dan kan ik me terug een leuke wagen aankopen, wel privé dan.

Met die privé wagen zou ik dan max. 20k km per jaar doen, vrij beperkt dus.

Kan ik voor de verre ritte dan mijn privé wagen gebruiken en alsnog een km-vergoeding uitkeren? (Met ritregistratie natuurlijk)

Wat denken jullie, een goede gedachtengang of zie ik dingen over het hoofd?

Veel hangt al af van 'leuke wagen'.... Bv aankoopprijs 50K Eur en uitstoot 145gr.
    VAA netto : +- 2385 euro/jaar. (de eerste 5 jaar te verminderen met 6%/jaar)

Kan je hiervoor 'privé' een wagen
    a) aankopen (50K)
    b) inschrijven (BIV) + jaarlijkse verkeersbelasting
    c) verzekering betalen
    d) onderhouden
    e) brandstof betalen
    f) eventuele franchise bij schadegeval betalen
    ....

Natuurlijk ga je kilometers doorrekenen. (in aftek van de privé-uitgaven nemen)
    Pas hier natuurlijk op... 35 cent/kilometer geeft geen probleem, meer daarentegen....

Extra loon : 'kost valt mee'??
    - belastbaar in de hoogste schijf? (lees : 53% belastingen)
    - verhoging sociale bijdrage (ongeveer 20% van het uitbetaalde loon)

De vraag is inderdaad volgens mij simpeler dan het antwoord...

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door mazda323 Bekijk Berichten
    Kan je nu als gewone burger gene lichte vracht aan een voordelig tarief inschrijven? Vaderkes staat men kl*ten ja!!!!
    is het gewijzigd dan?

Leave a comment:

• mazda323
    replied
    Kan je nu als gewone burger gene lichte vracht aan een voordelig tarief inschrijven? Vaderkes staat men kl*ten ja!!!!

Leave a comment:

• arbe
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten
    Nadat de nieuwe VAA-regels actief werden heb ik snel mijn duurdere wagen (VAA > 1000€) van de hand gedaan.
    Heb dan een meer gewone wagen gekocht (VAA =280€).

Nu begint het tot me door te dringen dat de vroegere tijden niet meer gaan terugkomen... Ik had altijd gehoopt op een correctie van de regels, maar die komt er blijkbaar niet.

Mijn huidige situatie is 2 bedrijfswagens van elk ongeveer 300€ VAA en 70% aftrekbaar.

Als ik nu de ene wagen vervang door zo een BMW i3, dan scheelt dat al 200€ in VAA + de aftrekbaarheid gaat van 70 naar 120%... Hier win ik dus enorm.
    Als ik nu die bedrijfsbesparingen optel en me daarvoor extra loon uitkeer(ben zelfstandige, dus kost valt mee) dan kan ik me terug een leuke wagen aankopen, wel privé dan.

Kan ik voor de verre ritte dan mijn privé wagen gebruiken en alsnog een km-vergoeding uitkeren? (Met ritregistratie natuurlijk)

Ben zelf ook op die manier aan't denken. Wilde wel wachten tot mijn huidige 520d weggaat of als ik er een deftige prijs voor krijg als inruil op een i3.
    Ons 2de autootje (207SW) staat al privé maar wordt verhuurd (vaa is ook heel laag), daar twijfel ik nog over puur omdat dat ding nu niet buitenkomt maar bij aankoop van een i3 wel voor de iets langere ritten.

Een extra parameter zal voor mij de prijs zijn die BMW op die flex-formule (andere wagen voor tijdens verlof) plakt...

Leave a comment:

• MaXX99
    replied
    Net een leuke excel gevonden die wat simulaties toelaat :

Wel jammer dat hij protected is, want de formules had ik graag ook wel hergebruikt

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Dubbel
    Last edited by ; 16/08/2013, 13:15.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Nadat de nieuwe VAA-regels actief werden heb ik snel mijn duurdere wagen (VAA > 1000€) van de hand gedaan.
    Heb dan een meer gewone wagen gekocht (VAA =280€).

