Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe bedragen voordeel alle aard bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Gast
    Guest replied
    1 km privé = volle pot. Belachelijke regel, maar geen ontkomen aan.
    Van zodra de fiscus privégebruik kan bewijzen, heb je VAA aan je broek.

Leave a comment:

• Robin_Touareg
    replied
    Ze gaan dit echt niet zo streng controleren hoor volgens mij! Ik ken mensen die dit toepassen en daar is nooit een probleem van gemaakt! Nu zijn wij van plan een Cayenne aan te schaffen die VAA is belachelijk hoog en ik was dus ook van plan om die (is de zaak en auto van mijn moeder) 100% zakelijk in te schrijven en dan de huidige Golf als privé in te schrijven.. Nu is het wel zo dat ze 90%+ zakelijke kilometers doet dus ik denk dat dit eigenlijk niet zo streng gecontroleerd gaat worden... Of bestaat het systeem dat als je bv. 90% zakelijk rijdt dat je dan maar een klein deel van de VAA moet betalen? Of is het altijd direct de volle pot?

Leave a comment:

• arbe
    replied
    Zonder die bedrijfsleider had je misschien geen winst

Leave a comment:

• Tommie1
    replied
    In principe mag je alleen kosten inbrengen die noodzakelijk zijn voor het draaien van je bedrijf.

Dus als je amper winst maakt, en dan zou de zaak een Ferrari gaan betalen voor de bedrijfsleider, dan zal dat vrijwel zeker tot discussie leiden.

Leave a comment:

• arbe
    replied
    Iddaad, vraag ik me ook af.
    Ik heb binnen een paar weken controle (ivm app aan zee via vruchtgebruik), ik ben eens benieuwd hoe het gaat lopen.
    Zou allemaal geen probleem mogen zijn maar ge staat er toch niet voor te springen

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door audiotronics Bekijk Berichten
    Trouwens de fiscus aanvaardt niet meer dat je een groot deel van je winstcijfer in een mooie wagen stopt.
    Sinds wanneer mag de fiscus bepalen wat jij wel en niet met je centen doet?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Klinkt mooi in theorie maar in werkelijkheid is het iets heel anders. Sinds al die heisa en heksenjachten is het voor mij simpel : de BVBA maakt kosten puur noodzakelijk voor het bedrijf. Geen restaurantbezoeken, geen draagbare pc of tablet die je ook thuis kunt gebruiken, geen bedrijfswagen meer (die het laatste jaar dat die er nog was meer op de staanplaats van de winkel stond dan reed), geen koffie of dranken aankopen via het bedrijf, geen ... wat dan ook. Puur noodzakelijke kosten en geen euro meer. Een boekhouding die dan ook voor 99,99% correct is (100% bestaat toch niet). En als er controle is dat je geen nachten wakker moet liggen. Alles officieel met serienummers, inkomende en uitgaande facturen is het enige wat nog lukt. Keerzijde is wel dat alles op automatische piloot blijft draaien en er geen behoefte (meer) is om nieuwe producten bij te zoeken, niet meer te vernieuwen laat staan groeiverwachtingen. Dus laten draaien zolang er geen verliescijfers gedraaid worden (en er nog spaargeld moet gaan in stoppen) of tot stopzetten verantwoord is. Trouwens de fiscus aanvaardt niet meer dat je een groot deel van je winstcijfer in een mooie wagen stopt. Maar het grote voordeel is wel : geen stress meer en goed kunnen slapen zonder zorgen!

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Zo extreem is het voorbeeld niet, in die zin dat iedereen met een management vennootschap het in principe kan toepassen. In tips&advies stond zelfs nog een extremer voorbeeld waarbij een man beweerde dat ze voor hun privé verplaatsingen gebruikt maakte van de wagen van de vrouw. Die heeft voor de rechtbank gelijk gekregen. Mijn boekhouder kwam een jaar geleden ook met deze strategie af, maar toen puntje bij paaltje kwam, trok ie zijne staart weer in, simpelweg omdat het problemen zoeken is en eerlijk is eerlijk, je hoogst waarschijnlijk ook wel eens een keertje privé van de wagen gebruik maakt! Als je het tot op het uiterste wil drijven kan je dit proberen, maar ik denk dat het om een minderheid zal gaan. Het merendeel zal zijn vaa onvriendelijke wagen ondertussen privé hebben en verhuren aan de vennootschap. Eens de fiscus u persoonlijk in het vizier neemt, dan stopt het 'braaf zijn' en begrijp ik wel dat je de kantjes opzoekt. Maar ik behoor nog tot de te brave soort... waarom eigenlijk, want de perceptie keert zich langzaamaan toch tegen u. Alle ondernemers rijden namelijk op kosten van de overheid met een porsche. :/

Leave a comment:

• BMWMB
    replied
    Hier wordt alweer een extreem voorbeeld aangehaald. Welke ondernemer doet al z'n zakelijke kilometers met een 911? Dat zullen er niet teveel zijn. Ook moet je al wonen bij je bedrijf, want woon-werkverkeer wordt als privé aanzien, dus kan je dit al niet toepassen als je niet aan de firma woont. Of je zou je Porsche aan het bedrijf moeten laten staan, en met je privé wagen op en af het bedrijf moeten rijden.

Leave a comment:

• Tommie1
    replied
    Wat die bewijzen betreft... je komt met een roadbook, en dan zullen zij moeten bewijzen dat het niet klopt!
    Maar inderdaad, een roadbook zal je waarschijnlijk moeten bijhouden, of zoals in NL een telematicasysteem dat je doen en laten helemaal volgt...

Leave a comment:

• Peba
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
    Of die auto enkel zakelijk gebruikt wordt is toch niet controleerbaar....

Als die man thuis werkt, en op een zondag weg rijdt met die Porsche, kan hij altijd zeggen dat hij naar een klant gaat...
    En zelfs als hij naar de Colruyt rijdt, dan was zijn notaboekske vol, of de koelkast van zijn bureel leeg, en dus heeft hij een nieuw notaboekske gekocht en een paar flessen cola.

Begin dat allemaal maar eens te bewijzen en te controleren, of zelfs maar te registreren zodat je bewijs hebt.
    Totaal ondoenbaar.
    De staat heeft ook al wat geld verdiend aan die Porsche hé. (BTW, taksen op brandstof, en sowieso een beperkte aftrekbaarheid)
    Ergens mag het stoppen.
    Punt is wel dat het de belastingplichtige is die alles moet bewijzen, en niet de fiscus. De fiscus beroept zich op de wettelijke vermoedens die ze te kust en te keur hebben ingevoerd, en de belastingplichtige mag in het beste geval nog een (hopeloze) poging doen om het tegendeel te bewijzen. Het stopt dus nergens: voor het soort individuen dat in de meeste westerse landen aan de macht is, behoort alles toe aan de staat, en krijgen de burgers in het beste geval nog wat zakgeld.

Leave a comment:

• Dak
    replied
    Jullie hebt dappere boekhouders, die van mij laat dat niet toe. Ok je haalt MISSCHIEN gelijk over die wagen maar als je aandacht trekt en ze gaan alles na vinden ze toch iets. En ik betaal niet graag bij.

Leave a comment:

• Tommie1
    replied
    Of die auto enkel zakelijk gebruikt wordt is toch niet controleerbaar....

Als die man thuis werkt, en op een zondag weg rijdt met die Porsche, kan hij altijd zeggen dat hij naar een klant gaat...
    En zelfs als hij naar de Colruyt rijdt, dan was zijn notaboekske vol, of de koelkast van zijn bureel leeg, en dus heeft hij een nieuw notaboekske gekocht en een paar flessen cola.

Begin dat allemaal maar eens te bewijzen en te controleren, of zelfs maar te registreren zodat je bewijs hebt.
    Totaal ondoenbaar.
    De staat heeft ook al wat geld verdiend aan die Porsche hé. (BTW, taksen op brandstof, en sowieso een beperkte aftrekbaarheid)
    Ergens mag het stoppen.

Leave a comment:

• erik219
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
    "Onder meer een bedrijfsleider die zijn Porsche Carrera enkel als dienstauto gebruikt, moet daar geen belastingen op betalen. De man heeft ook een MG en heeft aan de fiscus laten weten dat hij die voor zijn privé-verplaatsingen gebruikt."

ik denk dat deze slimmerik niet verbaasd zal moeten zijn dat hij bovenaan blijft in de lijst van de bedrijven die jaarlijks in aanmerking komen voor een grondige controle...
    Dat weet ik zo nog niet. Er zijn heel veel kleine zelfstandigen zoals ik, die alles 100% volgens het boekje doen: alles in't wit (zowiezo, als je enkel B2B doet), geen privespullen kopen met geld vd zaak, en altijd netjes VAA op alles betalen. Ze mogen bij mij gerust controle komen doen, ze zullen niks maar dan ook niks vinden. Denkt ge dat ze dat elk jaar dan komen doen, als er niks te rapen valt...?