Nu begint het tot me door te dringen dat de vroegere tijden niet meer gaan terugkomen... Ik had altijd gehoopt op een correctie van de regels, maar die komt er blijkbaar niet.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Een smax 2.2tdci gaf nog leukere cijfers per maand, 448 € als ik mij nog goed herinner

Leave a comment:

• Tommie1
    replied
    Sharan 170 pk Highline.
    370€ is inderdaad bruto.

Leave a comment:

• sunking
    replied
    370? Brutto/netto? Wat voor iets rijd je dan?
    Ik heb nu met een bmw 1 een netto VAA van 80€. Ga binnenkort naar een 3-reeks, en die gaat rond de 110€ komen.

Leave a comment:

• Tommie1
    replied
    Maar als je auto minder kost dan de onkostenvergoeding die je jezelf mag uitkeren kan je al behoorlijk wat prive rijden.

In het begin van mijn carriere reed ik met een tweedehands Passat, en kreeg ik ca 10 BF per km. Elke maand kon ik ca 2000 km verkopen aan mijn baas, en ik schat dat die auto mij toen amper 5 BF kostte per km.

Dus dat was elke maand 10000BF netto extra. Zelfs als ik elke maand 1000 km prive reed, was alles betaald, en bleef er nog 5000 BF over.

Ik weet niet of dat vandaag nog zou lukken.
    Mijn VAA is nu 370€ per maand, en ik rij trouwens te veel voor het bedrijf om onder de 24000 km te blijven.
    Last edited by Tommie1; 13/08/2013, 22:30.

Leave a comment:

• sunking
    replied
    Houd er ook rekening mee dat er een minimum op de VAA zit van 1200 per jaar. Dus een extra zuinige/goedkope auto gaat je weinig of niets extra besparen t.o.v. een nieuwe Golf.

Het zal er vooral aan liggen hoeveel je wil geven aan de auto zelf, de verzekering, de brandstof..

Hoe meer je prive rijdt, hoe interessanter het is de auto op de zaak te hebben (want met het minimum VAA van 53 netto, kap je je bak nog niet vol, en zelfs al pak je een duurdere auto, gaat de VAA nog niet boven de 100 netto per maand gaan als je uitkijkt qua CO2).

Leave a comment:

• Tommie1
    replied
    Nu gaan we de chauffage nog eens tunen. Gedaan met die goedkope mazout.
    Vanaf volgende week draait die op Super99+! Geeft minder roet in de schouw, en de warmte voelt dynamischer aan.

Leave a comment:

• erik219
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
    Ik ben beginnen roken, 2 pakskes per dag. Di Rupo is me persoonlijk komen bedanken voor de verhoogde inkomsten aan accijnzen.
    Als ik 60 ben val ik plots dood, en moeten ze mij geen pensioen betalen.

Als dat niet meewerken is....
    Een lichtend voorbeeld... dankjewel, Tommie!!

Leave a comment:

• Tommie1
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
    Jongens jongens toch... Zo gaat de crisis nooit opgelost geraken...
    het plan van Di Rupo was dat iedereen zijn 911, Cayenne, X5, panamera, ... ging houden en de volle pot ging betalen... Waarom werken jullie nu toch allemaal niet gewoon mee!!
    Ik ben beginnen roken, 2 pakskes per dag. Di Rupo is me persoonlijk komen bedanken voor de verhoogde inkomsten aan accijnzen.
    Als ik 60 ben val ik plots dood, en moeten ze mij geen pensioen betalen.

Als dat niet meewerken is....

Leave a comment:

• erik219
    replied
    Tja, de Vlamingen doen er ook alles aan om onze edele Eerste Minister zijn plannen te doen mislukken.... we verdienen niet beter...

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied

Leave a comment:

• erik219
    replied
    Jongens jongens toch... Zo gaat de crisis nooit opgelost geraken...
    het plan van Di Rupo was dat iedereen zijn 911, Cayenne, X5, panamera, ... ging houden en de volle pot ging betalen... Waarom werken jullie nu toch allemaal niet gewoon mee!!

Leave a comment:

Working...
X