Ze gaan misschien wel eens komen kijken of ge niet met de wagen in't weekend of zo vertrekt, dat zouden ze misschien wel durven... Maar als ge u er echt aan houdt, zie ik geen probs.

Maar misschien ben ik, zoals gewoonlijk, weer veel te naief, zou best kunnen...

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Is nochtans een logische regel, indien er geen (en ik zeg wel degelijk GEEN) privégebruik is, dient er ook geen VAA betaald te worden.
    Maar dit kan er bij velen blijkbaar niet in, rood België is snel jaloers

Leave a comment:

• MaXX99
    replied
    Weer een berichtje om de bedrijfsleiders en de kleine zelfstandigen in een slecht daglicht te stellen tov. de massa ... alsof de media en de politiek dat de laatste jaren nog niet voldoende heeft gedaan. De reacties op HLN zeggen genoeg. Schande dat het misbruik van een enkeling wordt uitvergroot alsof dat de regel is.
    Men zou verwachten dat in het huidige economische klimaat de ondernemerszin wordt ondersteund en gepromoot, maar een enkel bericht als dit is voldoende om de publieke opinie voor de zoveelste keer te sturen. Arm België ...

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Idd en deze kerel zal wellicht elke gereden km mogen verantwoorden met zijn agenda, als er dan iets niet klopt gaat hij alsnog VAA aan zijn broek hebben + boete, als ik mij niet vergis.

Leave a comment:

• guyugy
    replied
    "Onder meer een bedrijfsleider die zijn Porsche Carrera enkel als dienstauto gebruikt, moet daar geen belastingen op betalen. De man heeft ook een MG en heeft aan de fiscus laten weten dat hij die voor zijn privé-verplaatsingen gebruikt."

ik denk dat deze slimmerik niet verbaasd zal moeten zijn dat hij bovenaan blijft in de lijst van de bedrijven die jaarlijks in aanmerking komen voor een grondige controle...

Leave a comment:

• erik219
    replied
    een achterpoortje voor bedrijfsleiders:
    Bekijk je tv-programma's, films en series rechtstreeks live of uitgesteld in replay, raadpleeg je tv-gids en geniet van exclusieve inhoud over sport, films, series ... Proximus Pickx is beschikbaar op al je schermen: pc, smartphone, tablet en tv.

Je kan de wagen dan enkel gebruiken voor werkverplaatsingen, maar als je veel naar klanten moet, is dit wel mooi meegenomen.
    Je kan wel niet met de Porsche op trackday gaan

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten

Maar er is ook goed nieuws: de natuurlijke selectie schiet ons te hulp: zo'n kerels geraken niet meer van straat in onze hedendaagse competitieve maatschappij en daar sterft dan ook het profiteren een langzame dood...
    Ik zie licht aan het einde van de tunnel .. nog een jaar of 50 geduld... (als debelgische staat die termijn kan overbruggen)
    De crisis duurt inmiddels vijf jaar en zelfs de grootste optimist heeft zich inmiddels wel neergelegd bij het feit dat het niet snel beter zal gaan.
    Hoewel de schattingen over hoe lang de crisis nog gaat duren uiteen lopen en een enkeling zelfs licht aan het einde van tunnel ziet, voorspellen mensen die er verstand van hebben dat het herstel nog drie tot vijf jaar van ons af is. Met andere woorden; die crisis, die is voorlopig nog niet voorbij. In tegendeel

Een crisis is normaal gesproken een uitzondering, maar als het zo lang duurt als degene waar we nu in zitten, kun je eigenlijk niet meer spreken van een uitzonderlijke situatie. In tegendeel. De crisis is de nieuwe ‘normaal’ geworden.
    En dat betekent dat er teveel bedrijven zijn. En daarom versnelt het aantal faillissementen en neemt het aantal startende bedrijven af. De vraag is wie over zal blijven. Wie zijn de echte overlevers?

Het is cynisch,maar juist die bedrijven die de afgelopen jaren veel hebben geïnvesteerd in innovatie zullen nu vaak te weinig vermogen hebben om de aanhoudende klappen van de crisis op te vangen.
    Met andere woorden, het zijn de behoudende, risico mijdende bedrijven die de crisis waarschijnlijk zullen overleven. En weet je, het omgekeerde is volgens mij ook waar: bedrijven die saai zijn hebben inmiddels een grotere kans om het langer vol te houden dan hun innovatieve broertjes en zusjes.
    Je wéét dat je in een serieuze crisis zit als het loont om saai te zijn. En er zijn zoveel mooie saaie auto's.
    Last edited by ; 28/06/2013, 16:32.

Leave a comment:

Working...
X